اخبار گوناگون

آشنایی با بیلبوردهای تبلیغاتی

مقدمه : هر وقت که حرف از تبلیغات محیطی میشه اولین واژه ای که به ذهن افراد میرسه، بیلبورد هست. بیلبوردهای تبلیغاتی شناخته شده ترین ابزار تبلیغات محیطی به حساب میان. اما نمیشه گفت که بهترین و قدرتمندترین گزینه هم هستن چون تنوع ابزارهای تبلیغاتی بسیار زیاده و شما بسته به ماهیت کسب و کارتون و میزان بودجه و ده ها آیتم دیگه ممکنه بیلبورد تبلیغاتی رو مناسب کمپین تبیغاتی خودتون بدونید یا ندونید !

تاریخچه بیلبورد تبلیغاتی

نوشته های مشابه

۲ عامل در پیدایش بیلبوردهای تبلیغاتی نقش داشتن. یکی اختراع صنعت چاپ و دوم پیدایش اتوموبیل.

قبل از اختراع صنعت چاپ، تبلیغات به صورت دستی نوشته می شد که خب این موضوع باعث محدودیت در میزان تیراژ بود. اما بعد از اینکه صنعت چاپ مراحل تکامل خودش رو طی کرد پوسترهای بزرگ و با رنگ و لعاب چاپ شدند و در اختیار صنعت تبلیغات قرار گرفتن.

 اختراع اتوموبیل هم باعث پیدایش جاده ها و خیابانها شد و زمینه ایجاد سازه بیلبوردها رو فراهم کرد. به این ترتیب بود که در سال های ۱۸۳۵ شاهد حضور اولین انواع بیلبوردها در سطح شهر بودیم .

ساختار بیلبوردهای تبلیغاتی

بیلبوردهای تبلیغاتی دارای سازه های غول آسایی هستن . به همین دلیل برای طراحی و اجرا به مهندس سازه احتیاج دارند. بیلبوردها هم مثل ساختمان ها برای استحکام نیاز به محاسبات فونداسیون دارند که این کار توسط مهندسین این امر انجام می شود.

مهندسین سازه می بایست فونداسیون را بر اساس وزن بیلبورد، جنس خاک منطقه، شدت و جهت وزش باد منطقه و سایر عوامل محاسبه و اجرا کنند. در صورت انجام نشدن محاسبات درست ممکن هست در زمان هایی مانند وزش بادهای شدید سیلاب و زلزله، سازه بیلبورد سقوط کند. سقوط سازه بیلبورد می تواند به اتوموبیل های در حال تردد آسیب های جبران ناپذیری وارد کند.

اجزاء بیلبورد تبلیغاتی

اجزای اصلی بیلیوردهای تبلیغاتی شامل موارد زیر می باشد.

  • فونداسیون: همان طور که در بالا گفته شد سازه بیلبوردها به دلیل سنگین و غول آسا بودن نیاز به فونداسیون دارد.
  • پایه بیلبورد : پایه بیلبورد فریم بیلبورد را به فونداسیون متصل میکند . از پایه برای تعیین ارتفاع سازه نیز استفاده میشود.
  • نردبان بیلبورد : نردبان بیلبورد روی پایه قرار دارد و جهت تردد نصاب پوستر روی سطح بیلبورد مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پروژکتور: پروژکتورها یا لامپ هایی که بالای بیلبورد قرار می گیرند امکان دیده شدن محتوای بیلبورد را در زمان های تاریکی فراهم می کنند.
  • فریم بیلبورد : همان طور که از نام آن پیداست برای نگه داری اجزائی نظیر سطح بیلبورد و پوستر مورد استفاده قرار می گیرد.
  • سطح بیلبورد : سطحی فلزی است که پوستر تبلیغاتی روی آن نصب می شود.
  • پوستر تبلیغاتی : پوسترتبلیغاتی بیلبورد مهم ترین جزء بیلبورد است که طرح تبلیغاتی روی آن چاپ می شود. در ادامه در مورد طراحی پوستر تبلیغاتی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

انواع بیلبوردهای تبلیغاتی

همان طور که گفتیم بیلبوردهای تبلیغاتی از زمان پیدایش ، تابه امروز مسیر رو به پیشرفتی را طی کرده اند. در حال حاضر بیلبورد های تبلیغاتی را می توانیم به چهار دسته تقسیم کنیم .

  • بیلبورد های تک وجهی : از بیلبوردهای تک وجهی در جاده ها و خیابان های یک طرفه استفاده می شود.
  • بیلبوردهای دو وجهی : دو وجهی ها را معمولا در بزرگراه ها، اتوبان ها و خیابان های دو طرفه نصب می کنند.
  • بیلبوردهای سه وجهی ثابت : در میادین و فضاهایی که از چند جهت دید دارند از بیلبورد های سه وجهی ثابت استفاده می شود.
  • بیلبوردهای سه وجهی گردان : در میادین و فضاهایی که از چند جهت دید دارند از بیلبورد های سه وجهی گردان استفاده می شود

نکاتی که در طراحی بیلبورد تبلیغاتی باید رعایت کنیم

همان طور که در بخش قبلی گفته شد یکی از مهم ترین ارکان بیلبوردهای تبلیغاتی پوستر تبلیغاتی است .
در طراحی پوستر های تبلیغاتی باید به نکات زیادی توجه کنید. چنانچه از کمک آژانس های تبلیغاتی کمک می گیرید آژانس های تبلیغاتی با توجه به اهداف تبلیغاتی شما، نکات طراحی بیلبورد را رعایت خواهند کرد.

تعیین هدف

اولین رکن برای طراحی یک پوستر تبلیغاتی تعیین هدف تبلیغاتی هست. تبلیغات معمولا به یکی از دلایل زیر صورت می گیرد.

  • برند سازی : هدف برخی از کمپانی ها از تبلیغات، ماندگار کردن برند خود در ذهن مخاطب است به این منظور که در صنف خود در بین مردم نام آشنا شوند.
  • آگاهی بخشی : برخی از کسب وکار ها به ویژه کسب و کارهای استارت آپی و کار آفرینی، کالا یا خدمتی را عرضه می کنند که پیش از این وجود نداشته. در این صورت برای آگاهی بخشی نحوه عملکرد و فواید کالا یا خدمات از تبلیغات استفاده می کنند.
  • معرفی کالای جدید: برخی کمپانی ها در بین مردم شناخته شده هستند اما زمانی که محصول جدیدی را به کالاهای خود اضافه می کنند از طریق تبلیغات کالای جدید را به مشتری های خود معرفی می کنند.
  • یاد آوری برند: تبلیغات یاد آوری برند برای کمپانی های شناخته شده در بین مردم است . در دنیای پر رقابت امروز برای اینکه از یاد ها فراموش نشوید باید هر از گاهی برند خود را به مردم یاد آوری کنید.

بودجه تبلیغاتی

بودجه تبلیغاتی خودتون رو بر آورد کنید. همون طور که می دونید هزینه اجاره بیلبورد تبلیغاتی بالاست.  برای اینکه بیلبورد ها به عنوان یک ابزار تبلیغاتی رسالت خود را به درستی انجام دهند می بایست تعداد زیادی از آن ها را اجاره کرد . به همین دلیل چنانچه بودجه کافی ندارید به سراغ سایر ابزار های تبلیغاتی ارزان قیمت تر بروید.

طراحی مشتری محور

این طراحی پوستر تبلیغاتی نیست که مهم هست. مهم ترین بخش طراحی پوستر تبلیغاتی، استراتژی پشت این طراحی می باشد . این استراتژی بر گرفته از شناخت صحیح مشتری و محصول شماست .
یک بار نه از دید تولید کننده یا فروشنده کالا، بلکه از دید یک مشتری محصولات خود را استفاده کنید و از خدمات جانبی ای که به مشتری ها عرضه می کنید بهره بگیرید. خود را در جایگاه مشتری قرار دهید. به این ترتیب می توانید مزایا و معایب خود را شاسایی کنید یا اینکه می توانید از یک جامعه آماری برای به دست آوردمن مزایا و معایب بهره بگیرید . از مشتریان خود بپرسید به چه دلایلی از کالا و خدمات شما استفاده می کنند. مزایای رقابتی خود را لیست کنید و از این مزایای در طراحی پوستر تبلیغاتی بهره ببرید.

دومین موردی که در طراحی مشتری محور باید مورد توجه قرار داد، شناخت شخصیت مخاطب است. پرسونای مخاطب به شما کمک می کند تا از روحیات مشتری بالقوه خود مطلع شوید و پوستر تبلیغاتی را بر اساس ویژگی های شخصیتی طرف مقابل طراحی کنید. به طور مثال انتخاب رنگ غالب بیلبورد و همچنین لحن کلماتی که استفاده می شود رابطه مستقیمی با پرسونای مخاطب دارد

درگیر کردن مخاطب

یکی از رسالت های طرح پوستر این است که بتواند از مشتری شما جلب توجه کند . دیدن بیلبورد تبلیغاتی می بایست در مشتری شما حسی را تحریک کند . البته نه احساسات منفی، این احساسات باید در حیطه احساسات مثبت قرار بگیرند. به طور مثال مشتری بالقوه شما باید با دیدن پوستر شما لبخند بزند یا حس کنجاوی اش تحریک شود یا تعجب کند و امثالهم.

هر چقدر درگیری مشتری بالقوه با طرح تبلیغاتی شما بیشتر باشد ااین امکان وجود دارد که پیام تبلیغاتی شما را بیشتر به خاطر بسپارد

استفاده از تصویر

به جای اینکه از کلمات برای بیان پیام تبلیغاتی استفاده کنید می توانید تصاویر را جایگزین کلمات کنید. در استفاده از تصویر می بایست از تصویری استفاده کنید که به راحتی گویای پیام تبلیغاتی شما باشد.
در اتوبان که اتوموبیل ها با سرعت رانندگی می کنند ، خواندن کلمات نسبتا دشوار است از این رو تصاویر می تواند بیشتر در ذهن افراد بماند.

شلوغش نکنید

کار نیکو کردن از پر کردن است را فراموش کنید . به کم گوی و گزیده گوی چون در ، کز اندک تو جهان شود پر توجه کنید . فک نکنید می بایست هر چه در چنته دارید را در پوستر تبلیغاتی به خورد مخاطب دهید. تحقیقات نشان داده سرنشینان اتوموبیل هایی که در بزرگراه ها و اتوبان ها رانندگی می کنند می توانند بین ۸ تا ۱۰ کلمه را بخوانند و به یاد بسپارند. هر آنچه که می خواهید به مخاطب انتقال دهید را در ۸ الی ۱۰ کلمه می بایست جمع بندی کنید

طراحی سه بعدی

احتمالا شما هم بیلبورد های سه بعدی رو در سطح شهر دیدید؟ بیلبوردهای سه بعدی معمولا برای مخاطبین جلب توجه می کنند. چون هزینه طراحی و اجرای چنین بیلبورد هایی زیاده معمولا اندک کسب و کارهایی به سمتش میرن. به همین دلیل هم هنوز بکر هستند. چنانچه بودجه کافی برای اجرای بیلبوردهای سه بعدی را دارید می توانید از این فرصت استفاده کنید و کمپین تبلیغاتی قوی تری طراحی کنید.

ادنل چیست ؟

ادنل یک سامانه رزرواسیون تبلیغات محیطی هست. ادنل فضایی رو در بستر وب فراهم کرده تا صاحبان رسانه های تبلیغاتی بتونن، ابزار تبلیغاتی خودشون رو در معرض دید قرار بدن. از طرفی صاحبان کسب و کار ها که خواهان اجاره رسانه های تبلیغاتی هستن می تونن به راحتی تابلو تبلیغاتی مورد نظر خودشون رو انتخاب و به صورت آنلاین اجاره کنن.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا