ارزهای دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

معرفی ارز دیجیتال بیم (Beam)

ارز دیجیتال Beam یک ارز دیجیتال با حفظ حریم خصوصی است. این ارز دیجیتال از پروتکل Mimblewimble استفاده ‌می‌کند که مقدار و فراداده تراکنش‌‌ها را پنهان ‌می‌کند و در عین حال ‌مقیاس‌پذیری را بهبود ‌می‌بخشد. با جدیدترین اجرای LelantusMW، این شبکه ‌می‌تواند حریم خصوصی و ناشناس ماندن را در همه جهات برای کاربرانش فراهم کند.

مأموریت ارز دیجیتال Beam این است که به کاربران اجازه دهد کنترل کاملی روی پول خود داشته باشند. این تیم در حال ساخت یک بلاکچین جدید است تا یک فروشگاه و پلتفرم صرافی محرمانه، غیرمتمرکز و کاربردی ایجاد کند و همچنین جامعه خودگردان قدرتمندی را برای توسعه و پشتیبانی بیشتر از آن فراهم آورد.

ارز دیجیتال بیم چگونه کار ‌می‌کند؟

ارز دیجیتال Beam بر اساس پروتکل MimbleWimble ساخته شده است؛ پروتکلی که محرمانه بودن کامل تراکنش‌‌های بلاکچین را بدون آسیب رساندن به ‌مقیاس‌ پذیری امکان‌پذیر ‌می‌سازد. مشابه بیت کوین، بلاکچین MimbleWimble بر اساس مدل تراکنش UTXO ساخته شده است. با این حال، در پروتکل MimbleWimble هیچ آدرسی وجود ندارد و مقادیر UTXO توسط «عوامل کور» رمزگذاری ‌می‌شوند. عوامل کور، کلیدهای خصوصی هستند که فقط توسط مالک UTXO شناخته‌شده و مورد تأیید هستند. استنباط هر گونه اطلاعات در مورد مالکیت یا ارزش Beam UTXO برای هیچ ناظری امکان‌پذیر نیست.

برای ایجاد یک تراکنش، کیف پول فرستنده و گیرنده ابتدا باید ارتباط برقرار کنند. پس از اینکه ارتباط برقرار شد، فرستنده ورودی تراکنش را فراهم ‌می‌کند و فرستنده و گیرنده هر دو خروجی مربوطه خود را تأیید ‌می‌کنند. هر دو طرف تراکنش را امضا ‌و سپس آن را به سایر نودها (گره‌‌ها) ارسال ‌می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر با این ارز دیجیتال ‌می‌توانید به وبسایت رسمی ارز دیجیتال بیم مراجعه کنید.

توکن ارز دیجیتال Beam

توکن ارز دیجیتال بیم، BEAM است. تعداد توکن‌‌ های BEAM به این صورت توزیع شده است:

حراج خصوصی اول: ۲.۴% درصد از کل توکن‌‌ها از ماه می تا ماه ژوئن ۲۰۱۸ به فروش رسید.

حراج خصوصی دوم: ۱.۲% درصد از کل توکن‌‌ها از ماه جولای تا سپتامبر ۲۰۱۸ به فروش رسید.

حراج خصوصی سوم: ۰.۵۵% درصد از کل توکن‌‌ها نیز از اکتبر تا دسامبر ۲۰۱۸ در حراج خصوصی به فروش رسید.

تیم: ۴.۸% از کل توکن های BEAM متعلق به اعضای خود تیم بیم است.

بنیاد بیم: ۲.۴% از کل توکن‌‌ها به بنیاد Beam تعلق دارد.

مشاوران: ۰.۶۵% از کل توکن‌‌ها به مشاوران تعلق ‌می‌گیرد.

پاداش ماینر‌‌ها: ۸۸% از کل توکن‌‌ها به عنوان پاداش استخراج به ماینر‌‌ها تعلق ‌می‌گیرد.

ارز دیجیتال بیم (Beam)

ارز دیجیتال BEAM به صورتی طراحی شده که یک ارز با عرضه کنترل شده باشد؛ عرضه آن محدود است و هر چهار سال نصف ‌می‌شود و پس از ۱۳۳ سال انتشار آن به طور کل متوقف ‌می‌شود.

این طرح انتشار BEAM از بیت کوین الهام گرفته شده است. تفاوت آن با بیت کوین این است که تعداد بلوک‌‌های آن ۱۰ برابر بیشتر است و میزان انتشار ارز دیجیتال Beam در اولین سال ۱۰۰ رمزارز BEAM در هر بلوک است. اولین ‌‌هاوینگ بعد از ۱ سال اتفاق ‌می‌افتد و بعد از آن هر ۴ سال یک بار هاوینگ رخ ‌می‌دهد که در مجموع ۳۳ بار هاوینگ اتفاق ‌می‌افتد.

در ۵ سال اول انتشار توکن BEAM، این توکن بین پاداش استخراج و خزانه‌داری توکن تقسیم ‌می‌شود:

پاداش استخراج: در سال اول، پاداش استخراج ۸۰ ارز دیجیتال بیم به ازای هر بلوک خواهد بود. در سال‌های ۲-۵، پاداش استخراج ۴۰ ارز دیجیتال Beam در هر بلوک خواهد بود. در سال ۶، پاداش استخراج به ۲۵ رمزارز کاهش ‌می‌یابد و سپس هر ۴ سال تا ۱۲۹ سال نصف ‌می‌شود. پس از سال ۱۳۳، انتشار BEAM متوقف ‌می‌شود.

خزانه‌داری توکن (Token Treasury): در سال اول، ۲۰ ارز دیجیتال BEAM به ازای هر بلوک به خزانه داری Token منتقل ‌می‌شود و در سال دوم تا پنجم، خزانه‌داری ۱۰ رمزارز Beam در هر بلوک دریافت ‌می‌کند. از توکن‌‌های موجود در Token Treasury برای بازپرداخت سرمایه‌گذاران (حراج خصوصی ۱ ، ۲ و ۳)، تشویق تیم و مشاوران و حمایت از بنیاد Beam استفاده خواهد شد.

در تصویر زیر ‌می‌توانید نمودار انتشار توکن‌‌های ارز دیجیتال Beam را مشاهده کنید.

ارز دیجیتال بیم (Beam)

بنیاد Beam در اواخر سال ۲۰۱۹ تأسیس شد و از بودجه اختصاص‌یافته موجود در خزانه‌داری Beam برای حمایت از توسعه پروتکل Beam و ارتقای حریم خصوصی استفاده ‌می‌کند.

قیمت ارز دیجیتال Beam

ارز دیجیتال بیم در ژانویه سال ۲۰۱۹ با قیمت حدود ۰.۸۲ دلار وارد بازار ارز های دیجیتال شد. قیمت توکن بیم در هفته اول صعود زیادی داشت و در عرض یک هفته به ۲.۹۴ دلار رسید؛ یعنی قیمت ارز دیجیتال بیم در این یک هفته بیش از ۳.۵ برابر افزایش داشت. اما این صعود قیمت ادامه‌دار نبود و به مدت شش ماه قیمت ارز دیجیتال Beam در یک روند نزولی قرار گرفت و حتی به قیمت ۰.۳۹ دلار هم رسید. پس از این روند نزولی شش ماهه با یک رشد سریع در عرض دو هفته دوباره در تاریخ ۲۲ ژوئن توانست خودش را به بالای ۲ دلار برساند اما قیمت توکن BEAM بالای این سطح باقی نماند و دوباره قیمت ارز دیجیتال بیم در یک روند نزولی طولانی‌مدت یک سال و نیمه قرار گرفت و به محدوده قیمت ۰.۲۱ رسید. در ابتدای سال ۲۰۲۱ با رشد قیمت آلت کوین‌ها، قیمت ارز دیجیتال بیم نیز افزایش یافت اما نتوانست قله قیمت (ATH) قبلی خود را بشکند و حتی قیمت توکن بیم نتوانست به بالای سطح ۲ دلار برسد.

ارز دیجیتال بیم در زمان نگارش مقاله براساس رتبه‌بندی سایت کوین مارکت کپ رتبه ۴۵۹ را میان ارز‌‌های دیجیتال دارد و ارزش کل بازار آن تقریباً برابر با ۳۸ میلیون دلار است. در تصویر زیر ‌می‌توانید نمودار قیمت توکن BEAM در یک سال گذشته را مشاهده کنید.

ارز دیجیتال بیم (Beam)

از کجا ارز دیجیتال بیم را بخریم؟

ارز دیجیتال بیم در صرافی بایننس، Gate.io ،CoinDCX و CoinEx قابل خرید و فروش است. شما ‌می‌توانید برای خرید این کوین از طریق صرافی‌‌های ایرانی، پول خود را به تتر تبدیل کنید و سپس تتر را روی شبکه TRC-20 (به دلیل کارمزد پایین‌تر آن نسبت به شبکه ERC-20) به این صرافی‌‌ها انتقال دهید و این کوین را خریداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا