ارزهای دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

چند نوع تتر (Tether) وجود دارد؟

ویژگی‌های انواع تتر

قابلیت مهم تتر، استفاده از آن به عنوان یورو و دلار دیجیتال است. در حقیقت تتر جایگزینی برای یورو و دلار کاغذی است. از این رو، در مبادلات جهانی بسیار قابل استفاده است.

کاربرد اصلی تتر این است که نوعی ثبات برای فضای پرنوسان رمزارزها ایجاد می‌کند و برای صرافی‌هایی که نمی‌توانند با دلار یا با بانک‌ها معامله کنند، نقدینگی فراهم می‌آورد.

بنیاد تتـر در ابتدا ادعا می‌کرد که به صورت ۱۰۰% توسط بانک مرکزی آمریکا پشتیبانی می‌شود و پشتوانه این رمزارز، دلار آمریکا است. اما بعدها وبسایت‌های خبری حوزه ارزهای دیجیتال اعلام کردند که این رمزارز هیچ ربطی به دلار یا یورو ندارد و توسط هیچ دولتی پشتیبانی نمی‌گردد.

در سال ۲۰۱۹ بنیاد تتـر موارد و شرایط وبسایت خود را به‌روزرسانی کرد تا دربارۀ عملکرد ذخایر خود شفاف‌سازی کند. این به‌روزرسانی نشان می‌دهد که تتر (USDT) تماماً با دلار آمریکا پشتیبانی نمی‌شود. این موضوع، باعث انتقادات بسیاری از این شرکت شد.

با اینکه همچنان برخی معتقدند که تتر نوعی ارز دیجیتال نیست که بتوان از آن به عنوان پول یا وسیله‌ای برای پرداخت هزینه دریافت کالا یا خدمات استفاده کرد، اما این استیبل کوین همچنان محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین رمزارز پایدار بازار است و بسیاری از بازرگانان مبادلات تتری را جایگزین مبادلات دلاری خود کرده‌اند.

بسیاری از صرافی‌ها تتر را با نرخ مبادله‌ای نیز ارائه می‌کنند؛ بنابراین، این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که بتوانید تتر را با کوین‌های دیگر صرافی بخرید. این موضوع، به خصوص وقتی که قیمت بیت‌کوین پرنوسان شده باشد برای معامله‌گران بسیار سودمند است.

حجم مبادلات انواع تتر هر روز در حال افزایش است. تتـر که در رده‌بندی بازار رمزارزها در ابتدای سال ۲۰۱۶ در جایگاه ۳۰ قرار داشت، در سال ۲۰۱۷ خود را به رده ۲۵ رساند. این روند رو به رشد باز هم ادامه پیدا کرد و در سال ۲۰۱۹، تتر به جایگاه ۸ رسید. با تداوم استقبال شدید از مبادلات تتری در بازار، این رمزارز پایدار در حال حاضر با پشت سر گذاشتن ریپل، در جایگاه سوم رده‌بندی کریپتوها، پس از بیت کوین و اتریوم قرار دارد.

بسیاری از ارزهای دیجیتال همچون بیت کوین، قابلیت استخراج دارند. اما تتر با استخراج به دست نمی‌آید. تمامی تترها، توسط بنیاد تتر به بازار عرضه می‌شوند و شما فقط در ازای پرداخت ارز دیجیتال یا ارز فیات می‌توانید تتر بخرید.

چند نوع تتر (Tether) وجود دارد؟

وقتی صحبت از تتر می‌شود، در ۹۹% موارد، در رابطه با تتـر دلاری (USDT) صحبت می‌کنیم. چهار نوع دلار تتر مختلف وجود دارد که هر کدام روی یک بلاکچین‌ مختلف راه‌اندازی شده است:

  • USDT ERC20: دلار تتر بر اساس پروتکل ERC20 مبتنی بر بلاکچین اتریوم.
  • USDT Omni: دلار تتر بر اساس پروتکل Omni Layer مبتنی بر بلاکچین بیت‌کوین.
  • USDT TRON: دلار تتر بر اساس پروتکل TRC20 مبتنی بر بلاکچین ترون.
  • USDT EOS: دلار تتر مبتنی بر شبکه ای او اس.

تتر همواره تلاش کرده که برای کاهش کارمزد نقل و انتقالات خود، بهترین راهکارها را به کاربران ارائه دهد. از این رو، این ارز دیجیتال برای ارتقای سطح خدمات خود، به دنبال استفاده از شبکه های بلاکچین دیگری نیز بوده و هست.

بر اساس اطلاعیه‌های تتر و بنیاد سولانا (Solana)، تتر به زودی در شبکه بلاکچین سولانا ادغام خواهد شد. پس از اعلام این خبر، قیمت سولانا در کمتر از یک ساعت از ۲.۷۰ به ۳.۶۷ دلار رسید و ارزش بازار آن از ۱۲۵ میلیون دلار فراتر رفت. دارندگان تتر می‌توانند تترهایشان را با سرعتی بیش از ۵۰ هزار تراکنش بر ثانیه و با هزینه‌ای کمتر از ۰.۰۰۰۰۱ دلار به ازای هر تراکنش، مبادله کنند.

البته همچنان بیش از ۷۰ درصد کاربران برای مبادله تتر ترجیح می‌دهند از بلاکچین اتریوم استفاده کنند؛ زیرا هنوز صرافی‌های کمی از بلاکچین سولانا پشتیبانی می‌کنند.

از کدام تتر استفاده کنیم؟

اولین USDT، یعنی USDT-Omni، مبتنی بر شبکه بیت‌کوین ایجاد شد؛ ولی به خاطر هزینه‌های بالا در انجام تراکنش‌ها بر بستر بلاکچین بیت‌کوین، هزینه‌های انتقال این نوع از دلار تتر، نسبتاً بالا است.

برای رفع این مشکل و کاهش هزینه‌های انتقال، USDT-ERC20 مبتنی بر اتریوم ایجاد شد که هزینه‌های انتقال بسیار کمتر و سرعت انتقال بسیار بیشتری دارد و در اکثر کیف‌پول‌ها و صرافی‌های آنلاین قابل استفاده است. البته در زمان نگارش مقاله، هزینه انتقال تتر ERC20 نیز بسیار بالا است.

USDT-TRON یا همان USDT-TRC20 که مبتنی بر بلاکچین ترون است، بسیار سریع‌تر و تقریباً بدون هزینۀ انتقال یا با هزینه انتقال بسیار پایین است. تنها اشکال آن این است که توسط تمامی کیف پول‌ها پشتیبانی نمی‌شود.

USDT-EOS نیز هنوز به استفاده عموم در نیامده است.

برای کاهش هزینه‌ها و بهره‌مندی از سرعت انتقال بالا، بهتر است از تتر ترون یا USDT-TRC20 استفاده کنید و اگر می‌خواهید از پشتیبانی کیف پول و صرافی‌ها اطمینان داشته باشید، باید از USDT-ERC20 یا همان تتـر مبتنی بر شبکه اتریوم استفاده کنید.

نوع آدرس انواع تتر

اگر می‌خواهید تترهای خود را به یک کیف پول دیجیتالی انتقال دهید، اول باید بدانید که از کدام‌یک از این نسخه‌های تتر استفاده می‌کنید؛ زیرا هیچ کدام از انواع تتر با هم یکسان نیستند و نمی‌توانید آنها را به آدرس‌های یکدیگر ارسال کنید. مثلاً اگر می‌خواهید با استفاده پلتفرم ترون تترهای خود را از یک صرافی به کیف پول‌تان بفرستید، باید حتماً آنها را به آدرسی در کیف پول خود که مربوط به توکن‌های تتر TRC20 است ارسال کنید.

بنابراین بسیار مهم است که بدانید قصد دارید از کدام یک از انواع تتر برای دریافت و ارسال استفاده کنید تا کیف پول مناسب با آن پلتفرم را برگزینید.

برای راهنمایی بیشتر، می‌توانید به اول آدرس تترها توجه کنید.

  • در صورتی که آدرس تتر شما برای پلتفرم Omni باشد، با اعداد ۱ یا ۳ یا عبارت bc1 شروع می‌شود که همان آدرس بلاکچین بیت کوین است.

به طور مثال:
bc1YwY5Eec12tuenctYHMdrYJLWrCu6xwet

  • آدرس تتر بلاکچین اتریوم یا همان توکن ERC20 با 0x شروع می‌شود که همان آدرس بلاکچین اتریوم است.

به عنوان مثال:

0xYwY5Eec12tuenctYHMdrYJLWrCu6xwet

  • آدرس تتر بلاکچین ترون با TX شروع می‌شود که همان آدرس بلاکچین ترون است.

برای مثال:

TXYwY5Eec12tuenctYHMdrYJLWrCu6xwet

معرفی کیف پول‌های تتر

برای ذخیره و نگهداری تتر، باید یک کیف پول دیجیتال مناسب در اختیار داشته باشید. کیف پول‌هایی وجود دارند که امکان نگهداری، ارسال و دریافت تتر روی هر سه پلتفرم را در اختیار شما قرار می‌دهند.

بهترین کیف پول‌ها برای نگهداری تتر به شرح زیر است:

۱. کیف پول تراست والت (Trust Wallet) برای موبایل ساخته شده و از تتر هم پشتیبانی می‌کند. دانلود و نصب رایگان این والت و همین‌طور دسترسی آسان و راحت، آن را به یک کیف پول محبوب تبدیل کرده است.

۲. کیف پول کوینومی (Coinomi) که شاید کاملترین کیف پول رایگان حال حاضر است.
۳. کیف پول اتمیک (Atomic Wallet) که مانند کوینومی دارای نرم افزار موبایل و ویندوز است و از بیشتر کوین ها پشتیبانی می کند.

۴. کیف پول Tether Free Wallet برای استفاده روی موبایل طراحی شده است. با مراجعه به سایت Tether Free Wallet این کیف پول را دریافت کنید.

۵. کیف پول سخت افزاری لجرنانو (Ledger Nano)، درحال حاضر به عنوان ایمن‌ترین کیف پول ارز دیجیتال در دنیا شناخته می‌شود. این کیف پول سخت افزاری، مدل‌های مختلفی دارد که مدل Ledger Nano X در حال حاضر بیش از ۱۰۰ رمزارز مختلف از جمله تتـر را پشتیبانی می‌کند.

۶. کیف پول ترزور (Trezor) یک کیف پول بسیار امن برای انجام معاملات آفلاین است. سهولت در استفاده و امنیت فوق‌العاده بالا، از ویژگی‌های این کیف پول سخت‌افزاری است. ترزور از افشای کلیدهای خصوصی شما، حتی درصورتی که کامپیوتر شما آلوده به بدافزار باشد، تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. ترزور از دلار و یورو تتـر پشتیبانی می‌کند.

۷. کیف پول اصلی تتر، وبسایت tether.to است. نحوه کار آن بدین صورت است که باید با ثبت‌نام در این سایت، اقدام به خریداری کیف پول کنید. اما این کیف پول به دلیل تحریم‌ها، قابل دسترسی برای ایرانیان نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا