ارزهای دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

معرفی ارز دیجیتال استکس (Stacks)

در نتیجه، در این فناوری بدون تغییر ویژگی‌های قدرتمند قراردادهای هوشمند و بیت کوین، ازجمله امنیت و پایداری، این دو تکنولوژی به یکدیگر مرتبط می‌شوند. در ادامه این مطلب قصد داریم اطلاعات مفیدی در رابطه با ارز دیجیتال استکس در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال استکس (Stacks) چیست؟

پلتفرم استکس (Stacks) با توکن STX (اس تی ایکس) پشتیبانی شده که برای اجرای قراردادهای هوشمند، پردازش معاملات و ثبت دارایی‌های دیجیتال جدید در بلاکچین Stacks 2.0 که در ژانویه ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد، استفاده می‌شود. این سیستم‌عامل قبلاً با نام Blockstack شناخته می‌شد، اما در پایان سال ۲۰۲۰ به Stacks تغییر نام داد تا این پروژه منبع باز را از Blockstack PBC، شرکتی که پروتکل‌های اصلی را ساخته است، جدا کند.

بنیان‌گذاران Stacks چه کسانی هستند؟

بودجه ارز دیجیتال Stacks در ابتدا توسط طیف وسیعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری برجسته، ازجمله Y Combinator، گروه Digital Currency و Winklevoss Capital تأمین شد. بعد از آن پروژه Blockstack PBC که دفتر مرکزی آن در نیویورک قرار دارد، توسعه یافت. Blockstack PBC اکنون با نام Hiro Systems PBC فعالیت می‌کند و به مجموعه شرکت‌هایی که روی پلتفرم Stacks کار می‌کنند، پیوسته است.

شرکت Blockstack PBC به دست مونیب علی (Muneeb Ali) و رایان شیا (Ryan Shea) راه‌اندازی شد. Muneeb Ali پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه پرینستون با کارشناسی ارشد و دکترا در علوم کامپیوتر، در سال ۲۰۱۳ بنیان‌گذار Stacks شد و در حال حاضر نیز به ‌عنوان مدیرعامل Hiro Systems PBC با این پلتفرم همکاری می‌کند. دومین بنیان‌گذار این پلتفرم، Ryan Shea، قبل از ورود به پروژه ارز دیجیتال استکس (STX)، به‌ عنوان مهندس نرم‌افزار کار می‌کرد.

چه چیزی ارز دیجیتال استکس را منحصربه‌فرد می‌کند؟

استکس

ارز دیجیتال استکس (Stacks) به دنبال این است که نقاط قوت بیت کوین را، بدون نیاز به فورک یا تغییر بلاک چین اصلی، با قابلیت‌های اضافی توسعه دهد. برای انجام این کار، از اتصال مستقیم به بلاکچین بیت کوین از طریق سازوکار اجماع اثبات انتقال (PoX) استفاده می‌کند. (در این پروتکل اجماع، ماینرها برای استخراج توکن های ارز دیجیتال بلاک استک باید بیت کوین پرداخت کنند.) علاوه بر این، در این مدل دارندگان توکن STX می‌توانند با ذخیره توکن های STX به ‌عنوان پاداش بیت کوین رایگان دریافت کنند.

پروژه ارز دیجیتال Stacks زبان برنامه‌نویسی قرارداد هوشمند جدیدی به نام Clarity را معرفی می‌کند که به لطف سینتکس بدون ابهام آن، به صورت ایمن و با کاربری ساده و آسان طراحی ‌شده است.

از این زبان برنامه‌نویسی قرارداد هوشمند محور، برای توسعه بلاکچین الگوراند (Algorand) هم استفاده ‌شده است.

چه تعداد ارز دیجیتال استکس در گردش وجود دارد؟

با توجه به سیاست اقتصادی ارز دیجیتال استکس که هم‌زمان با راه‌اندازی Stacks 2.0 اصلاح شد، عرضه STX تا سال ۲۰۲۰، حدود ۱۰ درصد در مقایسه با برنامه اصلی کاهش یافت. در کل، پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ حدود ۱.۸۲ میلیارد STX در گردش باشد، در حالی ‌که از ژانویه ۲۰۲۱ حدود ۷۳۹.۷ میلیون در حال گردش است.

طبق پیش‌نویس وایت پیپر Stacks 2.0 (نسخه ۰.۱)، در مجموع ۱۰۰۰ STX در هر بلوک در چهار سال اول استخراج می‌شود، در ۴ سال بعدی ۵۰۰ STX / بلوک، در چهار سال آینده به ۲۵۰ STX / بلوک کاهش می‌یابد و سپس برای همیشه ۱۲۰ STX / بلوک باقی می‌ماند.

در مجموع، ۶.۶٪ از منابع اولیه (۱.۳۲ میلیارد STX) به بنیان‌گذار و بیش از ۷.۹٪ به گروه Stacks اختصاص‌ یافته است. اینها به یک برنامه باز کردن قفل سه‌ساله بستگی دارد و برنامه بعدی قرار است در نوامبر ۲۰۲۱ باز شود.

قیمت ارز دیجیتال استکس و توکن STX

قیمت ارز دیجیتال استکس در اکتبر ۲۰۱۹ در حدود ۰.۲۱ دلار بود. به تدریج قیمت Stacks کاهش پیدا کرد تا اینکه در ماه آگوست ۲۰۲۰ توانست دوباره به قیمت گذشته خود بازگردد. با شروع سال ۲۰۲۱ و همزمان با رالی ارزهای دیجیتال، ارز دیجیتال Stacks هم سوار بر موج این بازار گاوی شد و توانست اوج قیمت جدیدی را به ثبت برساند. قیمت توکن STX در ۱۴ آپریل ۲۰۲۱ تا ۲.۷۰ دلار نیز رشد کرد.

در نمودار زیر، تحولات قیمت ارز دیجیتال استکس از ابتدا تا اکنون آورده شده است.

استکس

امنیت شبکه استکس چگونه است؟

استکس از بلاکچین بیت کوین به ‌عنوان لایه اولیه خود استفاده می‌کند. بیت کوین به ‌عنوان یک بلاکچین مبتنی بر اثبات کار (PoW)، از هزاران ماینر و نود برای محافظت از شبکه در برابر حملات استفاده می‌کند.

علاوه بر این، Stacks از مدل اجماع خود، معروف به اثبات انتقال (PoX)، استفاده می‌کند. این پروتکل مکانیسم استخراج جدیدی است که در آن کاربران با انتقال بیت کوین  STX استخراج می‌کنند.

استخراج کننده‌ای که برای استخراج بلوک بعدی STX انتخاب می‌شود بسته به میزان BTC ارسال شده توسط آن ماینر انتخاب می‌شود. یعنی احتمال استخراج هر ماینر از بلاک بعدی برابر با میزان BTC ارسال شده توسط ماینر نسبت به کل BTC ارسال شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا