ارزهای دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

معرفی ارز دیجیتال بایننس کوین BNB

بایننس کوین (نماد اختصاری: BNB) یک ارز رمزپایه است که در ابتدا به عنوان یک توکن ERC-20 توسط صرافی ارز دیجیتال بایننس (Binance) صادر شد، اما متعاقبا به بلاک چین اختصاصی خود با عنوان “Binance Chain” منتقل گردید که بر خلاف اتریوم از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی کند. این ارز رمزنگاری شده وظایف حیاتی بسیاری در اکوسیستم صرافی بایننس ایفا می کند که از آن جمله میتوان به پرداخت کارمزد معاملات، هزینه های صرافی، هزینه لیست شدن ارزهای مختلف و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود.
صرافی Binance یک صرافی ارز دیجیتال است که بستری برای تجارت بیش از ۱۰۰ ارز رمزنگاری شده را فراهم می کند. از اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی Binance از نظر حجم معاملات به عنوان بزرگترین صرافی ارزهای رمزپایه در جهان در نظر گرفته میشود. Binance Coin توکن محلی این صرافی است که با میزان کل عرضه ۲۰۰ میلیون BNB در بازار ارزهای دیجیتال معامله می شود.

مزایا:
مزایای استفاده از Binance Coin عبارتند از:

  1. پرداخت کارمزد معاملات در صرافی بایننس و بهره مندی از تخفیفات ویژه
  2. شرکت در عرضه اولیه توکن هایی که توسط پلتفرم Launchpad بایننس برگزار می شود
  3. پرداخت هزینه های آنلاین پس از افزایش میزان پذیرش توسط فروشندگان و پلتفرم های معاملاتی مختلف
  4. استفاده از بایننس کوین در صرافی غیرمتمرکز Binance DEX

بایننس کوین

صرافی Binance عرضه اولیه سکه (ICO) خود را به میزان ۱۰۰ میلیون توکن از تاریخ ۲۶ ژوئیه تا ۳ جولای ۲۰۱۷ میلادی اجرا نمود. در این عرضه اولیه هر یک اتریوم (ETH) با ۲,۷۰۰ BNB و هر یک بیت کوین (BTC) با ۲۰,۰۰۰ BNB قابل معاوضه بود. تمام توکن های BNB قبل از ICO ایجاد شده و ظرف مدت مشخص شده به فروش رسیدند.

این برنامه ICO تعیین نمود که ۱۰ درصد عرضه کل معادل ۲۰ میلیون توکن BNB به سرمایه گذاران اولیه (angel investors)، مقدار ۴۰ درصد معادل ۸۰ میلیون توکن به تیم مؤسس و ۵۰ درصد یا ۱۰۰ میلیون باقیمانده نیز از طریق فرآیند ICO به شرکت کنندگان مختلف ارائه شود. در این مرحله صرافی Binance توانست حدود ۱۵ میلیون دلار سرمایه اولیه جمع آوری کند. سرمایه جمع آوری شده به سه روش مختلف مورد استفاده قرار گرفت:

۳۵ درصد از بودجه برای ساخت پلتفرم Binance و انجام بروزرسانی سیستم مورد استفاده قرار گرفت.
۵۰ درصد از بودجه برای برندینگ و بازاریابی Binance مورد استفاده قرار گرفت.
۱۵ درصد از بودجه برای هزینه های ضروری ذخیره شد.

همانطور که گفته شد یکی از مزایای بایننس کوین دریافت تخفیف هنگام پرداخت کارمزد معاملات است. زمانی که در صرافی بایننس معامله می کنید، هر معامله مشمول کارمزدی به میزان ۰.۱ درصد کل ارزش معامله می شود. می توانید این مبلغ را با دارایی های دیجیتالی خودتان پرداخت کنید یا می توانید انتخاب کنید که این کار با استفاده از BNB انجام شود.

اگر ارز رمزپایه BNB را برای این کار انتخاب کنید، مشمول تخفیف خواهید شد. در نتیجه اگر زیاد در این صرافی معامله می کنید بهتر است که کارمزدها را با استفاده از BNB پرداخت کنید. البته توجه کنید که این تخفیف در چارچوب یک برنامه زمان بندی از پیش تعیین شده در دسترس خواهد بود و هر سال از تخفیف کمتری بهره مند خواهید شد؛ بطوریکه در سال اول ۵۰ درصد، سال دوم ۲۵ درصد، سال سوم ۱۲.۵ درصد و سال چهارم ۶.۲۵ درصد شامل حال کاربران خواهد شد. لازم به ذکر است که از آغاز سال پنجم (مورخ ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۰) هیچ تخفیفی (۰ درصد) برای استفاده از بایننس کوین هنگام پرداخت کارمزد معاملات در نظر گرفته نمی شود.

از آنجا که نرخ تخفیف با گذشت زمان کاهش می یابد، انتظار می رود ارزش BNB نیز همراستا با آن کاهش یابد. برای مقابله با این استهلاک، Binance از فرآیندی به نام “سوزاندن سکه” یا “Coin Burn” استفاده می کند. مطابق مقاله سفید بایننس کوین هر سه ماه یکبار این عملیات انجام می شود که طی آن صرافی Binance بر اساس حجم کلی معاملات مقادیری از کوین های BNB را میسوزاند تا در نهایت مجموعاً ۱۰۰ میلیون کوین BNB را نابود کند.

در حقیقت هدف نهایی سوزاندن کوین ها تثبیت قیمت BNB با گذشت زمان است. تا ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ میلادی، بایننس ۹ مرحله از سوزاندن کوین های BNB را با موفقیت طی نموده است. طی این مراحل در مجموع ۱۴,۵۲۵,۱۵۳ BNB به ارزش تقریبی ۱۷۰ میلیون دلار سوزانده شد که میزان کل عرضه بایننس کوین را ۷.۲۶ درصد کاهش داد.

BNB را نمی توان استخراج کرد؛ زیرا برنامه توزیع همه توکن های آن در زمان عرضه اولیه سکه تنظیم شده است. بنابراین اگر می خواهید مقداری بایننس کوین داشته باشید باید آن را از طریق صرافی های ارز دیجیتال خریداری کنید. با اینکه BNB ارز رمزپایه بومی پلتفرم Binance میباشد، اما می توان آن را در سایر صرافی ها نیز معامله کرد.

از آنجا که نرخ تخفیف با گذشت زمان کاهش می یابد، انتظار می رود ارزش BNB نیز همراستا با آن کاهش یابد. برای مقابله با این استهلاک، Binance از فرآیندی به نام “سوزاندن سکه” یا “Coin Burn” استفاده می کند. مطابق مقاله سفید بایننس کوین هر سه ماه یک بار این عملیات انجام می شود که طی آن صرافی Binance بر اساس حجم کلی معاملات مقادیری از کوین های BNB را میسوزاند تا در نهایت مجموعاً ۱۰۰ میلیون کوین BNB را نابود کند.

در حقیقت هدف نهایی سوزاندن کوین ها تثبیت قیمت BNB با گذشت زمان است. تا ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ میلادی، بایننس ۹ مرحله از سوزاندن کوین های BNB را با موفقیت طی نموده است. طی این مراحل در مجموع ۱۴,۵۲۵,۱۵۳ BNB به ارزش تقریبی ۱۷۰ میلیون دلار سوزانده شد که میزان کل عرضه بایننس کوین را ۷.۲۶ درصد کاهش داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا