بورساخبار بورس و اقتصاد

تضمین سود ۲۵ درصدی برای عرضه اولیه بورس

صحرایی گفت: از این به بعد عرضه‌ اولیه‌ها با تضمین عرضه می‌شوند؛ یعنی یک اوراق تبعی منتشر می‌شود.علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران در خصوص تفاوت عرضه اولیه امروز با سایر عرضه اولیه‌ها گفت: شرکت صنایع غذایی کورش، هشت درصد سهام خود را برای کشف قیمت عرضه کرد که با استقبال خوبی هم مواجه شده است. حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از متقاضیان خرید سهام این شرکت در سقف دامنه مجاز تعیین شده هستند که به ازای هر سهم دو هزار و ۹۹۵ تومان قیمت کشف شده است.

او افزود: از این به بعد عرضه اولیه‌ها با تضمین عرضه می‌شوند؛ یعنی یک اوراق تبعی سهامدار عمده و یا عرضه‌ننده منتشر می‌کند. بر اساس آن اگر سهامداران این عرضه اولیه، تا آخر سال، سهامدار این سهم بمانند حداقل ۲۵ درصد تضمین شده سود دریافت می‌کنند.

به گفته این مقام مسئول در گذشته نیز از اوراق تبعی سهام استفاده می‌شده و از شنبه روی چند نماد متعدد طرح انتشار اوراق تبعی استفاده می‌شود؛ بر این اساس سرمایه‌گذار اطمینان پیدا می‌کند که با خرید اوراق تبعی سرمایه‌گذاری از افزایش سرمایه و یا سهام جایزه برخوردار می‌شود.

عرضه‌ اولیه‌های متعددی در بورس تهران خواهیم داشت

مدیر عامل بورس تهران در رابطه با عرضه شرکت‌های دیگر در بورس تهران تا آخر سال اگفت: با توجه به شرایط بازار، عرضه‌ اولیه‌های متعددی در بورس تهران خواهیم داشت. همچنین ۹ شرکت آماده عرضه هستند، ولی شرایط بازار سرمایه و همچنین میزان نقدینگی موجود در بازار را حتما در نظر می‌گیریم. این مؤلفه‌ها از جمله فاکتور‌هایی هستند که ورود یک شرکت به بورس را به تعویق می‌اندازد یا سبب عرضه سهام آن شرکت در بورس می‌شود.

صحرایی بیان کرد: در حال حاضر ۹ شرکت آماده عرضه در بورس هستند و عرضه ۲۰ شرکت تا آخر سال در برنامه ما قرار دارد. همچنین برنامه‌ها و قوانین اتخاذ شده برای عرضه اولیه‌ها مسیر زندگی مردم را تغییر خواهد داد؛ البته مردم باید دانش لازم برای حضور در بورس را داشته باشند و یا برای معامله کردن حتما مشاوره بگیرند.

مدیرعامل بورس تهران در پاسخ به این پرسش که چه میزان زمان می‌برد تا مجددا تعداد شرکت‌کنندگان در عرضه اولیه‌ها مثل نماد شستا و بپیوند به اوج برسد؟ گفت: عرضه اولیه شستا و بپیوند یکی از بزرگ‌ترین عرضه اولیه‌های تاریخ بازار سرمایه بود که بیش از پنج میلیون نفر شرکت‌کننده داشت و عرضه اولیه‌ها با این مکانیسم از امروز در بورس تهران اجرایی شد.

او بیان کرد: با اوراق اختیار فروش تبعی، سرمایه‌گذار خیالش راحت است که بازدِه ۲۰ الی ۲۵ درصد سود را دارد؛ یعنی هم از مزایای سرمایه‌گذاری در سود سپرده بانکی برخوردار می‌شود و هم از مزایای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه برخوردار می‌شود.

مدیرعامل بورس تهران افزود: سرمایه‌گذاری در بورس یک کار تخصصی است و بهتر است مردم اقدام به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم کنند و از مشاوران شناسنامه‌دار استفاده کنند و سرمایه‌های خود را در اختیار آنان قرار دهند.

صحرایی گفت: زیر ساخت‌ها خیلی تاثیر اساسی بر روند بازار ندارند و ممکن است زمان تغییر روند را جابه‌جا کنند، اما عوامل بنیادی و بیشتر از همه اعتماد مردم بر ریزش بازار تاثیرگذار است.

او در پاسخ به این پرسش که دلیل ریزش بازار در چند روز اخیر چیست؟ گفت: یک سری عوامل بنیادی، مثل، کاهش قیمت نفت و کامودیتی‌ها سبب این ریزش‌ها بود.

این مقام مسئول در پایان بیان کرد: بسته حمایتی برای اجرا نیاز به تجزیه دارد و تا به حال هزار میلیارد تومان از طریق صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه تزریق شده است. همچنین منابع از سوی نهاد‌های بزرگ حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان وارد بازار سرمایه خواهد شد که کار‌های اجرایی این تزریق نیز در حال اجرا است. از روز شنبه نیز شاهد انتشار اوراق تبعی با هدف گذاری خاص خواهیم بود و همه این سیاست‌های حمایتی برای حمایت از سهامداران خرد خواهد بود.
منبع:تجارت نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا