ارزهای دیجیتالاستخراج ارزهای دیجیتال

با لایت نود (Lightweight Node) یا نود سبک وزن بیت کوین آشنا شوید

فول نود (Full Node) بیت کوین چیست؟

قبل از اینکه با نود سبک بیت کوین (Lightweight Node) آشنا شوید، باید مفهوم فول نود (Full Node) را به خوبی درک کنید. نود کامل اغلب برای استخراج سنتی رمزارز بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که شما یک رایانه یا ریگ را به شبکه متصل و بلاکچین آن را بارگیری می‌کنید، دستگاه شروع به استخراج رمزارز می‌کند. برخی این روند را به چشم یک مشکل می‌بینند و معتقدند که دانلود و ذخیره کل بلاکچین هزینه‌بر و دشوار خواهد بود.

بلاکچین بیت کوین در زمان نوشتن این مقاله تقریباً ۱۶۰ گیگابایت است. دانلود این حجم برای یک فرد عادی بسیار سخت است، اما باید بدانید که دانلود آن برای اکثر پلتفرم‌های استخراج مشکل بزرگی نیست. دانلود این حجم نیاز به یک اینترنت مناسب با سرعت معقول دارد. البته باید فضای ذخیره‌سازی نیز به مقدار کافی موجود باشد تا دانلود به مشکل برنخورد. به طور کلی بهتر است که فضای ذخیره‌سازی ۱۰ برابر بیشتر از حجم دانلود‌شده باشد

اینترنت و فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز جهت فول نود بیت کوین

اگر فضای ذخیره‌سازی زیادی نداشته باشید، چه می‌کنید؟ اگر اتصال اینترنت شما خیلی بد باشد، هرگز نمی‌توانید این حجم از داده‌ها را دانلود کنید. علاوه بر این، دانلود این حجم در تلفن‌های همراه یا دیگر دستگاه‌های قابل‌حمل و محدود غیرممکن است.

اگر می‌خواهید از بیت کوین حمایت کنید، اما کامپیوتری برای انجام این کار ندارید، چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ اگر می‌خواهید از تلفن همراه خود استفاده کنید یا رایانه قدیمی دارید و یا توانایی پرداخت برای خرید جدیدترین سخت‌افزارهای استخراج را ندارید، چه کار خواهید کرد؟

نود سبک وزن یا نود کم وزن بیت کوین چیست؟

نود سبک بیت کوین (در برخی مواقع با نام‌های نود کم وزن بیت کوین، نود خفیف بیت کوین، لایت نود بیت کوین و نودهای جزئی بیت کوین نیز شناخته می‌شوند) قسمتی از یک نود کامل یا فول نود بیت کوین است.

نود کم وزن بیت کوین نیازی به ذخیره تمام بلاکچین ندارند و می‌تواند با بارگیری بخش کوچکی از بلاکچین، کار کند. این ویژگی به آنها اجازه می‌دهد که از منابع کمتری استفاده نمایند و در عین حال از شبکه نیز حمایت کنند.

شاید شما به این موضوع فکر کنید که اگر در هر نود، معامله‌ای انجام نشود، هیچ پاداشی در آن قرار نمی‌گیرد و کارآیی خاصی ندارد. به نظر شما این کار را بیت کوین از قصد انجام داده است؟ بله، درست است.

به طور کلی بیت کوین شرایطی را به وجود آورده است که برای دریافت پاداش، شما به فول نود نیازی ندارید و فقط کافی است که با بلاکچین بیت کوین تعامل کافی داشته باشید.

برای تعامل با بلاکچین می‌توانید از SPV یا تأیید صحت پرداخت (Simplified Payment Verification) استفاده کنید. تأیید صحت پرداخت به شما اجازه می‌دهد گه معاملات موجود در یک بلاک را تأیید کنید که بدون نیاز به بارگیری آن بلاک قابل انجام است.

ساتوشی ناکاموتو تأیید صحت پرداخت را در وایت پیپر اصلی بیت کوین قرار داده است. برخی از ویژگی‌های قرارگرفته در این وایت پیپر بسیار کاربردی است. در شبکه معمولاً لایت نود بیت کوین، هدرهای بلاک را دانلود می‌کند. هدرهای بلاک مانند خلاصه‌ای از بلاک‌ها هستند که جزئیات مربوط به معاملات را در خود جای داده و با استفاده از یک فرمت خاص، آنها را روی شبکه اجرا می‌کنند. از مهم‌ترین ویژگی این بلاک‌ها می‌توان به سایز کوچک آنها بر خلاف سایز بلاک‌های اصلی اشاره کرد.

بیتکوین

شاخه‌های مرکل (Merkle Branch)

برای اینکه مطمئن شوید یک معامله در بلاک انجام شده است، می‌توان از طریق نود سبک بیت کوین این کار را انجام داد. این نوع اثبات از طریق تکنیک علوم رایانه‌ای کشف شده است که با عنوان شاخه مرکل (Merkle Branch) شناخته می‌شود. فناوری‌ای که در پشت پرده شاخه‌های مرکل استفاده شده است، بسیار پیچیده است، اما باعث ایجاد هویت منحصربه‌فرد برای یک بلاک می‌شود. این هویت از اطلاعات موجود در بلاک که همان اطلاعات معاملات هستند، محافظت می‌کند.

جالب است بدانید که در هر بلاک، شاخه مرکل جداگانه‌ای وجود دارد که کاملاً منحصربه‌فرد هستند. این شاخه‌ها از تکنیک‌های رمزنگاری بسیار پیچیده‌ای استفاده می‌کنند که بیت کوین نیز از آنها بهره می‌برد.

با دریافت اطلاعات شاخه مرکل، یک لایت نود بیت کوین می‌تواند وضعیت معامله را به دست آورد. این کار بدون اینکه نیازی به دانلود بلاکچین داشته باشد، با استفاده از یک جست‌وجوی ساده انجام می‌گیرد.

تأیید صحت پرداخت یا SPV برای اطمینان از معاملات یک لایت نود بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وضعیت، نشان‌دهنده انجام شدن معامله است.

اشکالات کوچکی نیز در این نودها وجود دارد. اگر بخواهیم طبق اصول وایت پیپر پیش برویم، نود کم وزن بیت کوین یا لایت نود بیت کوین باید از فول نود درخواست اثبات ثبت کنند. اگر استخراج‌کنندگان از یک فول نود استفاده کنند، این درخواست به صورت مستقیم اجرا و تأیید می‌شود.

چرا از لایت نود بیت کوین استفاده می‌کنیم؟

اگر تا به حال از بیت کوین استفاده کرده باشید، این امکان وجود دارد که از نود سبک بیت کوین یا خدمات آنها بهره برده باشید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کیف پول‌های رمزارز، همان لایت نود های بیت کوین هستند. اگر می‌خواهید وضعیت خرید و فروش خود را مشاهده کنید، همیشه بلاکچین را به‌روز نگه دارید که معمولاً کار آسانی نیست.

ابزارهایی مانند بلاک اکسپلورر (Block Explorers) گاهی اوقات با لایت نود ها یا نود‌ های سبک وزن کار می‌کنند که در نرم افزارهای موبایلی معمولاً این نود نقش پررنگی دارد.

نرم افزارهای بسیاری وجود دارد که از نود های سبک استفاده می‌کنند و خدمات خود را با این نود‌ها به کاربران ارائه می‌دهند.

متأسفانه افراد بسیاری سعی می‌کنند که این موضوع را از شما پنهان کنند. حتی برخی از وب‌سایت‌ها نیز که کارشان لیست کردن قیمت است، از لایت نود بیت کوین استفاده می‌کنند. این وب سایت‌ها ممکن است که از این نودها استفاده کنند، اما محصولاتی که ارائه می‌دهند، هیچ ارتباطی با نودها ندارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا