ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

با لایه های فناوری بلاکچین بیشتر آشنا شوید

لایه دوم به چهارچوب (Framework) یا پروتکل (Protocol) ثانویه‌ای گفته می‌شود که روی بلاکچین ساخته می‌شود. مهمترین هدف آن حل کردن سرعت پایین تراکنش‌ها و مشکلات مقیاس پذیری آنها است. در این نوشته به معرفی لایه های مختلف بر روی بلاکچین می پردازیم. با ما همراه باشید.

لایه های فناوری بلاکچین

اول از همه، یک کاربر درخواست معامله در شبکه را دارد. در اینجا، او دو رمز می گیرد: عمومی و خصوصی. اما کاربر فقط می تواند با استفاده از رمز خصوصی تراکنش انجام دهد و برای یافتن شخص دیگری که برایش پول می فرستید ، به رمز عمومی او نیاز دارید.

پس از درخواست، یک بلوک با تمام اطلاعات معامله ایجاد می شود. در حقیقت، همه چیز در این بلوک برای ارتقا امنیت رمزگذاری شده است.

پس از ایجاد، در همه نود های شبکه پخش می شود. در توضیح فناوری بلاکچین شما نیاز به تأیید سایر گره ها دارید که آنچه ادعا کرده اید معتبر است و بنابراین نود های دیگر برای اعتبار سنجی اطلاعات از الگوریتم اجماع استفاده می کنند.

هنگامی که بلوک شما اعتبار یافت، بلوک در زنجیره جای می گیرد. در عین حال، معامله ای که انجام داده اید نیز انجام خواهد شد. اکنون درک چگونگی عمل کرد آن خیلی دشواربه نظر نمی رسد.

اکنون در مورد لایه های مختلف فناوری بلاکچین توضیح می دهیم. در درجه اول ۵ لایه مختلف فناوری وجود دارد که در اینجا به تک تک آنها خواهیم رسید.

۱. لایه درخواست

لایه درخواست درواقع با برنامه dApps شروع می شود، شامل مرورگر dApp ، رابط کاربری و میزبان درخواست است.

با استفاده از مرورگر dApp می توانید به برنامه های غیرمتمرکز دسترسی پیدا کنید. متأسفانه مرورگرهای معمولی مانند Chrome یا Firefox قادر به اجرا برنامه های غیرمتمرکز نیستند. بنابراین ، شما یک رابط کاربری کاملاً متفاوت از مرورگرهای معمولی نیازدارید.

با این وجود می توانید با این مرورگر در اینترنت گشت و گذارنیز بکنید و میزبان درخواست به شما امکان می دهد تمام برنامه های غیرمتمرکز را در این لایه اجرا کنید. بدون این عنصر ، هیچ dApp نمی تواند در اینترنت لایو شود. بدیهی است که پروتکل میزبانی نیز کاملاً غیرمتمرکز خواهد بود. علاوه بر این، حفظ و نگهداری این سرورهای میزبان کاملاً مطمئن است زیرا خطر کمی دارند.

حالا به برنامه های غیرمتمرکز می رسیم. به طور معمول این موارد مشابه برنامه های معمول هستند اما با یک تفاوت مشخص. همه آنها یک شبکه غیرمتمرکز دارند. علاوه بر این، امروزه ساخت آنها بسیار آسان است.

۲. لایه خدمات

این دومین لایه بعد از لایه درخواست است. در این مورد، شما به تمام ابزارهای اساسی دسترسی پیدا خواهید کرد که به شما در ساخت و اجرای لایه dApps کمک می کنند. در واقع، در این لایه تمام عناصرحیاتی بلاکچین را پوشش می دهد.

شما می توانید همچنین مدیریت، محاسبات خارج از زنجیره بلوکی، کانال های پرداخت، فیدهای داده و زنجیره های جانبی را بدست آورید.

فیدهای داده، فرآیندی است که به شما کمک می کند تا به روزترین اطلاعات را از همه منابع معتبر بدست آورید. بنابراین، به کمک این نود ها آخرین اطلاعات به روز شده در مورد شبکه در دسترس شما است.

از طرف دیگر، محاسبات خارج از زنجیره در اینجا باعث می شود تا فرآیند محاسبات در خارج از بلاکچین انجام شود. بعلاوه، این باعث افزایش حریم خصوصی می شود و سیستم اصلی شبکه را از بین می برد.

علاوه بر این، یک ساختار حکمرانی بدون دخالت انسان خواهید داشت. در واقع، این ها اساساً یک سازمان خودمختار بدون دخالت انسان هستند که می توانند یک محیط عادلانه را ارتقا دهند.

علاوه بر این، کانال پرداخت در واقع مسیر ارتباطی بین بین دو نود است. با استفاده از کانالهای حالت، دو نود می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

به غیر از این، عناصر دیگری نیز در لایه های توضیح داده شده در مورد بلاکچین وجود دارد. عمدتا این موارد اوراکل ها، امضای چندگانه، قراردادهای هوشمند، دارایی های دیجیتال، کیف پول، ذخیره پرونده های توزیع شده، هویت های دیجیتال و غیره هستند.

این موارد انتخابی یا آپشنال است یک فناوری بلاکچین می تواند آن ها را داشته باشد، یا نداشته باشد.

اوراکل:

اوراکل ها برای قراردادهای هوشمند لازم هستند زیرا به عنوان عامل جمع آوری اطلاعات از خارج از شبکه عمل می کنند.

امضا چندگانه:

این عنصر نوع متفاوتی از پروتکل امنیتی را اجرا می کند. در واقع شما برای انجام معامله امضا نشده نیاز به انجام امضای منحصر به فرد دارید تا معامله انجام شود. و در اینجا ، می توانید انتخاب کنید که چند مورد از این امضاها را برای معامله می خواهید.

قراردادهای هوشمند:

اینها عموماً قراردادهای حقوقی خودگردان میان دو شرکت کننده در شبکه فناوری بلاکچین هستند. در حقیقت ، کل سیستم ازبحث اعتماد کردن بی نیاز می شود و به شما امکان می دهد هر نوع دارایی را به سرعت مبادله کنید.

دارایی های دیجیتال:

اکنون دارایی های دیجیتالی می توانند شامل هر چیزی بشوند. در حقیقت ، دارایی های دیجیتال می تواند به معنای ارزهای رمزپایه، سهام، طلا یا حتی انواع دیگر اسناد باشد. علاوه بر این، هر عنصر دیجیتالی با ارزش واقعی در دنیای واقعی به عنوان دارایی دیجیتال شناخته می شود.

کیف پول:

در فناوری بلاکچین، کیف پول برای ذخیره سازی تمام دارایی های دیجیتالی شما در شبکه است.

ذخیره سازی پرونده توزیع شده:

در توضیح فناوری بلاکچین، به راحتی می توانم بگویم که ذخیره سازی پرونده های توزیع شده در واقع یک مکان سرور است که تمام داده ها در آن ذخیره می شود. بدیهی است که برای دسترسی به آنها احراز هویت خواهید شد.

هویت دیجیتال:

در واقع ، این هویت کلیه کاربران در شبکه است. علاوه بر این ، برای احراز هویت نیاز است در شبکه هویت دیجیتال داشتنه باشید.

۳. لایه معنایی

در این لایه، الگوریتم های اجماع، ماشین های مجازی، هر نوع نیاز به مشارکت و غیره وجود دارد.

هیچ شبکه بلاکچین بدون الگوریتم های اجماع وجود ندارد. در حقیقت، الگوریتم های اجماع برای حفظ توافق بین همه نود ها کاملاً ضروری هستند. عملاً، این فرایندی است که همه نود ها در مورد اطلاعات موجود در دفتر، به یک توافق می رسند.

علاوه بر این، در دفتر حساب ها، هیچ کس بطور منفرد نمی تواند معامله ای را شروع کرده و آن را اضافه کند. او ممکن است صادق نباشد. بنابراین، برای اطمینان از معتبر بودن اطلاعات موجود در بلاک، همه نود ها به اتفاق به اطمینان از صحت اطلاعات می رسند.

مورد بعدی شرایط مشارکت است. در حقیقت، اینها عمدتا قوانینی هستند که به شبکه کمک می کنند تا تصمیم بگیرد چه کسی می تواند به سیستم بپیوندد و چه کسی نمی تواند. علاوه بر این، این عنصر اساساً برای فناوری های خصوصی بلاکچین موجود است.

از طرف دیگر، ماشین های مجازی فضایی امن برای اجرای عملیات برای همه موارد موجود در شبکه ر افراهم می کنند. غالبا، از آن در اجرای قرارداد هوشمند استفاده می شود.

مورد بعدی که به توضیح آن می پردازیم، زنجیره های جانبی است که توسعه دهندگان می توانند برای ایجاد برنامه های غیرمتمرکز بدون تأثیر بر شبکه اصلی، به یک محیط بلاکچین جداگانه بروند.

۴. لایه شبکه

یک لایه دیگر بعد از لایه معنایی، لایه شبکه است. این لایه شامل Trusted Execution Environment (TEE) بستر امن اجرای فرآیندها، RLPx، شبکه دلیوری بلوک و بسیاری موارد دیگر.

اصولاً محیط امن اجرا به حفظ مقیاس پذیری کمک می کند. نه تنها به شبکه کمک می کند تا بر این مسئله غلبه کند ، بلکه امنیت آن را بیشتر می کند. علاوه بر این، به ذخیره داده ها به دور از شبکه اصلی کمک می کند تا برخی از بارهای موجود تخلیه شود.

معمولاً این پروتکل ها برای مواقعی است که یک پروتکل استاندارد کاملاً با زیرساخت سازگار نیست. بنابراین، به شما امکان می دهد پروتکل های دیگر را برای سازگاری بهتر با آن تنظیم کنید. بهتر است با موارد استاندارد کار کنید. اما در برخی موارد، استاندارد لازم ممکن است موجود نباشد.

از طرف دیگر، RLPx مجموعه شبکه ای است که به انتقال داده ها بین دو فرد کمک می کند. به هر حال، این یک رابط به کاربران در شبکه بلاکچین کمک می کند تا با هم ارتباط برقرار کنند.

سرانجام شبکه دلیوری بلوک، یک شبکه است که در صورت نیاز، یک محتوا یا صفحه وب را به شما تحویل می دهد. در واقع، شما می توانید آن را درساختار معمولی اینترنت مشاهده کنید.

اما اگر در حال کار روی یک برنامه غیرمتمرکز هستید ، برای دسترسی به محتوای وب به نوعی سیستم دلیوری نیاز خواهید داشت.

۵. لایه زیرساخت

این آخرین لایه درساختار فناوری بلاکچین است. در این مورد، شما ممکن است به ماینینگ به عنوان یک پروتکل سرویس برخورد کنید. با این حال، اکنون، ماینینگ به دلیل نیروی اضافی که نیاز دارد، به آرامی از بین می رود.

از طرف دیگر، مجازی سازی وسیله ای برای ایجاد هر نوع منابع مجازی مانند سرورها، شبکه، فضای ذخیره سازی، سیستم عامل و غیره است. بعلاوه، در سه سطح سخت افزار، سیستم و سرور کار می کند. نود ها نیز بخشی از این لایه هستند. هر دستگاهی که به شبکه متصل باشد نود محسوب می شود.

در واقع، بدون هیچ نودی عملا، هیچ فناوری بلاکچینی وجود نخواهد داشت. یکی دیگر از عناصر جالب توجه این لایه، ذخیره سازی غیرمتمرکز شبکه است. همانطور که غیر متمرکز است ، از هر سیستم دیگری ایمن تر است.

در واقع، ممکن است توکن روی این لایه را نیز مشاهده کنید. توکن ها به حفظ اکوسیستم کمک می کنند و یک دارایی بومی در شبکه هستند. بنابراین، این پنج لایه فناوری بلاکچین است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا