ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

اپلیکیشن غیرمتمرکز dApps چیست؟

در دنیای کریپتوکارنسی ها توجه زیادی به بیت کوین می شود. اما این امر سبب نمی شود که علاقه روز افزون به اتریوم پوشیده بماند و انقلابی که در تصور ما در اپلیکیشن ها ایجاد می کند  را تحت الشعاع قرار دهد.

یک اپلیکیشن غیرمتمرکز یا به اصطلاح د اپ dApp، برنامه نرم افزاریست که در شبکه توزیع شده اجرا می شود. این سرور متمرکز نیست، بلکه در یک شبکه غیر متمرکز نظیر به نظیر peer-to-peer میزبانی می شود.

شبکه نظیر به نظیر(همتا به همتا یا peer to peer ):

نوعی از طراحی شبکه است که در آن هیچ نود یا گره مرکزی وجود ندارد و هیچ نودی بر دیگری ارجحیت ندارد. نودها می توانند منابع خود را به اشتراک بگذارند. در واقع در این نوع شبکه، همه نودها با هم ارتباط مستقیم دارند. هر گره یا نود وظیفه مشابهی را در شبکه انجام می دهد. و همزمان به عنوان کلاینت و سرور عمل می کند. اگر یکی از نودها آفلاین شود، شما به یکی دیگر متصل می شوید. اگر گره ای برای مدتی آفلاین شد، باید دوباره به شبکه وصل شود. تا توسط همتایان خود، به روز شود و دوباره بصورت فعال در آید.

بیایید به دنیای دیفای برویم. و به طور خاص آنچه در پروتکل اتریوم ساخته شده است.

اتریوم چیست؟

برای درک بهتر د اپ، ابتدا باید اتریوم را درک کنیم. در حال حاضر، پروتکل های دیگری نیز وجود دارند که برای ساخت داپ ها استفاده می شوند. مانند، ترون Tron، استلار Stellar، نئو NEO، ای او اس EOS و کاردانو Cardano. اما بزرگترین آنها، اتریوم Ethereum است.

اتریوم یک پروتکل شبکه است که به کاربران اجازه ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند در شبکه غیرمتمرکز را می دهد. یک قرارداد هوشمند کدی است که عملیات خاصی را اجرا. و با سایر قراردادهای هوشمند ارتباط برقرار می کند. که باید توسط یک توسعه دهنده نوشته شود. برخلاف بیت کوین که تعدادی کد را ذخیره می کند، اتریوم تنها کدهای قابل اجرا را ذخیره می نماید.

چرا شما باید مراقب باشید؟

زیرا اتریوم نیاز به شخص ثالث برای رسیدگی به معاملات بین همتایان را برطرف می کند. از آنجا که این واسطه با یک کد جایگزین می شود. انواع هزینه ها از جمله، وقت و کارمزد کاهش پیدا می کند.

شبکه اتریوم نیز درست مانند بیت کوین که نیاز به فردی برای نگاهداری پول را برطرف می کند، نیاز به شخصی به عنوان واسطه معامله را از میان بر می دارد.

اکنون، ممکن است از خود بپرسید که این همه قرارداد هوشمند کجاست؟ آنها اساساً در چندین گره رایانه ای در سراسر جهان میزبانی می شوند.

این گره ها حاوی تمام اطلاعات کلیه قراردادهای هوشمند جهان از جمله کد، معاملات و غیره هستند. آنها دائماً در تلاشند تا این اطلاعات را به روز نگه دارند تا نسخه دقیق همه آنها یکسان باشد. این همان چیزیست که قراردادهای هوشمند و به طور کلی ارزهای دیجیتال را غیرمتمرکز می کند.

و از آنجا که همه گره ها اطلاعات یکسانی دارند و در سراسر جهان پخش می شوند، حذف یک گره باعث قطع یا اختلال در هر قرارداد هوشمند نخواهد شد.

داپ dApp چیست؟

اکنون که به خوبی اتریوم و قراردادهای هوشمند را درک کردیم. می توانیم به جزئیات د اپ بپردازیم.

برای اینکه روشن شود، یک د اپ dapp دقیقاً مانند هر نرم افزار دیگری است که از آن استفاده می کنید. بهتر است بگوییم که می تواند یک وب سایت یا برنامه در تلفن شما باشد. چیزی که یک  داپ را از یک برنامه سنتی متفاوت می کند این است که این برنامه در یک شبکه غیرمتمرکز مانند اتریوم ساخته شده است.

زمانیکه قراردادهای هوشمند اتریوم ایجاد می کنید. در واقع شما در حال نوشتن بخشی از کد د اپ خود هستید. و گرچه د اپ شما مانند یک برنامه سنتی دارای یک رابط کاربری است. تمام قسمتهای آن یا بخشی از آن بر روی اتریوم ساخته شده است.

د اپ = کد فرانت اند frontend + قرارداد هوشمند بک اند backend

این کد بک اند backend به زبان خاص اتریوم، از جمله سالیدیتی Solidity، محبوب ترین آن ها و Serpent و Vyper نوشته شده است. اگر قرارداد هوشمند بر روی شبکه اصلی اتریوم یا حتی شبکه آزمایشی بومی نصب شود، دپ شما با فراخوانی عملکرد “پرینت هلو وورلد” موجود در قرارداد هوشمند، اجرا خواهد شد.

در مورد فرانت اند frontend چطور؟ آیا زبان خاصی وجود دارد که لازم باشد برای د اپ خود استفاده کنید؟

 جواب منفی ست. می توانید از هر زبان یا چارچوبی که می خواهید استفاده کنید. اما می توان کد frontend خود را در گره های ذخیره سازی غیرمتمرکز میزبانی کرد تا هم frontend و هم backend غیرمتمرکز شود.

بنابراین د اپ ها dapps فقط برنامه هایی هستند که بعضی از آنها یا تمام بخشهای داخلی آن‌ها غیرمتمرکز است .و حتی ممکن است دارای یک نمای غیرمتمرکز باشند. توسعه د اپ ها گام دیگری به سوی آینده اینترنت است که معمولاً تحت عنوان وب ۳.۰ شناخته می شود.

د اپ های اتریوم: ستون اصلی وب ۳.۰

از زمان ظهور اینترنت، میزان اطلاعات و تعاملات انسانی به حد زیادی افزایش پیدا کرد. از طریق این شبکه، ما قادر به تولید و مصرف اطلاعات در سطوح نزدیک به بینهایت هستیم.

متأسفانه، با گذشت زمان توانایی کنترل این اطلاعات به شدت متمرکز شده است. این اطلاعات می تواند شامل، زندگی اجتماعی، سلامتی، امور مالی و موارد دیگر مربوط به شما باشد. کسانیکه این اطلاعات را کنترل می کنند، صاحبان نهایی آنها هستند و می توانند از آنها به دلخواه خود، استفاده کنند. این افراد در اصل واسطه هایی هستند که اطلاعات شما را در سرورهای متمرکز خودشان نگهداری می کنند. بنابراین، می توانند خدماتی مانند نگهداری از پولتان، میزبانی وب سایت، ارتباط با خانواده و …. را برای شما فراهم نمایند.

تنها با فشردن یک دکمه می توانند دسترسی شما به اطلاعاتتان و تمام سرویس های مرتبط را قطع کنند. این انحصار را شما با استفاده از خدمات، برای آنها ایجاد کرده اید. خوشبختانه، وب ۳.۰ همه اینها را تغییر می دهد و د اپ های اتریوم نیز نقش اصلی را در این جریان، بازی می کنند.

وب ۳.۰ یک شبکه بسیار گسترده است. اما هسته اصلی آن تکنولوژی غیرمتمرکز می باشد. با تمرکززدایی اطلاعات و خدمات، شرکت های بزرگ و دولت ها دیگر قادر نخواهند بود با استفاده از تاکتیکهای انحصاری و استبدادی، کاربران اینترنت را کنترل کنند.

د اپ های اتریوم با توانایی خود در تمرکز زدایی اطلاعات و خدمات، برای وب ۳.۰ بستری فراهم می کنند تا یک شبکه اینترنت کاملاً رایگان و قابل دسترس به همگان ارائه دهد. دیگر یک نقطه مرکزی برای کنترل وجود ندارد. زیرا دیگر نیازی به واسطه برای تسهیل جریان اطلاعات و خدمات نیست.

محصولات اتریوم برای آینده اینترنت

 برخی از توکن ها و داپ های امیدوار کننده اتریوم برای آینده اینترنت در نظر گرفته شده اند، که عبارتند از:

توکن بیسیک اتنشن Basic Attention Token (BAT)برای بهبود حریم خصوصی و انتقال ارزش بین کاربران، ناشران و مبلغان استفاده می شود. در بروزر بریو Brave قابل استفاده است.

گولم (Golem (GNT: سیسم مدیریت غیرمتمرکز محاسبه قدرت کلود، برای اجرای کد در یک یا چند گره محاسبه توزیع شده استفاده می شود.

مایندز Minds: یک پلتفرم رسانه اجتماعی است که انتقال ارزش بین تولید کنندگان محتوا و مصرف کنندگان را بهبود می بخشد.

توکن ستزTokenSetsبرای مدیریت دارایی های ارز دیجیتال از طریق استراتژی های خودکار مدیریت دارایی توکن استفاده می شود.

رمزارز اوه Aaveبرای کسب سود از سپرده های کریپتو و وام های ارزدیجیتال استفاده میشود.

آیدکس IDEX: یک صرافی غیرمتمرکز کریپتوکارنسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا