ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

آشنایی با استاندارد TRC20 و مقایسه آن با ERC20

استاندارد TRC20 یکی از استانداردهای موجود برای ایجاد توکن است و بر شبکه بلاکچین اختصاصی ترون و بر پایه قراردادهای هوشمند انجام می‌گیرد. پروژه ترون علاوه بر ایجاد استاندارد و بستری برای ایجاد توکن‌ها و برنامه‌های غیر متمرکز، ارز دیجیتال ترون (TRX) را نیز ایجاد کرده است. این پروژه با فراهم آوردن امکانات مختلف و بسیار، سعی دارد که با شبکه اتریوم و استاندارد ERC20 رقابت کند. با توجه به برخی از کمبودهای موجود در شبکه اتریوم، این پروژه توانست بخشی از کاربران شبکه اتریوم را به سوی خود جلب کند، این در حالی است که بسیاری از کاربران نیز حاضر نشدند که از شبکه اتریوم به شبکه ترون مهاجرت کنند.

در شبکه ترون علاوه بر استاندارد TRC20، استاندارد دیگری به نام استاندارد TRC10 نیز وجود دارد. تفاوتی که میان این دو استاندارد وجود دارد این است که در استاندارد TRC10 توکن‌ها بدون نیاز به ماشین مجازی ترون و قراردادهای هوشمند ایجاد می‌شوند و همین موضوع ایجاد توکن با استفاده از این استاندارد را ساده‌تر می‌سازد. هم‌اکنون نیز بسیاری از پروژه‌های بزرگ همچون بیت تورنت، برای ایجاد توکن‌های خود از استاندارد TRC10 بهره جسته‌اند.

ترون تحت تکنولوژی بلاکچین و سیستم عامل اختصاصی خود اجرا می‌شود که در سال ۲۰۱۷ به دست جاستین سان (یکی از شخصیت‌های مشهور صنعت بلاکچین) معرفی و عرضه شد. شبکه ترون، عمومی، مقیاس‌پذیر و قابل دسترس است و توان محاسباتی زیادی برای اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApp) دارد و می‌تواند بدون‌ خطا ۲۰۰۰ تراکنش را در ثانیه پردازش کند.

استاندارد TRC20 نسبت به استانداردهای TRC10 و ERC20 مزیت‌ها و ویژگی‌هایی دارد که باعث شده افراد زیادی را به سوی خود جلب کند. در حال حاضر حجم زیادی از تراکنش‌ها در این شبکه انجام می‌شود.

در حال حاضر استاندارد TRC20 در زمینه‌های مختلفی همچون زنجیره تأمین، خدمات مالی، املاک و بیمه کاربرد دارد. یکی از پرکاربردترین زمینه‌ها که در حال حاضر افراد زیادی برای اولین بار نام TRC20 را آنجا شنیده‌اند، استیبل کوین تتر است. با توجه به کارمزدهای انتقال بسیار پایین‌تر در شبکه ترون به نسبت شبکه اتریوم، کاربران زیادی استفاده از تتر شبکه ترون را به استفاده از تتر شبکه اتریوم ترجیح می‌دهند.

مشخصه‌های استاندارد TRC20

  • انجام تراکنش‌ها به صورت همتا به همتا، ایمن و غیرمتمرکز
  • امکان استفاده برای سواپ کردن توکن‌ها و ایجاد اپلیکیشن‌های غیر متمرکز
  • امکان استفاده بدون محدودیت هولدرها از داده‌ها
  • امکان رهگیری تمامی تراکنش‌ها با استفاده از دفتر کل عمومی
  • سرعت بسیار زیاد تأیید تراکنش‌ها در ثانیه
  • مقیاس‌ پذیری بالا
  • دارای رابط کاربری ساده و امکان دسترسی به قراردادهای هوشمند
  • بهره‌مندی از الگوریتم اجماع گواه اثبات سهام

استاندارد ERC20 چیست؟

استاندارد ERC20 یکی از استانداردهای ایجاد توکن در شبکه اتریوم است و تمامی توکن‌های اتریومی در حال استفاده از این استاندارد هستند. شبکه اتریوم از ایجاد توکن‌ها، قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیر متمرکز بسیاری پشتیبانی می‌کند. نکته حائز اهمیتی که وجود دارد این است که هنگام تبادل، واریز یا برداشت توکن‌های ERC20 یا توکن‌های اتریومی، باید شبکه اتریوم یا ERC20 را انتخاب نمایید.

استاندارد ERC20 برای رفع مشکل برقراری ارتباط، در بازارهای مبتنی بر بلاکچین و کیف پول‌های ارزدیجیتال و با توجه به طیف گستردۀ توکن‌هایی که مدیریت می‌‌کنند، یک دستورالعمل واحد و استاندارد ارائه داده‌ است که شامل قوانین تعامل بین توکن‌های مختلف و همچنین قوانین خرید توکن است. به عبارتی دیگر این استاندارد یک استاندارد جهانی است که تمام توکن‌های موجود در شبکه اتریوم از آن استفاده می‌کنند.

انتقال توکن‌های TRC20 به شبکه اتریوم یا برعکس

باتوجه به اینکه نوع شبکه‌های توکن‌های ERC20 و TRC20 با هم متفاوت هستند، نمی‌توان به صورت مستقیم توکن‌های بر پایه اتریوم را به شبکه ترون یا کیف پول‌های پشتیبانی‌کننده از استاندارد TRC20 منتقل کرد و برعکس. بنابراین هنگام برداشت یا واریز رمزارزی، توجه داشته باشید که بعد از انتخاب توکن مورد نظر خود، شبکه مربوط به آن ارز یا توکن را نیز به درستی انتخاب نمایید.

تفاوت TRC-20 و ERC-20

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های شبکه اتریوم و ترون به خصوص در گذشته، تفاوت در نوع اجماع آنها است. الگوریتم اجماعی که در شبکه اتریوم استفاده می‌شود، گواه اثبات کار یا Proof of work است. در حال حاضر اتریوم قصد دارد که الگوریتم اجماع خود را از گواه اثبات کار به گواه اثبات سهام تغییر دهد. این در حالی است که شبکه ترون از ابتدا از الگوریتم اجماع گواه اثبات سهام یا استیکینگ استفاده کرده است.

تفاوت‌های دیگری که میان این دو شبکه وجود دارد، تفاوت در مقدار کارمزدها و سرعت تأیید تراکنش‌ها است. با توجه به اینکه با وجود پرداخت کارمزد بیشتر در شبکه اتریوم، سرعت تأیید تراکنش‌ها کمتر است، کاربران زیادی تمایل به استفاده از شبکه ترون دارند. این در حالی است که سرعت انجام تراکنش‌ها در اتریوم بسیار بیشتر از شبکه بیت کوین است، اما با این وجود در شبکه ترون علی‌رغم وجود کارمزدهای پایین، سرعت تأیید تراکنش‌ها بسیار بالا است.

تفاوت تتر ERC20 و تتر TRC20

همان‌طور که می‌دانید، تتر یکی از استیبل کوین‌هایی است که در حال حاضر در میان کاربران فعال در حوزه رمزارزها از شهرت و محبوبیت بسیاری برخوردار است و حجم زیادی از تبادلات این حوزه را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر انواع تتر بر شبکه‌های مختلفی همچون شبکه ترون، شبکه اتریوم، OMNI و … قرار دارد. بیشترین موارد استفاده مربوط به تترهای شبکه اتریوم و ترون است که در ادامه به تفاوت‌های آنها خواهیم پرداخت.

  • تتر ERC20 بر بستر بلاکچین اتریوم است، این در حالی است که تتر TRC20 بر بستر بلاکچین ترون قرار دارد.
  • آدرس تترهای موجود در بلاکچین اتریوم با 0X و آدرس تترهای موجود در بلاکچین ترون با T آغاز می‌شوند.
  • کارمزد انتقال در شبکه اتریوم در مقایسه با شبکه بیت کوین کم است اما این کارمزد در شبکه ترون بسیار کمتر است و به همین دلیل افراد بسیاری ترجیح می‌دهند از تتر ترون استفاده کنند.

منبع: رمزارز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا