ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

روند قیمت از ۲۰۰۹ تا به امروز، بر بیت کوین چه گذشته است؟

 بیت کوین از زمان ایجاد اولین بنگاه اقتصادی در سال ۲۰۰۹ دارای تاریخچه ای بسیار بی ثبات است. این ارز رمزنگاری شده دیجیتال در طول عمر نسبتا کوتاه خود شاهد تحولات زیادی بوده است. بیت کوین در ابتدا با هیچ معامله می شد. اولین افزایش واقعی قیمت در ژوئیه ۲۰۱۰ اتفاق افتاد که ارزیابی یک بیت کوین از حدود ۰.۰۰۰۸ دلار به ۰.۰۸ دلار برای هر سکه رسید.

از آن زمان تاکنون این واحد پول شاهد رالی ها و سقوط های مهم زیادی بوده است. علاقه به بیت کوین در سال ۲۰۲۰ در حال افزایش است زیرا ضررهای خود را جبران کرده و به بالاترین سطح قبلی خود رسیده است. بیت کوین اکنون از آخرین رکورد قیمتی خود در طول تاریخ یعنی ۱۹،۷۸۳ دلار فراتر رفته و از ۱۷ دسامبر سال ۲۰۲۰ به بیش از ۲۳،۰۰۰ دلار رسیده است. در حال حاضر بیش از ۱۸.۵ میلیون بیت کوین در گردش است و سرمایه آن بیش از ۴۲۸ میلیارد دلار است.

  • بیتکوین اولین ارز رمزنگاری شده مبتنی بر بلاک چین است. در عین حال این رمزارز گسترده ترین و موفق ترین مورد نیز در نظر گرفته می شود.
  • BTC که در سال ۲۰۰۹ راه اندازی شد، برای چند سال اول به قیمت چند دلار باقی ماند.
  • قیمت آن در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۲۳،۰۰۰ دلار رسیده است.
  • هاوینگ BTC ، بلوغ کل صنعت رمزنگاری و علاقه سازمانی به استفاده از بیت کوین به عنوان پناهگاهی در برابر تورم، همگی از عوامل افزایش قیمت این رمزارز هستند.

از چه زمانی بیت کوین راه اندازی شد؟

بیت کوین توسط Satoshi Nakamoto مرموز در سال ۲۰۰۸ اختراع شد و در اوایل سال ۲۰۰۹ به عنوان یک نرم افزار منبع باز منتشر شد. اولین معامله بین ناکاموتو و یکی از متقاضیان اولیه BTC در ژانویه ۲۰۰۹ انجام شد. یک ماینر در فلوریدا دو پیتزا را با ۱۰ هزار بیت کوین خریداری کرد.

این ارز مبتنی بر یک بلاکچین است که شامل یک لجر عمومی از تمام معاملات در شبکه بیت کوین است. کسانی که در این ارز مشارکت دارند می توانند با استفاده از قدرت کامپیوتر خود بیت کوین استخراج کنند. علاقه اولیه به ارز کم بود، به ویژه در میان رمزگذاران و افرادی که می خواستند معامله کنند. علت آن هم این بود که بیت کوین به راحتی قابل ردیابی نیست.

با گذشت زمان، این رمزارز، چه خوب و چه بد، گسترده تر شد. خرده فروشان بیشتری در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ برای استفاده از BTC اقدام کردند. با این حال، مقامات فدرال وب سایت Silk Road را که از بیتکوین برای معاملات بازار سیاه استفاده می کرد، در اکتبر ۲۰۱۳ تعطیل کردند.

Mt. Gox، صرافی محبوب بیت کوین، نیز در سال ۲۰۱۴ مورد بهره برداری قرار گرفت. در ابتدا به عنوان سایتی برای تجارت کارت های بازی آغاز به کار کرد، اما در نهایت به بازار بیت کوین تبدیل شد. تا ماه می ۲۰۱۳، روزانه ۱۵۰،۰۰۰ بیت کوین در این صرافی خرید و فروش می شد. اما اتهامات مربوط به کلاهبرداری منجر به تعطیل شدن صرافی در سال ۲۰۱۴ شد. این صرافی حدود ۸۵۰،۰۰۰ بیت کوین از دست داد.

بیتکوین اکنون در تعدادی از صرافی های مجاز و تحت نظارت مستقل مانند Coinbase ،Kraken یا Gemini معامله می شود. همچنین می توان این ارز را از طریق دلالان خرید و فروش کرد. ممکن است تفاوت کمی در قیمت ها در صرافی های مختلف وجود داشته باشد، که می تواند منجر به فرصت های آربیتراژ در صرافی های مختلف شود.

بیت-کوین

قیمت BTC 

معاملات اولیه: تاریخچه بیت کوین

بیت کوین به طور رسمی در سال ۲۰۱۳ شروع به کار کرد. ارز دیجیتال معاملات سالانه را در حدود ۱۳.۵۰ دلار به ازای هر بیت کوین آغاز کرد. قیمت در اوایل آوریل ۲۰۱۳ افزایش یافت و برای مدت کوتاهی به ارتفاع بیش از ۲۲۰ دلار رسید تا اینکه در اواسط آوریل به حدود ۷۰ دلار کاهش یافت. این اولین رالی واقعی و سقوط ارزی بود.

بیتکوین در ماه اکتبر و نوامبر سال ۲۰۱۳ شروع به رالی کرد. این رمزارز در اوایل ماه اکتبر حدود ۱۰۰ دلار معامله شد و در پایان ماه حدود ۱۹۵ دلار بود. در ماه نوامبر، قیمت از حدود ۲۰۰ دلار به بیش از ۱،۰۷۵ دلار در پایان ماه رسید. این رالی ناشی از ورود صرافی های جدید BTC و استخراج کنندگان چینی به بازار بود. این همان دوره ای بود که صرافی Mt. Gox کار می کرد. Mt. Gox در حدود ۷۰٪ از کل معاملات بیت کوین شرکت داشت.

قیمت پس از رسیدن به بالاترین سطح، بسیار ناپایدار شد. شایعات مربوط به عدم امنیت این صرافی و همچنین مدیریت ضعیف، بازار را بسیار نوسانی کرد. مردم در برداشت پول خود از صرافی دچار مشکل شدند. قیمت در ۴ دسامبر ۲۰۱۳ به بالاترین حد یعنی ۱،۰۷۹ دلار رسید. این قیمت تا ۷ دسامبر به حدود ۷۶۰ دلار کاهش یافت که در طی چند روز حدود ۲۹ درصد افت داشت.

معاملات در ژانویه ۲۰۱۴ تا حدودی به حدود ۹۲۰ دلار تثبیت شد. با این حال، اوایل فوریه، در همان زمانی که صرافی Mt. Gox درخواست حمایت از ورشکستگی در ژاپن را اعلام کرد، یک سقوط بزرگ دیگر رخ داد. بیت کوین در تاریخ ۴ فوریه در حدود ۸۵۰ دلار معامله می شد، اما تا ۱۶ فوریه در حدود ۵۸۰ دلار معامله شد، نزدیک به ۳۲٪ کاهش. قیمت پس از آن به آهستگی و به تدریج سقوط کرد. این ارز در اواسط ژوئیه ۲۰۱۴ در حدود ۶۰۰ دلار معامله شد. در ابتدای سال ۲۰۱۵ به حدود ۳۱۵ دلار کاهش یافت.

در تابستان ۲۰۱۵ قیمت تا حدودی تثبیت شد. با این حال، اوایل ماه نوامبر رکورد چشمگیر دیگری را شاهد بود. این ارز در تاریخ ۲۳ اکتبر از حدود ۲۷۵ دلار به حدود ۴۶۰ دلار در ۴ نوامبر در برخی صرافی ها رسید. بیتکوین در اواخر نوامبر ۲۰۱۵ تا حدودی فروخته شد و حدود ۳۶۰ دلار معامله شد. از سال ۲۰۱۶ بیتکوین به طور مداوم افزایش یافت و در اوایل سال ۲۰۱۷ از ۱،۰۰۰ دلار عبور کرد.

صعود و سقوط های بیت کوین

در پاییز سال ۲۰۱۷، قیمت بیتکوین شروع به افزایش کرد. در اکتبر همان سال، قیمت سقف ۵،۰۰۰ دلاری را شکست و در نوامبر دوباره دو برابر شد و به ۱۰ هزار دلار رسید. سپس در ۱۷ دسامبر قیمت هر BTC به ۱۹،۷۸۳ دلار رسید. بسیاری از کارشناسان و منتقدان این اتفاق را حباب قیمت نامیدند و بسیاری از آنها مقایسه هایی را با تولیپمانیای هلند در قرن هفدهم انجام دادند. در واقع، فقط چند هفته بعد، قیمت BTC به سرعت کاهش یافت و تا آوریل ۲۰۱۸ به زیر ۷،۰۰۰ دلار و تا نوامبر ۲۰۱۸ به کمتر از ۳،۵۰۰ دلار سقوط کرد.

در سال ۲۰۱۹، بیتکوین با رشد مجدد قیمت و حجم مواجه شد و در ماه ژوئن به حدود ۱۰ هزار دلار افزایش یافت. از آنجا که تاریخ تمایل به تکرار دارد، قیمت بیتکوین تا پایان سال به ۷،۰۰۰ دلار کاهش یافت.

این روند در سال ۲۰۲۰ تغییر کرد. همانطور که در بالا ذکر شد، علاقه مجدد باعث افزایش سرمایه گذاران شد. در واقع، تعداد افرادی که بیش از ۱،۰۰۰ سکه در دست دارند، زیاد شده است. قیمت ها در طول سال به طور مداوم افزایش یافت، از ۷،۲۰۰ دلار در ۱ ژانویه شروع شد و در ۲۳ نوامبر در ۱۸،۳۵۳ دلار بسته شد که تقریبا ۱۵۵ درصد رشد دارد. BTC بیت کوین سپس حتی بیشتر افزایش پیدا کرد زیرا موسسات در هنگام افزایش سریع تورم دلار ناشی از محرک های مالی به دلیل ویروس کرونا، بیت کوین را به عنوان دارایی ارزشمند تشخیص دادند. قیمت BTC در دسامبر سال ۲۰۲۰ به اوج خود یعنی قیمتی کمی کمتر از ۲۴،۰۰۰ دلار رسید. این افزایش قیمت معادل ۲۲۴٪ رشد از سال گذشته است و در صرافی Bitstamp افزایش تاریخی تقریبا ۵۰۰،۰۰۰٪ را نشان می دهد.

سوالات متداول پیرامون تاریخچه قیمت بیت کوین

  • بیت کوین با چه قیمتی شروع شد؟

BTC برای اولین بار در ژوئیه ۲۰۱۰ به ازای هر سکه از حدود ۰.۰۰۰۸ تا ۰.۰۸ دلار معامله شد.

  • ارزش یک بیت کوین در سال ۲۰۰۹ چقدر بود؟

ارزش بیتکوین برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ معادل ۰ دلار بود.

  • ارزش بیت کوین در سال ۲۰۳۰ چقدر خواهد بود؟ 

پیش بینی ارزش آینده بیتکوین بر اساس تخمین افراد متفاوت است. به گفته جرمی لیو، یکی از شرکای Lightspeed Venture Partners، بیت کوین می تواند در سال ۲۰۳۰ به ۵۰۰،۰۰۰ دلار به ازای هر سکه برسد. طبق گزارش تحقیقات رمزنگاری در ژوئن ۲۰۲۰، قیمت این ارز رمزپایه تا سال ۲۰۳۰ می تواند بیش از ۳۹۷،۰۰۰ دلار باشد.

منبع: investopedia

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا