فارکساخبار اقتصاد جهانتحلیل جفت ارز

تحلیل روزانه بازار فارکس، چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

بعد از شیوع بیماری کووید ۱۹ در سراسر جهان از اوایل سال ۲۰۲۰، اقتصاد اکثر کشورهای درگیر دچار تغییرات زیادی شد و حتی بسیاری از آنها با مشکلات فراوانی مواجه شدند. همین امر سبب شد تا افراد با هوشیاری بیشتری اقدام به سرمایه گذاری کنند. بازارهای مالی از جمله فارکس نیز بدین سان دستخوش تغییر شدند. ریسک گریزی در بازار جهانی منجر به رشد دلار آمریکا ،به عنوان دارایی امن، شد.

افزایش آمار مبتلایان در برخی از نقاط دنیا موجب شد فضای ریسک پذیری در بازار کاهش یابد و روند نزولی دلار فعلا متوقف شود. کمیته قضایی مجلس آمریکا قصد تصویب لایحه‌ای را دارد تا بتواند با انحصارطلبی اعضای اوپک در مورد قیمت نفت مقابله کند، به همین دلیل قیمت نفت سقوط کرد و ارزهایی که با نفت همبستگی (Correlation) دارند (مثل کرون نروژ و دلار کانادا) آسیب جدی دیدند. همچنین نفت ممکن است در روزهای آتی مجددا با فشار فروش همراه شود چرا که بایدن ممکن است در جلسه مربوط به تغییرات اقلیمی دیدگاه تهاجمی نسبت به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته باشد.

بازار سهام آسیا کار خود را کمی منفی آغاز کرده است. داده‌ای در تقویم اقتصادی وجود ندارد که بتواند بر سنتیمنت بازار تاثیر مهمی داشته باشد و فعلا توجهات معطوف به گزارش درآمدزایی شرکت‌های آمریکا در فصل اول خواهد بود. تا به الان گزارشات درآمدزایی امیدوار کننده بودند و ادامه همین روند می‌تواند برای دارایی‌های ریسکی (مثل سهام، کامودیتی‌ها و غیره) مفید باشد. ثبات در سنتیمنت بازار می‌تواند ادامه روند نزولی دلار را به همراه داشته باشد. همانطور که قبلا هم گفتیم به نظر می‌رسد نقش پیشروی آمریکا در بهبود جهانی قبلا در قیمت لحاظ شده‌ است.

یورو

امروز باید منتظر ماند و دید که آیا جفت ارز EURUSD می‌تواند بالای سطح ۱.۲۰۰ باقی بماند یا خیر. البته به دلیل این که مثل دلار آمریکا برای ناحیه یورو نیز در تقویم داده مهمی وجود ندارد، روند این جفت ارز به سنتیمنت بازار بستگی خواهد داشت. مهم‌ترین ریسک برای این جفت ارز فردا (یعنی نشست بانک مرکزی اروپا) است، به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاران و معامله گران ممکن است منتظر بمانند و ببینند در جلسه فردا چه اتفاقی برای یورو خواهد افتاد.

پوند

روز گذشته جفت ارز GBPUSD نتوانست سطح ۱.۴۰ را بشکند. قدرت گرفتن دلار به دلیل شرایط ریسک گریزی بازار می‌تواند یکی از دلایل این موضوع باشد. به نظر می‌رسد این جفت ارز به دلیل شرایط خوب فاندامنتالی کشور انگلیس بتواند این سطح را روزهای آتی بشکند.

دلار کانادا

پیش‌بینی می‌شود بانک مرکزی کانادا اندازه خرید دارایی‌ها را در بیانیه امروز کاهش دهد. پیش‌بینی‌ها حاکی از این هستند که بانک مرکزی سرعت خرید هفتگی را به ۳ میلیارد دلار کانادا کاهش دهد. (در حال حاضر این بانک هفته‌ای ۴ میلیارد دلار خرید انجام می‌دهد و قرار است ۱ میلیارد آن را حذف کند.) همچنین در مورد سیاست‌های لفظی پیش‌بینی می‌شود در بیانیه گفته شود که نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ افزایش خواهد یافت. (قبلا گفته شده سال ۲۰۲۳). البته احتمال می‌رود به دلیل وخیم شدن اوضاع مبتلایان در کانادا و اعمال محدودیت‌های شدیدتر در انتاریو و همچنین عدم موفقیت کافی در برنامه واکسیناسیون کانادا نسبت به دیگر کشورها (از جمله آمریکا و انگلیس) این بانک فعلا تغییری در سیاست‌های لفظیش ندهد و طبق انتظارات بازار تنها به کاهش خرید‌ها اکتفا کند.

فاکتورهای دیگری وجود دارند که ممکن است در بازار تاثیر بگذارند. از جمله این فاکتورها می‌توان به داده قیمت مصرف کننده (CPI)، پیش‌بینی‌های جدید بانک از اقتصاد کانادا و یا هر ارجاعی به تغییر سرعت در خرید دارایی‌ها توسط بانک مرکزی اشاره کرد. احتمال می‌رود انتشار این بیانیه نتواند تغییر چندانی در مومنتوم آهسته لونی (دلار کانادا) داشته باشد. البته شرایط شیوع ویروس در کانادا و عملکرد ضعیف نفت می‌تواند دلار کانادا را در ادامه هفته تحت فشار قرار دهد.

برای خواندن دیگر اخبار و تحلیل های بازار فارکس اینجا را کلیک کنید.

منبع: ING

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا