فارکساخبار اقتصاد جهان

افزایش قیمت نفت به دنبال ترس از طولانی شدن انسداد کانال سوئز

به دنبال نگرانی از ادامه انسداد کانال سوئز برای چندین هفته و اختلال در وضعیت عرضه، قیمت نفت روز جمعه افزایش یافت. به گزارش رویترز، به دنبال نگرانی‌ها از اینکه ممکن است خارج کردن کانتینر غول پیکر که سبب انسداد کانال سوئز شده و حمل و نقل نفت خام و کالاهای نفتی را دچار اختلال کرده هفته‌ها طول بکشد، قیمت نفت پس از تجربه سقوط روز گذشته، امروز یک درصد افزایش یافت.

با این وجود، قیمت‌ها هنوز به سمت روند نزولی برای سومین کاهش هفتگی متوالی تمایل داشت؛ زیرا تقاضا بر اثر اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی در اروپا کاهش یافت.

معاملات آتی نفت خام برنت پس از سقوط ۳.۸درصدی روز پنجشنبه، ۵۴سنت یا ۰.۹درصد افزایش یافت و به ۶۲.۴۹دلار در هر بشکه رسید. معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز پس از تجربه کاهش ۴.۳درصدی روز گذشته، با ۶۵سنت یا ۱.۱درصد افزایش، با قیمت ۵۹.۲۱دلار در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت. به دنبال سقوط ۶درصدی هفته گذشته، هر دو معیار این هفته ضرر ۳درصدی را تجربه کردند.

کشتی باربری گیر کرده در کانال سوئز، که یکی از شلوغ‌ترین کانال‌های حمل و نقل نفت، سوخت و سایر تجارت‌ها بین آسیا و اروپا است، مانع تردد شد. مقامات، روز پنجشنبه ورود تمام کشتی‌ها را به این کانال متوقف کردند و برخی اذعان داشتند که آزادسازی کشتی ممکن است هفته‌ها طول بکشد.

به گفته یکی از تحلیلگران، ترس از کاهش عرضه به دلیل مسدود شدن کانال سوئز بر نگرانی از ضعف تقاضا به دلیل اعمال قرنطینه در اروپا و آسیا غلبه کرد.

بر اساس آمار شرکت ردیابی تانکر Kpler، از مجموع ۳۹.۲میلیون بشکه از کل معاملات روزانه نفت خام در سال ۲۰۲۰، ۱.۷۴میلیون بشکه در روز از کانال سوئز عبور کرده است. علاوه بر این، ۱.۵۴میلیون بشکه محصولات نفتی تصفیه شده در روز، مانند بنزین و سوخت دیزل از این کانال عبور کرده که ۹درصد از تجارت جهانی محصولات دریایی را تشکیل می‌دهد.

یکی از کارشناسان نیز اذعان داشت که به دلیل تاریک شدن چشم‌انداز تقاضا بر اثر اعمال محدودیت‌های جدید در اروپا، انتظار می‌رود کشورهای عضو گروه اوپک برای حمایت از قیمت‌ها، تولید خود را پایین نگاه دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا