ارزهای دیجیتالکیف پول و صرافی ارزهای دیجیتال

آشنایی با صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ و توکن CAKE

پنکیک سواپ یک صرافی غیر متمرکز رمز ارزها است که برای تعویض توکن‌های BEP-20 به کار گرفته می‌شود. اگر با Uniswap یا SushiSwap آشنا هستید، پس نحوه کار با پنکیک سواپ برای شما آسان خواهد بود زیرا تقریبا مدل کاری یکسانی دارند. صرافی PancakeSwap از اوردر بوک مانند صرافی‌های سنتی استفاده نمی‌کند. در عوض ، از یک مدل بازار ساز اتوماتیک (AMM) استفاده می‌کند که سفارشات خرید و فروش را مستقیماً با دیگران و در یک استخر نقدینگی مطابقت می‌دهد.

سپرده‌های کاربران وارد استخر نقدینگی می‌شود. با ارائه نقدینگی به چنین استخرهایی، کاربران می‌توانند کارمزدهای معاملات و توکن‌های نقدینگی (LP) را بدست آورند. آنها می‌توانند از این توکن‌ها برای پرداخت بخشی از کارمزدهای معاملاتی استفاده کنند. پس اگر به طور خلاصه بخواهیم توضیح دهیم، شما می‌توانید در پنکیک سواپ توکن‌های BEP-20 را معامله کنید، یا نقدینگی اضافه کنید و پاداش کسب کنید. البته کارهای دیگری نیز با این صرافی غیرمتمرکز می‌توان انجام داد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. به عنوان مثال اگر BUSD و BNB را به استخر اضافه کنید، در ازای آن توکن‌های BUSD-BNB LP دریافت خواهید کرد.

چه کارهایی می‌توانید در پنکیک سواپ انجام دهید؟

قبل از اینکه به کاربردهای PancakeSwap بپردازیم، نحوه اتصال به این صرافی را برایتان توضیح می‌دهیم. اگر به pancakeswap.finance مراجعه کنید متوجه خواهید شد که بسیاری از ویژگی‌ها غیرقابل دسترس هستند البته تا زمانی که روی اتصال کیف پول (Unlock Wallet) کلیک کنید. وقتی روی آن کلیک کنید با چند گزینه مواجه خواهید شد: متامسک، تراست ولت، WalletConnect ، کیف‌پول زنجیره بایننس و گزینه های دیگر. اما متامسک کیف پول اتریوم است پس چگونه می‌توان به آن در زنجیره BEP-20 متصل شد؟

 

معماری زنجیره هوشمند بایننس (BSC) به گونه‌ای است که می‌توانید از MetaMask برای تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر BSC استفاده کنید. بعد از باز کردن کیف پول خود حالا می‌توانید از امکانات پنکیک سواپ استفاده کنید. همانطور که گفتیم پنکیک سواپ یک صرافی غیر متمرکز برای تعویض توکن‌های BEP-20 است اما اینکار تنها کاربرد آن نیست. در ادامه به دیگر کاربردهای این پروتکل غیر متمرکز خواهیم پرداخت.

فارمینگ و استیکینگ

PancakeSwap این امکان را به شما می‌دهد که توکن حاکمیتی CAKE را فارم کنید. در فارمینگ، می‌توانید توکن‌های LP خود را واریز کرده و در فرآیندی قفل کنید و در ازای آن به شما توکن CAKE پاداش داده می‌شود. اما کدام توکن‌های LP را می‌توانید قفل کنید؟ لیست این توکن‌ها بسیار زیاد است، اما ما برای شما لیستی از محبوب‌ترین جفت ارزهای مورد استفاده را می‌آوریم

  • CAKE – BNB LP
  • BUSD – BNB LP
  • BETH – ETH LP
  • USDT – BUSD LP
  • USDC – BUSD LP
  • DAI – BUSD LP
  • LINK – BUSD LP
  • TWT – BNB LP

البته شما هنوز هم راه‌های بیشتری برای کسب درآمد در پنکیک سواپ دارید. با قرار دادن توکن Cake خود در استخرهای SYRUP می‌توانید حتی درآمد بیشتری کسب کنید. بنابراین شما برخی از وجوه خود را برای دریافت توکن‌های LP واریز کرده‌اید و از آنها برای تولید توکن CAKE استفاده کرده‌اید. و سپس، می‌توانید توکن خود را استیک کنید و از طریق استخرهای ویژه staking توکن‌های دیگری بدست آورید.

 

بزرگترین استخر SYRUP فقط برای توکن Cake است ، جایی که می‌توانید آن را استیک کنید تا Cake بیشتری کسب کنید! اما توکن‌های بیشتری نیز وجود دارد که می توانید با استیک کردن CAKE به دست بیاورید، برای آشنایی بیشتر با آنها صفحه استخر SYRUP را می‌توانید مشاهده کنید.

افزودن نقدینگی

اگر قبلا از یک بازار ساز خودکار استفاده کرده‌اید حتما می‌دانید که برای بدست آوردن توکن آن پروتکل باید نقدینگی وارد آن کنید.

برای اینکار در PancakeSwap در نوار کناری سمت چپ به تب Trade بروید و سپس روی Liquidity کلیک کنید ، Add Liquidity را بزنید و جفت توکن را که می‌خواهید واریز کنید انتخاب کنید.

بخش قرعه‌کشی

یکی دیگر از بخش‌های صرافی غیرمتمرکز PancakeSwap بخش قرعه‌کشی یا لاتاری آن است. مدت زمان هر لاتاری ۶ ساعت است و قیمت یک بلیط آن معادل با ۱۰ توکن Cake است که به شما یک ترکیب تصادفی چهار رقمی از اعداد بین ۱ تا ۱۴ می دهد، به عنوان مثال ۱۱-۸-۱۰-۳.  برای برنده شدن جایزه اصلی (۵۰٪ از کل توکن‌ها داخل قرعه کشی)، شماره‌های بلیط شما باید با هر چهار شماره در موقعیت بلیط برنده مطابقت داشته باشد.

البته اگر ۲ عدد یا بیشتر از شماره شما با شماره اصلی مطابقت داشته باشد نیز از باقی جوایز آن بهره مند خواهید شد.

بخش NFT

در تب NFTهای این صرافی شما می‌توانید توکن ویژه را برنده شوید. اگر به عنوان برنده NFT انتخاب شدید، می‌توانید آن را با ارزش توکن Cake که نشان می‌دهد معامله کنید یا آن را در کیف پول خود به عنوان یک آیتم ویژه که ممکن است در آینده ارزش بیشتری پیدا کند، نگه دارید.

اما چگونه می ‌توانید برنده شوید؟ تنها کاری که شما برای شانس برنده شدن باید انجام دهید این است که ثبت نام کنید و بعد از آن برندگان به صورت تصادفی انتخاب می‌شوند.

IFO

عرضه اولیه فارمینگ (IFO) راهی برای بدست آوردن توکن‌های جدید با استفاده از قدرت yield farming برای کاربران است. در پنکیک سواپ می‌توانید این کار را با قرار دادن توکن‌های LP در یک استخر پشتیبانی شده که برای دسترسی به فروش توکن تازه راه اندازی شده است، انجام دهید.

می‌توانید IFO‌های فعلی فعال را در PancakeSwap در صفحه IFO بررسی کنید.

میزان کارمزد در پنکیک سواپ

مشابه سایر صرافی های غیرمتمرکز مانند Uniswap ، ۱inch و SushiSwap ، کسانی که نقدینگی PancakeSwap را تأمین می‌کنند، توکن‌های LP دریافت می‌کنند و بخشی از کارمزدهای پلتفرم را نیز کسب می‌کنند. کارمزد ترید در پنکیک سواپ ۰.۲٪ است. که ۰.۱۷٪ به تأمین کنندگان نقدینگی و مابقی، یعنی ۰.۰۳٪ به صندوق پلتفرم برای استفاده در فرایند سوزاندن توکن‌ها، تعلق می‌گیرد.

آیا پنکیک سواپ ایمن است؟

پنکیک سواپ توسط CertiK حسابرسی شده است. اما این یعنی استفاده از آن کاملاً ایمن است؟ خیر. واریز وجوه در یک قرارداد هوشمند حتی برای پروژه‌های حسابرسی شده و بسیار معتبر همیشه دارای ریسک است. و امکان وجود باگ و مشکل در آن همیشه وجود دارد. پس به این نکته توجه کنید که هرگز بیش از میزانی که نمی‌توانید ریسک از دست دادن آن را قبول کنید وارد پروژه نکنید.

توکن Cake چیست؟

در سپتامبر سال ۲۰۲۰، توکن پنکیک سواپ (Cake) در زنجیره هوشمند بایننس راه اندازی شد. CAKE یک توکن BEP-20 بومی زنجیره هوشمند بایننس است. توکن CAKE در سال ۲۰۲۱ عملکرد بسیار خوبی داشته است. کاربرد اصلی CAKE ایجاد انگیزه برای تأمین نقدینگی به سیستم عامل PancakeSwap است.

تعداد مشخصی برای توکن CAKE در نظر گرفته نشده است، به این معنی که Cake یک توکن تورمی است و به طور منظم سوزانده می‌شود تا عرضه آن کاهش یابد. توکن CAKE در حال حاضر در بایننس و PancakeSwap معامله می‌شود.

نحوه توزیع توکن Cake

شما می‌توانید با ارائه نقدینگی یا استیک کردن توکن‌های CAKE خود، توکن‌های CAKE را کسب کنید. نحوه تقسیم و مکانیسم توزیع CAKE به شرح زیر است:

پاداش در هر بلاک، ۲۵ توکن CAKE است (قبلا ۴۰ CAKE بوده و به ۲۵ CAKE کاهش یافته است.) بر اساس میزان روزانه که در حدود ۳۰ بلاک است، روزانه ۷۵۰‌هزار توکن CAKE تولید می‌شود. از این میزان ۶۰ درصد به فارمرها و ۴۰ درصد به هولدرهای آن اختصاص می‌یابد.

این نرخ‌ها ممکن است با پیشنهادات حکومتی داخل پلتفرم دوباره تغییر کنند.

چگونه می‌توان توکن CAKE را استیک کرد؟

برای استیک کردن توکن‌های CAKE ، ابتدا باید CAKE و مقداری BNB را به کیف پول پشتیبانی شده توسط PancakeSwap منتقل کنید. برای پرداخت کارمزدهای تراکنش باید مقداری BNB به آدرس BEP20 (زنجیره هوشمند بایننس) خود منتقل کنید. برای استیک کردن CAKE ، روی تب “staking” در PancakeSwap کلیک کنید و سپس بر روی دکمه “unlock” کلیک کنید تا کیف پول خود را باز کنید. (اگر هنوز کیف پول خود را به این برنامه متصل نکرده‌اید)

بعد از آن توکن‌های خود را وارد صرافی می‌کنید و پس از آن می‌توانید آنها را برای استیکینگ استفاده کنید. کارمزد تراکنش‌ها نیز در مقایسه با اتریوم بسیار پایین‌تر است.

وضعیت کنونی توکن CAKE

قیمت توکن CAKE در زمان نگارش این مقاله ۱۷.۲۹ دلار است و حجم معاملات ۲۴ ساعته آن در حدود ۷۵۰ میلیون دلار است. در حال حاضر این رمز ارز در رتبه ۴۸ بازار کریپتو از لحاظ حجم قرار دارد و حجم بازار آن نزدیک به ۲ میلیارد دلار است. و در حال حاضر نزدیک به ۱۲۰ میلیون توکن CAKE در گردش است.

بیشترین قیمت ثبت شده برای CAKE در تاریخ ۱۹ فوریه ۲۰۲۱ با قیمت ۲۱.۴۱ دلار بوده است و کمترین میزان آن با ۰.۱۹ دلار در ۳ نوامبر ۲۰۲۰ بوده است.

برای آشنایی با دیگر صرافی های بازار ارزهای دیجیتال اینجا را کلیک کنید.

 منبع:
pancakeswap.finance
academy.binance

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا