فارکساخبار اقتصاد جهانتحلیل جفت ارز

تحلیل هفتگی فارکس، شنبه ۲ مرداد

انتظار می‌ رود هفته آینده، فدرال رزرو در جلسه خود، اطلاعات بیشتری در مورد کاهش خرید اوراق ارائه دهد، اما ممکن است جدول زمانی برای این کار ارائه ندهد. همچنین در صورتی که فدرال رزرو پیشرفت و ریسک‌های کرونای دلتا را یادآور شود، ممکن است که بازارها سقوط کنند. در همین حال، آمار تولید ناخالص داخلی ایالات متحده و منطقه یورو در سه ماهه دوم می‌تواند بازارها را بیش از پیش متلاطم کند چرا  که این آمار حتی با وجود عدم قطعیت در چشم‌انداز، احتمالا بهبود قوی در سه ماهه دوم را تایید می‌کند. اگر تمام اینها برای سرمایه‌گذاران هیجان انگیز نبود، آمار تورم استرالیا، کانادا و ایالات متحده می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

فدرال رزرو در جستجوی «پیشرفت چشمگیر بعدی»

جلسه ۲۸-۲۷ ژوئیه FOMC برجسته‌ترین رخداد هفته آینده خواهد بود زیرا این آخرین فرصت بانک فدرال برای دادن هرگونه هشدار احتمالی پیش از نشست هم‌اندیشی جکسون هول در ماه اوت یا جلسه سیاست‌گذاری در ماه سپتامبر است. اما این جلسه می‌تواند کمی فریب دهنده باشد چرا که سیاست‌‌گذاران به وضوح می‌خواهند پیش از تصمیم در مورد کاهش سرعت خرید اوراق، اطلاعات بیشتری داشته باشند و در عین حال دست خود را برای انجام هرگونه تغییر در زمینه زمان و سرعت خرید اوراق باز نگه دارند.

پیچیده‌تر شدن آمار مربوط به سویه دلتای کرونا (که هم اکنون نوع غالب در ایالات متحده شده است) منجر به سخت‌تر شدن شرایط برای تصمیم‌گیری شده است. احتیاط درمورد سویه دلتا می‌تواند اختلافات در بین اعضای فدرال رزرو را افزایش دهد. با این حال، احتمالا جزئیات تا منتشر شدن صورت جلسه فاش نخواهد شد. تمام  چیزی که می‌توانیم روز چهارشنبه بفهمیم این است که فدرال رزرو چقدر به «پیشرفت اساسی بعدی» نزدیکتر است.

US_Covid
آمار مبتلایان روزانه کرونا در آمریکا

تورم PCE در راس یک هفته پر داده

اگر فدرال رزرو تغییری در دستورالعمل خود ندهد و تنها نکات کوچکی در مورد کاهش خرید اوراق عنوان کند، ممکن است بازده اوراق خزانه‌داری و دلار تحت فشار نزولی قرار بگیرند. اما هفته آینده انبوهی از داده‌های اقتصادی منتشر  می‌شوند که می‌توانند از بهبود اقتصادی ایالات متحده حمایت کنند.

روز دوشنبه آمار فروش خانه‌‌های نوساز منتشر می‌شود و روزهای سه‌شنبه و پنجشنبه نیز داده‌های دیگری از بازار مسکن منتشر خواهد شد. بازار مسکن ایالات متحده در پی افزایش تقاضا و روند انتقال از شهرها به حومه که در پی همه‌گیری ایجاد شده است، در حال رونق است. با این  حال، ساخت و ساز  مسکن، نه تنها به دلیل کمبود الوار، بلکه به دلیل کمبود نیروی کار آسیب دیده است. بنابراین، در حال حاضر این بخش به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد تا سرمایه گذاران دریابند مسائل چه مدت ادامه خواهد یافت و از آن مهم‌ تر، آیا تورم موقتی است یا خیر.

سفارشات کالاهای بادوام و شاخص اطمینان مصرف کننده در  روز سه‌شنبه از دیگر موارد قابل ذکر است. اما مهم‌ترین  داده‌ها برای هفته آینده، گزارش اولیه تولید ناخالص داخلی در روز پنجشنبه و تورم PCE در  روز جمعه است. پیش‌بینی می شود اقتصاد ایالات متحده در سه ماهه منتهی به ژوئن با  رقم سرسام آور ۸  درصد رشد کرده باشد و از سطح پیش از همه‌گیری عبور کرده باشد.

US_GDP
نرخ رشد فصلی تولید ناخالص داخلی آمریکا

اما سرمایه‌گذاران مشتاقانه به دنبال این هستند که با نگاه به آمار درآمد و مصرف شخصی در  ماه ژوئن ببنند که این رشد چقدر حقیقی است. شاخص PCE نیز می‌تواند بازارها را کمی متلاطم کند چرا  که پیش‌بینی می شود تورم با نرخ نگران کننده ۰.۷ درصد در ماه رشد کند.

US_PCE
شاخص هزینه های مصرف شخصی ایالات متحده (PCE)

آیا داده‌های CPI، آزی و لونی را تسکین می‌دهد؟

هفته آینده، داده‌های تورم در استرالیا و  کانادا نیز مورد بررسی دقیق قرار می‌ گیرد اما ممکن است از نظر چشم‌انداز سیاست پولی نه برای بانک مرکزی استرالیا و نه برای بانک مرکزی کانادا قابل اهمیت نباشد. شاخص قیمت مصرف کننده استرالیا در سه  ماهه اول تنها ۱.۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است اما ممکن است در سه ماهه  دوم به بالای ۳ درصد برود. این موضوع می‌تواند  به سیاست‌گذاران پولی برای کاهش زود هنگام برنامه QE کمک  کند. اما از طرف دیگر مناطقی از استرالیا اخیرا یکبار دیگر تحت قرنطینه قرار گرفته‌اند و این یعنی بانک مرکزی استرالیا ممکن است همچنان از افزایش تورم چشم پوشی کند.

AU_CPI
شاخص قیمت مصرف کننده استرالیا

در بهترین حالت، آمار قوی‌تر از انتظار در CPI روز چهارشنبه ممکن است از دلار استرالیا در برابر رشد دلار آمریکا دفاع کند.

در کانادا، نرخ تورم خالص در حال حاضر از ۳ درصد فراتر رفته است و بهبود اقتصادی در حال تقویت است. آمار تولید ناخالص داخلی روز جمعه باید این موضوع را بار دیگر تایید کند. اخیرا با وخیم‌تر شدن اوضاع جهانی کرونا، چشم‌انداز نفت  نیز مورد تهدید قرار گرفته است. این موضوع سوال مهمی را ایجاد کرده است. آیا بانک کانادا به برنامه کاهش خرید اوراق خود ادامه خواهد داد؟ در این صورت، قیمت نفت و احساسات ریسک، عامل اصلی حرکت دلار کانادا در این تابستان خواهد بود.

مشکل دلتا در اروپا

در انگلستان،  نرخ موارد روزانه ابتلا به کرونا در تصمیم‌گیری در مورد روند  حرکت پوند در این هفته  نقش خواهد داشت. برخی از  نشانه‌های  اولیه حاکی از آن است که آخرین موج کرونا در انگلستان درحال اوج‌گیری است و اگر شواهد بیشتری در این زمینه بدست آید، احساسات در مورد استرلینگ می‌تواند آسیب ببیند.

با این حال، در منطقه یورو، نوع  دلتای کرونا در برخی از کشورها شروع به اوج‌‌گیری کرده است.  اما در برخی دیگر از کشورها در حال کاهش  است. بنابراین نمیتوان تصویری کامل از آن به دست  آورد. بنابراین ممکن است سرمایه‌گذاران به سراغ بررسی داده‌های کسب و کار بروند. شاخص کسب و کار Ifo آلمان روز دوشنبه منتشر میشود و شاخص احساسات اقتصادی منطقه یورو نیز روز پنجشنبه منتشر خواهد شد.

همچنین در هفته آینده برآورد اولیه تورم ماه ژوئیه و تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم را خواهیم داشت. انتظار می رود شاخص همگام‌سازی شده قیمت مصرف کنندگان برای ماه ژوئیه ۱.۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته باشد. در ماه ژوئن این رقم ۲.۰ درصد بود. در مقام مقایسه، این رقم نسبت به نرخ ۵.۴ درصد ایالات متحده بسیار پایین است. تورم زمینه‌ای (در غیاب ریسک‌های اقتصادی) در منطقه یورو حتی پایین‌تر است و پیش‌ بینی می‌شود سالانه ۰.۹ درصد باشد.

EZ_GDP_CPI
نرخ تورم و نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ناحیه یورو

با کاهش تعهد بانک مرکزی اروپا در برابر هدف تورمی ۲ درصد، اکنون چشم‌انداز EURUSD تیره به نظر می رسد. ممکن است آمار رشد اقتصادی سه ماهه دوم، بتواند این جفت ارز را کمی ترغیب به بالاتر رفتن کند. انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی این منطقه پس از افت ۱.۳ درصدی در سه ماهه قبل، ۱.۵ درصد در سه  ماهه دوم رشد داشته باشد.

گزارش درآمد شرکت‌های تکنولوژی و المپیک بدون تماشاگر

در بازارهای دیگر، این هفته می‌تواند برای اشتهای ریسک کمی چالش برانگیز باشد. فصل انتشار صورت‌های مالی، می‌تواند لحن مثبت را در بازار سهام زنده نگه دارد  چرا که تمام شرکت های بزرگ فناوری  از جمله اپل، مایکروسافت و آلفابت قرار است گزارشات خود را منتشر کنند. اما اگر موارد ابتلا به کرونا همچنان افزایش یابد، چشم‌پوشی از آن برای سرمایه‌گذاران دشوارتر خواهد بود. این خبر خوبی برای سایر ارزهای امن مانند ین ژاپن و فرانک سوئیس است. ین در روزهای اخیر به بالاترین حد خود رسیده است اما روند صعودی میان مدت آن دربرابر همتایان اصلی‌‌اش همچنان بدون تغییر است.

Yen-Performance_
رشد ین در مقابل دیگر ارزها از ماه ژوئن

بازی‌های المپیک تابستانی در توکیو آغاز شده است اما بعید به نظر می رسد که این بازی‌ها سود اقتصادی زیادی به این کشور برساند چرا که این بازی‌ها به دلیل افزایش موارد ابتلا  به کرونا، بدون تماشاگر  برگزار می‌شود. در جبهه‌ داده‌ های ژاپن، انتظار می رود داده‌های خرده فروشی روز جمعه نشان دهد که فروش در ماه  ژوئیه نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است. اگرچه بهبود در تولیدات  صنعتی می‌تواند کمی از تاریکی بکاهد.

منبع: XM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا