بورستحلیل سهام

تحلیل تکنیکال و بنیادی شاخل کل بورس ایران

در تحلیل قبل، نشانه هایی از بازگشت و شروع روند صعودی در چارت و اخبار، متصور شده بود که امروز به بازبینی تحلیل قبلی و بررسی آینده شاخص کل می پردازیم.

همانطور که در تصویر آمده، شاخص با ادامه روند نزولی از حمایت (مشکی) در چارت عبور کرده و انعکاس آن در شکست حمایت واگرایی که با خط آبی (خط مکدی) قابل مشاهده می باشد.

تحلیل شاخص

حمایت های تکنیکالی بعدی در چارت:

۱.سطح ۶۱.۸ فیبوناچی
۲.حمایت روانی ۱،۳۰۰،۰۰۰

حمایت های بنیادی و خبری:

۱.از دستور کار خارج شدن قیمت گذاری فولاد

۲.تکذیب خبر افزایش نرخ سود بانکی

مشروح اخبار:

۱.درخصوص قیمت گذاری فولاد:

نایب رئیس دوم کمیسیون صنایع مجلس گفت: جلسه امروز وزیر صمت در مجلس هیچ ارتباطی به موضوع قیمت گذاری فولاد نداشت و اصلا بحثی در این باره نشد که موضوعی منتفی شود یا باقی بماند.

قیمت‌گذاری فولاد به هفته آینده موکول شد/ وزیر صمت نظر بر قیمت دستوری ندارد

علی جدی در گفت‌وگو با بورس نیوز درباره جلسه امروز با وزیر صمت در کمیسیون صنایع مجلس اظهار کرد: جلسه امروز هیچ ارتباطی به موضوع قیمت گذاری فولاد نداشت و اصلا بحثی در این باره نشد که موضوعی منتفی شود یا باقی بماند البته قرار بر قرائت گزارش کمیسیون در این باره بود که به دلیل پایان یافتن فرصت به جلسه دوشنبه هفته آینده موکول شد.

نایب رئیس دوم کمیسیون صنایع مجلس افزود: وزیر صمت با حضور در مجلس از کل فعالیت وزارتخانه و عملکرد روز‌هایی که در این وزارتخانه مشغول به فعالیت شد گزارشی ارائه کرد و ارتباطی به مباحث فولادی نداشت.

وی گفت: نظر اعضای کمیسیون این است که تمام محصولات فولادی در بورس عرضه و مازاد آن نیز صادر شود و قیمت به جای دستوری بودن، سقف داشته باشد.

جدی بیان کرد: پیشنهاد کمیسیون در این باره سقف ۹۵ درصدی قیمت فوب است و با توجه به اینکه مازاد تولید نسبت به مصرف داریم به آن نمی‌رسد.

نایب رئیس دوم کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: نظر وزیر صمت در این باره به کمیسیون صنایع نزدیک است و در اظهارنظر‌ها اعلام کرد که فولاد باید در بورس عرضه شود و نظری درباره قیمت دستوری ندارد.

۲.تکذیب افزایش نرخ سود بانکی توسط همتی/ بانک مرکزی به دنبال روش‌های دیگر کاهش فشار تورمی است.

همتی اعلام کرد:‌ بانک مرکزى به خوبى واقف است که، با توجه به وجود شوک منفى عرضه،ناترازى بانک ها و نیاز مالى دولت؛ امروز افزایش نرخ سود بانکی سیاستى نیست که توفیق قطعى داشته باشدو بر همین اساس به دنبال روش های دیگرى براى کاهش فشار تورمى در بازارها است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عبدالناصر همتی در یادداشتی با عنوان “اهداف و ابزار بانک مرکزى” نوشت: در طول حدود دو سال گذشته، بانک مرکزى تحت فشار فزاینده اى بوده است که دلیل اصلى آن، شدت گرفتن تحریم ها و شوک منفى عرضه،آن هم در شرایطی که نیروى انباشته شده نقدینگى هم در حال تخلیه شدن روى قیمت ها بود.

مشکلات دیگر، از جمله کرونا و کسرى بودجه نیز به تشدید اجتناب ناپذیر رشد نقدینگى منجر شده است. سیاستگذارى پولى براى مقابله با شوک منفى عرضه حتى در شرایط معمول هم دشوار است تا چه برسد به اقتصاد ایران که با انبوهى از مشکلات ساختارى نیز مواجه است.

وظیفه اساسى بانک مرکزى ثبات قیمت‌ها و پس از آن جلوگیرى از رکود وکاهش تولید است. واضح است، مطابق نظریه اقتصادى، امکان دستیابى به هدف های زیاد با تعداد محدودى ابزار وجود ندارد.

نظربه خطرى که تشدیدنگران کننده تورم به صورت آسیب های جدی به دهک هاى متوسط و پایین جامعه و ایجاد عدم اطمینان و نیز ممانعت از تداوم فعالیت هاى تولیدى دارد، منطقی است که توقع جامعه برتمرکز بانک مرکزی بر کنترل تورم باشد.

با وجود درد و رنجى که ملت ما از تحریم ها دیده است، اقتصاد ایران، آنطور که آمریکا تصور می‌کرد دچار فروپاشى نشده و نشانه هاى فاصله گرفتن از عمق رکود را نمایان ساخته است و تمام تلاش بانک مرکزى بایستی معطوف به کنترل تورم به هر طریق ممکن و تداوم وضعیت روبه بهبود بخش حقیقى باشد.

بانک مرکزى به خوبى واقف است که، با توجه به وجود شوک منفى عرضه،ناترازى بانکها و نیاز مالى دولت؛امروزافزایش نرخ سود بانکی سیاستى نیست که توفیق قطعى داشته باشد و برهمین اساس بدنبال روش های دیگرى براى کاهش فشار تورمى در بازارها است. البته با ابزار های در اختیار، روند نرخ سود بین بانکی نیز تعدیل خواهد شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا