ارزهای دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

معرفی ارز دیجیتال فانتوم (Fantom) + نحوه خرید

فانتوم با نماد اقتصادی FTM یک ارز دیجیتال رمز نگاری شده است و می‌ توان آن را نوعی دارایی دیجیتال محسوب کرد. در واقع ارز دیجیتال فانتوم یک توکن غیر قابل استخراج به حساب می آید که در ابتدا به وسیله بنیانگذار آن استخراج شده و در ادامه به عموم عرضه می شود. ارز دیجیتال FANTOM در حال ساخت اکوسیستمی است که از امکان مقیاس پذیری برای پشتیبانی از کاربردهای جهان واقعی برخوردار می باشد و برای دستیابی به این منظور از یک بلاکچین سفارشی و از یک پلتفرم قرار داد هوشمند بهره می گیرد.

می‌ توان گفت تکنولوژی بلاکچین، به منظور حفظ اجماع درهم نودها و اختیارات مرکزی هیچ گونه روشی را پیش نگرفته است و همین امر موجب شده تا با مسائل اساسی مثل فقدان تسویه حساب معاملات و همچنین مقیاس پذیری روبرو شود، ولی الگوریتم‌ های اجماع شده مثل فانتوم، می توانند برخی از پیاده سازی‌ های بلاکچین را همزمان نمایند.

بنیان گذاران ارز دیجیتال فانتوم

بنیاد فانتوم که نظارت بر عرضه محصولات فانتوم را بر عهده دارد، در اصل در سال ۲۰۱۸ میلادی راه اندازی شد و با راه اندازی OPERA، شبکه اصلی فانتوم در دسامبر ۲۰۱۹ فعالیت خود را رسما آغاز کرد. جالب است بدانید که بنیاد فانتوم به وسیله یکی از دانشمندان علوم کامپیوتر که اهل کره جنوبی است به نام دکتر Ahn Byung Lk راه اندازی شد و امروزه مدیر عامل پلتفرم فانتوم Michael Kong است.

همانطور که می دانید، تیم پشتیبانی فانتوم  در زمینه توسعه بلاکچین تجربه زیادی دارد و هدف آن ایجاد یک بستر قرارداد هوشمند محسوب می شود که از مقیاس پذیری، تمرکز زدایی و امنیت بالایی برخوردار است. بر اساس گفته های وب سایت رسمی Fantom، تیم فانتوم متشکل از مهندسان متخصص، دانشمندان، محققان، طراحان و کار آفرینان است و جالب این است که این افراد در سرتاسر دنیا مستقر هستند.

هدف ایجاد ارز دیجیتال فانتوم

از آنجایی که طراحی ارز دیجیتال بیت کوین، کاملا مقیاس پذیر نیست، لذا مکانیسمی که بتواند بین کاربران و یا رایانه های محیط توزیع شده بلاکچین هماهنگی به وجود آورد، به صورت کامل محدود است. به منظور برطرف کردن این مشکل، ارز دیجیتال فانتوم در سال ۲۰۰۹ عرضه شد که به عنوان یک قدم مثبت در دنیای رمزارزها به حساب می آید. از جمله راه حل هایی که ارز دیجیتال فانتوم برای حل این مشکل ارائه می دهد، مولفه سازی غیر متمرکز، مقیاس پذیری و امنیت می باشد که هر یک از این موارد بیان شده به عنوان معضلات ۳ گانه بلاکچین شناخته می شود.

برای مثال رمزارز بیت کوین، سیستم غیرمتمرکزی دارد که بر امنیت تاکید دارد و در نهایت منجر می شود که بیت کوین برای انجام تراکنش هایی که نیاز به تایید سریع دارند، گزینه خوبی به حساب نیاید. همچنین برای سیستم های مالی قدیمی که از فرآیندهایی مثل back-end برای ارتباط با مشتری خود بهره می گیرند و نیاز به تراکنش های سریع و توان عملیاتی بالایی دارد، بیت کوین گزینه مناسبی نخواهد بود.

پلتفرم فانتوم، با داشتن سازوکار اجماع پرسرعت به نام Lachesis، قابلیت فعالیت با سرعت بی سابقه ای را برای دارایی های دیجیتال به وجود می آورد. ساختار این رمزارز، قابلیت شخصی سازی کامل بلاکچین را با امکانات مختلف متناسب با کاربرد آن ها را برای دارایی های دیجیتال فرآهم می آورد.

فانتوم با استفاده از پروتکل اثبات سهام، توانسته است، امنیت مناسبی را برای ارز دیجیتال به وجود آورد. مکانیزم اجماعی که در ساختار ارز دیجیتال فانتوم مورد استفاده قرار گرفته است، توانایی مقیاس گذاری تعداد بسیار زیادی از نودها و یا گره های جهان در یک محیط باز و بدون مجوز را دارد که درجه خوبی از غیرمتمرکز بودن را ایجاد کرده است.

استخراج فانتوم

برای این که کاربران بتوانند ارز دیجیتال به دست آورند و سرمایه گذاری نمایند، یکی از روش ها خرید آن و دیگری استخراج آن ارز دیجیتال به حساب می آید. با توجه به مطالب عنوان شده، پلتفرم فانتوم از الگوریتم اثبات سهام یا PoS استفاده می کند. در حقیقت پاسخ به این سوال منفی است و همانطور که گفتیم، توکن فانتوم قابلیت استخراج را ندارد، چرا که لازمه این که رمز ارز استخراج شود این است که از الگوریتم اثبات کار یا PoW استفاده نماید.

نحوه خرید ارز دیجیتال Fantom

شما می توانید ارزهای دیجیتال را از صرافی های ارز دیجیتال داخلی و یا صرافی های آنلاین خارجی خریداری کنید، ولی در ابتدا لازم به ذکر است که برای خرید رمز ارزها باید توجه کنید که آیا صرافی مورد نظر از رمز ارز شما پشتیبانی می کند یا خیر.

در این بخش ما ۱۰ صرافی معتبر خارجی که امکان خرید و فروش توکن FTM در آن ها میسر است را برای شما آورده ایم تا دید خوبی در این خصوص به شما عزیزان بدهیم. بعد از انتخاب صرافی و احراز هویت می توانید به راحتی رمز ارز فانتوم را بخرید. صرافی های آنلاین خارجی پشتیبان کننده رمز ارز فانتوم به شرح زیر می باشند :

  • Binance
  • FTX
  • VCC
  • OKEx
  • CoinDCX
  • HitBTC
  • KuCoin
  • WazirX
  • ProBit
  • Gate.Io

کیف پول های ارز دیجیتال FTM

امروزه دو نوع توکن FTM وجود دارد که یکی از آن ها توکن با استاندارد ERC-20 و دیگری توکن BEP-2 است. به منظور ذخیره سازی توکن با استاندارد BEP-2 می توانید از کیف پول Binance Chain یا تراست ولت استفاده کنید.

به منظور ذخیره سازی توکن ERC-20 فانتوم می توانید از کیف پول هایی که قابلیت پشتیبانی از توکن های ERC-20 را دارند، استفاده نمایید و به سرمایه گذاری بپردازید. شما می توانید رمز ارز فانتوم را در کیف پول های سخت افزاری، نرم افزاری و یا تحت وب که از این رمز ارز پشتیبانی می کنند، ذخیره نمایید که در ادامه ۴ مورد از بهترین کیف پول های فانتوم را برای شما آورده ایم:

۱) کیف پول سخت افزاری Ledger و Trezor: یکی از بهترین مکان ها برای ذخیره فانتوم، کیف پول های سخت افزاری لجر یا ترزور می باشند. کیف پول های سخت افزاری از تکنیک های رمز گذاری بسیار پیشرفته بهره می گیرند تا وجوه شما را در امنیت کامل نگهداری کنند. کیف پول های سخت افزاری این فابلیت را در اختیار کاربران خود قرار می دهند که حتی در صورت دزدیده شدن، خراب شدن کیف پول وجوه خود را از طریق یک عبارات بازیابی ۱۲ یا ۲۴ تایی بازیابی نمایند.

۲) کیف پول Trust Wallet: کیف پول تراست والت مورد حمایت Binance است و یکی از پرطرفدارترین کیف پول ها در میان کاربران و سرمایه گذاران به شمار می رود، لذا این کیف پول مکانی عالی برای ذخیره سازی فانتوم محسوب می شود. کیف پول موبایلی تراست برای سیستم عامل های اندروید و Ios ارائه شده است.

۳) کیف پول MyEtherWallet: کیف پول مای اتر از جمله کیف پول های تحت وب به حساب می آید که کاربران می توانند تمام توکن های ERC-20 از جمله فانتوم را بدون نیاز به بارگیری هر گونه نرم افزار، در بلاکچین اتریوم ذخیره نمایند.

۴) کیف پول Atomic: کیف پول اتمیک یک کیف پول چند پلتفرمی می باشد که با Ios و اندروید سازگاری دارد و همچنین نسخه دستکتاپ این کیف پول در دسترس است. علاوه بر ارز دیجیتال فانتوم، کیف پول اتمیک از بیش از ۳۰۰ ارز و توکن های ERC-20 نیز پشتیبانی می نماید.

توکن FTM را از کجا بخریم و کجا ذخیره کنیم؟

شما می توانید ارز دیجیتال فانتوم را از صرافی های ارز دیجیتال بزرگ مثل بایننس، کوکوین، بیتمکس و …، خریداری نمایید، ولی با این وجود امروزه بیش ترین حجم معاملاتی این توکن در صرافی بایننس قرار دارد. در این صرافی ها، امکان خرید توکن FTM با استفاده از ارزهای دیجیتال بیت کوین، اتریوم، تتر و بایننس کوین وجود دارد.

در حقیقت با توجه به این که امروزه فانتوم در صرافی های معتبر ایرانی پشتیبانی نمی شود، برای خرید ارز دیجیتال فانتوم می توانید از صرافی های ایرانی تتر تهیه کنید و با انتقال آن به یک صرافی معتبر خارجی، توکن FTM را تهیه کنید. بعد از خرید توکن های FTM، بهتر است آن را از صرافی ها خارج کنید و به یک کیف پول امن انتقال دهید، به این خاطر که در صورت نگهداری توکن های FTM در کیف پول صرافی ها، علاوه بر خطرات مربوط، از دریافت پاداش استیکینگ نیز محروم می شوید.

فرآیند استیکینگ بسیار ساده است و شما می توانید این کار را مستقیما در کیف پول های اختصاصی فانتوم انجام دهید. کیف پول فانتوم برای تلفن همراه و دسکتاپ قابل اجرا می باشد. از طرفی توکن مبتنی بر استاندارد ERC-20 فانتوم را می توان در هر کیف پول سازگار با این استاندارد، مثل کیف پول متامسک یا مای اتر والت ذخیره نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا