ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

آموزش ساخت رایگان توکن NFT و نحوه خرید و فروش آنها

توکن ‌های غیر قابل تعویض (NFT) دارایی‌های دیجیتال کلکسیونی منحصربه‌فردی هستند که از اوایل سال ۲۰۱۲ هنگامی که مفهوم کوین‌های رنگی (Colored Coins) بیت کوین برای اولین بار مطرح شد، وجود داشته‌اند. این کوین‌های رنگی که با اطلاعات مشخصی علامت‌گذاری یا رنگ‌آمیزی شده و به دارایی‌های جهان واقعی مرتبط بودند، در بیشتر موارد برای ایجاد و معامله آثار هنری مانند کارت‌های دیجیتال پپه قورباغه (Rare Pepe) در پلتفرم کانترپارتی (Counterparty) -پلتفرمی برای ایجاد برنامه‌های مالی همتابه‌همتا در بلاکچین بیت کوین- استفاده می‌شدند.

این تصاویر قورباغه کارتونی که از یک میم اینترنتی وایرال‌شده اقتباس شده بودند، اولین نمونه‌های آثار هنری دیجیتال و منحصربه‌فرد بودند که به توکن‌های رمزارزی گره خوردند. این کلکسیون راه را برای ایده‌پردازی و ایجاد استانداردهای توکن‌های غیر قابل تعویض جدید هموار کرد.

از توکن‌های غیر قابل تعویض می‌توان برای نمایش تقریباً هر نوع کالای واقعی یا ناملموس استفاده کرد؛ از جمله: آثار هنری، آیتم‌های مجازی در بازی‌های ویدئویی، موسیقی، کالاهای کلکسیونی، دارایی‌های توکنیزه‌شده دنیای واقعی از املاک و خودروها گرفته تا اسب‌های مسابقه و کفش‌های کتانی طراحان معروف، زمین مجازی و ویدئوهایی از لحظات شاخص ورزشی.

نحوه ساخت توکن‌ NFT

ایجاد و ساخت توکن‌ NFT یا توکن ‌های غیرقابل تعویض آثار هنری، چه به صورت GIF و چه به صورت یک تصویر، فرآیند نسبتاً ساده‌ای است و به دانش گسترده‌ای از صنعت ارزهای دیجیتال نیازی ندارد.

قبل از شروع، ابتدا باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید توکن غیر قابل تعویض خود را روی کدام شبکه بلاکچینی صادر کنید. در حال حاضر، اتریوم شبکه بلاکچینی پیشرو در زمینه انتشار توکن‌های NFT است. با این حال، طیف وسیعی از شبکه‌های بلاکچینی دیگر نیز به طور فزاینده‌ای در حال کسب محبوبیت در این حوزه هستند، از جمله شبکه هوشمند بایننس (Binance Smart Chain)، فلو (Flow) متعلق به شرکت دپر لبز (Dapper Labs)، ترون (Tron)، ایاس (EOS)، پولکادات (Polkadot)، تزوس (Tezos)، کازماس (Cosmos) و وکس (WAX).

هر کدام از این شبکه‌های بلاکچینی استاندارد توکن NFT، خدمات کیف پول و بازارهای خرید و فروش خاص خود را دارند. به عنوان مثال، اگر توکن غیر قابل تعویض خود را روی شبکه هوشمند بایننس ایجاد کنید، تنها می‌توانید آن را در پلتفرم‌هایی که توسط شبکه هوشمند بایننس پشتیبانی می‌شوند، به فروش برسانید. به عبارت دیگر، شما نمی‌توانید این توکن را در VIV3، یک بازار مبتنی بر بلاکچین فلو یا اوپن‌سی (OpenSea)، یک بازار NFT در شبکه اتریوم، بفروشید.

از آنجایی که اتریوم بزرگ‌ترین اکوسیستم NFT را دارد، در این مقاله به آموزش ساخت آثار هنری، موسیقی یا ویدئوی NFT در این شبکه بلاکچینی می‌پردازیم. برای ساخت توکن NFT یا توکن غیر قابل تعویض در بلاکچین اتریوم به موارد زیر نیاز دارید:

  • یک کیف پول اتریوم که از ERC-721 (استاندارد توکن NFT مبتنی بر اتریوم) پشتیبانی کند، مانند متامسک (MetaMask)، تراست والت (Trust Wallet) یا کوین بیس والت (Coinbase Wallet).
  • حدود ۵۰ تا ۱۰۰ دلار اتریوم (ETH).

پس از آنکه این موارد را آماده کردید، به بازاری برای صدور و معامله توکن غیر قابل تعویض خود نیاز خواهید داشت. پلتفرم‌های زیادی با محوریت NFT وجود دارند که به شما اجازه می‌دهند کیف پول خود را به آنها متصل کنید و تصویر یا فایل انتخابی را که می‌خواهید به NFT تبدیل شوند، بارگذاری نمایید.

بازارهای اصلی توکن‌های NFT در شبکه اتریوم عبارتند از: اوپن‌سی (OpenSea)، راریبل (Rarible) و مین تیبل (Mintable).

این بازارها امکان ایجاد و ساختن توکن ‌های غیر قابل تعویض را برای کاربران فراهم می‌کنند، اما ابتدا باید در آنها ثبت‌نام کنید تا نام شما به عنوان یک هنرمند در این پلتفرم‌ها لیست شود.

نحوه ساخت توکن‌‌ غیر قابل تعویض در بازار OpenSea

در این بخش، نحوه ساخت توکن‌ غیر قابل تعویض را در OpenSea، بزرگ‌ترین بازار NFT مبتنی بر اتریوم، به صورت گام به گام آموزش می‌دهیم.

how-to-create-and-sell-nfts

با کلیک روی گزینه Create (ایجاد) در گوشه سمت راست بالا، به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که از شما می‌خواهد کیف پول مبتنی بر اتریوم خود را متصل کنید. پس از وارد کردن رمز عبور کیف پول خود، کیف پول شما به طور خودکار به بازار متصل می‌شود. برای اثبات اینکه این آدرس کیف پول متعلق به شما است، ممکن است مجبور شوید پیامی را به صورت دیجیتالی در کیف پول اتریوم خود امضا کنید. امضای دیجیتالی این پیام هزینه‌ای ندارد و فقط اثبات می‌کند که شما مالک این کیف پول هستید.

در مرحله بعدی، باید در تب Create (ایجاد)، گزینه My collections (کلکسیون‌های من) را انتخاب کنید. در این بخش، باید همانند شکل زیر روی دکمه آبی Create (ایجاد) کلیک کنید.

how-to-create-and-sell-nfts

در این مرحله، پنجره ‎ای ظاهر می ‎شود که از طریق آن می‌توانید آثار هنری خود را بارگذاری کنید، یک نام برای آن بگذارید و توضیحات لازم را اضافه نمایید.

در واقع، در این بخش، شما فولدری را ایجاد می‎کنید تا NFT های ایجادشده وارد آن شوند.

how-to-create-and-sell-nfts

در این مرحله، می‌توانید تصویری را به کلکسیون خود اختصاص دهید (آبی). پس از آن، با کلیک روی نماد مداد در گوشه سمت راست بالا، یک تصویر بنر را به صفحه خود اضافه کنید (قرمز).

how-to-create-and-sell-nfts

در نهایت، صفحه شما باید شبیه به تصویر زیر باشد.

how-to-create-and-sell-nfts

اکنون، شما می‌توانید اولین توکن غیر قابل تعویض خود را ایجاد کنید. روی گزینه Add New Item (اضافه کردن آیتم جدید) کلیک کنید و پیام دیگری را با استفاده از کیف پول خود امضا نمایید.

در این مرحله، پنجره جدیدی باز می‌شود که در آن می‎توانید تصویر، صدا، GIF یا مدل سه بعدی توکن NFT خود را بارگذاری کنید.

در اوپن‌سی و بسیاری از بازارهای دیگر، شما می‌توانید ویژگی‌های خاصی را نیز برای افزایش منحصربه‌فرد بودن توکن NFT خود در نظر بگیرید. علاوه بر این، سازندگان توکن‌های غیر قابل تعویض این امکان را نیز دارند که محتوای خاصی را که تنها توسط خریدار قابل‌مشاهده است، درج کنند. این محتوا می‎تواند هر چیزی باشد، از گذرواژه‌‌ها تا دسترسی به خدمات خاص گرفته تا کدهای تخفیف و اطلاعات تماس.

how-to-create-and-sell-nfts

پس از اتمام کار، روی گزینه «ایجاد» در قسمت پایین کلیک کنید و پیام دیگری را در کیف پول خود امضا نمایید تا ایجاد و ساخت توکن NFT شما تأیید شود. سپس، آثار هنری توکنیزه‌ شده در کلکسیون شما ظاهر خواهند شد.

هزینه ساخت توکن NFT چقدر است؟

ایجاد و ساخت توکن NFT یا توکن‌ غیر قابل تعویض در بازار اوپن‌سی هیچ هزینه‌ای ندارد، اما برخی از پلتفرم‌ها برای این منظور کارمزد دریافت می‌کنند. در پلتفرم‌های مبتنی بر اتریوم، این کارمزد تحت عنوان گس شناخته می‌شود؛ یعنی مقدار اتریوم مورد نیاز برای انجام یک عملیات خاص در بلاکچین. کارمزد گس بسته به شلوغی شبکه اتریوم متفاوت است. هرچه تعداد افرادی که در یک زمان معین در شبکه فعالیت داشته باشند بیشتر باشد، کارمزد گس بیشتر است و برعکس.

متوسط کارمزد گس اتریوم در تعطیلات آخر هفته که افراد کمتری در حال انجام تراکنش در شبکه هستند، به طور قابل‌توجهی کمتر است. همچنین، اگر چندین توکن NFT را برای فروش بگذارید، این امر نیز می‌تواند به کاهش کارمزدها کمک کند.

نحوه فروش توکن‌ NFT

برای فروش توکن ‌های NFT خود در بازار، باید آنها را در کلکسیون خود قرار دهید، روی آنها کلیک کنید و گزینه Sell (فروش) را انتخاب نمایید. با کلیک بر این گزینه، شما به صفحه قیمت‎گذاری هدایت می‌شوید که در آن می‌توانید شرایط و قیمت فروش را تعیین کنید.

اتریوم و سایر توکن‌های ERC-20 رایج‌ترین ارزهای دیجیتالی هستند که شما می‌توانید NFTهای خود را به ازای آنها بفروشید. با این حال، برخی از پلتفرم‌ها فقط از ارز دیجیتال اختصاصی بلاکچین خود پشتیبانی می‌کنند. به عنوان مثال، VIV3، یک بازار مبتنی بر بلاکچین فلو، تنها توکن FLOW را می‌پذیرد.

با کلیک روی گزینه Edit (ویرایش) در کنار تصویر کلکسیون خود در اوپن‌سی، امضای پیام مورد نظر با استفاده از کیف پول خود و رفتن به پایین صفحه، می‌توانید حق امتیاز توکن‌های خود را نیز تعیین کنید و انتخاب کنید که می‌خواهید کدام توکن ERC-20 را در ازای فروش توکن NFT خود دریافت کنید. همچنین، داشتن حق امتیاز این امکان را برای سازندگان توکن‌های NFT فراهم می‌کند تا پس از هر بار فروش دارایی آنها به شخص جدید، حق کمیسیون دریافت کنند. این قابلیت به طور خودکار و به لطف قراردادهای هوشمند، جریان درآمد منفعل و مادام‌العمری را برای هنرمندان و سایر تولیدکنندگان محتوا ایجاد می‌کند.

how-to-create-and-sell-nfts

در نهایت، در نظر داشته باشید که برخی از بازارها برای لیست کردن توکن‌های NFT جهت فروش نیز کارمزد دریافت می‌کنند.

نحوه خرید توکن NFT

قبل از خرید توکن NFT باید چهار نکته را در نظر بگیرید:

  1. از کدام بازار قصد دارید توکن‌ NFT بخرید؟
  2. برای اتصال به پلتفرم و خرید توکن NFT چه کیف پولی را باید دانلود کنید؟
  3. برای تکمیل فروش، به کدام ارز دیجیتال در کیف پول خود نیاز دارید؟
  4. آیا NFTهایی که می‌خواهید بخرید، در یک زمان خاص و از طریق یک پک دراپ (Pack drop) یا آرت دراپ (Art drop) به فروش می‌رسند؟

همان‌طور که گفته شد، برخی از توکن‌های غیر قابل تعویض تنها در پلتفرم‌های خاصی در دسترس هستند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید پک‌های NBA Top Shot را خریداری کنید، باید یک حساب کاربری در NBA Top Shot باز کنید، یک کیف پول دپر (Dapper) بسازید و درون آن استیبل کوین USDC یا ارزهای فیات پشتیبانی‌شده را واریز کنید. همچنین باید منتظر بمانید تا یک پک دراپ اعلام شود و سپس، شانس خود را برای خرید آنها امتحان کنید.

این روزها، پک دراپ‌ها و آرت دراپ‌ها روشی رایج برای فروش توکن‌ های NFT کمیاب به خریداران مشتاق به شمار می‌روند. در این دراپ‌ها معمولاً از کاربران خواسته می‌شود که از قبل ثبت ‌نام کنند و حساب‌های خود را شارژ نمایند تا به هنگام اجرای دراپ، فرصت خرید NFT ها را از دست ندهند. پک دراپ‌ها و آرت دراپ‌ها می‌توانند در عرض چند ثانیه به پایان برسند؛ بنابراین باید همه چیز را از قبل آماده کنید.

توکن‌های غیر قابل تعویض را از کجا خریداری کنیم؟

برای معامله‌گران رمزارزی که به خرید توکن ‌های NFT علاقه دارند، در اینجا لیستی از محبوب‌ترین بازارهای NFT در سال ۲۰۲۱ ارائه شده است:

اوپن سی (OpenSea)، راریبل (Rarible)، سوپر رِر (SuperRare)، نیفتی گیت‌وی (Nifty Gateway)، فاندیشن (Foundation)، اکسی مارکت‌پلیس (Axie Marketplace)، بیکری سواپ (BakerySwap)، ان‌اف‌تی شوروم (NFT ShowRoom) و VIV3.

منبع: رمزارز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا