ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

با ممو (Memo) و اهمیت آن در تراکنش‌های ارز دیجیتال آشنا شوید

ممو (Memo) اصطلاحی است که در زمان انجام برخی تراکنش‌‌های رمزارزی با آن مواجه می‌‌شوید. می توان چنین گفت که ممو نوعی برچسب انتقال است که در زمان ایجاد تراکنش روی کیف‌ پول می‌‌توان از آن استفاده کرد.

اصطلاحات دیگری نیز به جای memo به کار گرفته می‌‌شوند. اصطلاحاتی مانند Destination Tag یا TAG و همچنین Payment ID از جمله این اصطلاحات هستند. این اصطلاحات به قدری با یکدیگر عجین شده‌‌اند که در اکثر مقالات به جای memo از TAG استفاده می‌‌شود.

کاربرد memo در اصل ایجاد یک برچسب روی تراکنش است که در بلاکچین برای همیشه ثبت و ذخیره می‌‌شود. این برچسب می‌‌تواند اطلاعاتی از قبیل گیرنده یا دلیل انجام تراکنش یا هر نکته دیگری باشد. البته در برخی ارز‌‌ها، شما فقط امکان ثبت یک عدد چند رقمی را دارید. به یاد داشته باشید که همه رمزارز‌‌ها و ارز‌‌های دیجیتالی از ممو پشتیبانی نمی‌‌کنند.

چه ارزهایی دارای ممو یا تگ هستند؟

شاید برایتان جالب باشد که در بین ارز‌‌هایی که از memo پشتیبانی می‌‌کنند، جایی برای بیت کوین و اتریوم نیست. در ادامه به معرفی این ارز‌‌ها و نام آنها در هنگام انجام تراکنش، می‌‌پردازیم.

ارز‌‌های دارای برچسب memo

  • ارز دیجیتال بایننس کوین (BNB)
  • ارز دیجیتال ایاس (EOS)
  • ارز دیجیتال استلار (XLM)

ارز‌‌های دارای برچسب Destination Tag

  • ارز دیجیتال ریپل (XRP)
  • ارز دیجیتال استیم (STEEM)

ارز‌های دارای برچسب Payment ID

  • ارز دیجیتال مونرو (XMR)

کاربرد Tagها در تراکنش‌ها

همان‌طور که گفته شد، memo و Tag در تراکنش‌های ارز‌های دیجیتال کاربردهای متنوعی دارد. با هم برخی از این کاربرد‌‌ها را مرور می‌‌کنیم. این دسته‌بندی صرفاً یک دسته‌‌بندی پیشنهادی است و می‌‌تواند دسته‌‌بندی‌های دیگری هم داشته باشد.

تگ معرفی

شما می‌‌توانید با ایجاد Tag در هنگام ارسال ارز، گیرنده را از نام خود مطلع کنید. در این تگ علاوه بر نام، می‌‌توانید اطلاعات تماس مانند ایمیل را نیز اضافه کنید.

تگ شرح تراکنش

در این تگ می‌‌توانید شرحی از هدف تراکنش را بنویسید تا بعداً بتوانید در صورت نیاز به آن استناد کنید.

تگ دسته‌بندی تراکنش‌‌ها

با ایجاد این تگ می‌‌توانید تراکنش‌‌های خود را مدیریت کنید. به عنوان مثال زمانی که فردی بخواهد از فروشگاه‌‌های متعددی خرید کند و در عین حال میزان دقیق این تراکنش‌‌ها را به راحتی جمع‌آوری نماید، می‌‌تواند از این تگ بهره بگیرد.

کاربرد Tagها در تراکنش‌های ریپل

کاربرد تگ در تراکنش‌‌های ریپل اندکی متفاوت‌‌تر و البته محدود‌‌تر از دیگر ارز‌‌ها است. کاربرد تگ در تراکنش‌‌های ریپل محدود به استفاده از اعداد است. در زمان ایجاد Tag برای تراکنش‌‌‌‌های ریپل، شما مجاز به نوشتن یک عدد ۹ رقمی هستید. در تگ ریپل نمی‌توانید مطلب دیگری اضافه کنید.

این تگ برای شناسایی گیرنده در تراکنش‌‌های ریپل مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

کاربرد Tagها در واریز به حساب صرافی‌ها

کاربرد memo و سایر تگ‌‌ها تنها برای فرستنده نیست. شاید در زمان مراجعه به یک صرافی آنلاین برای خرید ریپل متوجه مهم‌ترین کاربرد این تگ‌‌ها شوید.

در صرافی‌‌های آنلاینی که اقدام به خرید و فروش ریپل می‌‌کنند، استفاده از Tag‌‌ بسیار حائز اهمیت است. صرافی‌‌های آنلاین معمولاً از چند آدرس خاص و مشترک برای انجام تراکنش‌‌های خود استفاده می‌‌کنند. پر‌‌واضح است که ایجاد چندین هزار والت برای انجام چنین تراکنش‌‌هایی کاری نامعقول و هزینه‌‌بر است. صرافی‌‌ها برای رفع این مشکل، در تراکنش‌‌های خود از memo یا انواع دیگر تگ استفاده می‌‌کنند.

بنابراین هنگام خرید ریپل از صرافی‌‌های بزرگ مانند بایننس، حتماً باید تگ تراکنش خود را دریافت کنید.

کاربرانی که در هنگام انجام تراکنش، تگ انحصاری خود را در والت وارد نکنند، احتمالاً دچار زیان مالی خواهند شد. چون شناسایی مبلغ واریزی آنها در میان انبوه تراکنش‌‌ها تقریباً غیرممکن خواهد بود.

کدام صرافی‌‌ها از Tag پشتیبانی می‌‌کنند؟

استفاده از memo یا Tag در برخی از صرافی‌‌ها الزامیست. صرافی‌‌های بایننس (Binance)، کوین بیس (Coinbase) و هات بیت (Hotbit.io) از جمله مشهورترین این صرافی‌‌ها هستند. در برخی دیگر از صرافی‌ها استفاده از تگ اختیاری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا