فارکستحلیل جفت ارز

تحلیل بنیادی دلار آمریکا، سه شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰

با وجود رشد قوی شاخص‌های NFP و ISM و حتی رشد نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری، دلار آمریکا تضعیف شده است. دلار روز جمعه هم به داده‌های خوب اشتغال واکنشی نشان نداده بود. بخشی از افت ارزش دلار آمریکا به دلیل جریانات تثبیت سود خریداران دلار بوده و همچنین جریانات ریسک‌پذیری در بازارهای موازی هم باعث کاهش تقاضا برای دلار آمریکا شده است. دلار چند وقتی است که در قالب دارایی امن عمل می‌کند. در این میان نگرانی‌ها از رشد سریع تورم هم بر دلار فشار می‌آورد.

از دید تحلیل فاندامنتال، افت ارزش دلار آمریکا تنها یک اصلاح نزولی ساده است و به زودی دلار دوباره تقویت خواهد شد. ماه مارس ماه خوبی برای دلار آمریکا بود و به همین دلیل تثبیت سود خریداران دلار اتفاق غیرمنتظره‌ای نیست. در این میان فدرال رزرو آمریکا هم اعلام کرده که اولین مرحله افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۳ اتفاق خواهد افتاد. اما از دید بازار، نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ افزایش خواهد یافت.

بر همین اساس گزارش آخرین نشست فدرال رزرو آمریکا موسوم به FOMC Minutes می‌تواند برای بازار اهمیت زیادی داشته باشد. این گزارش می‌تواند انتظارات نرخ بهره‌ای بازار را تغییر دهد.

فدرال رزرو در آخرین نشست تعیین نرخ بهره خود تغییری در سیاست‌های پولی اعمال نکرد. فدرال رزرو تنها تأکید کرده بود که نرخ بهره نزدیک به صفر درصد تا سال ۲۰۲۳ تغییری نخواهد کرد. اما چند روز بعد، فدرال رزرو اعلام کرد که نسبت اعتباری بانک‌ها در پایان ماه مارس تغییر خواهد کرد. فدرال رزرو به کمک نسبت اعتباری به بانک‌ها اجازه می‌داد تا در اعطای وام انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند.

بازار بر این باور است که فدرال رزرو آمریکا مثل نشست قبلی متمایل به سیاست‌های انبساطی پولی نیست. اگر گزارش FOMC Minutes ثابت کند که فدرال رزرو می‌خواهد به تدریج از سیاست‌های پولی انبساطی خارج شود، بازار فارکس نوسان شدیدی را تجربه خواهد کرد و به احتمال زیاد دلار تقویت خواهد شد. گزارش FOMC Minutes تا آخرین لحظه انتشار به روز رسانی می‌شود.

همراهان عزیز فیماچارت برای خواندن دیگر تحلیل ها اینجا را کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا