بورساخبار بورس و اقتصاد

مجید عشقی رئیس سازمان بورس شد!

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش ۳۵ هزار و ۳۴۹ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۴۰ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۱۰ هزار و ۴۴۴ واحدی در سطح ۳۵۹ هزار و ۹۷۹ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار کاهش ۲.۵۷ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۲.۸۹ درصدی را تجربه کردند.

اتفاق‌های سال گذشته منجر به بی اعتمادی مردم نسبت به بازار سرمایه شد و من این حق را به آنها می‌دهم تا نسبت به سرمایه‌های خود نگران باشند، اما با توجه به شرایط موجود شرکت‌ها و عزم دولت سیزدهم برای حمایت از بازار سرمایه، به عنوان یک شخص حرفه‌ای در نهادهای مالی و این حوزه، اعلام می‌کنم جای هیچ نگرانی نیست و شرایط بنیادی بازار سرمایه شرایط بسیار خوبی است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره نگرانی‌های اخیر مردم نسبت به سرمایه‌ های خود در بازار سرمایه، گفت: شرایط امروز بازار سرمایه با سال گذشته تفاوت بسیار دارد به طوری که با افشای درست اطلاعات شرکت‌ها توسط سازمان بورس و اوراق بهادار در زمان مناسب، موجب انتشار اطلاعات و شفافیت معاملات و نظارت کامل بر فعالیت‌ها شده است.

 مجید عشقی افزود: شرکت ها در ۶ ماهه امسال سودآوری بسیار مناسبی نسبت به سال گذشته داشته‌اند و P/E بازار از اعداد بالای ۳۰، ۴۰ به اعداد ۴، ۵ و ۶ رسیده و قیمت سهام را جذاب‌تر کرده است.به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار؛ در راستای رفع نگرانی‌های اشخاص حقیقی، از صندوق‌های بازارگردانی، صندوق‌های با درآمد ثابت و هلدینگ‌های بزرگ، دعوت شده تا فعالیت خود را در بازار افزایش دهند که در همین راستا، خریدهای خوبی انجام شده و طی صحبت‌هایی هم قرار شد این خریدها همچنان ادامه پیدا کند.

عشقی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه تلاش می‌کنیم بازار را به ثبات برسانیم، اظهار کرد: متاسفانه رشد و نزولی‌ شدن سریع برای بازار سرمایه «سم» محسوب می‌شود و این به ماهیت سرمایه گذاری برمی‌گردد به طوری که به دنبال رشد سریع سرمایه‌گذاری‌ها، نزولی شدن بازار دور از انتظار نیست.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در توضیح مطلب فوق افزود: به طور کلی کسری بودجه دولت از بازار سرمایه تامین نمی‌شود بلکه ابزارهای دیگری در بانک مرکزی، سیستم بانکی، بیمه‌ها وجود دارد که به تامین کسری بودجه کمک می‌کند. و با توجه به اینکه انتشار اوراق به نیت جبران کسری بودجه بازار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد وزارت اقتصاد و سازمان بورس به صورت هماهنگ و همسو با توجه به کشش بازار اقدام به انتشار اوراق کرده و اینطور نیست که بدون برنامه اقدام به انتشار اوراق کرد.

اظهارنظرهای نادرست از بازار سرمایه

وی با اشاره به برخی خبرها و عکس‌ها مبنی بر انتشار اخیر اوراق در بازار سرمایه، گفت: طی ۴۰ روز گذشته حتی یک ریال انتشار اوراق در بازار سرمایه نداشتیم اما متاسفانه با عکس‌ها و مصاحبه‌هایی در رسانه‌ها مواجه می‌شویم که حاکی از انتشار اوراق بوده است.

دکتر عشقی در این باره توضیح داد: این اخبار تنها یک شایعه است و دولت اقدام به فروش اوراق نکرده بلکه معامله‌ای بین بانک‌ها بوده و ربطی به دولت ندارد.

وی تاکید کرد: باید مراقب اظهارنظرهایی که از سوی برخی افراد صورت گرفته و در فضای رسانه‌ها منتشر می شود باشیم.

وی خاطر نشان کرد: خریداران اوراق با خریداران سهام در بازار سرمایه متفاوت بوده و بازیگران خاص خود را دارند و به طور کلی فردی که اوراق خریداری می‌کند دیگر اقدام به فروش سهام خود نمی‌کند بلکه برنامه‌ریزی برای اوراق خریداری شده و مدیریت ثروت خود دارد.

معضل رانت در شرکت‌ها  

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این برنامه عنوان کرد: تمام تلاش ما این است که از قیمت‌گذاری دستوری و ایجاد رانت در شرکت‌ها جلوگیری کنیم.

وی افزود: ما نمی توانیم ثروت مردم را در بورس دعوت کرده تا سهام شرکت‌ها را بخرند و از آنجا دست در جیب شرکت‌ها کرده و پول مردم را به هر دلیلی بیرون بکشیم.

دکتر عشقی بیان کرد: به عنوان متولی بازار سرمایه، وظیفه حفاظت از منافع شرکت‌ها را بر عهده دارم به طوری که در بحث مربوط به فولاد، محصولات فلزی و پتروشیمی اقدامات لازم انجام شده و دولت هم همکاری‌های لازم را داشته  است و در مابقی صنایع نیز با کمک دولت سیزدهم و قول همکاری صد در صدی آنان، این کار امکان‌پذیر خواهد بود.

طرح‌های توسعه‌ای در صنایع

مجید عشقی در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: در حال حاضر طرح‌های توسعه‌ای بسیار بزرگی در صنایع مختلف وجود دارد به طوری که شب گذشته با بخش صنایع معدنی و فلزی جلسه مبسوطی برگزار و  طرح‌های توسعه‌ای زیادی در حوزه صنایع معدنی، اکتشاف و غیره مطرح شد.

وی گفت: اگر بتوانیم تجهیز منابع کافی داشته و به افزایش سرمایه شرکت‌ها کمک کنیم به طور قطع به ثبات بازار سرمایه از طریق طرح‌های توسعه، ایجاد اشتغال و در نهایت سودآوری شرکت‌ها کمک خواهد شد.

سیکل‌های دوره‌ای در بازار سرمایه

رییس سازمان بورس و ارواق بهادار گفت: جو کاهشی و ناامیدی از بازار سرمایه پیش  از این نیز در سال‌های ۸۳، ۸۴ و ۹۲ هم وجود داشته و سال گذشته بازار برای چندمین بار این جو را تجربه کرده اما به دلیل افزایش تعداد سهامداران طی سال‌های اخیر شدت آن نسبت به گذشته بیش از قبل خود را نشان می‌دهد.

وی اعلام کرد: در حال حاضر در سازمان بورس و در شرکت سپرده‌گذاری نزدیک به ۵۸ میلیون کد سهامداری صادر شده است و این موضوع، حساسیت موضوع را بالا می‌برد.

عشقی تصریح کرد: ما به پشتوانه جامعه سهامداری و با توجه به منابع کل جمعیت کشور که درگیر بازار سرمایه هستند، پیگیر جدی برای بحث قیمت گذاری‌ها و جلوگیری از ایجاد رانت توسط اموال شرکت های بورسی هستیم تا تکرار نشده و بتوانیم به سودآوری و در نهایت به توسعه شرکت‌ها کمک کنیم.

دسترسی مردم به کانال رسمی انتشار اطلاعات

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای ثبات بازار سرمایه دارید، گفت: بحث اطلاع رسانی به موقع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که با توجه به تغییر و تحول یک ماهه در سازمان بورس و ارواق بهادار، وقفه‌ای در بحث اطلاع رسانی ایجاد شد که امیدواریم با برنامه‌ریزی دقیق و مناسب، به صورت منظم، اطلاع رسانی درستی از وضعیت بازار و شایعاتی که مطرح می‌شود، داشته باشیم تا مردم به کانال رسمی انتشار اطلاعات دسترسی داشته و یکسری اخبار که در رسانه‌ها به صورت خلاف واقع منتشر می‌شود بر جریان بازار اثرگذار نباشد.

عشقی در پایان به جلسه امروز با فعالان بازار اشاره کرد و گفت: همه فعالان بازار اذعان دارند که قیمت ها بسیار خوب است و با ابزارهای موجود خرید مستقیم سهام ، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و همچنین انتشار اوراق اختیار تبعی، حداقل سود از خرید سهم‌ها به دست می آید.
منبع:گسترش نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا