ارزهای دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

معرفی ارز دیجیتال چیا نتورک (Chia Network)

ارز دیجیتال چیا نتورک (Chia Network) نخستین‌ بار در ماه آگوست سال ۲۰۱۷ به‌ منظور ارتقای شبکه بلاکچین و پلتفرم تراکنش هوشمند مورد استفاده قرار گرفت. هدف از ساخت شبکه چیا بهبود سیستم‌های مالی و پرداختی در سطح جهانی است و این رمزارز نخستین پول دیجیتال در سطح سازمانی به شمار می‌رود.

توکن XCH از نخستین الگوریتم اجماع ناکاموتوی جدید از زمان معرفی بیت کوین (در سال ۲۰۰۸) استفاده می‌کند که جایگزینی برای الگوریتم اثبات کار در نظر گرفته می‌شود. در این مقاله قصد داریم در خصوص اطلاعات مربوط به پروژه ارز دیجیتال Chia Network و توکن CHIA (توکن XCH) صحبت کنیم.

این الگوریتم که تحت عنوان الگوریتم اثبات زمان و مکان شناخته می‌شود، توسط برام کوهن (Bram Cohen)، مخترع BitTorrent و خبره‌ترین مهندس پروتکل شبکه زنده در عصر حاضر طراحی شده است. چیا لیسپ (Chialisp) زبان برنامه‌نویسی جدید ارز چیا برای تراکنش‌های هوشمند است و مشخصاتی چون توان خارق‌العاده، امکان حسابرسی آسان و امنیت بالا دارد.

انتظار می‌رود که این امر موجب تسهیل به‌کارگیری و امکان نقد کردن ارزهای دیجیتال گردد و مانع از دست‌ رفتن توکن‌های این رمزارز (توکن XCH) شود. در چنین سیستمی امکان دزدی عملاً به صفر میل خواهد کرد. هر فردی که بخواهد تراکنش‌ها را مورد تأیید قرار دهد می‌تواند عملیات فارمینگ را بدون نیاز به سخت‌افزار تک منظوره مختص این کار یا پرداخت قبوض سنگین برق انجام دهد.

الگوریتم اثبات زمان و مکان در ارز دیجیتال Chia Network چیست؟

الگوریتم اثبات مکان را می‌توان روشی برای اثبات این امر دانست که روی هارد درایو شما مقداری فضای بلااستفاده به‌ صورت ذخیره وجود دارد. کاربرانی که از بلاکچین ارز دیجیتال چیا استفاده می‌کنند، این فضای بلااستفاده را از طریق نصب نرم‌افزاری که مجموعه‌ای از اعداد رمزنگاری‌شده را در محل‌هایی به نام پلات روی دیسک ذخیره می‌کند، مورد بازیابی (seed) قرار می‌دهند. به این کاربران فارمر گفته می‌شود. هنگامی که بلاکچین چالشی را برای بلوک بعدی معرفی می‌کند، فارمرها می‌توانند در پلات‌های خود به جست‌وجوی یک هش که به چالش نزدیک‌تر است بپردازند. احتمال آنکه یک فارمر بتواند بلوکی را از آن خود کند، وابسته به درصد فضایی خواهد بود که آن فارمر نسبت به کل شبکه در اختیار دارد.

الگوریتم اثبات زمان متضمن آن است که بین بلوک‌ها یک فاصله زمانی کوتاه وجود داشته باشد. این الگوریتم توسط توابع تأخیر قابل تأیید (Verifiable Delay Function) که محاسبات آن نیازمند طی شدن زمان معینی است، اجرا می‌گردد. با این‌ حال سرعت تأیید با این روش بسیار بالا است.

آنچه VDF را متمایز می‌کند، الزام محاسبات مرحله‌به‌مرحله است و از آنجایی‌ که برای این کار داشتن ماشین‌هایی که کارها را به طور موازی پیش ببرند، کفایت نمی‌کند، میزان هدر رفت انرژی برق با این روش به حداقل خواهد رسید. معمولاً تعداد نسبتاً محدودی سرور VDF وجود دارد که سریع‌ترین آنها همواره زودتر از بقیه کار خود را به پایان می‌رساند. تنها وجود یکی از این سرورهای سریع برای تکمیل بلوک و حرکت روبه‌جلوی زنجیره کافی خواهد بود.

چیا لیسپ (Chialisp) چیست؟

ارز دیجیتال Chia Network دارای یک زبان برنامه‌نویسی بلاکچین جدید و خلاقانه به نام چیا لیسپ (Chialisp) است که با برخورداری از توان بالا، امکان حسابرسی آسان و امنیت قابل‌توجه، در ایجاد تراکنش‌های هوشمند درون زنجیره‌ای یکه‌تاز است و امنیت، شفافیت و سهولت استفاده را برای کاربران خود به ارمغان می‌آورد؛ یعنی همان مواردی که جزو تعهدات اصلی ارزهای دیجیتال است.

مزیت ارز دیجیتال چیا نسبت به دیگر رمزارزها چیست؟

توکن XCH رمزارز چیا با به‌کارگیری یک الگوریتم نوین اجماع ناکاموتو، از میزان تقاضای انرژی الگوریتم اثبات کار از سیستم می‌کاهد. توکن چیا به دلیل داشتن بلاکچین غیرمتمرکز، در مقایسه با دیگر رمزارزها از امنیت بسیار بالاتری برخوردار است. زبان برنامه‌نویسی تراکنش هوشمند چیا نیز نقطه قوت دیگری برای این رمزارز به شمار می‌رود. ارز دیجیتال چیا با به‌کارگیری ابزارهای رمزنگاری به‌روز و مدرن، قابلیت‌های خود را در انجام تراکنش‌های هوشمند قوت بخشیده است.

چیا از طریق یک کمپانی توسعه منبع آزاد، سودمحور و روی‌هم‌رفته دولتی که دارنده یک نسخه اولیه مزرعه رمزارز (ذخیره استراتژیک) است، رویکرد جدید و ممتازی را در زمینه تأمین مالی (فاندینگ)، ساخت و پشتیبانی بلاکچین ارائه داده است.

چیا با استفاده از این ذخیره استراتژیک، نوسانات قیمت توکن‌ها را مدیریت می‌کند و حباب‌های قیمت و سقوط ارزش توکن XCH را به حداقل می‌رساند. این امر به نرخ پذیرش بالاتر ارز دیجیتال Chia Network خواهد انجامید.

مقایسه ارز دیجیتال چیا با بیت کوین

کدهای به‌کار رفته در ارز دیجیتال Chia Network با کدهای بیت کوین کاملاً متفاوت‌اند. هنگامی که نخستین‌بار بیت کوین به بازار عرضه شد، این پیش‌بینی که سخت‌افزار تخصصی آن بتواند به شکل گسترده در برابر کامپیوترهای معمولی افراد قد علم کند، دور از تصور به نظر می‌رسید. آنچه در ابتدا به عنوان یک شبکه غیرمتمرکز وارد بازار گردید، اکنون توسط گروه محدودی از ماینرها با دسترسی به کارخانه‌های تولید ساخت تراشه یا فروش عمده انرژی برق هدایت می‌شود. این در حالی است که ارز دیجیتال چیا با ۱۰ سال مطالعه اکوسیستم واحدهای پولی دیجیتالی جدید این ادعا را مطرح می‌دارد که توکن‌هایی غیرمتمرکزتر، ایمن‌تر و با سهولت استفاده بیشتر را وارد بازار کرده است.

چه تفاوتی میان فارم و ماینینگ (استخراج) رمزارز وجود دارد؟

برای استخراج رمزارز (ماینینگ) شما نیاز به یک سخت‌افزار گران‌قیمت تک منظوره و مختص به این کار دارید که میزان مصرف برق آن نیز سر به فلک می‌کشد. این در حالی است که با استفاده از یک بلاکچین بهتر و سازگار با محیط‌ زیست مانند بلاکچین چیا این مشکل به‌ خوبی قابل‌ رفع و رجوع خواهد بود. این بلاکچین از فارمینگ به عنوان اهرمی برای افزایش فضای هارد دیسک توزیع شده در نودهای موجود در نقاط مختلف جهان استفاده می‌کند.

فرآیند فارمینگ فرآیندی غیرمتمرکز است و هر فردی که نرم‌افزار چیا را نصب کند و پلات‌های خود را ایجاد کرده باشد، می‌تواند بلوک بعدی زنجیره را از آن خود کند. برخلاف فرآیند استخراج، در فارمینگ ارز دیجیتال چیا پس از آنکه کارتان با حافظه هارددیسک تمام شد، می‌توانید آن را با تغییر کاربری برای ذخیره عکس‌ها یا دیگر اطلاعات خود نیز به کار ببرید.

استخراج ارز دیجیتال چیا (توکن XCH)

شما می‌توانید روی فضای حافظه بلااستفاده خود در گوشی موبایل، لپ‌تاپ یا شبکه سازمانی، به فارمینگ ارز دیجیتال Chia Network بپردازید و در ازای این عمل یعنی کمک به ایمن‌سازی بلاکچین، توکن‌های چیا را به عنوان پاداش دریافت کنید. نرم‌افزار ارز دیجیتال چیا به شما این امکان را می‌دهد که میزان مشخصی از حجم بلااستفاده دیسک خود را به ساخت پلات‌ها اختصاص دهید.

از آنجایی‌ که تنها مرحله هزینه‌بر در این فرآیند مربوط به همین پلاتینگ اولیه می‌شود، پس از آنکه نرم‌افزار نودهای چیا را دانلود کردید، تشکیل پلات‌های درایو شما خودبه‌خود در پس‌زمینه صورت خواهد گرفت. پس از این مرحله، نرم‌افزار کامپیوتری به‌ جای شما تمامی مراحل عملیات فارمینگ را به انجام می‌رساند و گزارش پاداش‌ها را به شما می‌دهد. برای فارمینگ به طور مداوم نیاز به پهنای باند بسیار کمی خواهید داشت و تقریباً تنها با اتکا به حافظه درایو خود می‌توانید این کار را انجام دهید.

چیا

با برقراری امکان دسترسی گسترده به عملیات فارمینگ برای تمامی افرادی که فضای دیسک (هادر) خالی دارند، این هدف دنبال می‌شود که بلاکچینی کاملاً غیرمتمرکز و همچنین یارانه بلاعوضی برای صنعت حافظه دیسکی و ابری تأمین گردد. استخراج چیا برخلاف بیت کوین از طریق حافظه‌های ذخیره‌سازی انجام می‌شود. در این نوع سیستم استخراج، هرچه فضای بیشتری داشته باشید، شانس شما برای استخراج رمزارز چیا بیشتر خواهد بود.

محبوبیت و افزایش قیمت چیا به نفع تولیدکنندگان حافظه‌ ذخیره‌سازی یا هارد دیسک‌ها تمام می‌شود؛ چون فروش آنها را بالا برده است. البته شماری از تولیدکنندگان نظیر گلکس گفته‌اند که استفاده از حافظه‌ ذخیره‌سازی با هدف استخراج چیا باعث باطل شدن گارانتی می‌شود.

به ادعای وب‌سایت چینی Fast Technology، استخراج مداوم چیا روی اس اس دی ۵۱۲ گیگابایتی که در حالت عادی پنج تا ۱۰ سال کار می‌کند، می‌تواند عمر آن را به تنها ۴۰ روز کاهش بدهد. در این بازه‌ زمانی ۲۶۵ ترابایت داده روی یک هارد درایو ۵۱۲ گیگابایتی نوشته می‌شود.

خرید توکن‌های ارز دیجیتال Chia Network

پس از آغاز به کار تراکنش‌های این توکن در شبکه اصلی در تاریخ ۱۷ مارس ۲۰۲۱ ارز دیجیتال چیا در اکثر صرافی‌های بین‌المللی در دسترس قرار گرفت. از آن‌ پس امکان خرید، فروش و مبادله این رمزارز در اکثر صرافی‌های بین‌المللی و میان دارندگان این رمزارز میسر گردیده است.

برای خرید توکن CHIA ابتدا بایستی یکی از ارزهای دیجیتال اصلی مانند بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، تتر (USDT)، بایننس کوین (BNB) و … را خریداری کنید و سپس با آن توکن‌های XCH را بخرید. صرافی بایننس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های رمزارز پذیرنده سپرده‌های فیات برای این کار پیشنهاد می‌شود.

پس از انجام مراحل احراز هویت مشتری، باید یک روش پرداخت را برای خرید خود برگزینید و با خرید یکی از رمزارزهای اصلی، عمدتاً بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، تتر (USDT)، بایننس کوین (BNB) و … کوین‌های خود را به ارز دیجیتال Chia Network تبدیل نمایید.

صرافی‌های ارز دیجیتال چیا

مهم‌ترین صرافی‌هایی که مبادلات توکن XCH را انجام می‌دهند عبارت‌اند از: هیوبی گلوبال (Huobi Global)، OKEx، دیجی فینکس (DigiFinex)، XT.COM  و بای باکس (Bibox).

تعداد محدودی از این صرافی‌های محبوب رمزارز وجود دارند که حجم معاملاتی روزانه قابل‌توجه و طیف وسیعی از مشتریان ثابت خود را دارند. دانستن این موضوع این اطمینان را به شما می‌دهد که می‌توانید در هر زمان توکن‌های خود را به فروش برسانید و عمدتاً کارمزد کمتری را نیز بپردازید. پیشنهاد ما به شما این است که در این صرافی‌ها نیز حساب کاربری باز کنید؛ چراکه پس از قرار گرفتن توکن XCH در لیست این صرافی‌ها، حجم معاملاتی زیادی از سوی مشتریان به سمت این رمزارز سرازیر خواهد شد و این بدان معنا است که شما می‌توانید از فرصت‌های تجاری فوق‌العاده آن به نحو احسن بهره‌برداری کنید.

قیمت ارز دیجیتال Chia Network

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که توکن‌های CHIA نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال نوسانات قیمت کمتری را تجربه خواهند کرد. علت این امر را می‌توان به ماهیت از پیش برنامه‌ریزی‌شده استعلام عمومی از وضعیت شرکت نسبت داد. به‌ این‌ ترتیب، مؤسسات مالی قادر خواهند بود عملیات هج (Hedge) کردن یا روش اهرم یا لوریج را روی کوین‌ها و موجودی خالص به کار برند. در ابتدای کار انتظار می‌رود که ارزش‌گذاری شبکه چیا عمدتاً بر مبنای ارزش‌گذاری میزان توکن‌های XCH کمپانی در ترازنامه آن انجام گیرد. تغییرات قیمت رمزارز چیا در صرافی‌های دیجیتال احتمالاً هم‌راستا با تغییرات قیمت سهام شرکت یا بورس اوراق بهادار خواهند بود. روش‌های دستیابی به موفقیت در شبکه چیا در مقایسه با پروژه‌های دیگر بلاکچین از تنوع بالاتری برخوردار است و این امر موجب می‌شود که بتوان از گزینه‌های معمول و مشتقات سهام به عنوان ابزارهای مشتق مصنوعی برای قیمت کوین‌های چیا استفاده کرد. به‌ علاوه، استفاده از ذخیره استراتژیک چیا نیز به نوبه خود می‌تواند تا حدی نوسانات ارز دیجیتال چیا را در بازار کاهش دهد.

چیا

توکن چیا در ابتدا با ارزشی معادل ۱۴۹۸.۰۸ دلار وارد بازار شد و برخلاف انتظارها از آن زمان چند نوسان شدید را تجربه کرد. بالاترین قیمت این رمزارز در فاصله کمتر از دو هفته از معرفی توکن روی عدد ۱۶۸۵.۵۲ دلار ثبت گردید و از آن‌ پس با روندی کاهشی تا قیمت ۱۶۳.۲۷ دلار در بازار سقوط کرد. با این‌ حال همچنان موفقیت این رمزارز منوط به تغییرات آتی در قیمت آن خواهد بود.

امید آن می‌رود که در آینده توکن‌های XCH توسط سیستم‌های پایانه فروش و اپلیکیشن‌های پرداخت از سوی مشتری در سراسر جهان تحت پشتیبانی قرار گیرند. همچنین در مورد خدماتی که در منطقه زندگی شما قابلیت دسترسی ندارند نیز استفاده از ارزهای دیجیتال مانند چیا سرعت بالاتر و هزینه کمتری خواهد داشت.

فناوری شبکه چیا کاملاً منبع آزاد و دسترس‌پذیر است و هر کسی می‌تواند بدون نیاز به مجوز یا کمک خاصی اقدام به ساخت یک کیف پول جدید برای توکن‌های CHIA خود نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وبسایت اصلی ارز دیجیتال Chia مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا