ارزهای دیجیتالاستخراج ارزهای دیجیتال

راهنمای خرید ماینر ارز دیجیتال در ایران

به خاطر مشکلاتی که در ایران برای صنعت استخراج یا ماینینگ وجود دارد، قیمت ماینر یا دستگاه‌های استخراج هم بالا رفته است. با وجود اینکه استخراج ارز دیجیتال در ایران قانونی است و با گرفتن مجوز از وزارت صنعت و معدن امکان‌پذیر است، اما چندان بازار امن و باثباتی ندارد. عده‌ای از ناآگاهی مردم سوءاستفاده می‌کنند و دزدی و کلاهبرداری هم کم نیست. از طرفی هر فروشنده‌ای قیمت خودش را دارد و اختلاف زیادی بین قیمت‌ها دیده می‌شود. بنابراین حتماً به قیمت، نوع و بسته‌بندی دستگاه‌های استخراج توجه کنید و ترجیحا به صورت حضوری بخرید.

به طور کلی هر چه کارآیی و بازدهی ماینر بیشتر باشد، زمان بازگشت سرمایه سریع‌تر است و هزینه دستگاه زودتر برمی‌گردد. در این صورت، طبیعتاً تقاضا برای خرید آن miner بیشتر می‌شود و قیمت آن هم بالاتر می‌رود. اما در این میان عوامل دیگری هم هستند که بر قیمت و تقاضا برای خرید ماینر تأثیرگذارند. از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

میزان مصرف برق 

میزان مصرف برق دستگاه استخراج شما، تأثیر مستقیمی بر سودآوری استخراج، بازگشت سرمایه و قیمت ماینر دارد. اگر تعرفه برق بالا باشد، طبیعتاً ماینرهای کم‌مصرف قیمت بیشتری پیدا می‌کنند.

اگر می‌خواهید بدانید که مصرف برق دستگاه‌ شما زیاد است یا نه، باید آن را با قدرت آن بسنجید. به عنوان مثال، ماینری با قدرت ۵۰ تراهش بر ثانیه که ۲,۱۰۰ وات برق مصرف می‌کند، نسبت به توان و قدرتی که دارد، پرمصرف محسوب نمی‌شود.

هش ‌ریت (Hash Rate) دستگاه ماینر

به قدرت محاسبه و حل محاسبات ریاضی برای کشف و ایجاد بلاک جدید توسط ماینرها، هش ریت یا نرخ هش گفته می‌شود. هر چه قدرت هش بیشتر باشد، احتمال تکمیل زنجیره بلاکچین و دریافت پاداش بلاک بیشتر می‌شود. بالا بودن میزان هش ریت در هنگام استخراج، فرصت یافتن بلاک بعدی و دریافت پاداش را افزایش می‌دهد.

هش ریت دستگاه‌های استخراجی که در حال حاضر بیشترین استفاده را در ایران دارند، بین ۱۴ تا ۱۱۰ تراهش بر ثانیه (TH/S) است.

به طور خلاصه، هرچه هش‌ ریت ماینر شما بیشتر باشد، توان محاسباتی آن دستگاه بیشتر است و مقدار بیشتری ارز دیجیتال استخراج می‌کند. این نکته را حتماً باید در هنگام خرید ماینر مد نظر قرار دهید.

حجم و وزن ماینر

کم‌حجمی و سبک ‌بودن ماینر، مزیتی است که باید برای خرید ماینر لحاظ شود. دستگاه‌های ماینری که در ایران به ‌صورت انبوه استفاده می‌شوند، تقریباً حجم و سنگینی یکسانی دارند.

برند ماینر

شرکتی که ماینر خاصی را روانه بازار کرده، تأثیر زیادی بر قیمت آن ماینر دارد. حتماً این نکته را می‌دانید که اجناسی که توسط شرکت یا برند معروفی تولید می‌شوند، قیمتشان بالاتر است. از لباس و مواد خوراکی بگیرید تا محصولات الکترونیکی، همه با برندشان شناخته می‌شوند.

شرکت بیت مین (Bitmain) تولیدکننده ماینرهای انت ‌ماینر (Antminer) و شرکت میکرو بی‌تی (MicroBT)، تولیدکننده ماینرهای واتس ‌ماینر (Whatsminer) از جمله مشهورترین شرکت‌هایی هستند که به تولید ماینر می‌پردازند. قیمت ماینرهای این دو شرکت از دیگر شرکت‌ها بیشتر است.

روش تشخیص دستگاه ماینر نو از کارکرده

همیشه سعی کنید به صورت حضوری خرید کنید. فروشنده مناسب را پیدا کنید و ماینر را از نزدیک ببینید و قبل از دادن پول، آن را بررسی کنید. همچنین سعی کنید دستگاه‌های آماده تحویل را بخرید نه پیش‌فروش. با رعایت این نکته‌ها، احتمال کلاهبرداری کم می‌شود.

به بسته‌بندی توجه کنید

اگر دستگاه نو باشد، چسب و کارتن آن اورجینال است و قاعدتاً نباید باز شده باشد. از طریق وارد کردن شماره سریال دستگاه ماینر در سایت سازنده آن، می‌توانید اصالت ماینر، مدت گارانتی و روز تولید آن را متوجه شوید.

ماینر‌هایی همچون انت ‌ماینر که توسط شرکت بیت مین تولید می‌شوند، درون کیسه‌های ضد استاتیکی قرار دارند که اگر آنها را باز کنید، کاملاً مشخص می‌شود. روی این کیسه‌ها معمولاً چسب‌هایی زده می‌شود که فقط یک بار می‌توانید آنها را باز کنید و چسباندن دوباره آنها خیلی مشکل است.

تا جایی که ممکن است، ماینر دست دوم نخرید

هر چیزی را اگر بخواهید به صورت کارکرده یا دست دوم بخرید، باید احتمال نقص یا خرابی را در آن بدهید؛ به خصوص اگر سیستم‌های الکترونیکی باشند. به این نکته باید توجه داشته باشید که معمولاً ماینرها به صورت ۲۴ ساعته روشن هستند و مسلماً وقتی زمان استفاده از دستگاه بالاتر باشد، طول عمر مفید آن هم کمتر می‌شود.

حتماً از فروشنده ماینر دست دوم، دو روز مهلت تست ماینر را بگیرید؛ چون ممکن است دستگاه‌ خراب باشد یا دیگر کارکرد واقعی خود را نداشته باشد.

ظاهر دستگاه را به خوبی بررسی کنید

بدنه، فن‌ها، چراغ‌ها، پاور دستگاه، کانکتورها، پورت‌ها و تمام چیزهایی که در دستگاه دیده می‌شود را کاملاً بررسی کنید.

بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که دستگاه‌ را در دست‌تان بگیرید و چند بار محکم تکان دهید تا مطمئن شوید که قطعات داخل آن از بدنه جدا نشده‌اند؛ چون ممکن است دستگاه‌ در همان داخل کارخانه یا زمان ارسال، آسیب دیده باشد.

بررسی سوکت‌های برق 

شاید مهم‌ترین فرق ماینرهای نو و دست دوم، زرد بودن سوکت‌های شش پین برق هشبرد است. رنگ این سوکت‌ها به خاطر جریان زیاد، پس از مدتی زرد می‌شود.

بررسی خش و غبار روی فن و قطعات ماینر

اگر دیدید خط و خش زیادی روی بدنه دستگاه وجود دارد، یعنی احتمال دست دوم بودن miner بالا است. این نکته را هم فراموش نکنید که به مرور زمان روی فن و قطعات دستگاه دست دوم، ردی از گرد و غبار و کثیفی می‌نشیند و رنگ سفید قطعات را پس از مدتی به رنگ زرد تبدیل می‌کند.

برای پیدا کردن قیمت میانگین ماینر دست دوم حتماً در ‌سایت‌های مختلف جست‌وجو کنید.

نکته: حتی اگر به تمام این موارد توجه داشته باشید، باز هم نمی‌توانید به صورت قطعی دستگاه دست دوم سالم را تشخیص دهید. بنابراین بهترین کار این است که از فروشندگان معتبر، miner نو بخرید.

روش تست دستگاه استخراج پس از خرید

پس از خرید، حتماً باید آن را تست کنید. ابتدا ماینر را روشن و راه‌اندازی کنید و تا ۴۸ ساعت به یک استخر استخراج متصل شوید. سعی کنید در تمام این مدت ماینر را زیر نظر داشته باشید و نحوه کار آن را بررسی کنید.

هر ماینری چند هش برد دارد (سه تا چهار عدد) و هر هش بردی تعدادی چیپ (Chip). قسمت Status در ماینر شما، بهترین منبع برای اطلاع از وضعیت دستگاه است. برای بررسی وضعیت باید این قسمت را چک کنید.

در قسمت Status پنل مدیریت ماینر، باید اطلاعات زیر را بررسی کنید:

  • هش ریت دستگاه
  • فرکانس (Frequency)
  • سرعت فن (FanSpeed) که برحسب دور بر دقیقه است. (معمولاً روی ۵,۰۰۰ الی ۶,۰۰۰ قرار دارد.)
  • مدت زمان کار ماینر از زمان روشن شدن (Elapsed)
  • دما (Temperature)
  • هش برد
  • چیپ‌ها
  • وضعیت عادی و سالم (عدد ۰ و Alive)
  • وضعیت غیرعادی (نشان x و Dead)

ماینرهای نسل جدید چند حالت مختلف دارند؛ مثل: کم‌مصرف، عادی، توربو و … . از این رو برای تست درست ماینر خود، آن را در همه‌ حالت‌های مختلف آزمایش کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا