ارزهای دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

معرفی ارز دیجیتال Nexus Mutual (نکسوس میوچوال) و توکن NXM

در این نوشته به معرفی ارز دیجیتال Nexus Mutual (نکسوس میوچوال) و توکن NXM می پردازیم. این رمزارز که از ارزهای تقریبا جدید بازار است، یک پلتفرم مبتنی بر شبکه اتریوم می باشد. 

نکسوس میوچوال یک پروژه دوجانبه (اشتراکی) است. بیمه دوجانبه به شرکتی گفته می‌شود که به طور کامل در اختیار بیمه‌شدگان آن قرار می‌گیرد. PEMCO و Mutual of Omaha نمونه‌های سنتی یک قرارداد دوجانبه بیمه هستند.

در شبکه Nexus Mutual هر سودی که بیزینس‌ها به دست آورند، مجدداً به سیستم مالی شرکت بازمی‌گردد یا به‌ عنوان سود سهام‌داران در اختیار بیمه‌شدگان قرار می‌گیرد. این مدل بیزینس، با نحوه کار یک شرکت بیمه عادی متفاوت است. در شرکت‌های بیمه معمولی سود حاصل، به سهام‌داران صرف‌نظر از اینکه بیمه‌شده هستند یا نه، تعلق می‌گیرد. در هر یک از مدل‌های ذکرشده مزایا و معایبی وجود دارد و نکسوس به‌ صورت انتخابی از ویژگی‌های هر دوی آنها استفاده می‌کند. با وجود نوپا و محدود بودن برنامه‌های فعلی Nexus Mutual، می‌توان گفت همچنان چند کاربرد این پروژه جذاب و قابل‌توجه هستند.

نکسوس میوچوال (Nexus Mutual) از کاربران در برابر زلزله، خسارت‌های اتومبیل یا معلولیت‌های طولانی‌مدت محافظت نمی‌کند. در عوض این پروژه تنها روی یک مورد رمزنگاری یعنی خرابی قرارداد هوشمند متمرکز است. همان‌طور که همه ما می‌دانیم، دنیای ارزهای دیجیتال بسیار آسیب‌پذیر است. این آسیب می‌تواند از هک شدن صرافی‌ها، عملکرد نامناسب کیف پول دیجیتالی تا بسیاری موارد دیگر متغیر باشد. اما امروزه نگرانی اصلی و مشترک کاربران بازار، به‌ ویژه در فضای مالی غیر متمرکز (DeFi)، مربوط به آسیب‌پذیری قرارداد هوشمند است.

برخی از قراردادهای هوشمندی که توسط اشخاص ثالث برجسته حسابرسی می‌شوند، قربانی حملات پیچیده شده‌اند و همین مسئله در نهایت باعث گردیده که کاربران و بنیان‌گذاران پروژه سرمایه خود را از دست بدهند. پروژه نکسوس مراقبت از این آسیب‌پذیری خاص را پوشش می‌دهد.

بر طبق GitBook پروژه، Smart Contract Cover سطح ایمنی بیشتری را برای کاربران در برابر رخدادهایی مانند هک DAO در سال ۲۰۱۶ فراهم می‌کند. همچنین در مورد اینکه کدام رویدادها سبب بازپرداخت به کاربران می‌شود، توضیح دقیقی داده شده است. برای مثال با حملات فیشینگ یا مشکلات ایجادشده در اثر ازدحام شبکه، پرداختی به کاربران انجام نمی‌شود و به همین ترتیب، اوراکل‌ها، ماینرها و نهادهای خارج از قرارداد هوشمند نیز تحت پوشش پروژه نکسوس قرار نمی‌گیرند.

به همین دلیل لازم است کاربران در هنگام خرید، «شرایط استفاده از بیمه» را بررسی کنند. به‌ طور کلی اعضای تعامل دوجانبه حرف آخر را در خصوص انجام یا عدم انجام پرداخت خواهند زد.

نحوه کارکرد ارز دیجیتال Nexus Mutual

در حال حاضر ارز دیجیتال Nexus Mutual را فقط از طریق پلتفرم نکسوس میوچوال می‌توان خریداری کرد. امکان خرید این رمزارز در پلتفرم‌های دیگری مانند بایننس یا یونی سواپ وجود ندارد. ارزش توکن نکسوس به‌ گونه‌ای طراحی شده تا تمام ارزش ایجادشده تابعی از سلامت پلتفرم باشد. اگرچه از نظر فنی قیمت این رمزارز مبتنی بر وضعیت بازار است، اما فرمول آن کمی پیچیده‌تر از عرضه و تقاضای ساده است.

نکسوس میوچوال

MCR سطحی است که بر اساس آن مشخص می‌شود آیا همه ادعاهای نکسوس قابل اجرایی شدن هستند یا خیر. هرچه ارزش MCR بالاتر باشد، احتمال پرداخت مطالبات نیز بیشتر می‌شود؛ بنابراین با افزایش بودجه این پلتفرم، قیمت رمزارز آن نیز بیشتر می‌شود. از آنجایی‌ که هر دارنده ارز دیجیتال Nexus Mutual عضوی از این پلتفرم است، هر یک از اعضا از موفقیت پروژه بهره‌مند خواهند شد. پس می‌توان گفت هر چه پلتفرم ثروتمندتر شود، تمام اعضا نیز همین رویه را در پیش خواهند گرفت. جالب است بدانید این مدل خاص توکن، مورد توجه بسیاری از طرفداران دیفای (DeFi) قرار گرفته است.

تاریخچه Nexus Mutual

فردی به نام Hugh Karp پس از یک سابقه کاری طولانی در صنعت بیمه، نکسوس میوچوال را تأسیس کرده و پس از آن نیز ۱۰ عضو دیگر به Hugh Karp پیوستند. شرکت‌های مهم سرمایه‌گذاری مانند MilliWatt، KR1،۱kx و Kenetic از این پروژه پشتیبانی می‌کنند. علاوه بر اعضای اصلی و حامیان مالی پروژه، پنج عضو در هیئت مشاور مشغول به کار هستند. شاید بتوان گفت وجود هیئت مشاور بحث‌برانگیزترین ویژگی نکسوس است؛ چراکه این هیئت متمرکزترین نیرو در این پروژه است. طبق ابلاغیه‌های این پروژه، هدف اصلی اعضای هیئت مشاور نکسوس، ارائه راهنمای فنی واجد شرایط به اعضای مشترک و همچنین تصویب توابع اضطراری در مواقع لزوم است.

این اعضا شامل Hugh Karp ،Graeme Thurgood ،Nick Munoz-McDonald ،Rei Melbardis و Nitika Arora است و از مهم‌ترین اختیارات آنها اخراج اعضا و سوزاندن ارز دیجیتال Nexus Mutual آنها است. (به خارج کردن عمدی و دائمی توکن از گردش، سوزاندن توکن گفته می‌شود.)

آینده نکسوس میوچوال

نکسوس میوچوال پروژه رمزنگاری‌شده منحصربه‌فردی است که با یک بازار بالقوه گسترده روبه‌رو است. اولین چالش نکسوس پس از هک bZx و پرداخت حدود ۳۱ هزار دلار اتفاق افتاد.

در حالی‌ که کاربران با حدس و گمان‌های زیادی در خصوص توکن پروژه روبه‌رو هستند، ارزش ارز دیجیتال Nexus Mutual در حال افزایش است و با قدرتمند شدن این پلتفرم، افراد بیشتری نیز پوشش داده خواهند شد.

به‌ طور کلی موانع زیادی در سر راه پروژه نکسوس قرار دارند. اولین مانع افزایش تعداد پیشنهادهای جدید است. با وجود اینکه Karp اعلام کرده یکی از اهداف او پوشش موارد بیشتری مانند زمین‌لرزه، طوفان و … توسط پروژه نکسوس است، اما رسیدن به این هدف تنها در آینده بسیار دور امکان‌پذیر خواهد شد.

نحوه خرید بیمه قرارداد هوشمند

نکسوس میوچوال به اعضای خود این امکان را می‌دهد که در برابر یک ریسک خاص «بیمه» تهیه کنند. اما این پیشنهاد فریبنده چطور کار می‌کند؟

نکسوس-میوچوال

  • به وبسایت نکسوس (nexusmutual.io) بروید و در صفحه اصلی سایت، روی گزینه “Buy Cover” کلیک کنید.
  • سپس یکی از پروتکل‌ها را به‌ عنوان بیمه خود انتخاب کنید.
  • تعداد این موارد بسیار گسترده است و تمام پروتکل‌های اصلی DeFi از جمله ۱inch.exchange ،yEarn Finance ،Opyn و بسیاری موارد دیگر را نیز شامل می‌شود.
  • در مرحله بعد باید تصمیم بگیرید چه مقدار بیمه را برای چه مدتی نیازی دارید.
  • پس از اتمام این مرحله نیز، هنوز عضو پروژه نشده‌اید.
  • در آخر از شما خواسته می‌شود که به میوچوال بپیوندید.

پیوستن به نکسوس میوچوال مستلزم پرداخت ۰.۰۰۲ ETH  و طی‌ کردن مراحل استاندارد احراز هویت مشتری (KYC) و قانون مبارزه با پولشویی (AML) است. اگرچه نکسوس یک پروتکل غیر متمرکز DeFi محسوب می‌شود، اما به‌ صورت قانونی در انگلستان ثبت شده است.

عضویت در میوچوال به معنای داشتن ارز دیجیتال Nexus Mutual است. اعضا، مسئول پیشنهادهای حکمرانی داوری، ارزیابی ریسک و ادعاهای مطرح‌شده هستند. در ادامه نگاه دقیق‌تری به نقش اعضا خواهیم داشت.

نقش اعضای نکسوس میوچوال

اعضای نکسوس میوچوال مسئول ارزیابی سطح ریسک مرتبط با هر قرارداد هوشمند هستند. همچنین در مواقع لازم، از اعضا خواسته می‌شود که در مورد قانونی بودن ادعاها و انجام یا عدم انجام پرداخت، رأی بدهند. اعضا می‌توانند با توجه‌ به میزان ایمنی یک قرارداد هوشمند، توکن‌های خود را در آن به‌ صورت سهام قرار دهند. هرچه تعداد توکن‌های NXM سهام یک قرارداد هوشمند بیشتر باشد، خرید بیمه برای سایر اعضا ارزان‌تر خواهد شد.

نکسوس-میوچوال

اگر توکن NXM خود را در یک قرارداد هوشمند پرریسک قرار دهید، در صورت هک شدن این قرارداد هوشمند و از دست‌ دادن بخشی از سهام خود، می‌توانید ادعایی بر اساس هک انجام‌شده، مطرح کنید. Kayleigh Petrie مدیر مشارکت جوامع نکسوس میوچوال می‌گوید:

سرمایه‌گذاری در Nexus Mutual بیشتر از سایر سیستم‌های دیفای، جدید و نوپا است. بنابراین سرمایه‌گذاری فقط به دست اعضایی انجام می‌شود که آمادگی دارند ریسک کنند و سهام خود را از دست بدهند. در واقع به‌ جای منفعل بودن، لازم است به‌ عنوان یک سرمایه‌گذاری فعال در نظر گرفته شود.

همچنین بر طبق گفته Petrie سرمایه‌گذارانی که پیش از سایر اعضا می‌توانند مشخص کنند کدام قراردادها ریسک کمتری دارند، به دلیل ارائه سیگنال درست، پاداش می‌گیرند. در صورت مطرح‌شدن ادعای جدید، از دارندگان ارز دیجیتال Nexus Mutual خواسته می‌شود که در مورد قانونی بودن ادعای مطرح‌شده مبنی‌ بر هک شدن قرارداد هوشمند رأی دهند. در صورتی‌ که اعضای هم‌نظر با اکثریت اجماع رأی دهند، توکن NXM بیشتری به دست خواهند آورد و برعکس؛ اگر علیه اکثریت رأی دهند، توکن‌های آنها برای یک دوره قفل می‌شود.

منبع: رمزارز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا