بورساخبار بورس و اقتصاد

بازگشت آمریکا به برجام چه تاثیر بر بورس دارد؟

در این نشست قرار شد مذاکرات حضوری سه‌شنبه در وین پی گرفته می‌شود. گفته است مذاکره درباره تعهدات هسته‌ای ایران و تحریم‌های آمریکا است که هنوز اطلاعات دقیقی در این رابطه در دست نیست اما اگر مذاکرات از سرگرفته شود، چه اتفاقی برای بورس محتمل است؟
بسیاری از کارشناسان به روند بازار سهام در سال ۱۴۰۰ امیدوارند اما بازار سهام رفتاری خلاف جهت دارد و روندی نزولی پیش گرفته است. در همین میان زمزمه‌هایی از مذاکره سر بازگشت به برجام شنیده می‌شود که این موضوع می‌تواند یکی از اتفاقات مهم برای بورس در سال ۱۴۰۰ باشد. مذاکره چه تاثیری بر بازار سهام دارد؟

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز با اشاره به سال ۹۲ در رابطه با روند بورس گفت: تا زمانی که دامنه نوسان نامتقارن وجود داشته باشد وضعیت و روند بورس عوض نمی‌شود. به نظرم وضعیت اقتصادی کشور مانند سال ۹۲ است و بازار سهام بعد رشد زیادی که به واسطه تورم داشت دچار رکود شده است. از طرفی بازارهای دیگر مانند مسکن و طلا نیز با رکود همراه شدند. تنها تفاوت الان با سال ۹۲ در این است که گردش مالی و حجم سرمایه بسیار بیشتر از سال ۹۲ است و اگر رکود سال ۹۲ حدود چهار سال طول کشید احتمالا این‌بار بسیار زودتر از این وضعیت خارج می‌‌شویم.

این کارشناس در رابطه با احتمال کاهش قیمت دلار با تقویت احتمال مذاکره گفت: تا تحریم‌ها برداشته نشود و پول وارد کشور نشود نمی‌توانیم در مورد کاهش قیمت دلار حرف بزنیم اما به دلیل مختصات توده‌واری و جو هیجانی اقتصاد ما اگر در روز سه‌شنبه احتمال مذاکره بیشتر شود یا دو طرف بر سر موضوعاتی به نتیجه برسند احتمالا شاهد کاهش قیمت دلار خواهیم بود.

رئیسی در مورد تاثیر کاهش قیمت دلار بر بورس گفت: در حال حاضر بازار نه کاری به قیمت دلار دارد، نه کاری به تحریم‌ها، فعلا همه می‌خواهند از بازار خارج شوند. کنترل کردن این جو منفی و فشار فروش به شدت سخت است و سازمان بورس با دامنه نوسان نامتقارن در حال زمان خریدن است. اما حالا احتمال ریزش قیمت دلار نیز به جو منفی بازار سهام اضافه شده است.

این کارشناس در رابطه با مشکل اصلی بورس گفت: مشکل اصلی بورس اقتصاد است. بورس دماسنج اقتصادی کشور است و رشد این بازار در سال‌های اخیر نیز به واسطه رشد تورم بوده است.

اما کارشناسان عقیده دارند ریزش قیمت دلار شاید در کوتاه‌مدت بر بازار سهام تاثیر منفی داشته باشد اما اگر تحریم‌ها برداشته شوند و شرایط مبادلات تجاری تسهیل شود بازار سهام به صورت ذاتی رشد می‌کند و سودآوری شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند که در این صورت ریزش قیمت دلار بر بازار سهام تاثیر مقطعی دارد.
منبع:تجارت نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا