فارکساخبار اقتصاد جهانتحلیل جفت ارز

تحلیل هفتگی فارکس، ۲۴ تا ۲۸ خرداد ۱۴۰۰

هفته آینده یک هفته شلوغ برای بازار فارکس خواهد بود. در این هفته تعداد زیادی آمار اقتصادی منتشر می‌شود و سه بانک مرکزی جلسه برگزار می‌کنند. کانون توجهات فدرال رزرو خواهد بود که بعید به نظر می‌رسد به دنبال کاهش محرک‌های اقتصادی باشد. هرگونه افزایش قدرت برای دلار تا پایان تابستان دور از ذهن به نظر می‌رسد. در طرف دیگر جلسات بانک‌های مرکزی ژاپن و سوییس احتمالا این گمانه‌زنی را تقویت خواهد کرد که این دو بانک مرکزی آخرین‌ بانک‌هایی خواهند بود که نرخ بهره را افزایش می‌دهند. هنگامی که کشورهای دیگر نرخ بهره را افزایش دهند، ین و فرانک آسیب‌پذیر خواهند شد.

فدرال رزرو و سکوت در برابر کاهش خرید اوراق قرضه

اخیرا درباره فارکس سکوت حاکم شده است. دلار با کاهش نرخ بازده واقعی در ایالات متحده رو به کاهش است. سقوط بازده واقعی آمریکا به خاطر تعامل بین تورم و سیاست‌های بانک مرکزی است.

هنگامی که تورم شتاب می‌ گیرد، بازارها به طور معمول به دنبال قیمت‌گذاری بر روی نرخ بهره بالاتر توسط بانک مرکزی هستند، چرا که بانک مرکزی باید تورم را کنترل کند. این موضوع این بار اتفاق نیفتاده است و فدرال رزرو اصرار دارد که تورم به زودی محو خواهد شد و حتی حاضر نیست در مورد خروج از سیاست‌های پول ارزان بحث کند. در نتیجه، بازده واقعی کاهش شدیدی پیدا کرده است و مزیت نرخ بهره دلار بسیار کاهش پیدا کرده است.

شاخص دلار
شاخص دلار در مقابل بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله محافظت شده در برابر تورم

عنصر دیگری که دلار را پایین نگه داشته، بازگشت یورو بود. منطقه یورو، در اواسط «بازگشایی بزرگ» قرار دارد چرا که واکسیناسیون گسترده‌ای انجام داده است و این موضوع خود را در نرخ ارز و داده‌های اقتصادی منعکس کرده است.

بعید به نظر می‌رسد که فدرال رزرو در جلسه روز پنجشنبه خود روایت موجود را تغییر دهد. تورم آمریکا شتاب می‌گیرد، هزینه‌کرد و مصرف به خوبی بهبود یافته اما بازار کار هنوز از سطح اشتغال قبل از همه‌گیری فاصله دارد. بنابراین، فدرال رزرو مردد است که پای خود را از روی گاز بردارد. بنابراین بحث در مورد کاهش خرید (Tapering) بعید به نظر می‌رسد.

EURUSD-vs-economic-surprises
تفاضل شاخص شگفتی اقتصادی آمریکا از اروپا در مقابل جفت ارز یورو دلار

این موضوع می‌تواند به رشد جفت ارز یورو دلار منجر شود، چرا که بازگشایی اروپا با سرعت در حال انجام است اما فدرال رزرو هنوز صبور است. اما تا ماه سپتامبر همه‌چیز می‌تواند تغییر کند. در آن زمان بازار کار ایالات متحده با توجه به هزینه‌کردهای سرسام آور دولت قوی‌تر خواهد شد و ممکن است فدرال ررو مجبور به کاهش سرعت خرید اوراق شود. در یک تصویر کلان، به نظر می‌رسد که فدرال رزرو سریع‌تر از بانک مرکزی اروپا به سیاست‌های عادی باز خواهد گشت که این یعنی در بلند مدت EURUSD کاهش خواهد یافت.

پیش از جلسه فدرال رزرو، داده‌های خرده‌فروشی ایالات متحده برای  ماه مه در روز سه‌شنبه منتشر می‌شود.

بانک ژاپن عقب می‌ماند، ین شکننده به نظر می‌رسد

بانک ژاپن جلسه خود را در روز جمعه برگزار خواهد کرد. پیش‌بینی نمی‌شود هیچ تغییری در موضع این بانک صورت پذیرد و بانک ژاپن قصد دارد برنامه خرید دارایی تهاجمی خود را حفظ کند. زیرا اگرچه اقتصاد جهانی در حال بهبود است اما اوضاع در ژاپن چندان خوشایند نیست.

این کشور با کنترل آمار مبتلایان و مرگ و میر‌ها از اکثر کشورهای غربی عملکرد بهتری در زمینه مدیریت همه‌گیری داشت اما روند واکسیناسیون در ژاپن عقب مانده است. همچنین اقتصاد هنوز در تورم منفی گرفتار شده است و رشد اقتصادی کند است.

این نشان می‌دهد که برخلاف بانک‌های مرکزی دیگر مانند بانک انگلستان یا بانک کانادا، که قبلا گام‌هایی برای افزایش نرخ بهره برداشته‌اند، بانک ژاپن به این زودی به دنبال عادی‌سازی سیاست‌های خود نخواهد رفت و این برای ین خبر بدی است.

بازده اوراق
بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا در مقابل جفت ارز دلار ین

ین بر اثر اختلاف نرخ بهره با خارج از ژاپن در حال کاهش است و با افزایش بیشتر این اختلاف، شاهد کاهش بیشتر ین نیز خواهیم بود. تنها چیزی که می‌تواند این روایت را تغییر دهد، یک شوک بزرگ در بازار است که تقاضا برای ین به عنوان دارایی امن را افزایش می‌دهد. اگرچه این موضوع نیز در بلند مدت تغییری ایجاد نمی‌کند.

بانک ملی سوئیس مقلد بانک ژاپن

داستان ژاپن در سوئیس نیز تکرار می‌شود. بانک ملی سوئیس (SNB) روز پنجشنبه تشکیل جلسه می‌دهد و احتمالا نرخ‌های خود را در پایین‌ترین سطح حفظ خواهد کرد. اقتصاد سوئیس که اخیرا از دام تورم منفی نجات پیدا کرده است، کمی بهبود پیدا کرده اما بعید است بانک ملی سوئیس هیجان زده شود.

احتمالا این بانک موضع پیشین خود را که نرخ بهره پایین و مداخله در فارکس برای تضعیف فرانک است، تکرار خواهد کرد. بانک ملی سوئیس نیز مانند بانک ژاپن آخرین بانکی خواهد بود که نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

سپرده‌های دیداری بانک ملی سوئیس در مقابل جفت ارز EURCHF یورو فرانک

به طور کلی چشم‌انداز رشد برای فرانک چندان مثبت نیست. خریداران فرانک نه تنها باید با اختلاف نرخ بالا و کم‌رنگ شدن تقاضا برای دارایی امن مبارزه کنند بلکه باید با مداخلات بانک مرکزی سوئیس نیز بجنگند.

داده های انگلیس و ریسک‌های سیاسی در انتظار پوند

این هفته داده‌های فراوانی در انگلیس منتشر خواهد شد. در روز سه‌شنبه آمار اشتغال برای ماه آوریل را داریم، سپس آمار تورم برای ماه مه در روز چهاشنبه منتشر می‌شوند و در روز جمعه نیز آمار خرده فروشی منتشر خواهد شد. همه اینها برای بررسی زمان حرکت بانک انگلستان به سمت کاهش سرعت خرید دارایی‌ها مهم خواهد بود.

پوند در حال حاضر از مزایای بازگشایی اقتصاد انگلستان بهره‌مند می‌شود، با این وجود ریسک‌هایی نیز وجود دارد. با وجود واکسیناسیون گسترده، نوع جدید کرونای هندی به سرعت در حال گسترش است و ممکن است بازگشایی کامل را به تاخیر بیندازد.

علاوه‌بر این، اتحادیه اروپا نیز انگلستان را به خاطر تلاش نقض بخشی از توافق برگزیت که شامل تجارت با ایرلند شمالی می‌شود، تهدید می‌کند. البته سرمایه‌گذاران هنوز به این ریسک‌های سیاسی توجهی نشان نداده‌اند اما با افزایش تنش‌ها ممکن است این موضوع را نیز مد نظر قرار دهند.

Global-PMI
شاخص مدیران خرید PMI آمریکا، ناحیه یورو، ژاپن و انگلیس

با این همه، چشم‌انداز بلندمدت برای پوند همچنان مطلوب است. این ریسک‌ها می‌تواند باعث یک اصلاح شود نه بیشتر. اقتصاد انگلستان در حال حاضر تقریبا به طور کامل عملیاتی شده است بنابراین یک تاخیر جزئی صدمه زیادی به آن نخواهد زد.

داده‌های کانادا، استرالیا و نیوزلند نیز تحت نظر هستند

این هفته برای ارزهای کالامحور نیز خبرهایی داریم. در کانادا، داده‌های تورمی برای ماه مه در روز چهارشنبه منتشر می‌شود و می‌تواند برای تعیین سرعت خرید دارایی بانک کانادا مهم باشد.

در استرالیا، صورت جلسه آخرین نشست بانک مرکزی استرالیا روز سه‌شنبه منتشر می‌شود و پس از آن آمار اشتغال برای ماه مه در روز پنجشبه منتشر خواهد شد. تولید ناخالص داخلی نیوزلند برای سه ماهه اولی نیز در روز پنجشنبه منتشر می شود اما به احتمال زیاد توجه زیادی را به خود جلب نمی‌کند.

در نهایت، فروش خرده فروشی، تولیدات صنعتی و آمار سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت چین در روز پنجشنبه منتشر شده  و به ما در مورد چگونگی روند بهبود اقتصاد جهانی در ماه مه اطلاعاتی خواهد داد.

منبع: XM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا