فارکسآموزش و دانلود اندیکاتور

راهنمای تصویری استفاده از اندیکاتور OBV یا On Balance Volume

اندیکاتور On Balance Volume یا به اختصار OBV قیمت و حجم معاملات را با یکدیگر ترکیب می نماید و اصولا به عنوان یک اندیکاتور حجمی شناخته می شود.

اندیکاتور OBV، یک شاخص برای تعیین قدرت حرکت در بازار می باشد که رابطه حجم و تغییرات قیمت را نشان می دهد. اساسا اندیکاتور OBV دو جریان حجم منفی و مثبت معاملات را با روند قیمت سهام در طول زمان مقایسه می‌کند و به تحلیل گران بازار سرمایه نشان می دهد که آیا روند شکل گرفته شده است و یا از ثبات برخوردار است یا خیر.

obv

اندیکاتورOBV  اولین بار توسط  فردی به نام Joseph Granville در سال ۱۹۶۲ کشف شد. جوزف گرانویل در کتابش که به نام “کلید جدید گرانویل برای سودآوری در بازار سرمایه” (Granville’s New Key to stock market profits) بود این اندیکاتور را معرفی نمود.

چیزی که باعث سودمندی حجم معاملات تعادلی OBV می شود این است که جریان حجم معاملات را به خوبی نمایش می دهد و می توان آن را با حرکات قیمت مقایسه نمود، حجم معاملات باید  در جهت روند قیمت، رشد کند.

ساختار OBV بسیار ساده است. پس از پایان معاملات هر روز، قیمت ها بالاتر یا پایین تر با حجم معاملات خاصی بسته می شوند. اگر قیمت بالاتر بسته شود، حجم معاملات عددی مثبت و به حجم معاملات روز قبل اضافه می شود و اگر پایین تر بسته شود، حجم معاملات عددی منفی و از حجم معاملات روز قبل کاسته می شود و روزی که بدون تغییر باشد، خط حجم معاملات نیز ثابت باقی می ماند. به بیان دیگر، حجم معاملات تعادلی، جمع کل اعداد حجم معاملات منفی و مثبت به صورت پیش رونده است.

دو کاربرد این اندیکاتور در تعیین قدرت روند و تشخیص واگرایی است.

نحوه تعیین اندیکاتور OBV در تعیین روند

اندیکاتور obv

اگر جهت خط OBV صعودی باشد، بازار صعودی است، به این معنی که حجم معاملات بیشتری در روزهای افزایشی در مقایسه با روزهای کاهشی وجود دارد.

خط OBV کاهشی نشانگر حجم معاملات سنگین تر در روزهای کاهشی است و نشانگر نزولی بودن بازار است. با قرار دادن این اندیکاتور در نمودار، تحلیلگر می تواند به راحتی جهت های قیمت و حجم معاملات را تشخیص دهد. اگر هردو با هم صعودی باشند، روند صعودی همچنان صحیح است. در این مورد، حجم معاملات، روند قیمت را تایید کرده است.

نحوه تعیین OBV در تشخیص واگرایی

اندیکاتور obv

با این حال، اگر قیمت صعودی باشد در حالی که خط حجم معاملات نزولی باشد، یک واگرایی منفی وجود دارد و هشداری است که نشانگر وجود مشکل در روند صعودی است. زمانی که خطوط حجم معاملات و قیمت واگرایی داشته باشند اخطار مهمی برای تغییر روند ایجاد می گردد.

نحوه محاسبه اندیکاتور OBV

(OBV(t) = OBV(t-1) + Vol, if  C(t) > C(t-1

(OBV(t) = OBV(t-1) – Vol, if  C(t) < C(t-1

(OBV(t) = OBV(t-1), if  C(t) = C(t-1

در رابطه بالا کمیت‌های زیر وجود دارد:

t: دوره زمانی جاری

t-1 : دوره زمانی قبلی

C : قیمت بسته شدن

Vol : حجم

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. مطالب خوب و آموزنده بود اما موردی که من دنبالش هستم رو ندیدم متاسفانه …
    لطفا در صورت امکان آموزش در مورد
    pivot point
    هم قرار بدید و هم اینکه لینک دانود اندیکاتورش رو هم بذارید…

  2. بسیار عالی و کاربردی مثل همیشه
    من با اندیکاتورهای مربوط به حجم زیاد اشنا نیستم ولی با توجه به توضیحات عالی تون خیلی بیشتر برای بررسی این اندیکاتور ترغیب شدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا