ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

سوزاندن توکن (Token burning) چیست و چه فوایدی دارد؟

اگرچه ممکن است سوزاندن یک دارایی مالی بسیار افراطی به نظر برسد، اما سوزاندن ارزهای رمزنگاری یک اتفاق کاملا معمول است.

سوزاندن توکن یک استراتژی است که به دنبال آن پروژه های ارز رمزنگاری شده برای تأثیرگذاری بر قیمت یک کوین در بازار انجام می شود. این کار با حذف دائمی برخی از توکن ها از گردش انجام می شود. در حالی که رمزنگاری های اصلی (بیت کوین و اتریوم) برنامه های سوزاندن رمز ندارند، بسیاری از آلتکوین های قوی از آن استفاده می کنند.

به عنوان مثال، بایننس ۱۰۰ میلیون توکن BNB را می سوزاند، در حالی که روش های مشابهی برای توکن USDT (صادر شده توسط Tether) و کوین های XRP (صادر شده توسط Ripple) وجود دارد.

سوزاندن توکن چگونه کار می کند؟

هدف از سوختن رمز، حذف مقدار مشخصی از رمز از منبع در گردش است.

یکی از محبوب ترین روش هایی که پروژه های رمزنگاری برای ایجاد سوختگی انجام می دهند، خرید مقدار مشخصی توکن از بازار برای خارج شدن از گردش است. سپس این توکن ها به یک آدرس خصوصی سرد به نام Burn address منتقل می شوند. این یک آدرس یک طرفه است و توانایی برگشت معامله یا برداشت کوین را ندارد – آدرس رایت که توکن ها به آن ارسال می شود هرگز قابل بازیابی نیست زیرا کلید خصوصی متناظر با آن آدرس وجود ندارد و دارایی دیگر وجود ندارد و در واقع سوزانده شده است.

یک مثال خوب Binance Quarterly Burns می باشد که جدیدترین آن در ژوئیه سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاده است. این شرکت از زمان آغاز سوزاندن سه ماهه حدود ۶۰ میلیون دلار در توکن BNB سوزانده است.

ریپل، دارایی برتر دیجیتال نیز این کار را انجام می دهد اما از روش دیگری استفاده می کند. این تعداد تراکنش های مجاز در شبکه خود را کاهش می دهد و احتمال حمله DDoS را محدود می کند (که ترافیک عادی سرویس، سرور یا شبکه را مختل می کند). روش دیگر این است که کارمزدی را که به عنوان “گس” استفاده می شود سریع تر از حد معمول انجام دهید. این امر باعث کاهش عرضه XRP در بازار در هر معامله انجام شده می شود.

استلار، یک شرکت ارز رمزنگاری شده دیگر، با افزایش ۵۵ میلیارد XLM برای افزایش ارزش کوین اقدام کرد. این سوختگی به طور موثر عرضه XLM را بیش از ۵۰٪ کاهش داد. تأثیر قیمت بر روی XLM در کوتاه مدت به سرعت محسوس بود و از ۰.۰۶۹ دلار به ۰.۰۸۸ دلار در یک روز رسید (حدود ۲۵٪ از ۵ نوامبر به ۶ نوامبر).

حتی استیبل کوین هایی مانند USDT ،GUSC ،USDC و HUSD بیش از ۲.۸ میلیارد دلار سوزانده اند. این امر شفافیت ذخایر را به محض اضافه یا از بین رفتن وجوه فراهم می کند. وقتی سپرده ای در ذخایر وجود داشته باشد، رمزها ضبط می شوند. این سوزاندن هنگامی اتفاق می افتد که کوین های ضرب شده از حالت ذخیره خارج می شوند، این امر باعث تنظیم عرضه در گردش و حفظ تعادل می شود.

سوزاندن توکن چه فوایدی دارد؟

مشهورترین مزیت این است که سوختن رمزها ممکن است منجر به افزایش ارزش کوین شود. مثال XLM که در بالا ذکر شد مرجع خوبی است. افزایش متناظر در ارزش هر واحد XLM نشان می دهد که سوختن رمزها حداقل در کوتاه مدت بر قیمت کوین تأثیر می گذارد. مانند بسیاری از توکن ها، XLM در هنگام شیوع ویروس کرونا سقوط کرد، اما از اواخر آوریل سال ۲۰۲۰ توکن ثابت شد و در ژوئیه همان سال به مرز ۰.۱۰ دلار رسید.

در مورد XRP. سوزاندن مداوم ارزش ثابت را حفظ می کند و همچنین برای افزایش قیمت دراز مدت شرط می بندد. با استفاده از معیارهای مربوط به همان دوره و با در نظر گرفتن همان فاکتور خرابی، قیمت از نوامبر ۲۰۱۹ تا آگوست ۲۰۲۰ در حدود ۰.۲۸ تا ۰.۳۱ دلار باقی مانده است.

از دید جامعه، می توانید استدلال کنید که سوختن رمزها به دلیل افزایش ارزش توکن های هولدرها، نوعی ایردراپ است. به عنوان مثال، پروژه X سوزاندن رمز را انجام می دهد. پس از آن، میزان عرضه کاهش یافته و ارزش توکن ۱۰٪ افزایش می یابد. بر این اساس، این باعث شده است که رمز هر یک از دارندگان جامعه ارزش بیشتری نسبت به قبل از سوختن داشته باشد. از این رو، آقای Y که ۱۰۰۰ واحد از توکن های پروژه X را در اختیار دارد، ارزش دارایی های او ۱۰٪ افزایش می یابد، حتی اگر هنوز ۱۰۰۰ واحد اصلی خود را در اختیار داشته باشد. در واقع، پروژه X فقط به هر دارنده رمز X که نیازی به صرف هزینه ای برای افزایش ارزش دارایی خود نداشتند، یک هدیه داده است. شاید این یکی از دلایل علاقه اعضای جامعه به پروژه هایی باشد که اعلام می کنند سوزاندن های دوره ای توکن را انجام می دهند. بسیاری از پروژه ها حتی این را به عنوان یکی از تاکتیک های بازاریابی خود به کار می گیرند.

اعتماد و اطمینان به پروژه یک عنصر اساسی است. این جایی است که، به عنوان مثال، در مرحله ICO (عرضه اولیه)، معمولاً فرآیند سوزاندن هنگامی که توکن یا کوین در نهایت راه اندازی شد، یافت می شود تا اطمینان حاصل شود که سرمایه گذاران جدید تحت تأثیر عرضه  بیش از حد، قرار نمی گیرند.

علاوه بر این، با کاهش عرضه در گردش بخشی از گردش ارز رمزنگاری شده مانند مثال XRP که در بالا بحث کردیم، تعداد معاملات به همان اندازه کاهش می یابد. به طور خلاصه، کاهش حجم، احتمال حمله را کاهش می دهد که باعث می شود پهنای باند کافی برای شمارش معاملات سالم در شبکه وجود داشته باشد.

نحوه سوزاندن رمز در SwissBorg – سازوکار محافظت و سوختن CHSB

در حالی که بسیاری از توکن ها ممکن است پس از عرضه سوزاندن اولیه داشته باشند، بسیاری از آنها سوزاندن سکه را به بخشی از DNA خود تبدیل می کنند. مکانیسم محافظت و سوختن یکی از کاربردهای منحصر به فرد توکن CHSB است.

SwissBorg هر ماه ۲۰٪ از سود حاصل از هزینه های برنامه SwissBorg را به یک ذخیره برای محافظت از قیمت توکن CHSB اضافه می کند. وقتی قیمت بر اساس میانگین متحرک ۲۰ روزه به یک منطقه نزولی تغییر مکان می دهد، SwissBorg به طور خودکار توکن های برگشتی را خریداری می کند.

سپس این CHSB ها سوخته و به طور دائمی آنها را از گردش خارج می کند.

به گفته مدیر ارشد SwissBorg، الکساندر فاضل:

مقدار توکن CHSB سوخته بر اساس درآمد حاصل از شبکه و همچنین میزان مشارکت های جامعه در زمان واقعی محاسبه می شود. به عنوان مثال، ما اهدافی را از جمله دستیابی به ۱۰۰،۰۰۰ کاربر جدید با جامعه خود به اشتراک خواهیم گذاشت. به محض رسیدن به این اهداف، میزان سوختن CHSB افزایش می یابد.

معیارهای CHSB از جمله سوزاندن توکن را می توان در صفحه نمای کلی CHSB مشاهده کرد، جایی که تمام معاملات تحت مکانیسم محافظت ظاهر می شود.

منبع: swissborg

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا