ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتالآموزش فارکس

آشنایی با تایم فریم در تحلیل تکنیکال

زمان، عامل تغییر تمامی پدیده‌ها به حساب می‌آید. بازار سرمایه و دارایی‌های مالی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و در بستر زمان شکل می‌گیرند. تایم فریم (Time Frame) یا چارچوب زمانی، روایتگر سرگذشت بازار در قالب یک بازه زمانی ویژه است.

تایم فریم به زبان ساده یعنی مدت زمانی که در طول آن یک نمودار قیمت میله‌ای یا نمودار شمعی شکل می‌گیرد.

این مدت زمان بنا به انتخاب شما می‌تواند متفاوت باشد. در واقع با اضافه کردن تایم فریم‌های مختلف به نمودار اصلی، داده‌های مربوط به رمزارز خود را بر حسب زمان‌های مختلف نمایش خواهید داد. برای مثال اگر تایم فریم هفتگی را انتخاب کنید، داده‌های قیمتی به صورت هفتگی نمایش داده می‌شود.

دلیل اهمیت استفاده از Time Frame چیست؟

وقتی که قیمت و روند (Trend) بازار یک رمزارز را در بستر یک تایم فریم ویژه، مثلاً ساعتی، مشاهده کنیم، اطلاعاتی از بازار و جهت حرکت قیمت به دست می‌آوریم که ممکن است در تایم فریم دیگری اوضاع کاملاً متفاوت باشد. در واقع اهمیت انتخاب تایم فریم در این است که هر تریدر بر اساس شیوۀ معامله‌گری خود و افق زمانی که برای سوداگری انتخاب کرده، از تایم فریمی متناسب با اهداف خود استفاده می‌کند. نمایش اطلاعات بازار مانند جهت قیمت و روند بازار در دو تایم فریم مختلف می‌تواند متفاوت باشد. ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام تصمیم‌گیری برای ورود یا خروج، از چند تایم فریم استفاده کرده باشید و متوجه شده باشید که روند بازار در تایم مثلا ساعتی، نزولی ولی در تایم هفتگی، صعودی باشد.

تایم فریم

اهمیت اصلی Time Frame در اینجا است که با استفاده از آن می‌توان حرکات قیمت را تأیید کرد و همچنین جهت روند را تشخیص داد.

هر چه از تایم فریم بلندمدت‌تر استفاده کنیم، نویز‌ قیمت هموارتر می‌شود. در تصویر بالا تفاوت جزئیات روند در دو تایم فریم با مدت زمان مختلف را مشاهده می‌کنید.

انواع تایم فریم

بسته به اینکه چه نوع تریدری هستید و همچنین از چه تحلیلی استفاده می‌کنید، می‌توان Time Frame را با محوریت مدت‌زمان به سه دوره زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم‌بندی کرد. اگر در سطح فاندامنتال (بنیادین) تحلیل می‌کنید، بیشتر افق زمانی بلندمدت به کارتان می‌آید اما اگر تحلیل تکنیکال را انتخاب کرده‌اید، پس بیشتر باید در میان‌مدت و کوتاه‌مدت تصمیم‌گیری کنید.

نکته مهم دیگر در مورد تقسیم‌بندی زمان به این بستگی دارد که چه معامله‌گری هستید: برای مثال اگر می‌خواهید نوسان‌گیری (Oscillation) کنید و از خرید و فروش رمزارز در زمان کوتاه بهره بگیرید، باید افق زمانی کوتاه‌مدت را مد نظر قرار دهید.

در تحلیل تکنیکال و در استفاده از پلتفرم‌های مربوط، یک استاندارد مشخص از انواع تایم فریم‌ها وجود دارد که با انتخاب هر کدام، داده‌های قیمت بر اساس مدت زمان مذکور نمایش داده می‌شود:

  • ۱ دقیقه یا M1
  • ۵ دقیقه یا M5
  • ۱۵ دقیقه یا M15
  • ۳۰ دقیقه یا M30
  • ۱ ساعت یا H1
  • ۴ ساعت یا H4
  • ۱ روز یا D1
  • ۱ هفته یا W1
  • و غیره

برای انجام معامله، تایم فریم مناسب انتخاب کنید.

چه تایم‌فریمی مناسب است؟ این پرسش جواب واضح و از پیش تعیین شده‌ای ندارد بلکه همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، به این بستگی دارد که چه نوع معامله‌گری هستید، از چه تحلیلی استفاده می‌کنید و چه هدفی را در بازار دنبال می‌کنید.

از چندین تایم فریم استفاده کنید.

استفاده از چند Time Frame اهمیت بسیار بالایی دارد. بنا به دلایلی باید از چند تایم فریم استفاده کرد:

  • استفاده از تایم فریم‌های مختلف برای تأیید استراتژی:

اگر در یک Time Frame خاص به نظر می‌رسد که حرکت قیمت صعودی است، مثلاً در تایم ۵ دقیقه‌ای مشاهده می‌کنید که بازار صعودی است، برای خرید عجله نکنید و تایم فریم‌های متفاوت را امتحان کنید تا حرکت صعودی قیمت تأیید شود. چه بسا در تایم ساعتی یا روزانه بر خلاف انتظارتان بازار در حال نزول باشد.

  • نگاه به بازار از زوایای دیگر:

اینکه بتوانید از زوایای مختلف به یک پدیده مانند بازار نگاه کنید، این عمل به نوبۀ خود بصیرت و آگاهی شما را از بازار افزایش خواهد داد. حرکات قیمتی مستحکم و پایدار در بازه‌های زمانی مختلف معنا پیدا می‌کند.

  • شناسایی سطوح حیاتی:

اگر سطوح مقاومت و حمایت در بازه‌های زمانی مختلف تأیید شوند، اطمینان شما را برای تصمیم‌گیری دو چندان می‌کند.

توجه به رابطه ریسک و تایم ‌فریم

برای اینکه تریدر موفقی باشید، باید توانایی مدیریت ریسک داشته باشید.

به عبارتی دیگر، میزان موفقیت شما به بالا بردن احتمال پیروزی معاملات نسبت به شکست آنها بستگی دارد. لذا باید نسبت به ریسک حساس باشید. هر چه Time Frame انتخابی شما کوتاه‌تر باشد، ریسک موفقیت معامله نیز بیشتر می‌شود.

رابطه‌ی معکوس بین مدت تایم فریم با سرعت‌عمل تصمیم‌گیری

مدت زمان Time Frame انتخابی رابطه‌ی معکوسی با میزان سرعت عمل و تصمیم‌گیری شما دارد. باید به این مسأله توجه داشته باشید که انتخاب تایم فریم کوتاه، مانند دقیقه‌‌ای، مستلزم آن است که در تصمیم‌گیری سرعت عمل بالایی داشته باشید. خود این امر به میزان مهارت و تسلط شما در معامله‌گری بستگی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا