فارکساخبار اقتصاد جهان

بسته پیشنهادی بایدن چه تاثیری بر اقتصاد جهانی خواهد گذاشت؟

بعد از انتشار خبر واکسن ویروس کرونا و آغاز تزریق آن در چند کشور مختلف، دومین خبر مهمی که این روزها بازار و به طور کلی اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار داده است، خبر پیشنهاد بسته محرک مالی توسط رییس جمهور منتخب مردم آمریکا، جو بایدن، است.

درحالی‌که پس از ماه‌ها مذاکرات بی‌نتیجه بسته حمایتی جدید، نمایندگان کنگره بر سر بسته حدود ۹۰۰ میلیارد دلاری به توافق رسیده بودند، اکنون اقتصاد آمریکا در انتظار بسته محرک مالی با حجمی بیش از دو برابر بسته قبلی است. تحلیلگران بانک‌های بزرگ جهانی از جمله گلدمن ساکس و جی‌پی‌مورگان دست به تحلیل عواقب اقتصادی اجرای چنین بسته‌ای زده‌اند؛ از تاثیرات بر چشم‌انداز رشد بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تا ضرر احتمالی که اجرای این بسته بر اقتصادهای نوظهور و آسیایی تحمیل خواهد کرد.

بهبود چشم‌انداز اقتصادی آمریکا

کارشناسان بانک آمریکایی گلدمن ساکس، که مقر مرکزی آن در شهر نیویورک است، برای دومین مرتبه در ماه گذشته پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی آمریکا در سال‌جاری را اصلاح کردند. این اصلاح در چشم‌انداز رشد اقتصادی آمریکا بیشتر به بسته جدید حمایتی بایدن برمی‌گردد؛ بسته هزار و ۹۰۰ میلیارد دلاری که رئیس‌جمهور منتخب مردم آمریکا برای حمایت از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در برابر پاندمی کرونا معرفی کرده است.

کارشناسان این بانک آمریکایی درحالی‌که در هفته اخیر با پیش‌بینی رشد ۴/ ۶ درصدی یک ‌بار چشم‌انداز خود را از اقتصاد آمریکا تغییر داده بودند، مجددا با اصلاح این چشم‌انداز پیش‌بینی کردند اقتصاد آمریکا پس از انقباض کم‌سابقه در سال ۲۰۲۰، در انتهای سال‌جاری بتواند رشد ۶/ ۶ درصدی را رقم بزند. همچنین تحلیلگران این بانک پیش‌بینی خود از حجم حمایت دولت از اقتصاد در کوتاه‌مدت را از ۷۵۰ میلیارد دلار به ۱۱۰۰ میلیارد دلار افزایش دادند.

جو بایدن که در روزهای آینده رسما قدرت را در دست خواهد گرفت، پنج‌شنبه هفته گذشته از بسته حمایتی جدید خود پرده‌برداری کرد و در مورد این بسته جدید افزود که بهبود وضعیت اقتصادی و ادامه روند ریکاوری اقتصادی و همچنین تسریع در روند واکسیناسیون در کشور نیاز به سرمایه‌گذاری در ابعادی وسیع دارد.

این در حالی بود که در سال گذشته ماه‌ها مذاکره میان استیون منوچین و نانسی پلوسی، وزیر خزانه‌داری دولت ترامپ و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای توافق بر سر بسته جدید حمایتی بدون نتیجه باقی مانده بود؛ اختلافی سیاسی که نهایتا تاثیر بزرگی بر روند ریکاوری اقتصاد آمریکا گذاشت و در آخرین ماه از سال ۲۰۲۰ پس از ماه‌ها بهبود وضعیت بازار کار، اقتصاد این کشور شاهد از دست رفتن بیش از ۴۰۰ هزار شغل بود. تحلیلگران گلدمن ساکس تصریح کردند که بهبود بیشتر در درآمد قابل تصرف شهروندان و همچنین افزایش هزینه‌های دولت نشانه‌ای است از رشد بیشتر اقتصاد آمریکا در پایان سال‌جاری.

بازگرداندن سرمایه از اقتصادهای نوظهور

تحلیلگران بانک جی‌پی‌مورگان نیز یکی دیگر از پیامدهای اقتصادی بسته حمایتی جدید جو بایدن را مورد تحلیل قرار دادند؛ موضوعی که نشان می‌دهد احتمالا اقتصادهای نوظهور و آسیایی یکی از بازندگان برنامه‌های اقتصادی رئیس‌جمهور منتخب باشند.

درحالی‌که بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ اخیرا درباره بازارهای آسیا و همچنین اقتصادهای نوظهور نظر مثبتی داشتند، اما به‌نظر می‌رسد شدت این انتظارات پس از پرده‌برداری بایدن از بسته حمایتی جدید خود دچار تغییرات زیادی شود. ۱۸ ماه متوالی بازارهای آسیایی شاهد خالص ورودی مثبت جریان سرمایه بوده‌اند، اما پیش‌بینی تحلیلگران بر این است که به‌دلیل احتمال افزایش رشد اقتصادی آمریکا مجددا پیکان جریان سرمایه به سوی ایالات‌متحده بازگردد.

تحلیلگران بانک جی‌پی‌مورگان نیز پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی آمریکا را پس از اعلام رسمی بایدن افزایش خواهند داد و چنین بسته‌ای را یک سورپرایز مثبت برای بازارها و همچنین شاخص‌های کلان اقتصادی برشمرده‌اند. در نتیجه درحالی‌که روند ورودی سرمایه به بازارهای آسیایی در ماه‌های اخیر بسیار مثبت بوده پیش‌بینی می‌شود روند این جریان در آینده معکوس شود. همچنین کارشناسان این بانک اقتصاد چین را بیشتر از اقتصادهای دیگر در معرض تغییر جهت جریان سرمایه برشمرده‌اند.

منبع: اقتصاد آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا