بورساخبار بورس و اقتصاد

ورود مجلس به بورس!

 سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ در حالی کار خود را آغاز خواهد کرد که شاخص کل بورس روز دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ در نهایت با افزایش ۲۱۱۱۴ واحدی بر روی کانال یک میلیون و ۳۶۱ هزار و ۴۰۶ واحد آرام گرفت.بازار سرمایه، بورس، مجلس، همتی، بورس محکم، قالیباف، مجلس انقلابی از جمله هشتگ‌های پرکاربرد روز گذشته بودند که کاربران در توییت‌های جدی و گاه با لحن شوخی نظراتشان را درباره صحبت‌های مسوولان و شرایط بورس می‌نوشتند. اما یکی از توییت‌هایی که روزگذشته مورد توجه کاربران قرار گرفت این نوشته بود: «بورس مثل بچه‌ طلاق شده، که بین پدرو مادر در نوسان است. دولت می‌گوید حمایت می‌کنم، مجلس مخالفت می‌کند و بالعکس! به نظرم برای حفظ سلامت این بچه، بهتر است او را بدهید پرورشگاه، مردم خودشان تَر و خشکش می‌کنند، شما هم بروید جای دیگر دعوا کنید.»

جلسه غیرعلنی نماینده‌های مجلس درباره بازار سرمایه و بورس یکی از موضوعات مهم دیروز بین کاربران فضای مجازی بود. اما نکته مهم در پرداختن به این جلسه حضور گسترده و فعال کاربرانی که ارزشی خوانده می‌شوند در فضای توییتر و حمایت آنها از مجلس در ورود به بازار سرمایه و بورس بود. این کاربران که عمدتا از طرفداران نماینده‌های مجلس فعلی و رئیس آن یعنی محمدباقر قالیباف هستند در توییت‌هایشان از این اقدام حمایت کرده بودند. یکی از این کاربران نوشت: امروز باز هم مجلس به میدان آمد تا از سرمایه و پول مردم صیانت کند و دست مافیای بورس و چهار درصدی‌هایی که به پشتوانه دولت، سرمایه‌های مردم را به قهقرا کشیدند، از بازار کوتاه کرده و محل امنی برای سرمایه‌گذاری و حمایت از تولید داخلی ایجاد کند.» هرچه از جلسه غیرعلنی مجلسیان می‌گذشت، به تعداد این کاربران اضافه می‌شد و سعی می‌کردند که در نوشته‌هایشان مانوری تبلیغاتی‌ برای رئیس مجلس هم داشته باشند. برای مثال یکی از این کاربران نوشت: «بعد از نظارت میدانی رئیس مجلس در خوزستان، این بار مجلس‌ انقلابی باید فوری به بورس و ارز و اقتصاد رسیدگی کند تا سازمان بورس با تصمیمات صبح شنبه‌ای با معیشت مردم بازی نکند.» همان‌طور که خواندید این کاربران با کنایه و طعنه به تصمیمات دولت در نوشته‌هایشان تلاش می‌کردند تا دولت دوازدهم را در حوزه اقتصاد و مخصوصا درباره بورس مقصر جلوه دهند و این‌طور نظراتشان را به اشتراک بگذارند که ورود مجلس و به ویژه رئیس مجلس باعث می‌شود که بورس از این حال ناخوش خارج شود. «این‌بار مجلس در میدان بورس. در دوره‌ای که زندگی و معیشت مردم در حال فروپاشی است، مجلس به بحث بورس و اقتصاد ورود پیدا کرد تا با نظارت دقیق، دولت خسته را وادار به سرو سامان دادن وضعیت موجود کند.» در مقابل اما عده‌ای از کاربران ورود مجلس و دولت به حوزه بورس را اتفاق خوبی نمی‌دانستند و این مساله را مطرح می‌کردند که در نهایت این مردم هستند که ضرر می‌کنند. برای مثال یکی از توییت‌های کاربران در این باره که مورد توجه قرار گرفت از این قرار بود: «می‌ترسم بورس هم مثل کنکور دستاویزی برای لجبازی دولت با مجلس شود» اما گروه دیگری هم بودند که رئیس کل بانک مرکزی را مقصر وضعیت بورس معرفی می‌کردند و در نوشته‌هایشان از نماینده‌ها می‌خواستند که او را برای پاسخگویی به مجلس دعوت کنند. یکی از این کاربران نوشت: «امیدوارم امروز در مجلس، به آقای همتی تذکر داده شود که به فکر عواقب تصمیمات نسنجیده باشند.» و در نهایت برخی دیگر از کاربران این مساله را مطرح کردند که بورس ابزاری برای تبلیغات انتخاباتی سال ۱۴۰۰ شده است و عده‌ای سعی می‌کنند خودشان را منجی بورس جا بزنند. یکی از این کاربران نوشت: «آیا جریانی می‌خواد خودش رو منجی بورس و نگران جیب مردم نشان بده و جریان سیاسی دیگری را این‌گونه تخریب کنه؟»

دقیقا کجا محکم پای کار بوده‌اید؟

صحبت‌های روز گذشته علی صحرایی، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران مبنی بر اینکه خیلی عوامل بر بازار و تصمیم‌گیری فعالان بازار سرمایه اثر دارد، از جمله اینکه مردم فهمیدند حاکمیت برای صیانت از سرمایه‌گذاری‌شان محکم پای کار است و اگر نیاز باشد، اقداماتی فراهم می‌کند که نقدشوندگی سرمایه‌گذاری در بورس تضمین شود. یکی از سوژه‌های روز گذشته فعالان بازار سرمایه و بورس در شبکه اجتماعی توییتر بود. در همین رابطه مهدیه کردی خبرنگار، در توییتر خود نوشت:  «حمایت‌هایتان‌ حتی برای چند نماد شاخص‌ساز هم چندان محکم نبود، چه برسد به باقی بازار.» کاربری هم برای این خبرنگار در قسمت نظرات نوشت: «کجا دقیقا پای کار بوده است؟ کاش می‌شد این موضوع را از طریق قانونی بازخواست کرد.»
منبع:گسترش نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا