ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتالآموزش فارکس

آموزش چارت رنکو (Renko Chart) 

هنگامی آجر جدیدی ایجاد می‌شود که قیمت به مقدار مشخصی حرکت کند و هر آجر نسبت به آجر قبلی در زاویه ۴۵ درجه قرار می‌گیرد. آجرهایی که نمایانگر حرکت قیمت به بالا هستند، معمولاً با رنگ سفید یا سبز و آجرهایی که بیانگر حرکت قیمت به پایین هستند، به رنگ سیاه یا قرمز مشخص می‌شوند.

رنکو

مفهوم چارت رنکو

نمودار یا چارت رنکو، برای هموار کردن و زدودن حرکات جزئی قیمت ساخته شده است تا تمرکز تریدرها را بر روندهای مهم تسهیل کند. با اینکه رنکو تشخیص روند را آسان ساخته اما به دلیل ساختار ساده آجری‌‌اش، برخی از اطلاعات قیمتی در آن از بین می‌رود.

اولین مرحله برای ساخت چارت رنکو، انتخاب اندازه آجر (Box size) است که نمایانگر مقدار حرکت قیمت است. برای مثال ممکن است اندازه آجر سهام ۰.۲۵ $ و یک ارز دیجیتال هم ۵۰ پیپ (PIP) باشد. هنگامی که قیمت از مقدار کف یا سقف قیمت آجر قبلی بر حسب مقدار باکس سایز پیشی بگیرد، آجری به سمت راست اضافه می‌شود؛ با تکرار این پروسه، چارت رنکو ساخته می‌شود.

چارت رنکو (Renko Chart) برای هموار کردن و زدودن حرکات جزئی قیمت ساخته شده است تا تمرکز تریدرها را بر روندهای مهم تسهیل کند.

فرض کنید سهمی به قیمت ۱۰ دلار معامله‌ می‌شود و باکس سایز آن هم ۰.۲۵ است. اگر قیمت تا ۱۰.۲۵ $ بالا برود، آجر جدیدی رسم می‌شود. فقط زمانی یک آجر جدید رسم می‌شود که قیمت در ۱۰.۲۵ یا قیمتی بالاتر از آن بسته شود. اگر قیمت تا ۱۰.۲۴ هم برود، آجر جدیدی اضافه نمی‌شود. وقتی یک آجر رسم شود، هیچ ‌گاه پاک نمی‌شود. اگر قیمت به ۱۰.۵۰ یا قیمتی بالاتر افزایش یابد (در آن قیمت بسته شود) آجر دیگری رسم خواهد شد.

آجرهای چارت رنکو کنار هم رسم نمی‌شوند. بنابراین اگر قیمت سهام به ۱۰.۲۵ $ کاهش پیدا کند، آجر جدیدی به سمت راستِ آجر قبلی اضافه نخواهد شد. برای اینکه آجری به راست و پایین آجر قبلی اضافه شود، قیمت باید تا ۱۰ $ اضافه شود.

اگرچه استفاده از اندازه جعبه ثابت رایج است اما ATR نیز به کار می‌رود. ATR واحدی برای اندازه‌گیری نوسان است؛ از این رو در طول زمان نوسان می‌کند. در چارت رنکو بر حسب ATR از مقدار نوسان ATR به عنوان اندازه جعبه استفاده می‌شود.

در چارت رنکو (Renko Chart)، یک محور زمانی نمایش داده می‌شود اما بازه‌های زمانی آن ثابت نیست. ممکن است آجری تا ماه‌ها اضافه نشود و از طرفی دیگر هم ممکن است در یک روز ۷ آجر جدید اضافه شود. تفاوت این نمودار با نمودار میله‌ای یا شمعی در این است که نمودارهای معمولی در بازه‌های زمانی مشخصی شکل می‌گیرند.

افزایش یا کاهش اندازه جعبه در «هموار بودن» نمودار مؤثر است. کاهش اندازه جعبه نوسان بیشتری ایجاد می‌کند اما حرکات بازگشتی قیمت را سریع‌تر پیش‌بینی خواهد کرد. اندازه جعبۀ بزرگ‌تر تعداد نوسان و نویز را کاهش می‌دهد اما در ارسال نوسان حرکت بازگشتی قیمت کندتر خواهد بود.

چارت رنکو در تشخیص سطوح حمایت و مقاومت نیز کارآمد است؛ زیرا نسبت به نمودار شمعی نویز بسیار کمتری دارد. هنگامی که روندی قوی شکل می‌گیرد، تریدرها باید بتوانند برای مدتی طولانی بر آن روند سوار شوند؛ قبل از آنکه حتی یک آجر در جهت مخالف تشکیل شود.

سیگنال‌های معاملاتی معمولاً زمانی صادر می‌شوند که جهت روند و رنگ آجرها تغییر کند. برای مثال ممکن است تریدری بخواهد دارایی خود را زمانی بفروشد که بعد از یک سری آجرهای صعودی سفیدرنگ، آجر قرمزی ظاهر شود. به طور مشابهی اگر روند کلی به بالا باشد (با تعداد زیادی آجر سفید رنگ) و بعد از یکی دو تا آجر قرمز، آجر سفید‌رنگی اضافه شود (پولبک)، در این حالت تریدرها احتمالاً وارد موضع لانگ (long position) شده و خرید انجام می‌دهند.

نحوه استفاده از چارت رنکو

رنکو

این نمودار روندی قوی را نمایش می‌دهد که متعلق به سهمی با اندازه جعبه ۲$ است. آجرها بر اساس قیمت آخر یا قیمت بسته‌شده رسم می‌شوند؛ در نتیجه حرکت قیمتی که از ۲$ کوچکتر باشد، نادیده گرفته می‌شود. در قسمتی از نمودار که با یک آجر قرمز مشخص شده، پولبک مختصری رخ داده است؛ زیرا در پی آن آجرهای سفیدرنگی پدیدار شده‌اند. با توجه به روند صعودی قدرتمند، فرصت مناسبی برای اتخاذ موضع لانگ و خرید استقراضی فراهم شده است.

هنگامی که آجر قرمزی ایجاد می‌شود، آن را به منزله خروج در نظر بگیرید.

بعد از روند صعودی، روند نزولی قدرتمندی ایجاد می‌شود. تاکتیک مشابه این است که وارد موضع شورت (short position) شوید و فروش استقراضی انجام دهید. منتظر پولبک باشید که نشانه آن ایجاد آجری سفید است.

زمانی که آجر قرمزی ایجاد می‌شود، بفروشید؛ زیرا قیمت همگام با روند بیشتر، پایین خواهد آمد. اگر آجر سفیدی شکل گرفت، خارج شوید.

این توصیه‌ها صرفاً نمونه‌هایی برای راهنمایی است. ممکن است شیوۀ کار برخی از تریدرها به گونه‌ای باشد که پس از دیدن بیش از دو آجر در جهت مخالف، تصمیم به ورود یا خروج بگیرند.

تفاوت نمودار رنکو با نمودار هیکین-آشی (Heikin Ashi)

نمودار هیکین-آشی نیز در ژاپن ساخته شده و ظاهر مشابهی با چارت رنکو دارد. هر دوی آنها آجرهایی به سمت پایین و بالا را ترسیم می‌کنند که روند را مشخص می‌کند. نمودار رنکو از آجرهایی با اندازه ثابت استفاده می‌کند اما نمودار هیکین-آشی برای اندازه آجرها از میانگین قیمت‌های چهارگانه (High, Low, Open, Closed) دورۀ جاری و دوره قبل استفاده می‌کند. در نتیجه اندازه هر آجر آن متفاوت و نمایانگر میانگین قیمت است. هیکین-آشی نیز همانند چارت رنکو در تشخیص روند مفید است.

محدودیت‌های استفاده از چارت رنکو

نمودار یا چارت رنکو، با توجه به عدم اتکا به زمان، نمی‌تواند جزئیات را با دقت نمودارهای شمعی نشان دهد. رمزارزی که برای مدت‌زمان زیادی نوسانی و بدون روند بوده است، تنها با یک آجر نمایان می‌شود؛ که نمی‌تواند چیزهای زیادی را که در این مدت روی داده، منتقل کند. این نمودار می‌تواند برای برخی از تریدرها مفید باشد اما نه همه آنها.

همچنین در این نمودار، قیمت‌های بالا و پایین نادیده گرفته می‌شود و تنها قیمت پایانی به کار می‌رود. در واقع این نمودار اطلاعات قیمتی فراوانی را نادیده می‌گیرد؛ زیرا قیمت‌های بالا و پایین ممکن است اختلاف زیادی با قیمت پایانی داشته باشند. استفاده از قیمت پایانی، مقدار نویز را کاهش می‌دهد اما از طرفی دیگر هم ممکن است که قیمت، قبل از اینکه آجری جدید تشکیل شود و به تریدر هشدار دهد، به طرز معناداری کاهش یابد. آن موقع دیگر برای بیرون آمدن خیلی دیر است. به همین دلیل تریدرها اغلب از سفارش‌های حد ضرر (Stop loss) در قیمت‌های ثابت استفاده می‌کنند و صرفاً به سیگنال‌های رنکو اکتفا نمی‌کنند.

از آنجایی که این نوع نمودار برای تعقیب روند قیمت یک دارایی مالی طراحی شده، ممکن است سیگنال ناقص صادر کند که در این صورت رنگ آجرها خیلی زود تغییر و اثر Whipsaw (از دست دادن پول در بازار ناپایدار به خاطر خرید قبل از کاهش قیمت و فروختن آن قبل از افزایش قیمت) ایجاد می‌کند. این دلیل خوبی است که توضیح می‌دهد چرا باید همراه رنکو از سایر ابزار تحلیل تکنیکال استفاده کرد.

منبع: رمزارز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا