ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

Non-Fungible Tokens یا همان توکن های غیر مثلی (NFT) چه هستند؟

ارزهای رمزپایه، توکن های کاربردی، امنیتی و سایر دارایی های دیجیتالی و طبقه بندی آنها در کنار فناوری رمزنگاری و بلاکچین در حال پیشرفت هستند. توکن های غیر مثلی (NFT) نمونه دیگری از تغییرات سریع در این صنعت است. در این مطلب بررسی می کنیم که آنها چه هستند، چگونه کار می کنند و چگونه از آنها استفاده می شود. با فیماچارت همراه باشید.

توکن های غیرمثلی چه هستند؟

توکن های غیر مثلی شامل اطلاعات شناسایی ثبت شده در قراردادهای هوشمند آنها هستند. همین اطلاعات است که هر NFT را متفاوت می کند و به همین ترتیب نمی تواند مستقیما با توکن دیگری جایگزین شود. در مقابل، اسکناس ها به راحتی قابل مبادله با یکدیگر هستند، اگر ارزش آنها یکسان باشد، هیچ تفاوتی برای دارنده آن وجود ندارد.

بیت کوین توکن مثلی است. شما می توانید برای کسی یک بیت کوین ارسال کنید و او هم می تواند یک بیت کوین ارسال کند، باز هم یک بیت کوین خواهد بود و تغییری نخواهد کرد. این مقدار ممکن است بسته به زمان بین مبادله بیت کوین تغییر کند، اما در اصل یکسان است. همچنین می توانید هر بخشی از بیت کوین را که به Satoshi اندازه گیری شده است ارسال یا دریافت کنید، زیرا توکن های مثلی قابل تقسیم هستند.

توکن های غیرمثلی (NFT) قابل تقسیم نیستند، به همان روشی که شما نمی توانید بخشی از بلیط کنسرت را برای کسی ارسال کنید. بخشی از بلیط کنسرت به تنهایی هیچ ارزشی نخواهد داشت و قابل بازخرید نیست.

مجموعه های CryptoKitties از اولین NFTها بودند. هر گربه مبتنی بر بلاکچین منحصر به فرد است. اگر کسی را به CryptoKitty بفرستید و CryptoKitty را از شخص دیگری دریافت کنید، چیزی که دریافت می کنید کاملاً متفاوت از آن CryptoKitty است که ارسال کرده اید.

اطلاعات منحصر به فرد یک توکن NFT، مانند CryptoKitty، در قرارداد هوشمند آن ذخیره می شود و به طور غیرقابل تغییر روی بلاک چین توکن ثبت می شود. CryptoKittyها توکن های اتریوم ERC-721 هستند، آنها از پروتکل های اتریوم و زنجیره بلوک آن استفاده می کنند.

NFT‌

چه چیزی NFT ها را بسیار خاص می کند؟

NFTها ویژگی های منحصر به فردی دارند. آنها معمولا به یک دارایی خاص مرتبط می شوند. می توان از آنها برای اثبات مالکیت موارد دیجیتال مانند مالکیت دارایی های فیزیکی استفاده کرد.

سایر توکن ها، به همان روشی که سکه ها یا اسکناس ها دارند، قابل انعطاف هستند. توکن های مثلی یکسان هستند، هنگام تعویض، دارای ویژگی ها و ارزش یکسانی هستند و ارزششان تغییر نمی کند.

چگونه از توکن های غیرمثلی (NFT) استفاده می شود؟

همانند CryptoKitties، توکن های غیرمثلی برای دارایی های دیجیتالی که برای اثبات ارزش باید از یکدیگر متمایز شوند، استفاده می شود. آنها می توانند هرچیزی باشند از مجوزهای مالکیت گرفته تا آثار هنری.

NFTها در صرافی های رمزنگاری استاندارد خرید و فروش نمی شوند، در عوض در بازارهای دیجیتالی مانند Openbazaar یا بازار Decentraland LAND خریداری یا فروخته می شوند.

NFT ها چگونه کار می کنند؟

توکن هایی مانند بیت کوین و ارزهای ERC-20 مبتنی بر اتریوم، مثلی هستند. استاندارد توکن استاندارد و غیر مثلی اتریوم، همانطور که توسط پلتفرم هایی مانند CryptoKitties و Decentraland استفاده می شود، ERC-721 است. توکن های غیرمثلی همچنین می توانند در سایر بلاکچین های فعال شده با قرارداد هوشمند به وسیله یا با پشتیبانی توکن های غیرمثلی ایجاد شوند. اگرچه اتریوم اولین موردی بود که به طور گسترده استفاده شد اماNEO ، EOS و TRON اکنون دارای استانداردهای NFT هستند.

NFTها و قراردادهای هوشمند آنها اجازه می دهد ویژگی های کامل تری مانند هویت مالک اضافه شود. انعطاف پذیری NFTها برای ثابت کردن مالکیت دیجیتال، پیشرفت مهمی برای دنیایی است که به سرعت دیجیتالی می شود.

NFT‌

مزایای اصلی NFT‌ها

توکن های غیرمثلی شکل پیشرفته‌تر دارایی‌های دیجیتال غیرمثلی هستند. در حقیقت دارایی‌های دیجیتال غیرمثلی پس از ظهور اینترنت و گسترش فضای مجازی وارد بازی شدند و مدت‌هاست که وجود دارند. مثلا مدت‌هاست که ما در بازی‌های کامپیوتری آیتم‌های مجازی مختلف را به دست می‌آوریم و ذخیره می‌کنیم و سال‌هاست که از طریق اینترنت بلیط رویدادهای مختلف را تهیه می‌کنیم. پس توکن‌های غیرمثلی دقیقا چه مشکلاتی را حل می‌کنند؟ پاسخ در دو مزیت اصلی این توکن‌ها نهفته است:

مالکیت حقیقی

شرکت فروشنده بلیط خیلی راحت می‌تواند بلیطی را که برای یک رویداد خریده‌اید، باطل کند. همچنین در بازی‌های کامپیوتری امروزی، شما مالک واقعی یک آیتم بازی نیستید و این آیتم‌ها در خارج از بازی ارزشی ندارند. یا اگر بخواهیم مثال دیگری بزنیم، آیا نام کاربری اینستاگرام شما واقعاً متعلق به خودتان است یا شرکت فیس‌بوک؟

در مورد NFT‌ها موضوع فرق می‌کند. فناوری بلاک چین با استفاده از توزیع داده و رمزنگاری به کاربران مالکیت واقعی می‌بخشد.

برای درک بهتر این موضوع تصور کنید یک سند مالکیت را به یک جمع ۱۰۰ نفری (اعضای بلاک چین) نشان دهید و همه با تلفن‌های همراه خود از آن عکس بگیرند (یک نسخه ذخیره کنند). حالا اگر کسی بخواهد بگوید که این دارایی به من تعلق دارد (تقلب)، برای آن جمع (بلاک چین) پذیرفته نیست، چون آنها یک نسخه از سند مالکیت را در اختیار دارند.

قابلیت انتقال و معامله

توکن‌های غیرمثلی می‌توانند خیلی سریع و آسان روی کیف پول‌های دیجیتالی در موبایل و کامپیوتر شخصی منتقل و در صرافی‌ها معامله شوند. با کمک این نوآوری خیلی راحت می‌توانید یک آیتم بازی، بلیط و دارایی‌های دیگر را با پول واقعی به فروش برسانید یا آنها را در بازار آزاد از کاربران دیگر بخرید.

چگونه در پروژه‌های NFT فعالیت کنیم؟

از نظر عملی فعالیت در پروژه‌های NFT خیلی سخت نیست و اغلب پروژه‌ها در تلاش هستند تا کار را برای کاربران‌ تازه‌کار آسان کنند. با این حال، حداقل در مقطع فعلی ریسک‌های زیادی متوجه کاربران این پروژه‌ها است که بیشتر مربوط به مسائل مالی می‌شود.

اول از همه باید بدانید به‌دلیل مقیاس‌پذیر نبودن شبکه‌های بلاک چینی، کارمزد فعالیت در این پروژه‌ها خیلی بالا است. دوم باید توجه داشته باشید که وقتی یک توکن را خریداری می‌کنید، لزوماً فروشنده‌ای برای آن وجود ندارد. به‌عنوان مثال، وقتی بیت کوین می‌خرید، هر زمان می‌توانید بیت کوین خود را هر چند با کاهش قیمت بفروشید، اما اگر مثلاً در بازی کریپتوکیتیز یک گربه با قیمت ۰.۵ اتر بخرید به این معنا نیست که می‌توانید آن را خیلی سریع دوباره بفروشید، بلکه باید برای آن خریدار پیدا شود. بدون اغراق در حال حاضر به حوزه NFT بیشتر به چشم یک سرگرمی نگاه می‌شود، تا یک صنعت پرسود.

بنابراین، قبل از پرداخت پول و سرمایه‌گذاری در NFT‌ها، حتماً تحقیقات لازم را انجام دهید و ریسک‌های احتمالی را در نظر بگیرید.

فعالیت در هر پروژه می‌تواند با پروژه دیگر متفاوت باشد، اما به‌طور کلی برای کار در پروژه‌های NFT فرایند زیر طی می‌شود:

۱. ورود به وب‌سایت پروژه موردنظر

ابتدا باید به وب‌سایت پروژه موردنظر خود وارد شوید. از آنجا که این حوزه هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد، بیشتر پروژه‌ها فقط روی نسخه دسکتاپ قابلیت اجرا دارند. بنابراین بهتر است با کامپیوتر شخصی اقدام کنید و نه تلفن همراه.

مثلاً اگر بخواهیم در پروژه کریپتوکیتیز فعالیت کنیم، باید به سایت این پروژه‌ یعنی cryptokitties.co برویم و روی دکمه start کلیک کنیم.

برخی از پروژه‌ها هم دارای نرم‌افزار مخصوص هستند که باید از وب‌سایت رسمی پروژه دانلود و نصب شوند و فعالیت از داخل نرم‌افزار آغاز خواهد شد.

۲. نصب کیف پول (برای اغلب پروژه‌ها Metamask)

از آنجا که پروژه‌های NFT غیرمتمرکز هستند، برای فعالیت آنها باید کیف پول بسازید تا پروژه بتواند با آن در ارتباط باشد و تراکنش‌ها را انجام دهد. اگر توکنی در این پروژه‌ها خریداری کنید، آن توکن روی کیف پول متصل‌شده ذخیره خواهد شد.

هر پروژه ممکن است کیف پول خاصی را به کاربران خود توصیه کند، اما در بیشتر پروژه‌ها کیف پول متامسک (Metamask) بهترین گزینه است. متامسک یک کیف پول متن‌باز و امن برای اتریوم است که به‌صورت افزونه روی مروگرهای کروم و فایرفاکس نصب می‌شود. با استفاده از این افزونه می‌توان به پروژه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم متصل شد و عملیات‌های مالی را انجام داد.

۳. واریز اتر یا توکن دیگر به کیف پول و خرید/فعالیت

در برخی از پروژه‌ها مانند کریپتوکیتیز و بازارهای آثار هنری، تنها راهی که برای فعالیت وجود دارد، خرید توکن است. مثلاً اگر بخواهید در کریپتوکیتیز فعالیت کنید، باید حتماً ابتدا با پرداخت اتر گربه بخرید. در پروژه‌های دیگر، به‌خصوص بازی‌ها، در ابتدا نیاز به خرید چیزی نیست و می‌توان به‌صورت رایگان هم فعالیت کرد.

به‌طور کلی برای فعالیت حقیقی در اغلب پروژه‌های NFT باید مقداری پول (ارز دیجیتال) در کیف پول خود داشته باشید. در بیشتر پروژه‌ها خریدوفروش با اتر انجام می‌شود، اما پروژه‌هایی هم وجود دارند که خریدفروش با استفاده از یک توکن مخصوص انجام خواهد شد. مثلاً برای معامله زمین در پروژه دسنترالند از توکن مخصوصی به‌نام مانا (MANA) استفاده می‌شود که یک توکن مبتنی بر اتریوم است و کاربران باید در صرافی‌هایی مانند بایننس آن را تهیه کنند.

منبع: decrypt

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا