فارکساخبار اقتصاد جهانتحلیل جفت ارز

تحلیل بازار فارکس در هفته پیش رو (۲۹ شهریور تا ۲ مهر)

انتظار می‌رود که هفته آینده فدرال رزرو واضح‌ترین سیگنال خود را مبنی بر نزدیک بودن تیپرینگ اعلام کند. اما فدرال رزرو باید برای جلب توجه مبارزه کند زیرا در این هفته بانک ژاپن، بانک انگلستان و بانک ملی سوئیس نیز جلسات سیاست‌گذاری خود را برگزار می‌کنند. با این حال، تنها بانک‌های مرکزی نیستند که در مرکز توجهات قرار دارند، انتخابات کانادا و PMIهای ماه سپتامبر نیز به دقت تحت نظر خواهند بود.

فدرال رزرو و گامی بلند در جهت تیپرینگ

بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال یا FOMC در روز چهارشنبه بدون شک بخش عمده‌ای از عناوین خبری هفته آینده بازار را به خود اختصاص خواهد داد زیرا سیاست‌گذاران احتمالا با اعلام اینکه تیپرینگ (کاهش خرید دارایی) در جلسه ماه نوامبر اعلام خواهد شد، ماه‌ها گمانه‌زنی در مورد این موضوع را پایان خواهند داد. آمار اشتغال ماه آگوست که بدتر از پیش‌بینی‌ها بود، انتظارات برای تیپرینگ زودتر از موعد را کاهش داد و اگرچه شواهدی مبنی بر کاهش رشد اقتصادی و فشارهای قیمتی مشاهده می‌شود اما ریسک‌های تورم به وضوح صعودی هستند. بسیاری، از جمله برخی از اعضای FOMC، فکر می‌کنند که فدرال رزرو در حال حاضر از منحنی تورم عقب مانده است، بنابراین سوال این است که آیا پاول و همکاران باز هم تصمیم برای تیپرینگ را به تاخیر خواهند انداخت؟

با این وجود، شروع تیپرینگ در اواخر امسال از قبل مشخص شده است و جایی برای شگفتی ندارد، ما سرمایه‌گذاران بیشتر نگران این خواهند بود که فدرال رزرو در پیش‌بینی‌های سه ماهه خود چه پیش‌بینی‌هایی دارد و البته نمودار دات پلات نیز به روزرسانی خواهد شد. در آخرین نمودار دات پلات، سیاست‌گذاران اولین افزایش نرخ بهره را برای سال ۲۰۲۳ در نظر گرفته بودند. اما از آن زمان تا امروز تغییرات قابل توجهی رخ داده است، بنابراین، پیش‌بینی‌ها ممکن است به افزایش نرخ بهره تا سال ۲۰۲۲ اشاره کنند که می‌تواند منجر به افزایش بازده اوراق خزانه‌داری و دلار آمریکا شود.

FOMCdotplot
چارت دات پلات فدرال رزرو

از منظر داده‌ها، سرمایه‌گذاران آمار مجوزهای ساخت و ساز، خانه‌های تازه‌ساز در روز سه‌شنبه، فروش خانه‌های موجود در روز چهارشنبه، PMIهای اولیه در روز پنجشنبه و در نهایت فروش خانه‌های جدید در روز جمعه را مدنظر قرار خواهند داد.

بانک ژاپن و بانک ملی سوئیس بر همان مدار سابق

فرانک سوئیس نباید زیاد روی جلسه سیاست‌گذاری بانک ملی سوئیس در روز پنجشنبه حساب باز کند. تقریبا مطمئن هستیم که SNB نرخ بهره را در ۰.۷۵- درصد حفظ می‌کند و نشانی از تمایل به اعمال سیاست‌های سختگیرانه از خود بروز نخواهد داد. در حالی که احتمالا تکرار می‌کند که فرانک سوئیس همچنان بیش از حد ارزشگذاری شده است.

جلسه بانک ژاپن در روز چهارشنبه نیز می‌تواند یک جلسه بدون رویداد دیگر باشد. هیچ چشم‌اندازی برای تغییر در سیاست‌های کوتاه مدت این بانک وجود ندارد. اقتصاد ژاپن در حال حاضر با مشکل روبرو است و بسیاری از مناطق هنوز در وضعیت اضطراری قرار دارند. اگرچه با کاهش آمار مبتلایان و افزایش میزان واکسیناسیون، مقداری امیدواری شکل گرفته است، اما تورم علی‌رغم باقی نقاط دنیا، در این کشور بسیار سرد است. انتظار می‌رود آمار CPI روز جمعه نشان دهد که تورم خالص در ماه آگوست بدون تغییر بوده است و همچنین طی ۱۲ ماه گذشته تورم منفی بوده است.

تورم خالص ژاپن

ین احتمالا از جلسه سیاست‌گذاری بانک مرکزی و داده‌های CPI چشم‌پوشی خواهد کرد زیاد هیچ کدام تاثیری بر چشم‌انداز سیاست‌های بلندمدت ژاپن نخواهد گذاشت. با این حال انتخابات داخل حزبی LDP در ۲۹ سپتامبر برای انتخاب جانشین سوگا، نخست وزیر ژاپن می‌تواند تاثیر بیشتری بر ین بگذارد. این موضوعی است که معامله‌گران در هفته آینده باید آن را تماشا کنند.

نوردیک‌ها را که فراموش نکرده‌اید؟

بانک مرکزی سوئد ممکن است بتواند کمی توجهات را به خود جلب کند. بانک مرکزی سوئد (Riksbank) سوئد روز سه‌شنبه هفته آینده جلسه خود را آغاز می‌کند. احتمالا در این جلسه سیاست‌های بانک تغییری نمی‌کند، اما با توجه به افزایش شدید تورم در سوئد، ممکن است سیاست‌گذاران برنامه QE فعلی را که در ماه دسامبر منقضی خواهد شد، تمدید نکنند. با این حال، تغییر واقعی برای کرون سوئد این است که Riksbank زمان‌بندی برای افزایش نرخ بهره را به جلو بیندازد.

از سوی دیگر، بانک نروژ فعلا اعلام کرده است که احتمالا روز پنجشنبه نرخ‌ها را افزایش می‌دهد. بدین ترتیب، نروژ اولین کشور غربی خواهد بود که پس از همه‌گیری نرخ بهره را افزایش می‌دهد. کرون نروژ از اواخر تابستان هم در برابر دلار آمریکا و هم در برابر یورو در حال افزایش است. اما اگر بانک نروژ به افزایش نرخ بهره در آینده اشاره‌ای نکند، ممکن است افزایش کرون نروژ محدود شود.

نرخ بهره و نرخ بازار ریپو سوئد

بانک انگلستان احتمالا زمینه را برای تیپرینگ مهیا خواهد کرد

آخرین بانک مرکزی، بانک انگلستان است که در روز پنجشنبه، به این جلسات بانک مرکزی در این هفته پایان می‌دهد. اگرچه احتمالا تنظیمات سیاستی این بانک در این جلسه تغییری نخواهد کرد، اما ممکن است جزئیات بیشتری در مورد استراتژی خروج از QE ارائه شود. تاکنون، بانک انگلستان به شدت یادآور شده است که خرید اوراق تا ماه دسامبر پایان می‌یابد اما به صورت صریح آن را اعلام نکرده است. با این حال، به دنبال برخی اظهارات هاوکیش اخیر توسط اندرو بیلی رئیس بانک انگلستان می‌توان مطمئن بود که برنامه QE قطعا پس از ۳۱ دسامبر تمدید نخواهد شد.

اما در مورد مسیر افزایش نرخ بهره، پیش‌بینی‌ها به روز شده تا جلسه ماه نوامبر در دسترس نخواهد بود، بنابراین ممکن است پوند نتواند تنها به پشتوانه حرف‌های بیلی از سقف‌های اخیر خود فراتر برود. یکی دیگر از ریسک‌ها برای استرلینگ در هفته آینده، انتشار آمار PMI در روزپنجشنبه است. اقتصاد انگلستان اخیرا مقداری از سرعت رشد خود را از دست داده است و به نظر می‌رسد تقویت اقتصاد به خاطر بازگشایی اقتصاد، سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت، از بین رفته است. بنابراین، اگر باز هم PMIها ناامید کننده باشند، پوند می‌تواند برای پیشرفت در برابر دلار به زحمت بیفتد.

شاخص PMI انگلیس

PMIهای منطقه یورو تنها نکته قابل یادآوری

در تقویم اقتصادی منطقه یورو تنها PMIها و همچنین گزارش وضعیت تجاری Ifo آلمان که روز جمعه منتشر می‌شود، جلب توجه می‌کند. اقتصاد منطقه یورو به لطف کاهش محدودیت‌ها و کمپین موفق واکسیناسیون، تابستان بد خود را به خوبی تمام کرد. اما این نگرانی وجود دارد که رشد اقتصادی پس از بازگشایی اقتصاد، مانند ایالات متحده و بریتانیا پس از رسیدن به اوج خود، دوباره کاهش یابد. بنابراین، سرمایه‌گذاران در آمار PMI روز پنجشنبه به دنبال هرگونه نشانه‌ای از کند شدن رشد اقتصادی در کشورهای این منطقه و افزایش تورم در سراسر اتحادیه هستند. موضوعاتی که می‌تواند بر فعالیت‌های منطقه یورو تاثیر بگذارد.

اگر شاخص PMI سپتامبر بیش از حد انتظار کاهش یابد، احتمالا روند کاهشی یورو که در دو هفته گذشته شاهد آن بودیم، یک هفته دیگر نیز تمدید شود.

شاخص PMI ناحیه یورو

لونی به انتخابات کانادا چشم دوخته است

کانادایی‌ها در ۲۰ سپتامبر به پای صندوق‌های رای می‌روند. این انتخابات زودهنگام به این خاطر افتاد که جاستین ترودو قصد دارد با استفاده از محبوبیت دولت خود، کارهای نسبتا بزرگی در هدایت کشور و خروج از بحران کرونا انجام دهد. با این حال، در نظرسنجی‌ها ترودو نفر دوم شده است زیرا رای دهندگان قضاوت وی را برای برگزاری انتخابات زودهنگام در بحبوحه همه‌گیری، زیر سوال برده‌اند. اگرچه حزب لیبرال ترودو در روزهای اخیر کمی پیشرفت داشته است اما پیروزی به هیچ وجه قطعی نیست. اگر محافظه‌کاران مخالف بتوانند او را با اکثریت مطلق یا با تشکیل ائتلاف کنار بزنند، ممکن است تبعاتی در بازار ارز داشته باشد.

محافظه‌کاران می‌خواهند برخی از هزینه‌کردهای هنگفتی را که دولت لیبرال در واکنش به همه‌گیری انجام داده‌ است، مهار کنند و این می‌تواند منجر به کاهش رشد و در نهایت کاهش انتظارات برای افزایش نرخ بهره در کانادا شود.

از این رو، در صورت شکست ترودو، نتیجه انتخابات می‌توند منجر به ایجاد موج فروش در لونی شود. در کنار انتخابات، آمار خرده فروشی برای ماه ژوئیه نیز در روز پنجشنبه منتشر می‌شود.

منبع: XM

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا