ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

تفاوت میکر (Maker) و تیکر (Taker) در بازار ارزهای دیجیتال

در هر نوع صرافی (فارکس، سهام یا ارز دیجیتال)، فروشندگان با خریداران ارتباط دارند. بدون این نقطه تلاقی در صرافی‌ها، شما باید پیشنهادات خود، برای ترید بیت کوین با اتریوم را در رسانه‌های اجتماعی تبلیغ کنید و امیدوار باشید که کسی به آن جذب شود و این معامله انجام شود.

در این مقاله، ما درباره مفهوم میکر (Maker) و تیکر (Taker) بحث خواهیم کرد. هر کسی که در بازار مشارکت می‌کند حداقل در یکی از این دسته‌ها قرار می‌گیرد. در واقع، به عنوان یک معامله‌گر، احتمالاً به‌ عنوان هر دو نقش عمل خواهید کرد. میکر ‌ها و تیکر‌ ها، منبع حیات بسیاری از بازارهای معاملاتی هستند و وجود آنها (یا عدم وجود آن) صرافی‌های قوی را از صرافی‌های ضعیف جدا می‌کند.

نقدینگی چیست؟

قبل از اینکه بتوانیم در مورد میکر و تیکر به درستی صحبت کنیم، مهم است که در مورد نقدینگی صحبت کنیم. وقتی می‌شنوید شخصی می‌گوید یک دارایی نقدشونده است یا دارایی دیگر غیرقابل‌ نقد‌شدن است یا نقدشوندگی ندارد، او در مورد نحوه فروش آسان آن دارایی صحبت می‌کند.

یک اونس طلا یک دارایی بسیار نقدشونده است؛ زیرا می‌توان آن را در زمان کوتاهی به راحتی با پول نقد معامله کرد. ولی مجسمه‌ای به ارتفاع ده متر از مدیر عامل صرافی بایننس که بر گاوی سوار است، یک دارایی بسیار غیر نقدشونده است.

نقدشوندگی در بازار هم مشابه همین ایده است؛ البته با کمی‌ تفاوت. بازار نقد، بازارهایی است که می‌توانید دارایی‌هایتان را به راحتی با قیمت منصفانه خرید و فروش کنید. در این بازارها، تقاضای زیادی از طرف کسانی که می‌خواهند دارایی را بخرند و عرضه زیادی از طرف کسانی که می‌خواهند آن را بفروشند وجود دارد.

با توجه به میزان فعالیت، خریداران و فروشندگان در یک قیمت با هم توافق می‌کنند. کمترین سفارش فروش (یا قیمت درخواست) تقریباً برابر با بالاترین سفارش خرید (یا قیمت پیشنهادی) خواهد بود. در نتیجه، تفاوت بین بالاترین پیشنهاد فروش و کمترین درخواست خرید کم خواهد بود. این تفاوت، اسپرد پیشنهاد و درخواست نامیده می‌شود.

برعکس، بازاری که نقدشوندگی ندارد، هیچ یک از این ویژگی‌ها را نشان نمی‌دهد. اگر می‌خواهید دارایی را بفروشید، در فروش آن با قیمت مناسب مشکل خواهید داشت؛ زیرا تقاضای زیادی وجود ندارد. در نتیجه، بازارهای غیرنقدشونده اغلب دارای دامنه پیشنهادی بسیار بزرگ‌تری هستند.

میکر و تیکر به چه کسی گفته می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد، تریدرها یا معامله‌گرانی که به صرافی مراجعه می‌کنند، به عنوان میکر (Maker) یا تیکر (Taker) عمل می‌کنند.

میکر (Maker) یا قیمت گذار

صرافی‌ها اغلب ارزش کلی بازار یک دارایی را محاسبه می‌کنند. صرافی همه پیشنهادات خرید و فروش را از کاربران خود در دفتر سفارشات جمع‌آوری می‌کند. ممکن است یک سفارش را به شکل زیر در صرافی قرار دهید: برای مثال بخواهید ۸۰۰ بیت کوین را با ۵۰۰۰۰ دلار خریداری کنید. این سفارش در دفتر سفارشات صرافی ثبت می‌شود و وقتی قیمت بیت کوین به ۵۰۰۰۰ دلار برسد، سفارش انجام می‌شود.

سفارشات محدود هم به همین صورت است؛ مستلزم این است که قیمت هدف خود را زودتر با افزودن سفارش به دفتر سفارشات اعلام کنید. شما یک میکر (Maker) یا سازنده هستید؛ زیرا به یک معنا بازار را ساخته‌اید. صرافی مانند یک مغازه خواربار فروشی است که برای قرار دادن اجناس در قفسه‌ها هزینه‌ای از افراد دریافت می‌کند و شما شخصی هستید که فهرست موجودی را اضافه می‌کنید.

تیکر (Taker) یا گیرنده قیمت

اگر مثال فروشگاه را ادامه دهیم، مطمئناً موجودی خود را در قفسه‌ها قرار می‌دهید تا کسی بیاید و آن را خریداری کند. آن فرد تیکر یا گیرنده است. اما به جای اینکه قوطی حبوبات را از فروشگاه بردارد، نقدینگی‌ای را که شما ارائه داده‌اید می‌خرد.

با قرار دادن یک پیشنهاد در دفتر سفارش، نقدینگی صرافی را افزایش می‌دهید؛ زیرا خرید و فروش را برای کاربران آسان می‌کنید. از سوی دیگر، گیرنده قسمتی از آن نقدینگی را با سفارش خرید یا فروش به قیمت فعلی بازار حذف می‌کند. وقتی تیکر (Taker) ها این کار را انجام می‌دهند، سفارشات موجود از سمت میکر ها در دفتر سفارش بلافاصله پر می‌شوند.

اگر تا به حال برای معامله در صرافی ارزهای دیجیتال سفارش قرار داده‌اید، به عنوان یک گیرنده یا تیکر عمل کرده‌اید. اما توجه داشته باشید که ممکن است با گذاشتن سفارشات محدود نیز تیکر باشید. نکته اینجا است: شما هر زمان که سفارش شخص دیگری را پر می‌کنید، گیرنده هستید.

کارمزد میکر و تیکر

بسیاری از صرافی‌ها با دریافت کارمزد معاملات، بخش قابل توجهی از درآمد خود را ایجاد می‌کنند. این بدان معنا است که هر زمان که سفارشی را ایجاد می‌کنید و اجرا می‌شود، مبلغ کمی ‌هزینه پرداخت می‌کنید. اما این مبلغ از یک صرافی به صرافی دیگر متفاوت است و بسته به اندازه و نقش معاملاتی شما نیز ممکن است متفاوت باشد.

به طور کلی، به میکر (Maker) ها تخفیف داده می‌شود؛ زیرا آنها باعث افزایش نقدینگی به صرافی هستند. وجود نقدینگی به بیزینس صرافی کمک می‌کند. تریدر‌های جدید وقتی حجم بالای نقدینگی را ببینند، به صرافی جذب می‌شوند. به هر حال، چنین صرافی‌ای جذاب‌تر از یک صرافی با نقدینگی کم خواهد بود؛ زیرا معاملات در این صرافی‌ها به راحتی انجام می‌شود. در بسیاری از موارد، تیکر ها کارمزد‌های بالاتری را نسبت به میکر ها پرداخت می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا