ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

۳.۷ میلیون بیت کوین احتمالا برای همیشه از بین رفته اند + جزئیات

میزان عرضه بیت کوین ۲۱ میلیون است. این بدان معنی است که تا زمانی که تغییرات اساسی در سازوکار عرضه بیت کوین ایجاد نشود، هرگز بیش از ۲۱ میلیون BTC در گردش نخواهد بود.

به دلیل مکانیسم تأمین کنترل شده بیتکوین، در حال حاضر فقط حدود ۱۸.۵۹ میلیون بیت کوین (یا ۸۹٪ از حداکثر میزان عرضه) استفاده شده است. با وجود این، از آنجا که مقدار زیادی از عرضه BTC پس از بازیابی از بین رفته است، مقدار واقعی BTC موجود برای استفاده یا معامله بسیار کمتر از مقدار پیشنهادی عرضه است.

به طور کلی، یک پنجم BTC برای نیم دهه منتقل نشده است و سه دلیل اصلی برای این امر وجود دارد.

ذخیره Satoshi

خالق اسرارآمیز بیت کوین ساتوشی ناکاموتو ممکن است در چند ماه اول وجود خود حدود ۱.۱ میلیون BTC استخراج کرده باشد. از آن زمان به نظر می رسد که Satoshi به ذخیره خود دست نزده است. این نشان می دهد که او (آنها؟)، نمی تواند یا نمی خواهد این کوین ها را به بازار عرضه کند.

به همین دلیل، اتفاق نظر کلی بر این است که دارایی های بیت کوین Satoshi از گردش خارج شده اند، بنابراین عرضه موجود را حدود ۵.۹ درصد کاهش می دهند.

در مواردی که برخی از بیت کوین ها از کیف پول هایی که از روزهای ابتدایی ارز رمزنگاری شده هنوز به آن دست نزده اند، منتقل می شوند، این غالبا گمانه زنی هایی را درباره بازگشت ساتوشی (با اطلاعات نادرست) برمی انگیزد. این اتفاق باعث نوسانات قیمت BTC می شود زیرا این احتمال را می دهد که بازار توسط مقادیر زیادی BTC که قبلا تصور می شد برای همیشه قفل شده است،به یکباره دچار تغییر شود.

کلیدهای خصوصی گمشده

یکی از راه های اصلی حذف بیتکوین از گردش، گم شدن ساده آن است. از آنجایی که دارندگان بیت کوین برای انتقال بیت کوین خود نیاز به دسترسی به کلیدهای خصوصی یا عبارت بازیابی خود دارند، هرکسی که دسترسی به این موارد را از دست بدهد توانایی استفاده از دارایی خود را نیز از دست خواهد داد.

اگرچه بیشتر اوقات این تنها به از دست دادن مبلغ کمی منجر می شود، چندین مورد وجود دارد که هزاران BTC را در یک رفت و برگشت از دست داد – از جمله یک حادثه ناگوار که مردی یک هارد حاوی ۷،۵۰۰ BTC را دور انداخت.

دارندگان BTC که از دنیا رفته اند، برخی از بیت کوین های غیرقابل دسترسی را داشته اند. هنگامی که بنیانگذار ۳۰ ساله ارز رمزنگاری شده کانادا QuadrigaCX درگذشت، وی همچنین کلیدهای خصوصی ارزهای رمزنگاری شده مختلف به ارزش ۱۹۰ میلیون دلار از جمله نزدیک به ۱۰۰۰ BTC را با خود برد. یکی از کاربران Reddit اخیرا یک کامپیوتر قدیمی متعلق به برادر فقید خود، که ۵۳۳ بیت کوین داشت، پیدا کرد – اما هارد دیسک دستگاه از بین رفته بود.

اگرچه نمی توان گفت دقیقا چه مقدار بیت کوین به طور مستقیم در نتیجه سهل انگاری یا بدشانسی ساده از بین رفته است، اما به احتمال زیاد حداقل ده ها هزار مورد خواهد بود.

اگر رویکرد آرام تری داشته باشید و هر بیت کوینی را که بیش از پنج سال از حرکتش نگذشته است گم کنید، بنابراین حدود ۲۰٪ کل بیتکوین ها در این گروه قرار می گیرد. طبق گزارش ژوئن سال ۲۰۲۰ شرکت تحلیلی بلاک چین Chainalysis، حدود ۳.۷ میلیون BTC حداقل نیم دهه است که دچار تغییر نشده اند، این مبلغ حدود ۴۰.۶ میلیارد دلار بیت کوین است که ممکن است هرگز دوباره منتقل نشود. شرکت داده Crypto Glassnode تخمین می زند که حدود ۳ میلیون بیت کوین برای همیشه از دست رفته است.

بیت کوین هایی که به عمد از بین رفته اند

بخش بزرگی از BTC نیز به عمد به یکی از “آدرس های سوخته” ارسال شده است. اینها در اصل آدرس های پوچ بیتکوین هستند و هیچ کلید خصوصی مشخصی ندارند، به این معنی که هر BTC ارسال شده به این آدرس احتمالا برای همیشه از بین رفته است.

در طول سال ها، تعدادی آدرس پوچ برای اهداف مختلفی استفاده شده است، از جمله آدرس ۱CounterParty که به عنوان بخشی از رویداد اثبات سوختن Counterparty در سال ۲۰۱۴ استفاده شده است. تاکنون بیش از ۲،۷۰۰ بیتکوین به بیش از ۱۰۰ آدرس مشکوک به پوچ بودن ارسال شده است و بیت کوین به ارزش ۳۰ میلیون دلار از گردش خارج شده است.

اما همانطور که قیمت BTC این روند صعودی را ثبت می کند، نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد تعداد کوین های “گمشده” ممکن است بیشتر شود. براساس داده های Glassnode، از زمان شروع روند صعودی در اکتبر ۲۰۲۰، حدود ۷ میلیارد دلار BTC که تصور می شد از بین رفته اند، پیدا شد.

منبع: decrypt

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا