ارزهای دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

معرفی ارز دیجیتال وتور (VeThor) و توکن VTHO

تکنولوژی بلاکچین VechainThor دو توکن دارد. توکن Vechain (VET) که به عنوان ابزاری برای ذخیره و انتقال ارزش استفاده می‌شود و توکن VechainThor Energy a.k.a VeThor (VTHO) که به عنوان سوخت در این شبکه استفاده می‌شود.

برای انتقال داده در شبکه VechainThor به توکن VTHO نیاز است. این یعنی برای هر تراکنشی از جمله ارسال توکن یا ارسال داده به قراردادهای هوشمند، به پرداخت توکن VTHO نیاز دارید.

مقدار توکن VTHO مورد نیاز برای هر تراکنش بستگی به حجم داده‌هایی دارد که قرار است منتقل شوند. معمولاً یک تراکنش معمولی VET چیزی حدود ۳۰ VTHO کارمزد خواهد داشت، این در حالی است که انتقال توکن تحت قراردادهای  هوشمند در این شبکه ممکن است تا ۱۰۰۰ VTHO هزینه داشته باشد.

دریافت اطلاعات از بلاکچین برای همگان رایگان است و نیازی به پرداخت کارمزد و هزینه ندارد.

زمانی که اطلاعات تراکنش را در اکسپلوررهای بلاکچین چک کنید، چیزی تحت عنوان Gas Used یا مقدار گس شبکه خواهید دید که نشان‌دهنده کارمزد پرداختی شما در شبکه است. در حال حاضر هر ۱۰۰۰ گس معادل ۱ VTHO است.

ارتباط میان VET و VTHO

برای عملکرد صحیح شبکه VechainThor به هر دو توکن VET و VTHO نیاز است. برای ایجاد و دریافت توکن‌های VTHO به توکن‌های VET نیاز خواهید داشت. برای این کار می‌توانید با نگهداری توکن VET توکن‌های VTHO به دست آورید و سپس از این توکن‌ها برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها استفاده نمایید.

بدون داشتن توکن‌های VET امکان به دست آوردن توکن VTHO وجود ندارد و تنها راه برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها نیز استفاده از توکن VTHO است. بنابراین هر دوی این توکن‌ها برای این شبکه لازم و حیاتی هستند.

نحوه ایجاد ارز دیجیتال وتور (Vethor (VTHO)) جدید

در هر بلاک جدیدی که ایجاد می‌شود، به ازای هر توکن وِت، ۰.۰۰۰۰۰۰۵ توکن VTHO ایجاد می‌شود. هر ۱۰ ثانیه یک بار یک بلاک جدید به بلاک‌های قبلی اضافه می‌شود. بنابراین به ازای هر توکن VET در هر روز، تعداد ۰.۰۰۰۴۳۲ توکن VTHO ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر، فردی که ۱۰ هزار توکن VET داشته باشد، به ازای هر روز ۴.۳۲ توکن VeThor به دست خواهد آورد. نرخ تبادل و نحوه ایجاد این توکن‌ها در حال حاضر به این صورت است؛ البته ممکن است در آینده این مقدار افزایش یابد اما از این تعداد کمتر نخواهد شد. این موضوع از طریق رأی‌گیری و موافقت دارندگان این توکن‌ها اتفاق می‌افتد.

۳۰ درصد از توکن‌های VTHO برای پاداش نودهای شبکه در نظر گرفته شده است و در قبال تأیید تراکنش‌ها به آنها پرداخته می‌شود.

چگونگی ثابت نگه داشتن هزینه معاملات در شبکه وتور

یکی از تفاوت‌های این شبکه با دیگر سیستم‌ها این است که در این شبکه از دو توکن استفاده می‌شود، این در حالی است که در اغلب شبکه‌ها تنها یک توکن وجود دارد. همین امر موجب شده است که هزینه تراکنش‌ها در این شبکه تقریباً ثابت بماند.

به عنوان مثال به نحوه عملکرد شبکه اتریوم دقت کنید. با توجه به روند صعودی اخیری که در قیمت اتریوم رخ داد، میانگین کارمزد تراکنش‌ها به چیزی حدود ۱ دلار  رسید؛ این در حالی است که این مقدار چیزی حدود ۰.۱ دلار بوده است. این موضوع از نظر کاربران این شبکه، یک نکته منفی به شمار می‌رود.

در شبکه VeThor کارمزد تراکنش‌ها طبق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

کارمزد تراکنش = قیمت VTHO * مقدار VTHO مورد نیاز

نکته قابل توجه این است که در این شبکه، قیمت ارز دیجیتال وتور چیزی کاملاً مجزا از کارمزد تراکنش‌ها است.

باتوجه به دو مکانیزم زیر، کارمزد تراکنش‌ها تقریباً ثابت خواهد بود:

افزایش پاداش استخراج VTHO

با افزایش نرخ ایجاد توکن‌های VTHO در ازای نگهداری توکن VET، تقاضا کاهش می‌یابد و باعث کاهش در قیمت این ارز و در نتیجه میزان کارمزد تراکنش‌ها می‌شود. در این روش علی‌رغم اینکه قیمت توکن VTHO در حال کاهش یافتن است، تعداد توکن‌های VTHO که به دارندگان توکن‌های VET تعلق می‌گیرد، بیشتر خواهد شد.

تغییر مقدار توکن VTHO مورد نیاز:

تغییر مقدار توکن VTHO مورد نیاز برای هر تراکنش و کم و زیاد شدن این مقدار، بر کارمزد و هزینه تراکنش نیز تأثیرگذار خواهد بود.

هنگامی که مقدار توکن مورد نیاز افزایش یابد، هزینه تراکنش نیز افزایش می‌یابد. این موضوع در نتیجه فرآیند توکن سوزی در این شبکه کنترل می‌شود. هر چه تعداد توکن‌های سوزانده‌شده بیشتر شود، میزان تقاضا برای آن کوین بیشتر می‌شود و در نتیجه قیمت و کارمزد تراکنش‌ها افزایش خواهند یافت. از طرفی دیگر کاهش این مقدار باعث کاهش در قیمت و کارمزد تراکنش‌ها می‌شود.

هر دوی این تغییرات نیاز به نظرسنجی و اعلام موافقت اعضای شبکه دارد. با توجه به عملکرد غیرمتمرکز شبکه هر کدام از اعضا می‌توانند در نظرسنجی شرکت و موافقت خود را اعلام نمایند. در صورتی که اکثریت اعضا با یک تغییر موافق باشند، آن تغییر در شبکه اعمال می‌شود.

علی‌رغم وجود سیستم دو توکنی در این شبکه، افراد می‌توانند از میان راهکارهای موجود، روش مورد نظر خود را برای پرداخت هزینه تراکنش‌ها انتخاب نمایند:

  • تهیه توکن‌های VTHO از بازار آزاد بدون نیاز به نگهداری توکن VET
  • تهیه توکن VET و استفاده از آن جهت به دست آوردن توکن‌های VTHO و استفاده از توکن‌های ایجادشده برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها
  • تهیه توکن VET و فروش توکن‌های VTHO به‌دست‌آمده در بازار آزاد

با توجه به سازگاری‌های موجود در شبکه VeChain، تقاضا برای توکن VTHO و در پی آن تقاضا برای توکن VET افزایش خواهد یافت.

نحوه انتقال توکن VTHO از کیف پول موبایلی VeChainThor Wallet

احتمالاً زمانی که از کیف پول موبایلی VeChainThor Wallet خود استفاده می‌کنید، نام ارز VTHO را در لیست ارزهای موجود نمی‌بینید. مقدار موجودی VTHO در بالای صفحه و در کنار نام کیف پول و آدرس، نمایش داده می‌شود.

وتور

با کلیک روی آیکون کنار VTHO و وارد شدن به صفحه آن ارز می‌توانید تمامی تراکنش‌های مربوط به این ارز دیجیتال را مشاهده نمایید.

وتور

علاوه بر این می‌توانید با استفاده از آن به انتقال این توکن به دیگر کیف پول‌ها بپردازید.

قیمت ارز دیجیتال وتور توکن

ارز دیجیتال وتور کار خود را در سال ۲۰۱۸ با قیمت ۰.۰۳۱۳۵ دلار آغاز کرد. اما قیمت وتور توکن به سرعت سقوط کرد و تا پایان سال ۲۰۲۰ قیمت VeThor Token در حوالی ۰.۰۰۱ دلار باقی ماند و نوسان‌های کوچکی داشت. با شروع سال ۲۰۲۱ و همراه با رشد بازار ارزهای دیجیتال، قیمت توکن VTHO هم بالا کشید و سعی کرد که از بازار گاوی به‌وجودآمده عقب نماند. در ماه می ۲۰۲۱ وتور توکن تا مرز ۰.۰۲۴ بالا رفت و پس از آن، بار دیگر قیمت ارز دیجیتال وتور (VeThor Token)، همچون دیگر ارزهای دیجیتال، سقوط کرد.

چگونگی خرید و فروش ارز دیجیتال VTHO

در حال حاضر امکان خرید و فروش ارز دیجیتال VTHO در صرافی متمرکز Oceanex.pro و صرافی غیر متمرکز Vtho.exchange وجود دارد..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا