فارکسآموزش فارکس

۱۰ نکته کلیدی برای مدیریت ریسک که هر معامله گری باید بداند

مدیریت ریسک (Risk Management) در معاملات فارکس باید اولین چیزی باشد که یک معامله‌گر فارکس به آن فکر می‌کند. یک معامله‌گر باید صبح که از خواب بیدار می‌شود تا زمانی که شب دوباره به خواب می‌رود به فکر مدیریت ریسک باشد.

در فارکس صدها روش مختلف برای مدیریت ریسک وجود دارد که ما در اینجا به ده رویکرد پرکاربرد در این زمینه اشاره می‌کنیم.

مدیریت ریسک در فارکس چیست؟

اگر هنوز جواب این سوال را نمی‌دانید، پس چیزهای زیادی برای یادگیری دارید. اما نگران نباشید ما به شما همه چیز را آموزش خواهیم داد.

مدیریت ریسک یکی از مهم‌ترین ارکان معامله‌گری در فارکس است. بدون مدیریت ریسک، معامله‌گری با قمار کردن فرق زیادی ندارد. در معاملات فارکس، ریسک و سود به طور پیچیده‌ای در یکدیگر گره خورده‌اند.

اگر تصور می‌کنید در فارکس می‌توانید یک شبه میلیونر شوید بهتر است همین الان روش دیگری برای بدست آوردن پول پیدا کنید. معامله در فارکس یعنی به دست آوردن سود اندک با ریسک حساب شده در طولانی مدت و هیچ میان‌بر دیگری برای آن وجود ندارد.

ما اینجا هستیم تا به شما بیاموزیم چگونه این ریسک را مدیریت کنید تا در بلند مدت بتوانید سود معقولی از این بازار کسب کنید. همچنین شما می‌توانید آموزش‌های اینجا را در سایر بازارها مانند سهام، رمزارزها و… نیز مدنظر قرار دهید.

۱۰ نکته برتر مدیریت ریسک در فارکس

در اینجا ده نکته برتر مدیریت ریسک در فارکس را به شما آموزش می‌دهیم که اگر بتوانید به آنها پایبند باشید، می‌توانید شانس موفقیت و کسب پول از فارکس را افزایش دهید.

۱- ریسک‌های معامله در فارکس را درک کنید

این نکته‌ای است که حتما باید در نظر داشته باشید. اگر نمی‌دانید چرا معامله در فارکس ریسک دارد، باید دوباره به مبانی فارکس بازگردید و آنها را مطالعه کنید.

یک حقیقت جهانی وجود دارد که نه تنها در معاملات فارکس بلکه در هر معامله دیگری صادق است. نداشتن پول=نداشتن معامله=نداشتن ثروت.

شما برای اینکه بتوانید در فارکس معامله کنید، باید پول داشته باشید، بدون پول صرفا یک تماشاگر هستید. پس در ابتدا باید از آنچه در اختیار دارید محافظت کنید.

برای معامله در فارکس باید عادت کنید که اول ریسک را ارزیابی کرده و سپس وارد معامله شوید. اما اغلب معامله‌گران برعکس عمل می‌کنند.

یک واقعیت ترسناک در مورد فارکس وجود دارد و آن این است که ۹۰ درصد معامله‌گران در فارکس ضرر می‌کنند. این واقعیت به شما اثبات می‌کند که در بازار فارکس ریسک زیادی وجود دارد.

از طرفی یک واقعیت دیگر نیز وجود دارد. اگر بتوانید در ۵۰% مواقع معامله‌ای درستی انجام بدهید، می‌توانید معامله‌گر موفقی شوید. با دانستن این نکته، می‌فهمید که معامله‌گران موفق ممکن است در نصف معاملاتی که انجام می‌دهند متحمل ضرر شوند.

این دو واقعیت می‌تواند به روشنی اهمیت مدیریت ریسک را به شما نشان دهد. در واقع اکثر معامله‌گران به خاطر عدم درک درست از ریسک‌های بازار اجازه می‌دهند زیان آنها بسیار بیشتر از سودی که کسب می‌کنند شود و همین امر در نهایت باعث می‌شود که در مجموع ضرر کنند.

۲- همیشه از حد ضرر و حد سود استفاده کنید

این نکته یکی از اساسی‌ترین نکات در بازار فارکس است اما حتی بهترین معامله‌گران نیز گاهی این موضوع را فراموش می‌کنند. برای کسانی که ممکن است ندانند حد ضرر (Stop Loss)، قابلیتی است که در اکثر پلتفرم‌های بروکرها موجود است و به معامله‌گران فارکس اجازه می‌دهد در قیمت مشخصی از معامله خارج شوند.

معامله‌گر حد ضرر خود را در قیمتی پایین‌تر از معامله‌ای که باز کرده قرار می‌دهد تا در صورت پایین آمدن ناگهانی قیمت، ضرر معامله‌گر کاهش یابد. در صورت نداشتن حد ضرر ممکن است معامله‌گر ضرر هنگفتی را متحمل شود.

حد سود (Take Profit) نقطه مقابل حد ضرر است. شما حد سود را بالاتر از معامله‌ای که باز کرده‌اید قرار می دهید تا اگر قیمت به نقطه‌ای که مد نظر شما است، برسد، به صورت خودکار از معامله خارج شوید.

پیش از باز کردن معامله، باید بدانید که حد ضرر و حد سود خود را کجا قرار دهید. فراموش کردن حد ضرر می‌تواند یکی از بزرگترین اشتباهات یک معامله‌گر فارکس باشد. بهتر است حد ضرر فاصله‌ای حدودا ۱۰ تا ۱۵ پیپی با نقطه‌ای که وارد معامله شده‌اید، داشته باشد. این کار باعث می‌شود که حد ضرر شما به صورت اتفاقی فعال نشود. همچنین اگر قیمت ابتدا خلاف جهت پیش‌بینی شما حرکت کند و سپس به جهت مورد نظر شما بر ‌گردد، قرار دادن حدضرر بدین صورت برای شما بسیار مفید خواهد بود.

۳- برای کاهش ریسک به دنبال موقعیت‌هایی باشید که توسط چند معیار تایید می‌شود

منظور از موقعیت‌های تایید شده (Confluence) چیست؟ در بازار فارکس زمانی که دو اندیکاتور به شما می‌گویند که خرید یا فروش انجام دهید، یعنی این موقعیت تایید شده است. اگر تنها از یک اندیکاتور استفاده کنید، ممکن است این اندیکاتور سیگنال اشتباه یا ناقص صادر کند اما اگر از دو اندیکاتور متفاوت برای دریافت سیگنال استفاده کنید سیگنال‌های کاذب به طرز موثری کاهش پیدا می‌کند.

۴- برنامه معاملاتی‌تان را با دقت انجام دهید

برای یادگیری هر مهارت باید بارها و بارها تمرین کنید. درست مانند تقویت ماهیچه که باید مدام تمرین کنید و اگر از آن استفاده نکنید ضعیف می‌شود. هنگامی که یک برنامه معاملاتی (Trading Plan) دارید نیز باید به آن پایبند باشید. عدم پایبندی به برنامه معاملاتی می‌تواند اثر برنامه معاملاتی شما را کاهش دهد. درست مانند برنامه ورزشی که عدم پایبندی به آن می‌تواند اثر برنامه را کاهش دهد.

البته برنامه معاملاتی باید واقع‌بینانه باشد و شما توانایی دستیابی به اهداف آن را داشته باشید.

پایبندی به برنامه معاملاتی، در گذر زمان می‌تواند برای شما درآمد پایدار و مطمئن ایجاد کند. معامله‌گری در فارکس کار جذاب و هیجان انگیزی نیست. برعکس در اکثر موارد کاری کسل کننده است. کارهای هیجان انگیز به ندرت پول خوبی برای شما به همراه می‌آورد.

نکته مهم این است که در تمام لحظات به برنامه معاملاتی خود پایبند باشید. این نکته مهم را به یاد داشته باشید که معامله‌گران بی‌ثبات هرگز موفق نمی‌شوند.

۵- بدانید که چه مقدار (و چه زمان) باید معامله کنید

یکی از جالب‌ترین قوانینی که در بازار فارکس وجود دارد قانون یک درصد است. این قانون فوق‌العاده است و رعایت آن نیز بسیار ساده است. قانون یک درصد می‌گوید که همواره فقط با یک درصد از حساب معاملاتی خود معامله کنید. نه بیشتر و نه کمتر.

اگر حساب معاملاتی خود را به این روش تقسیم کنید، می‌توانید تعداد بسیار بیشتری معامله انجام دهید. به عوان مثال، برخی معامله‌گران تازه کار با حساب معاملاتی ۳۰۰۰ دلاری خود، معاملات ۱۰۰۰ دلاری انجام می‌دهند. اگر شما چنین تقسیم بندی‌ای داشته باشید تنها کافی است که سه معامله را از دست بدهید تا تمام پول‌های‌تان را از دست بدهید.

پس معاملات ۱۰۰۰ دلاری را به معامله‌گران بزرگ بسپارید و با قانون یک درصد پیش بروید. اگر ۳۰۰۰ دلار دارید، شما باید در هر معامله تنها ۳۰ دلار معامله کنید، به این روش، می‌توانید بیشتر معامله کرده و فرصت‌های بیشتری برای سود آوری داشته باشید. همچنین در راه معامله‌گری نیز چیزهای بیشتری می‌آموزید.

۶- مراقب لوریج باشید

لوریج یک ابزار بسیار جذاب است که برای معامله‌گران فارکس این امکان را فراهم می‌کند تا بیشتر از سرمایه‌ای که واقعا دارند، معامله کنند. اگرچه بسیاری لوریج را خطرناک می‌دانند اما اگر بدانید چگونه از آن استفاده کنید گاهی می‌تواند مفید باشد.

اما اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، در اکثر مواقع استفاده از لوریچ برای معامله‌گران مزیتی ندارد. این امر خصوصا برای معامله‌گران مبتدی فارکس صادق است چراکه می‌تواند حساب معاملاتی آن‌ها را به سرعت از بین ببرد.

لوریج در اکثر مواقع دوست خوبی نیست. حتی معامله‌گران سطح متوسط و حرفه‌ای نیز از ریسک‌های لوریج اجتناب می‌کنند یا به شدت محتاطانه عمل می‌کنند. پس به شما نیز توصیه می‌کنیم که مواظب ریسک‌های استفاده از لوریج باشید.

۷- به ریسک خود تنوع ببخشید (تنوع در سبد)

 یک معامله‌گر فارکس در ابتدا معمولا معاملات خود را با جفت ارزی آغاز می‌کند که احساس می‌کند آن را به خوبی می‌شناسد. ممکن است معامله‌گری اهل انگلستان باشد و احساس راحتی بیشتری با معامله پوند داشته باشد. پس بر روی GBPUSD معامله می‌کند. (بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد جفت ارز GBPUSD پوند دلار)

اگرچه این امر به خودی خود مشکلی ندارد اما توجه داشته باشید که شما نمی‌تواند همواره جفت ارز مورد علاقه خود را معامله کنید. ممکن است جفت ارز مورد نظر شما برای مدت طولانی نوسانات شدیدی داشته باشد یا بر عکس روند خنثی یا سایدی (Side) داشته باشد که در هر دو مورد معامله این جفت ارز ریسک بالایی دارد

در این مواقع معامله روی این جفت ارز چندان هوشمندانه نیست و بهتر ارز دیگری به عنوان پشتیبان داشته باشید. این جفت ارز ممکن است بتواند ریسک شما را کاهش دهد و فرصت‌های معاملاتی بهتری برای شما فراهم کند.

 با معامله بر روی چند جفت ارز می‌توانید ریسک خود را متنوع تر کرده و آن را به طرز موثری کاهش دهید.

۸- احساسات را در معامله‌گری کنار بگذارید

بسیاری از معامله‌گران فارکس با این چالش مواجه هستند که نمی‌توانند در هنگام معاملات احساسات خود را کنترل کنند. یک معامله‌گر باید مانند یک سامورایی بی احساس اما آماده باشد تا فرصت‌های معاملاتی را در زمان مناسب بدست آورد.

در هر زمینه‌ای که مربوط به کسب و کار یا پول باشد، احساسات خطرناک هستند چرا که باعث می‌شوند کارهای احمقانه‌ای انجام داده و پشیمان شویم.

اگر عصبانی، غمگین یا حتی خیلی خوشحال هستید، ممکن است اشتباهات زیادی در معاملات انجام دهید.

وقتی عصبانی هستید، ممکن است تهاجمی عمل کرده و خیلی سریع وارد معامله شده و یا از آن خارج شوید.

وقتی غمگین هستید، ممکن است به نتیجه معامله اهمیت ندهید.

و وقتی خوشحال هستید ممکن است در معامله بیش از حد ریسک کنید.

نکته مهم این است که احساسات خود را بشناسید و زمانی که حس کردید احساسی عمل می‌کنید، دست از معامله بکشید و اجازه دهید این احساسات تخلیه شوند.

۹- درک کنید که بازار چگونه حرکت می‌کند

در جهان همه چیز در هرج و مرج نیست. در زیر تمام جنون ظاهری دنیا، نوعی نظم مبهم وجود دارد و معامله‌گران فارکس نیز به دنبال همین نظر هستند.

وقتی خیلی دقیق به بازارها نگاه می کنید (به عنوان مثال نمودارهای یک دقیقه‌ای) ، ممکن است زیاد منظم به نظر نرسد اما وقتی تصویر کلان‌تر را می‌بینید. به عنوان مثال نمودار روزانه، ماهانه یا حتی سالانه، متوجه می‌شوید که الگویی وجود دارد.

بازارها سقف‌ها و کف‌هایی را ایجاد می‌کنند. به ویژه در زمان‌هایی که بازار درحال صعود یا نزول است. برای کاهش ریسک در معاملات فارکس باید بتوانید این زمان‌ها را تشخیص دهید.

۱۰- از اشتباهات خود بیاموزید

نکته آخر ما در زمینه مدیریت ریسک این است که از اشتباهات خود بیاموزید. بسیاری از معامله‌گران فارکس هنگامی که معاملات خود را شروع می‌کنند چیز زیادی نمی‌دانند. هر معامله‌گر موفقی، زمانی مبتدی بوده و ضررهای هنگفتی متحمل شده است.

 آنها اشتباهات زیادی مرتکب شدند تا به جایی که امروز هستند برسند. اما نکته این جاست که هر اشتباه آنها را قوی تر کرده است و زمانی که دوباره در همان وضعیت قرار گرفتند، از تکرار نتیجه مشابه جلوگیری کنند.

اگر بدانید که دفعه قبل چه اشتباهی انجام داده‌اید، مجددا از تکرار آن اشتباه خودداری می‌کنید. بعضی از اوقات بهترین راه برای یادگیری انجام دادن آن کار است. اگر به طور مداوم از اشتباهات خود نیاموزید و اقداماتی برای جلوگیری از آنها انجام ندهید محکوم به تکرار آن اشتباهات هستید.

بهترین راه برای یادگیری از اشتباهات، داشتن یک ژورنال معاملاتی (Trading Journal) است. با داشتن ژورنال معاملاتی می‌توانید معاملات خود را یادداشت کرده و اشتباهات خود را دقیقا ارزیابی کنید.

نکات کلیدی

  • روش‌های بسیار زیادی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش ریسک در معاملات فارکس انجام دهید. هرچه بیشتر بر این نکات تمرکز کنید، در کاهش ریسک و سودآوری بهتر عمل خواهید کرد.
  • ریسک همیشه در معاملات فارکس وجود دارد و شما باید بدانید که چگونه این ریسک را مدیریت کنید.
  • اصول را فراموش نکنید. قرار دادن حد ضرر کار آسانی است اما می‌تواند تا حدود زیادی ریسک شما را کاهش دهد.
  • اشتباهات تنها در صورتی بد هستند که شما از آنها نیاموزید. همه اشتباهات فرصتی برای یادگیری بیشتر در معاملات فارکس است.

منبع: Trading Education

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا