فارکسآموزش و دانلود اندیکاتور

آشنایی با اندیکاتور CMF

اندیکاتور CMF که نام اختصاری Chaikin Money Flow بوده و به معنای “جریان پول چایکین“ است. CMF یک شاخص تحلیل تکنیکال است که برای اندازه گیری میزان جریان پول طی یک دوره ی زمانی مورد استفاده قرار می گیرد. حجم جریان پول مفهومی است که توسط مارک چایکین ایجاد شده است، برای اندازه گیری فشار خرید و فروش در یک دوره معین مورد استفاده قرار می گیرد.

اندیکاتور CMF

برای این اندیکاتور هر دوره ی دلخواهی را می توان مورد استفاده قرار داد، اما دوره های ۲۰ تا ۲۱ روزه در بین معامله گران از  محبوبیت بیشتری برخوردار است. ارزش جریان در اندیکاتور CMF بین -۱ تا +۱ متغیر است؛ این اندیکاتور می تواند به عنوان راهی برای کم کردن تغییرات در فشار خرید و فروش استفاده گردد و همین طور می تواند به پیش بینی تغییرات آینده و در نتیجه فرصت های تجاری کمک نماید. تعبیر مناسب از این اندیکاتور این است: هنگامی که CMF به ۱ نزدیک تر است، فشار خرید بیشتر است. وقتی CMF به -۱ نزدیک تر باشد، فشار فروش بیشتر است.

CMF با دو اندیکاتور معروف چایکین ارتباط نزدیکی دارد، این دو شاخص عبارتند از اسیلاتور چایکین Chaikin Oscillator و انباشت Accumulation/Distribution.

اندیکاتور-CMF

فشار خرید و فروش می تواند دلیل مناسبی برای تأیید یک روند مداوم باشد. این می تواند به معامله گر اعتماد به نفس بیشتری بدهد که احتمالاً روند فعلی ادامه دار خواهد بود. در طول روند قوی، فشار مداوم خرید (مقادیر CMF بالاتر از ۰) می تواند نشان دهد که قیمت ها همچنان رو به افزایش خواهند بود. در طی یک روند نزولی، فشار مداوم فروش (مقادیر CMF زیر ۰) می تواند نشان دهد که قیمت ها همچنان در حال کاهش خواهند بود.

هنگامی که CMF از خط صفر عبور می کند، می تواند نشانه وجود پیدایش روند معکوس باشد. کراس صعودی هنگامی رخ می دهد که CMF از زیر صفر تا بالای خط صفر عبور کند. قیمت پس از آن بالا می رود.

کراس نزولی هنگامی رخ می دهد که CMF از بالای صفر تا زیر خط صفر عبور کند و قیمت پس از آن پایین می رود.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. ممنون از آموش عالی تون
    ولی یه سوال برام پیش اومده تفاوت این اندیکاتور با اندیکاتورهای چایکین چه تفاوتی دارد؟ به نظر شما کدام یک از این اندیکاتورها سیگنال های معتبری صادر می کنند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا