ارزهای دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

معرفی ارز دیجیتال ریف فایننس (Reef Finance)

دنکو مانچسکی (Denko Mancheski)، مدیر عامل و هم‌بنیانگذار ریف فایننس، این پروتکل را به عنوان راه‌حلی برای موانع پیش روی پذیرش گسترده محصولات دیفای طراحی کرد. به گفته مانچسکی، به دلیل وجود تعداد زیاد محصولات متداخل با یکدیگر، افراد عادی برای بهره‌مندی از قابلیت‌های حوزه دیفای دچار مشکل می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که پذیرش محصولات این حوزه توسط تازه‌واردان بعید به نظر برسد.

با این حال، مانچسکی می‌گوید که هدف تیم ارز دیجیتال Reef Finance از بین بردن این پیچیدگی‌ها است. در واقع، هدف از راه‌اندازی این پروتکل آن است که کاربران ساده و ناآشنا به فناوری نیز بتوانند به سادگی از مزایای بخش دیفای بهره‌مند شوند. این می‌تواند یک جهش بزرگ برای این حوزه باشد.

نام این پروژه ریف انتخاب شد؛ چون در نظر بنیانگذاران آن شبیه اکوسیستم ریف (کلونی مرجانی در یک منطقه) در دریا است. در یک صخره مرجانی، همه اجزای جداگانه آن اکوسیستم با هم برای ایجاد یک کل همکاری می‌کنند. در ریف فایننس نیز هدف، گردآوری تمامی پروژه‌های منفرد دیفای در یک مکان واحد است تا به این ترتیب، انجام کارها آسان‌تر شود.

زیرساخت‌های اساسی پروتکل ارز دیجیتال ریف، زنجیره‌ای از قراردادهای هوشمند است که این اکوسیستم را یکپارچه می‌سازد. این قراردادهای هوشمند اصلی‌ترین مؤلفه سیستم هستند و ارتباط بین موتور تجزیه و تحلیل و تجمیع‌کننده نقدینگی را امکان‌پذیر می‌سازند.

به این ترتیب، کاربر می‌تواند از طریق تنها یک رابط کاربری، موقعیت‌های معاملاتی خود را در چندین پلتفرم دیفای مدیریت کند. همچنین، در این پلتفرم دیگر نیازی به مدیریت خروجی‌های پلتفرم‌های مختلف (به عنوان مثال، توکن‌های تأمین‌کنندگان نقدینگی) به صورت دستی نیست.

در نهایت، پروتکل ریف فایننس از اتریوم و چند شبکه بلاکچینی دیگر نیز پشتیبانی می‌کند تا به این ترتیب، دسترسی کاربران به حوزه دیفای بیشتر شود.

ریف فایننس استفاده از اکوسیستم دیفای را برای تمام کاربران آسان‌تر می‌کند. این پلتفرم همچنین شامل یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) است که مدیریت دارایی‌های رمزارزی را برای مبتدیان بسیار ساده‌تر می‌کند. این سیستم می‌تواند به صورت سفارشی و برای کمک به دستیابی به اهداف مالی هر کاربر تنظیم شود.

شبکه ریف فایننس همچنین یک توکن کاربردی به نام ریف (REEF) نیز دارد که از جمله کاربردهای آن می‌توان به مشارکت در مدیریت سیستم و پرداخت کارمزدهای درون این اکوسیستم اشاره کرد.

ریف فایننس به عنوان یک پلتفرم غیرمتصدیانه (non-custodial) طراحی شده است؛ به این معنا که مدیریت و دسترسی به کلیدهای خصوصی تنها برای خود کاربران امکان‌‌پذیر است.

در نهایت، به لطف استفاده از شبکه پولکادات، این پلتفرم سطح بالایی از امنیت را در برابر حملات ارائه می‌دهد و در نتیجه، احتمال از دست دادن وجوه ناشی از سرقت در این پلتفرم، بسیار کم است.

چرا پولکادات؟

بیشتر پروژه‌های دیفای در شبکه اتریوم اجرا می‌شوند، پس چرا ریف روی شبکه پولکادات ساخته شده است؟

تیم توسعه‌دهنده ارز دیجیتال ریف فایننس به دلیل بهره‌مندی از پایگاه کاربری پولکادات و همچنین سرعت بالا و کارمزد پایین تراکنش‌ها در این شبکه، پلتفرم خود را بر بستر شبکه پولکادات ایجاد کرد. در شبکه پولکادات خبری از افزایش سرسام‌آور کارمزدها و زمان بالای تأیید تراکنش‌ها -که به مرور زمان به یک قاعده در شبکه اتریوم تبدیل شده‌اند- نیست. در حالی که اتریوم ۲.۰ برای رفع این مشکلات طراحی شده، اما زمان زیادی طول می‌کشد تا شبکه اتریوم به صورت کامل به نسخه جدید ارتقا یابد.

Reef-Finance

از سوی دیگر، استفاده از پاراچین‌های پولکادات به این معنی است که در این شبکه دیگر خبری از ازدحام بالا نیست. این پاراچین‌ها به تقویت قابلیت تعامل‌پذیری مورد نیاز در ریف فایننس کمک می‌کنند. به عبارت دیگر، با استقرار در شبکه پولکادات، ارز دیجیتال Reef Finance می‌تواند خدمات و محصولات مختلف را از سایر شبکه‌ها به پروتکل خود اضافه کند.

پلتفرم ریف از سه مؤلفه اصلی ساخته شده است که مکمل یکدیگر هستند. این سه مؤلفه عبارتند از؛ تجمیع‌کننده نقدینگی جهانی، تجمیع‌کننده هوشمند ییلد فارمینگ و مدیریت هوشمند دارایی.

در ادامه به بررسی هر کدام از این مؤلفه‌ها می‌پردازیم.

تجمیع‌کننده نقدینگی جهانی

پلتفرم ریف به منظور ارائه نقدینگی، به تعدادی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های معاملاتی ارز دیجیتال موجود متصل شده است. نکته قابل توجه اینکه نقدینگی‌های تجمیع‌شده در این پلتفرم، هم صرافی‌های متمرکز (CEX) و هم صرافی‌های غیر متمرکز (DEX) را شامل می‌شوند. این موضوع به کاربران اجازه می‌دهد که در برابر نقاط ضعف این دو منبع مختلف، که شامل لغزش زیاد و کارمزدهای بالای تراکنش است، مصون بمانند.

ریف
ریف از همه‌جا نقدینگی می‌گیرد، هم از صرافی‌های متمرکز (CEX) و هم از صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX).

تأمین نقدینگی از صرافی‌های متمرکز، از طریق خدمات کارگزاری آنها قابل دسترسی است، در حالی که تأمین نقدینگی از صرافی‌های غیرمتمرکز، از طریق دفترهای سفارش آنلاین و بازارسازهای خودکار (AMM) این پلتفرم‌ها امکان‌پذیر می‌شود.

به این ترتیب، با استفاده از پروتکل ریف، کاربران به بیشترین نقدینگی و کمترین لغزش و اسپرد (Spread) ممکن دسترسی خواهند داشت. این امر باعث می‌شود انجام تراکنش‌ها در ریف، مقرون به صرفه و همچنین آسان و متنوع باشد.

علاوه بر این، قابلیت تجمیع نقدینگی ریف از کاربران این پروتکل در برابر مشکلاتی مانند فرانت رانینگ (Front-running) و دستکاری در بازار محافظت می‌کند. فرانت رانینگ معمولاً زمانی انجام می‌شود که یک ربات که به داده‌های تراکنش‌های در حال انتظار دسترسی دارد، یک سفارش بالاتر قرار می‌دهد تا بتواند به صورت آربیتراژ از این تراکنش‌های در حال انتظار، سود دریافت کند.

تجمیع‌کننده هوشمند ییلد فارمینگ

یکی دیگر از ویژگی‌های ارز دیجیتال ریف فایننس این است که ییلد فارمینگ را ساده‌تر و سودآورتر می‌کند و به این ترتیب، این فعالیت پیچیده مدیریت دارایی را در دسترس کاربران عادی نیز قرار می‌دهد. موتور سبد استفاده‌شده توسط ریف به هر کسی اجازه می‎دهد که هنگام استیکینگ در سبد دارایی‌های مختلف، پاداش دریافت کند.

این قابلیت همچنین سایر سرویس‌های دیفای مانند استخراج، استقراض و وام‌دهی را خودکار می‌کند. برای تحقق این امر، موتور سبد با موتور ییلد (Yield Engine) و موتور اطلاعاتی (Intelligence Engine) ترکیب می‌شود.

موتور ییلد ریف به کاربران این امکان را می‌دهد که در هر یک از سبدهای دارایی موجود استیک کنند و کل این فرآیند را می‌توان با استفاده از هوش مصنوعی، خودکار کرد.

هنگامی که کاربر سیستم را پیکربندی کرد و دارایی‌ها را به هر سبد اختصاص داد، هوش مصنوعی ریف به صورت پویا پرتفوی کاربر را تنظیم و متوازن می‌کند و در صورت لزوم، دارایی‌ها را به سبد مناسب‌تری انتقال می‌دهد. به عبارت دیگر، هوش مصنوعی ریف امکان مدیریت دارایی‌ها را بر اساس نیازها و اهداف تک تک کاربران فراهم می‌کند.

از آنجایی که هوش مصنوعی توسط داده‌ها هدایت می‌شود، برای عملکرد خود به داده‌های برون زنجیره‌ای نیز نیاز دارد. این داده‌های برون زنجیره‌ای توسط یک اوراکل فراهم می‌شوند.

مدیریت هوشمند دارایی

سومین مؤلفه اصلی ارز دیجیتال ریف فایننس (REEF) مدیریت هوشمند دارایی است که از طریق موتور اطلاعاتی ریف انجام می‌شود. این مؤلفه به کاربران ریف اجازه می‌دهد که به صورت یکپارچه میان سبدهای مختلف خود توازن برقرار کنند. علاوه بر این، موتور هوش مصنوعی ریف تمام توصیه‌های خود را بر اساس اطلاعات موجود در موتور اطلاعاتی این پروتکل ارائه می‌دهد.

موتور اطلاعاتی ریف، هوش مصنوعی این پروتکل را قادر می‌سازد که دارایی‌ها را بر اساس نیازها و اهداف کاربر مدیریت کند. با استفاده از موتور اطلاعاتی ریف هر کسی قادر به استیکینگ و خرید و فروش خودکار است و ایجاد سبد سودآوری از دارایی‌ها نیز بسیار آسان‌تر می‌شود.

در نهایت، لازم به ذکر است که موتور اطلاعاتی ریف از یادگیری ماشین (Machine learning) استفاده می‌کند که این موضوع باعث رشد و تکامل آن با گذشت زمان می‌شود.

توکن REEF چیست؟

توکن REEF ارز دیجیتال اختصاصی پلتفرم ریف فایننس است. این توکن کاربردهای مختلفی در پلتفرم ریف دارد که از جمله آنها می‌توان به مشارکت در مدیریت جامعه و پاداش‌دهی به کاربران اشاره کرد. البته این توکن می‌تواند به عنوان ابزار مبادله نیز مورد استفاده قرار بگیرد و برای معامله در تعدادی از صرافی‌ها در دسترس است.

what-is-Reef-Finance-6
موارد استفاده از توکن REEF

در ادامه چهار کاربرد اصلی توکن REEF آورده شده است:

  • مشارکت در مدیریت شبکه: دارندگان این توکن می‌توانند به پیشنهادهای مختلف مانند ارائه قابلیت‌های جدید و تنظیم مجدد برخی پارامترها در سیستم رأی دهند.
  • پرداخت هزینه‌های پروتکل: با استفاده از این توکن می‌توان کارمزد عملیاتی مانند ورود/خروج از سبد، ایجاد توازن میان سبدها، پردازش تراکنش‌ها، استقرار قراردادهای هوشمند و سایر فعالیت‌ها را پرداخت کرد.
  • استیکینگ: برای به دست آوردن سود با نرخ سود سالیانه (APR) ترجیحی، می‌توان این توکن را در استخرهای مختلف استیک کرد.
  • توزیع ییلد: از این توکن برای پرداخت سود حاصل از فعالیت در استخرهای نقدینگی مختلف نیز استفاده می‌شود.

همچنین راهی برای دریافت توکن‌های REEF با کمک به حفظ شبکه وجود دارد. گروهی موسوم به تلفیق‌کننده‌های شبکه (Collators Network) که یک نسخه کامل از پاراچین‌ها را در اختیار دارند و بلاک‌های جدید را ایجاد می‌کنند، در ازای کمک به حفظ و بقای شبکه، توکن REEF پاداش می‌گیرند. توکن‌های پرداختی به تلفیق‌کننده‌های شبکه، از محل کارمزدهای پرداختی تأمین می‌شود.

توکن REEF را از کجا خریداری و در کجا ذخیره کنیم؟

توکن REEF را می‌‌توان از صرافی‌های رمزارزی شناخته‌شده‌ای مانند بایننس (Binance)، هوبی گلوبال (Huobi Global)، یونی سواپ (Uniswap)، Gate.io، پولونیکس (Poloniex)، اف‌تی‌ایکس (FTX) و … خریداری کرد. از میان این صرافی‌ها، بیشترین حجم معاملات ارز دیجیتال ریف فایننس توسط بایننس پردازش می‌شود.

از سوی دیگر، کیف پول‌های ایمن و معتبری همچون تراست والت (Trust Wallet)، متامسک (MetaMask) و بایننس چین والت (Binance Chain Wallet)، از ذخیره و مدیریت توکن REEF پشتیبانی می‌کنند.

تاریخچه قیمت توکن REEF

توکن ریف (REEF) در زمان عرضه عمومی خود در اواخر دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی، با قیمت ۰٫۰۲ دلار معامله می‌شد. قیمت این ارز دیجیتال به سرعت افت کرد و تا ۰٫۰۰۷ دلار کاهش یافت. اما ظرف چند هفته و همزمان با آغاز روند صعودی بازار ارزهای دیجیتال، این توکن نیز دوباره شروع به بازیابی کرد؛ به طوری‌ که در ماه فوریه سال ۲۰۲۱، قیمت آن در حدود ۰٫۰۵ دلار بود.

پس از آن، توکن REEF وارد چندین چرخه نزولی و صعودی شد و روزهای بسیار پرنوسانی را پشت سر گذاشت. این توکن بالاترین رکورد قیمتی خود را در تاریخ ۱۵ مارس سال جاری و در حدود ۰٫۰۵۸۴۱ دلار ثبت کرد. پایین‌ترین قیمت تاریخی این ارز دیجیتال نیز به ۱۴ ژوئن سال جاری بازمی‌گردد که قیمت آن به حدود ۰٫۰۰۳ دلار رسیده بود.

what-is-Reef-Finance-7
نمودار قیمت توکن REEF از ابتدا تاکنون

همکاری ریف فایننس با صرافی بایننس

ریف فایننس همکاری‌های بسیار ارزشمندی با پلتفرم‌های مختلف دارد که یکی از جدیدترین و موردبحث‌ترین آنها، ادغام با پلتفرم بایننس اکسس (Binance Access) است. این امر به کاربران ریف اجازه می‌دهد که ارزهای دیجیتال را با استفاده از ارزهای فیات خریداری و آنها را به روشی غیرمتصدیانه (non-custodial) معامله کنند. تیم ریف همچنین اعلام کرده است که این پلتفرم به زودی قادر به پشتیبانی از شبکه هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) نیز خواهد بود.

بایننس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان، یک شریک مهم برای ریف فایننس به شمار می‌رود. تیم ریف برای بهره‌مندی از مزایای بسیاری همچون سهولت استفاده از ارزهای فیات، ارائه یک تجربه کاربری یکپارچه، کارمزدهای پایین و دسترسی به نقدینگی ارائه‌شده توسط بایننس، همکاری با این صرافی را انتخاب کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا