فارکساخبار اقتصاد جهان

یلن از بسته محرک مالی بایدن حمایت می کند

طبق اطلاعات منتشر شده، جنت یلن، نامزد معرفی شده از طرف بایدن جهت تصدی مقام وزارت خزانه‌داری ایالت متحده، اعلام کرده که قصد دارد مسیر رشد و تعالی این کشور را تغییر دهد و در همین راستا از بسته محرک مالی رییس جمهور منتخب حمایت خواهد کرد.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، جنت یلن، نامزد رئیس‌جمهور منتخب برای وزارت خزانه‌داری در جلسه تاییدیه به نمایندگان قانون‌گذاران خواهد گفت که ایالات متحده به یک مجموعه قوی از اقدامات محرک مالی برای بازگرداندن اقتصاد به دردسر افتاده از بیماری پاندمی نیاز دارد تا به مسیر درست بازگردد و اکنون زمانی نیست که نگران افزایش بدهی این کشور باشیم.

حمایت جنت یلن از یک بسته محرک بزرگ در حالی صورت می‌گیرد که جو بایدن، منتخب مردم آمریکا پس از تصدی ریاست جمهوری آماده است تا طرح امداد ۹/ ۱تریلیون دلاری را اجرا کند. در صورت تایید، جنت یلن، مسوول هدایت کردن این بسته از طریق کنگره و ناظر بر اجرای آن خواهد بود. بنابه اطلاعاتی که به دست نیویورک‌تایمز رسیده است، جنت یلن در این روز تصریح خواهد کرد:

نه من، نه رئیس‌جمهور منتخب بی‌توجه به میزان بدهی‌های کشور نیستیم؛ اما حالا با توجه به نرخ بهره در پایین‌ترین سطح تاریخی خود، هوشمندانه‌ترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم همین است که به این اقدام مهم عمل کنیم.

این کار آسانی نیست. دموکرات‌ها برتری اندکی در کنگره دارند و جمهوری‌خواهان نیز از پیش نگرانی خود را بابت این طرح بایدن و تاثیر آن بر کسری بودجه که در این سال به ۳ تریلیون دلار خواهد رسید، اعلام کرده‌اند.

جنت یلن، رئیس سابق فدرال رزرو اما به قانون‌گذاران خواهد گفت که مزایای این طرح بسیار بیشتر از هزینه‌هایش خواهد بود. سپس او کار اصلی خود را در دو حیطه ترسیم خواهد کرد:

ابتدا کمک به مردم برای زنده ماندن تا پایان پاندمی و سپس بازسازی اقتصاد تا آمریکا برای اینکه بتواند بهتر در جهان رقابت کند.

اگر جنت یلن رای اعتماد بگیرد، انتظار می‌رود مسیری به شدت متفاوت نسبت به دوران زمامت استیون منوچین در نظر بگیرد. این شامل رویکرد جنت یلن در تنظیم مقررات مالی و محافظت از اقتصاد در برابر خطرات سیستمی است. دو سال پیش، جنت یلن با امضای یک نامه به استیون منوچین خواستار این شد که برنامه‌هایش را برای کاهش نظارت بر شرکت‌های بزرگ مالی تنظیم نکند و هشدار داد که این کار می‌تواند تهدیدی برای ثبات سیستم مالی آمریکا باشد. البته این نامه جنت یلن و محتوای آنکه با امضای بن برنانکه، دیگر رئیس سابق فدرال رزرو و وزرای اسبق خزانه‌داری، از جمله جیکوب جی لو و تیموتی اف. گایتنر همراه بود، چندان مورد توجه استیون منوچین قرار نگرفت.

وزارت خزانه‌داری با هدایت منوچین، فعالیت شورای نظارت را که با هدف تامین ثبات مالی تاسیس شده بود، متوقف کرد. هدف این شورا نظارت روی موسسات بزرگ مالی و موسسات غیر بانکی از جمله بیمه‌ها بود که منوچین آن را تهدیدی برای سیستم مالی و تحت فشار قرار دادن مدیران خواند. اکنون اما یلن آماده است در صورت رای اعتماد گرفتن از سنا، برخی از عقبگردهای دولت ترامپ را پس بزند و اقدامات پیشین را از سر بگیرد.

انتظار می‌رود برنامه رای اعتماد جنت یلن در سنا عمدتا متمرکز بر طرح های وی درخصوص اقتصاد در دوران پاندمی باشد و اینکه قرار است چگونه آن را احیا کند، با این حال وی از سوی دموکرات‌ها و طیف پیشروهای این حزب برای پایان دادن به حکمرانی وال استریت قدرت گرفته در زمان منوچین تحت فشار خواهد بود.

در هفته های اخیر، یلن و والی آدیمو، نامزد بایدن برای معاونت وزارت خزانه‌داری یک تور مجازی برگزار کردند تا صحبت کارشناسان صنایع مختلف مختلف در سراسر واشنگتن را گوش دهند. به گفته افرادی که در آن جلسات شرکت کرده‌اند، این دو با استفاده از ابزار وزارت خزانه‌داری برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و بازسازی صنایع، بر لزوم رشد عادلانه تاکید کرده‌اند. لزا دونر، مدیر اجرایی اصلاحات مالی آمریکایی که یک گروه طرفدار از اقدامات یلن است، پس از این دیدار از تمرکز این جلسه بر کارگران، عدالت نژادی و نابرابری خبر داده و این را یک شروع خوب دانسته است.

منبع: دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا