ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

آشنایی با ساید چین (Sidechain) یا زنجیره جانبی و کاربرد آن در ارزهای دیجیتال

ساید‌ چین‌ از محتوای اصلی بلاک چین‌ به دور بوده و ایده اختراع آن‌ در سال ۲۰۱۴ شکل گرفته است. به طور کلی وظیفه اصلی ساید‌ چین‌ ها حل چالش‌های اصلی بلاکچین، یعنی مقیاس پذیری و انعطاف پذیری است.

نحوه عملکرد ساید چین (Sidechain)

در اوایل سال ۲۰۱۸، بلاک استریم، اولین ساید چین بیت کوین را که یکی از پیشرفته‌ترین پیاده‌سازی‌ها در میان بلاک چین‌ها بوده، انجام داد. اما این سؤال را به وجود آورد که چگونه این تکنولوژی در سال ۲۰۱۹ باعث ایجاد اختلال در شبکه می‌شود؟

در ابتدا باید به شما بگوییم که برای استناد به یک توضیح کاملاً فنی از هکر نون (Hacker Noon) باید صحبت‌های آنان را بدانید که می‌گویند:

ساید چین یک بخش جدا از بلاکچین است که با یک ارتباط دوطرفه به یکدیگر متصل می‌شوند. در این ارتباط دوطرفه قابلیت تعویض دارایی با نرخ از پیش تعیین شده وجود دارد که بین ساید‌ چین‌ و بلاک چین انجام می‌شود. همچنین این احتمال نیز وجود دارد که این مبادلات به صورت برعکس انجام شود.

جالب است بدانید که انجام این کار بسیار ساده بوده و به این صورت است که ساید چین ها به نودها (گره) اجازه می‌دهند که به صورت جداگانه، در میان بلاکچین اصلی و ساید ‌چین‌ در تعامل باشند.

زمانی که صحبت از ارزش زنجیره‌ها می‌شود، باید بگوییم که سایدچین ها به بلاکچین‌ها اجازه می‌دهند که امنیت مورد نیاز شبکه را فراهم کنند و از آنها در رمزارزها و بلاکچین‌های موجود در سراسر جهان استفاده کنند. همین امر موجب می‌شود که ارزش سایدچین یا بلاکچین جانبی افزایش یابد.

نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که ساید ‌چین‌ ‌ها، جایگزین بلاکچین‌ها نخواهند شد. اما آنها چالش‌هایی را که در مقابل بلاکچین‌ها قرار دارد، حل خواهند کرد. به طور کلی یک زنجیره جانبی (Sidechain) این قدرت را دارد که دو چالش مهم بلاک چین را از بین ببرد: یکی از آنها مقیاس پذیری و دیگری انعطاف پذیری است.

حل مشکل مقیاس پذیری از طریق ساید چین

ساید چین برای حل مشکل مقیاس پذیری، میزان TPS (تراکنش بر ثانیه) را افزایش می‌دهد. زیرا ساید چین ‌ها می‌توانند تراکنش‌ها را به صورت همزمان انجام دهند و همین موضوع موجب می‌شود که مقیاس پذیری شبکه افزایش یابد.

حل مشکل انعطاف پذیری از طریق ساید چین

برای مشکل انعطاف پذیری نیز باید بگوییم که ساید‍‌ چین این امکان را به وجود آورده است که بتوان با چندین رمزارز بر روی بلاکچین‌های مختلف به صورت هم‌زمان کار کرد. به طور مثال بیت کوین و اتریوم هر دو مشکل انعطاف پذیری دارند. ساید کوین‌ها برای رفع این مشکل ساخته شده‌اند. می‌توان به پلاسما برای اتریوم و RSK‌ برای بیت کوین اشاره کرد.

حل مشکل انعطاف پذیری، بلاکچین را به اندازه کافی امن می‌سازد و این کار می‌تواند تراکنش‌ها را بسیار ارزان‌تر و سریع‌تر از قبل اجرا کند. به طور خلاصه، خلاص شدن از مشکل انعطاف پذیری تراکنش نیازمند حذف کردن داده‌های غیر ضروری تراکنش که به آنها داده‌های ناظر می‌گویند و خارج کردن آنها از بلاک چین می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا