بورساخبار بورس و اقتصاد

مشکل واقعی بازار سرمایه کجاست؟ / برخورد سهامداران با رییس جدید بورس

در روزهای اخیر،‌ در نظرخواهی که وزیر اقتصاد کرده بود،‌ اقای دهنوی از بین گزینه های رضا راعی،‌ امیر هامونی،‌ و رضا ویسه به ریاست سازمان بورس ایران رسید. نکته ای که در مورد آقای دهقان وجود دارد،‌ این است که به لحاظ تحصیلاتی بیشتر در بانکداری فعال بوده و سابقه بازار سرمایه را ندارد،‌ ولی به لحاظ فکری دیدگاهی که دارد تقریبا با قیمتگذاری زاویه دارد،‌ اما در کار های تحقیقاتی که انجام میدهد بین موضوعات علمی و دغدغه های سیاسی،‌ پیوند زده. مهمترین چالش هم اینه که پیشکسوتان بازار سرمایه ۲ نکته را برای رئیس بورس تاکید داشتند،‌ یک اینکه سابقه بازار سرمایه داشته باشد و دو اینکه دارای جایگاه و موقعیتی باشد که بتواند مستقیم با اعضای ذی نفوذ در دولت و سیاستگذاری ارتباط بگیرد. دهقان این ۲ ویژگی را ندارد،‌ اما به جای آن ویژگی دیگری دارد. او ‌امین وزیر امور اقتصادی و داراییست
ریاست سازمان بورس در نهایت به گزینه‌ای رسید که برخلاف دیگر رقبایش هیچ سررشته‌ای در بورس ندارد و این نکته حتی در توییتر از چشم کاربران ایرانی مخفی نماند.

 بورس که این روزها وضعیت نامساعدی را پشت سر می‌گذارد، حواشی زیادی را به یدک کشیده است. از تجمع گاه و بیگاه سهامداران گرفته تا واکنش صریح نمایندگان مجلس و سرانجام تعویض رییس سازمان بورس.

گزینه تعویض شده اما، چندان مطلوب سهامداران نبود. سهامدارانی که معتقدند در این وضعیت حساس نیاز به مدیریت فردی خبره بود اما حالا برخلاف خواسته آنها گزینه‌ای به تالار سعادت‌آباد قدم گذاشته است که هیچ سابقه اجرایی در سازمان بورس و زیرمجموعه‌هایش نداشته است.

محمدعلی دهقان‌دهنوی دکترای علوم اقتصادی از دانشگاه تربیت مدرس دارد و پیش از این عضو هیات‌مدیره بانک مسکن بود. او ثبل از حضور در سازمان بورس به عنوان معاون وزیر اقتصاد در وزارتخانه مشغول به کار بود.

در مقابل مخالفان رییس جدید سازمان بورس دسته‌ای دیگر از سهامداران اعتقاد دارند که تعویض رییس سازمان بورس راهکار اصلاح مشکلات بازار سرمایه نیست و نیاز به وضع سیاست‌های ریشه‌ای‌تر احساس می‌شود.

در ادامه واکنش تعدادی از مخاطبان تجارت‌نیوز را به انتصاب رییس جدید سازمان بورس می‌بینید:

«اگر قرار بود باز از بدنه دولت بیاند بورس، قالیباف بود دیگه. این شد همون کد به کد کردن.»

«بورس احتیاج به نقدینگی شدید دارد. انتصاب دهنوی برای بورس نقدینگی نمی شود. این هم یک جوری سرکار گذاشتن مردم هست. ۷ ماه مردم به عناوین بازی می دن این چند ماه روش. درنتیجه سرمایه مردم شده یک چهارم.»

«در کل سرکار گذاشتن مردم هست. دلیل این جابجایی هم چیزی نیست جز اینکه کسی نباشه جوابگو زیان هزارن میلیارد تومان مردم بی گناه باشه»

« باید خواسته سهامداران از رئیس جدید نظارت بر معاملات مشکوک و مضر به حال بورس باشه و در قوانین مثل دامنه نوسان و حجم مبنا و غیره تغییرات اساسی داده بشه دیدید کاهش زمان پیش گشایش گرچه ناقص انجام شد ولی تا مدتی مؤثر بود همچنین خود قوانین موجود بورس مثل وظایف ناظر بازار بدرستی انجام شه و نظم رو به بورس برگردونه در صدور کدهای جدید و حتی قدیم و دسترسی آنلاین برخی که اختلال در معاملات میکنند تجدید نظر بشه همچنین در مورد بستن و بازگشایی نمادها و عرضه های اولیه نظارت بر درستی گزارشات عملکرد هیئت مدیره شرکتهای بورسی صورتهای مالی افزایش سرمایه ها چگونگی عملکرد بازارگردانها و حقوقی شرکتها و غیره»

«ما که دیگه دست شستیم. به مرحله ای رسیدم که با خودم گفتم هرچی میخواد بشه بزار بشه به درک دیگه مهم نیست یک سال بیهوده گرفته شد سال بعد میام ببینم چه گلی به سرم زدی اقای بورس»

«آقای عزیز مشکل مدیر عوض کردن حل نمیشه ۴۰ هزار میلیارد پول کم بیارید بازار زنده کنید»

«حاصل زحماتشون در وزارت اقتصاد کاملا مشهوده…!!! ایشون دستاوردش در وزارت اقتصاد چی بوده؟»

«در بورس که هیچ تجربه ای نداره … یعنی در بین مدیران موفق بازار سهام کسی پیدا نشد که معاون وزیر اقتصاد رو آوردند ؟»

«بیچاره شدیم این آقا دهنوی معاون وزیر اقتصاد هست»

«با برداشتن دامنه نوسان و حجم مبنا دیگه شاخص سازها با بلعیدن نقدینگی مانع رشد بقیه سهام نیستند و خودشون هم رشد بیشتری با نقدینگی کمتر میتوانند داشته باشند و نوسان بورس با هیجان کمتر کاهش پیدا میکنه و نوسانگیران هم باید پولشون رو در جهت سهامداری بذارند و بازار سمت و سو پیدا میکنه و از حالت فرسایشی خارج میشه»
منبع:تجارت نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا