ارزهای دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال پیو اکس (PIVX) چیست؟

نام رمزارز PIVX برگرفته از “Private Instant Verified Transaction” است. این ارز دیجیتال روی حریم خصوصی کاربران متمرکز است و هدف جاه‌طلبانه آن تبدیل شدن به پیشرفته‌ترین ارز دیجیتال موجود است.

توسعه‌دهندگان Ghost از اطلاعات موجود در وایت پیپر ارز دیجیتال پیواکس استفاده می‌کنند و همچنین اظهار داشته‌اند که ارز دیجیتال Ghost یک فورک از PIVX است. اگرچه این اقدامات ناپسند هستند، اما نشان‌دهنده اعتبار خوب پروژه PIVX است. در ادامه توضیح خواهیم داد که ارز دیجیتال پیو اکس از جدیدترین تکنولوژی رمزنگاری استفاده می‌کند و در بین رمزارزهای حریم خصوصی پیشگام است.

آغاز کار پیو اکس

داستان پیو اکس با رمزارز دیگری به نام دش (Dash) آغاز می‌شود. کسانی که با Dash آشنا هستند می‌دانند که این ارز دیجیتال یک فورک از بیت کوین است که به دنبال حفظ حریم خصوصی سریع‌تر و بیشتر است.

شایعات حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۵، گروه کوچکی از توسعه‌دهندگان دش از روند این رمزارز راضی نبودند و تصمیم گرفتند ارز دیجیتال خود را ایجاد کنند که در ابتدا Darknet نامگذاری شد و بعداً به PIVX تغییر نام داد.

در همین زمان، جیمز باردن (Burden) بنیانگذار و یکی از توسعه‌دهندگان این پروژه شد. Burden بیش از ۲۰ سال تجربه کار به عنوان یک تکنسین سخت‌افزار دارد و از سال ۲۰۱۲ به عنوان یک توسعه‌دهنده فعال ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند. در آوریل ۲۰۱۹، او یک سال بعد از دادن اولتیماتوم به تیم توسعه، از پروژه PIVX فاصله گرفت.

مثل گروه اصلی پیواکس که گروه ارز دیجیتال دش را ترک کردند، Burden از عدم رعایت حریم خصوصی PIVX و همچنین نقایص مختلف در ساختار مدیریت این رمزارز ناراضی بود. وی ارز دیجیتال جدیدی را به نام Veil ایجاد کرد که می‌خواهد به یک ارز دیجیتال مقیاس‌پذیر که حریم خصوصی کاربر را به هر قیمت تضمین می‌کند، تبدیل شود.

از زمان خروج Burden در سال ۲۰۱۹، پیو اکس در فعالیت‌های عمومی ‌با کاهش چشمگیری روبه‌رو شده است. به علاوه، به نظر می‌رسد دو توسعه‌دهنده برجسته دیگر از جمله جرمی‌ اندرسون (که توسعه‌دهنده Ravencoin نیز هست) تمرکز خود را روی پروژه‌های دیگر مثل Veil گذاشته‌اند.

حدود یک سال گذشته تنها عضو فعال پیو اکس (PIVX) که به طور واضح فعال است، برایان دوریان (Bryan Doreian)، مدیر ارتباطات و مدیر بازاریابی آن بوده است. اما به نظر می‌رسد تیم PIVX با وجود این شرایط نگران‌کننده در پشت صحنه سخت کار می‌کنند.

ارز دیجیتال پیو اکس چگونه کار می‌کند؟

پیو اکس (PIVX) در واقع یک سازمان غیرمتمرکز خودمختار (Decentralized Autonomous Organization) است که با بودجه شخصی و توسط جامعه اداره می‌شود. ارز دیجیتال پیو اکس یک رمزارز حریم خصوصی «نسل سوم» است و از یک نسخه اصلاح‌شده از معماری Masternode Dash و پروتکل حفظ حریم خصوصی Zcoin’s Zerocoin که در اصل برای بیت کوین طراحی شده است، استفاده می‌کند.

طبق گفته وب سایت رسمی ارز دیجیتال پیو اکس (PIVX)، کارمزدهای شبکه آن ۴۰ برابر کمتر از بیت کوین است. در حالی که این وب سایت، سرعت تراکنش در این پلتفرم را ۷۰ تراکنش در ثانیه (TPS) بیان می‌کند، دوریان اظهار داشته است که سرعت تراکنش می‌تواند با استفاده از پروتکل پرداخت SwiftxX به ۱۰۰۰ تراکنش در ثانیه نیز برسد.

استخراج و استیک کردن ارز دیجیتال پیو اکس

رمزارز پیو ایکس از مکانیزم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند که از دو بخش تشکیل شده است: نود‌های اصلی (Masternodes) و اعتبارسنج‌ها (Validators).

pivx

نودهای اصلی یا مسترنودها دو وظیفه دارند: رأی دادن به پیشنهادهای توسعه‌ای که توسط انجمن PIVX ارائه شده و تأیید تراکنش‌های روی بلاکچین که می‌تواند از طریق پروتکل پرداخت SwiftX خارج از زنجیره اصلی انجام شود. برای اجرای یک نود اصلی حداقل باید ۱۰۰۰۰ توکن PIVX را استیک کنید. هر نود اصلی یک رأی دارد و به هیچ وجه در استخراج توکن‌های جدید PIVX نقش ندارد.

استخراج PIVX توسط اعتبارسنج‌ها انجام می‌شود که می‌توانند متناسب با مقدار PIVX که استیک کرده‌اند این توکن را استخراج کنند.

تقریباً به ۵۰۰ توکن PIVX برای تولید یک بلوک واحد در یک بازه زمانی ۱ ماهه نیاز است و تقریباً هر دقیقه یک بلاک جدید تولید می‌شود.

نحوه خرید ارز دیجیتال پیواکس

رمزارز پیو اکس (PIVX) در ده‌ها صرافی ارز دیجیتال از جمله بایننس و بیترکس در دسترس است. متأسفانه، جفت ارز‌هایی که با پیو اکس قابل معامله هستند، کاملاً محدودند و حجم معاملات PIVX هم به طور قابل ملاحظه‌ای کم است؛ احتمالاً به این دلیل که مقدار قابل‌توجهی از PIVX برای استیک کردن استفاده می‌شود.

کیف پول‌های پیو اکس

کیف پول‌هایی که از پیو اکس پشتیبانی می‌کنند کاملاً محدود هستند. اگر می‌خواهید توکن PIVX خود را ذخیره کنید، ۳ گزینه خوب دارید: کیف پول سخت افزاری Ledger، کیف پول دسکتاپ و موبایل PIVX و کیف پول دسکتاپ و موبایلی Coinomi.

اگر کیف پول آفلاین را ترجیح می‌دهید، می‌توانید با استفاده از walletgenerator.net کیف پول کاغذی PIVX ایجاد کنید.

قیمت ارز دیجیتال پیو اکس

مقدار کل مارکت کپ توکن پیو اکس حدود ۶۰ میلیون دلار است که در حوزه ارزهای دیجیتال مقدار کمی به حساب می‌آید. بالاترین قیمتی که این رمزارز تا ۲۰۲۱ تجربه کرده، در سال ۲۰۱۸ و در حدود ۱۳ دلار بوده است. نمودار قیمتی این ارز دیجیتال را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

pivx

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا