ارزهای دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

معرفی ارز دیجیتال BarnBridge و توکن باند (BOND)

در این مقاله از فیماچارت به معرفی ارز دیجیتال BarnBridge و توکن باند (BOND) می پردازیم. در ابتدا باید بدانید که این ایده و وایت پیپر نخستین‌ بار در چه سالی مطرح شد. پاسخ این سوال فصل دوم سال ۲۰۱۹ است. در آن زمان، MakerDAO به‌ تازگی آغاز به جلب آگاهی عمومی کرده بود و موفق شد آنچه را که امروز تحت عنوان جامعه DeFi یا امور مالی غیرمتمرکز می‌شناسیم ترسیم نماید.

بالا گرفتن سطح بدهی‌ها در سراسر جهان پیش از بحران مالی ناشی از بیماری کووید-۱۹ نیز در حال به وقوع پیوستن بود. در ربع اول سال ۲۰۲۰ شاهد افزایش بدهی جهانی تا سطح ۲۵۸ تریلیون دلار بودیم. این رقم، با استناد به مؤسسه مالی بین‌المللی (IIF) که نماینده بانک‌های جهانی و مؤسسات مالی است، ۳۳۱ درصد بالاتر از تولید ناخالص داخلی (GDP) برآورد شده است.

با توجه‌ به اینکه فدرال رزرو تحت این پوشش کار می‌کند که عرضه نقدی نامحدودی دارد و به‌ اصطلاح «پول چاپ می‌کند»، کاملاً واضح است که این اعداد احتمالاً افزایش‌ می‌یابد و صدور بدهی به تولید ناخالص داخلی همچنان شتاب می‌گیرد.

سیستم مالی سنتی که در این مقاله از آن تحت عنوان TradFi یاد شده است، در آستانه یک پیک تاریخی در سطح بدهی کل و در عین‌ حال سقوط نرخ بهره و بازده قرار دارد. از سوی دیگر، سیستم مالی غیرمتمرکز را داریم که در اینجا از آن با نام پروژه‌های دیفای (DeFi) یاد خواهیم کرد.

این سیستم با دارایی‌های دیجیتال و رمزارزها در اقتصاد دیجیتالی در حال شکوفایی است. اگرچه سطح بدهی که تحت عنوان TVL یا ارزش کل قفل شده در پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز نامیده می‌شود، از چند صد میلیون در سال ۲۰۱۹ تا میلیاردها دلار در سال ۲۰۲۰ رشد داشته است، نرخ‌های ناچیز ارائه‌شده توسط محصولات مشابه در سیستم TradFi در برابر بازده این پروتکل‌ها رنگ می‌بازد. متقابلاً با توجه‌ به سطح ریسک بالاتری که به طور پیش‌فرض به همراه کارایی بالاتر فناوری‌های قرارداد هوشمند ارائه می‌گردد، درصد بازده سالانه (APY) در پروتکل‌های غیرمتمرکز در مقایسه با سیستم مالی سنتی با اختلاف بیشتر خواهد بود. به طور سنتی، سرمایه در گردش به دنبال بازده بالاتر حرکت می‌کند و به همین علت ما شاهد شتاب بالاتر انتقال TVL به DeFi هستیم. این روندی است که در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

نیاز به ابزارهای مالی سنتی نام‌آشنای TradFi در سراسر اکوسیستم DeFi هیچ‌ گاه به جدیت اکنون نبوده است. در اینجا است که ایده ارز دیجیتال BarnBridge (بارن بیریج) قدم به عرصه می‌گذارد.

ارز دیجیتال BarnBridge چیست؟ سراشیبی‌های خطر و پل‌های TradFi

ابزارهای کسب بازده در بازارهای غیرمتمرکز که APY بیشتری را در مقایسه با بازارهای سنتی به دست می‌آورند، در حال حاضر وام‌های با پشتوانه ارز دیجیتال هستند. به‌ جای فروش ارزهای دیجیتال و دریافت ارز فیات به‌ جای آن، وام‌گیرندگان دارایی‌های دیجیتال را استیک می‌کنند و در ازای آن دارایی دیجیتال می‌گیرند. اگرچه این وام‌ها اغلب وام‌هایی کوتاه‌مدت هستند که به معامله‌کنندگان ارائه می‌شوند، این سیستم کارآیی و پتانسیل خود برای توسعه را اثبات نموده است. چنین کارآیی بالایی خواه‌ناخواه موجب بالاتر رفتن ارزش و مدت‌ اعطای وام‌ها در دفاتر کل غیرمتمرکز خواهد گردید. قراردادهای هوشمند چنین امری را ممکن می‌سازند. این قراردادها می‌توانند تا زمانی که هر دو طرف تراکنش مطابق الگوریتم به تعهدات خود وفا کنند، وثیقه‌های دیجیتال را نگهداری نمایند.

انجام عملیات‌های هزینه‌بر و پردردسر سیستم سنتی با استفاده از الگوریتم‌ها منجر به کاهش هزینه دریافتی توسط کارکنان برای انجام آنها می‌گردد. مزایای فوق‌الذکر در کنار در نظر داشتن ریسک بالاتر باعث شده‌اند که بازدهی در سیستم‌های غیرمتمرکز بالاتر برود.

کارآیی قراردادهای هوشمند و فناوری‌های DAO امکان ساخت ابزارهای مالی مرکب مشتق شده از سیستم را میسر می‌سازد و درجه‌ای از شفافیت و امنیت را فراهم می‌آورد که در شبکه‌های مالی کنونی قابل‌تصور نیست.

تمامی این سودمندی‌ها در حال حاضر از وام‌های با پشتوانه کریپتو منشأ می‌گیرد.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، این سودمندی‌ها احتمالاً قابل تعمیم به وام‌های مسکن و بدهی‌های شرکت‌های سهامی است و در بازه‌ای طولانی‌تر به پلتفرم‌های غیرمتمرکز منتقل می‌گردند. همچنین به‌ این‌ ترتیب مشتقات پیچیده‌تری بسته به بدهی و بازده به پلتفرم‌های غیرمتمرکز منتقل می‌گردد؛ بنابراین قادر خواهیم بود مشتقات بسیار پیچیده‌تری را ساختاربندی کنیم و این مشتقات را با کارآیی و شفافیتی بسیار بیشتر از آنچه تا قبل از ابداع بلاکچین، ارزهای دیجیتال، قراردادهای هوشمند و فناوری سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز امکان‌پذیر بود، ردگیری کنیم. به‌ مرور زمان ۲۴۴ تریلیون دلار بدهی و مشتقات مبتنی بر بازده به فناوری‌های با کارآیی بالاتر منتقل می‌گردند.

مهاجرت بازده و مشتقات مبتنی بر بازده از سیستم‌های مالی متمرکز با کارآیی پایین‌تر به سیستم‌های مالی غیرمتمرکز با کارآیی بالا به یکی از عمده‌ترین مصادیق گردش ثروت در تاریخ بشر مبدل خواهد شد. هدف از ایجاد ارز دیجیتال BarnBridge نیز کمک به تسهیل این مرحله گذار و افزایش هر چه بیشتر کارآیی سیستم مالی غیرمتمرکز و نیز ارتقای انعطاف‌پذیری در ریسک و جذابیت آن برای طیفی گسترده از مخاطبان بوده است.

برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند وارد بازار رمزارزها شوند ولی ۱) نمی‌خواهند خطر مالکیت، قرض دادن یا دریافت یک دارایی دیجیتال کامل را به جان بخرند و ۲) قرار نیست به استفاده از یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) به‌ منظور ایجاد یک قرارداد هوشمند با قابلیت مستندسازی هر دو سمت وام یا توافق همت گمارند، انتخاب‌های بی‌شماری در بازار وجود دارد.

بیش از ۹/۹۹ درصد از بدهی جهانی همچنان توسط بازارهای سنتی شکل‌ گرفته و تشنه دستیابی به بازدهی است.

از سوی دیگر، شرکت‌های مالی پیشرفته‌تر هیچ‌ گونه ریسکی را به جان نمی‌خرند. این امر موجب می‌شود که در هر نقطه از منحنی بازدهی ساختارهای متفاوتی شکل بگیرد که مخاطره‌آمیز‌ترین آنها (به احتمال زیاد صندوق‌های تأمین سرمایه) بر آن است که کمترین پول ممکن را در ازای بیشترین بازگشت سرمایه به پوشش ریسک (Hedge) یا شرط خود اختصاص دهد.

در نقطه مقابل، سرمایه‌گذاران محافظه‌کارتر اغلب مایلند از بخش بزرگی از فرصت‌های ترقی به‌ منظور دسترسی به ابزارهای مالی ایمن‌تر چشم‌پوشی کنند. محصولات «عاری از ریسک»ی که TradFi از آنها یاد می‌کند، در حال حاضر در اکوسیستم مالی غیرمتمرکز قابل‌عرضه نیستند. فرصت خوبی که برای ساختاربندی این نوع ابزارهای مالی ایجاد شده است به سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیرتر در بازارهای سنتی این امکان را می‌دهد که به بازارهای غیرمتمرکز کوچ کنند.

در فاز کوتاه‌مدت (DeFi) و میان‌مدت (اثبات سهام) سراشیبی ریسک همچنان موجب ایجاد بازارها و صنایع متناسب با شرکت‌های سرمایه‌گذاری سنتی که می‌‌خواهند «از صفر شروع کنند» و «به رقم بالای ۱ درصد برسند» می‌گردد. در همین حین، انواع بیشتری از وام‌ها به دفاتر کل غیرمتمرکز منتقل خواهند شد. در درازمدت و تا حدی در نتیجه این فرآیند، وام‌دهندگان و وام‌گیرندگان متوجه دلیل برتری و هزینه کمتر واسطه‌های غیرمتمرکز و بدون نیاز به اعتماد (Trustless) در مقایسه با واسطه‌های طرف ثالث کنونی خواهند گردید. در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد، کسرهای بزرگ‌تری از ۲۴۴ تریلیون دلار در بدهی جهانی به زنجیره منتقل خواهند شد و به‌ این‌ ترتیب فرصتی برای کسب بازدهی بیشتر، سراشیبی خطر بالاتر و محصولات شبه CD (بدهی‌های وثیقه‌دار) بیشتر برای سپرده‌گذاران فیات و کریپتوکارنسی در بانک‌های تجاری و بازارهای مالی نوین فراهم خواهد آمد.

ویژگی‌های ارز دیجیتال BarnBridge (بارن بریج)

ارز دیجیتال BarnBridge نخستین پروتکل مشتق‌شده از نوسانات بازار است. پیش از روی کار آمدن فناوری قراردادهای هوشمند، تقریباً ردگیری و تخصیص بازده به سهمی مشخص از سرمایه به طور شفاف و بدون نیاز به اعتماد امکان‌پذیر نبود. در نتیجه امکان پوشش ریسک در برابر نوسانات بازار نیز وجود نداشت. از نظر تئوری شما می‌توانید به‌ منظور پوشش ریسک‌های متعدد، اقدام به ساخت مشتقات رمزارز از تمامی نوسانات منشأ‌گرفته از بازار نمایید. از جمله برخی از مثال‌های این امر می‌توان به حساسیت نرخ بهره، نوسانات قیمت بازار، نوسانات شانس قابل پیش‌بینی بازار، نوسانات نرخ‌های پیش‌فرض بازار مسکن، نوسانات قیمت‌های کالا و تعداد ظاهراً نامحدودی از نوسانات منشأ‌گرفته از بازار به‌ منظور پوشش ریسک یک موقعیت معین اشاره کرد.

هدف بارن بریج ساخت نخستین پروتکل مشتقات با زیرساخت مشترک برای تمامی این نوسانات است. در مرحله نخست، تمرکز بر حساسیت بازده و قیمت بازار خواهد بود. در مراحل بعد، طیفی گسترده‌تر از هج‌ها در برابر نوسانات در اکوسیستم غیرمتمرکز معرفی می‌شود. هدف از ساخت ارز دیجیتال BarnBridge این بوده است که مستقل از پلتفرم و دارایی عمل کند.

شما می‌توانید با تقسیم ارز دیجیتال بارن بریج به اجزای عملاً نامحدود، مجزا و قابل معادل‌سازی به دلار یا ساخت مشتقات رمزارز از آنها، ریسک مربوط به دارایی‌های دیجیتال و حساسیت بازده دارایی‌های دیجیتال را کاهش دهید. ارز دیجیتال بارن بریج با هدف هموار ساختن منحنی ریسک طراحی شده و از طریق ساخت مشتقات مبتنی بر بدهی و بازده با کارایی بیشتر، استراتژی‌های لایه‌ای مدیریت ریسک را برای سرمایه‌گذاران DeFi و نیز TradFi فراهم می‌آورد.

اوراق قرضه SMART yield

در حال حاضر، سیستم مالی غیرمتمرکز عمدتاً نرخ مستمری سالیانه متغیری را ارائه می‌دهد. با این‌ حال، قابلیت تعیین نرخ ثابت برای بازده، به شکل وثیقه قفل‌شده با سررسید بازپرداخت‌ها یا اوراق قرضه و نیز بازده با نرخ ثابت بدون سررسید یا مستمری وجود خواهد داشت. اعتقاد ما بر این است که این ایده جدیدی نیست و طبیعتاً چنین محصولاتی به‌ مرور زمان در شبکه DeFi ظاهر می‌گردند. با این‌ حال، تنوع مشتقات و کاهش پیچیدگی حاصل در برنامه‌ریزی مالی در صورت وجود بازده ثابت در قراردادهای هوشمند در مقایسه با بازارهای مالی سنتی مسحورکننده خواهد بود.

ابزارهای مالی غیرمتمرکز حاکی از قدرت صنعت مالی بدون نیاز به اعتماد هستند. پروژه‌های نیروگاهی در فضای DeFi مانند MakerDAO ،Synthetix ،AAVE ،Compound ،Curve و سایر پروژه‌ها با جایگزین ساختن دفتر‌دارها، وکالت‌نامه‌ها و سلسله‌مراتب‌ها با الگوریتم‌ها، اوراکل‌های بدون نیاز به اعتماد و دفاتر کل غیرمتمرکز، بدون هیچ‌ گونه محدودیتی و از طریق حذف رانت‌های ابزارهای TradiFi، برای کاربران تولید بازده می‌نمایند. بازده‌های برخاسته از بازار برای هر یک از پلتفرم‌های غیرمتمرکز متفاوت است و با وجود این، سرویس واحدی برای گردآوردن تمامی پروتکل‌های غیرمتمرکز مختلف و نرمال‌سازی منحنی ریسک و کاهش ریسک مشتقات وجود ندارد.

به‌ علاوه، کارایی پروتکل‌های وام‌دهی در بازارهای کنونی DeFi وجود ندارد. قابلیت کسب بازده از پروتکل‌های متعدد و ترانشه کردن آنها در دو دسته با بازده بالا و پایین در بازارهای مالی سنتی نیز وجود دارد؛ اما در بازارهای مالی غیرمتمرکز با فرض اینکه سطح قابل قبولی از نقدینگی وجود داشته باشد، با کارایی بالاتری یافت می‌گردد.

بنابراین نه‌تنها کاربران DeFi به‌ این‌ ترتیب می‌توانند به بازده ثابتی دست یابند، بلکه این بازده‌ها از پروتکل‌های متعدد در اکوسیستم جمع‌آوری‌ می‌شوند و یک بازار با کارایی بالاتر را شکل می‌دهند. این امر به نوبه خود منحنی بازده را هموارتر می‌سازد.

در حالی‌ که انتظار می‌رود که هر یک از پروتکل‌های وام‌دهی به معرفی مفاهیمی پیرامون درآمد ثابت در پلتفرم خود بپردازند، یک وجه تمایز عمده در رویکرد فرا پروتکلی به درآمد ثابت، در دارایی‌های متنوع و ریسک متغیر پلتفرم نهفته است. جمع‌آوری الگوریتمی دارایی‌های دیجیتالی با پتانسیل ایجاد بهره در شماری از پلتفرم‌های وام‌دهی ما را قادر می‌سازد که به کارایی بالاتری از طریق پراکندگی ریسک و نرمال‌سازی منحنی ریسک دست یابیم. با توجه‌ به اینکه پلتفرم ارز دیجیتال BarnBridge مستقیماً از یک پلتفرم اختصاصی پول قرض نمی‌دهد و در عوض وام‌ها را از سراسر شبکه جمع‌آوری می‌کند، این امر به ما این امکان را می‌دهد که مستقل از پلتفرم و نیز مستقل از دارایی دیجیتال به فعالیت بپردازیم و در نتیجه زمینه را برای ساختاربندی پیچیده‌تر و سیستم‌های رتبه‌بندی اوراق قرضه در پایین‌دست آماده می‌سازد.

در زیر سناریوهای ریسک و ضرر را مشاهده می‌کنید:

سناریوی شماره ۱:

سناریوی شماره ۲:

وثیقه‌های جمع‌آوری‌شده را می‌توان در پروتکل‌های وام‌دهی یا قراردادهای تولید بازده سپرده‌گذاری کرد. به‌ این‌ ترتیب بازده به شکل توکنیزه‌شده و در ترانشه‌های مختلف دسته‌بندی می‌شود. این بدان معنا است که شما می‌توانید از بالاترین ترانشه خریداری نمایید و بازده کمتری دریافت کنید؛ اما در این صورت در معرض خطر بسیار کمتری خواهید بود. اوراق قرضه SMART به‌ عنوان راهی برای خرید و فروش ریسک بازده بر مبنای قیمت‌های تعیین‌شده توسط بازار شناخته می‌شود.

اوراق قرضه SMART Alpha

ساختار اوراق قرضه SMART Alpha با اوراق سنتی بازده همخوانی ندارد. در عوض ساختاربندی آن از طریق سطوح مختلف مواجهه قیمت بازار که تحت عنوان سراشیبی‌های خطر نامیده می‌شوند، صورت می‌گیرد. منظور این است که لازم نیست هر سطل یا ترانشه‌ای برای مواجهه قیمت در سراسر منحنی ریسک خود مسطح باشد. در واقع، لازم نیست ۱۰۰ دلار ابتدایی مواجهه قیمت تحت تأثیر فرازوفرود ناشی از بی‌ثباتی قرار گیرد. این امر را می‌توان مشابه برخورداری از مالکیت مشترک از طریق پاره‌سهم دانست؛ با این تفاوت که ریسک/پاداش برای پاره‌سهم‌ها متفاوت است.

برای مثال، اگر فرض کنیم قیمت فعلی یک ETH قرار است ۱۰۰۰ دلار باشد و این قیمت تا ۹۰۰ دلار کاهش یابد، اولین (خطرناک‌ترین) ترانشه درصد ضرر بیشتری را تجربه خواهد کرد. از سوی دیگر، اگر قیمت یک واحد ETH باید ۱۰۰۰ دلار باشد و این قیمت به ۱۱۰۰ دلار افزایش یابد، اولین (خطرناک‌ترین) ترانشه بیشترین سود را خواهد برد.

محاسبه و تخصیص این سود و زیان‌ها در ترانشه‌ها به کمک الگوریتم‌های قراردادهای هوشمند صورت می‌گیرد. هر ترانشه را می‌توان به‌ عنوان یک دارایی دیجیتال منحصربه‌فرد مورد معامله قرار داد و برای آن نام اختصاصی تعیین کرد. این ترانشه‌ها به‌ عنوان سراشیبی‌های خطر عمل می‌کنند و در آن کاربران هر یک با درجه خطرپذیری مختص به خود می‌توانند مواجهه قیمت با دارایی‌های دیجیتال داشته باشند.

SMART Alpha راهی برای ساخت ترانشه‌ها از یک دارایی منفرد و جمع‌آوری چندین دارایی با امکان تولید بازده فراهم می‌آورد. در این سیستم سراشیبی پایین خطر، نرخ بازگشت سرمایه کمتری را در زمان افزایش دارایی به دنبال خواهد داشت و در عین‌ حال در هنگام سقوط قیمت نیز ضرر کمتری را متوجه سرمایه‌داران خواهد ساخت. با وجود این، نتیجه فوق بدون نیاز به بازده نیز امکان‌پذیر خواهد بود. فرصت‌هایی که در اختیار مهره‌های پایین‌دست برای استفاده از سراشیبی‌های خطر در زمینه تعهدات وثیقه‌ای گوناگون قرار داده شده است، جزو پیشرفت‌های منطقی این سراشیبی‌ها به‌ حساب می‌آید.

رابط کاربری UI/UX (روشن)

توکن BOND

توکن باند یک توکن ERC-20 است که به‌ منظور استیک کردن در سیستم به کار می‌رود. همچنین این توکن با راه‌اندازی ماژول حاکمیتی ارز دیجیتال BarnBridge به‌ عنوان یک توکن حاکمیتی نیز کاربرد خواهد داشت. استاندارد توکنی ERC-20 ایجاب می‌کند که توکن $BOND در تمامی صرافی‌ها قابل معامله باشد و نیز بتوان آن را در هر کیف پولی ذخیره کرد. به‌ این‌ ترتیب امکان دسترسی هر فردی از هر کجای جهان به این توکن وجود خواهد داشت.

عرضه اولیه BarnBridge

جزئیات توزیع توکن باند (BOND) با هدف تسهیل اکثر پروتکل‌های غیرمتمرکز به‌ دست‌ آمده و تضمین‌کننده آن است که قدرت تنها در دست افراد معدودی در گردش نباشد.

واگذاری عادلانه

نقشه واگذاری توکن باند با این هدف طراحی شده که کاربران پس از مدتی خود را در موقعیتی آسیب‌پذیر در بازار نبینند. توکن‌های اختصاص‌یافته به بنیان‌گذاران، سرمایه‌گذاران اولیه (Seed) و مشاوران همگی در یک قرارداد هوشمند قفل شده‌اند و این توکن‌ها به‌صورت هفتگی در طی یک دوره دوساله آزاد می‌شوند. دوره واگذاری با راه‌اندازی سازوکار ییلد فارمینگ آغاز می‌گردد. جزئیات این واگذاری از قرار زیر است:

  • مقدار کل توکن‌های باند ($BOND): ۱۰۰۰۰۰۰۰
  • درصد توکن‌های $BOND اختصاص‌یافته به بنیان‌گذاران، سرمایه‌گذاران اولیه و مشاوران: ۲۲ درصد
  • مقدار کل توکن‌های $BOND واگذارشده: ۲۲۰۰۰۰۰
  • مدت‌ واگذاری: ۱۰۰ هفته
  • برنامه آزادسازی: هفتگی
  • مقدار توکن‌های $BOND آزادشده در هر هفته: ۲۲۰۰۰
  • درصد توکن‌های $BOND آزادشده در هر هفته: ۲۲/۰ درصد

آینده ارز دیجیتال BarnBridge

با توجه‌ به اینکه انجام چندین عملیات، هر یک با کارمزد گس متفاوت، ضرورت دارد، این کارمزدها به‌ سرعت روی‌ هم جمع می‌شوند. راهکارهای لایه ۲ موجب افزایش مقیاس‌پذیری می‌گردد و امکان انجام عملیات‌ پیچیده و نقل و انتقالات با تعداد بالا را در عین کاهش هزینه‌های مربوطه، فراهم می‌آورد. یکی از راه‌حل‌های بالقوه که پیش‌تر در اختیار شبکه اصلی قرار گرفته است، zk rollup ها هستند. این rollup ها موجب جمع‌شدن ترانسفرها در یک تراکنش واحد می‌شوند. اغلب محاسبات مربوط به این فرآیند در خارج از زنجیره و به کمک گواهی‌های اثبات انجام می‌گیرند. به‌ این‌ ترتیب با انجام عمده کار در خارج از زنجیره، می‌توان توان عملیاتی بالاتر و هزینه‌های کمتر را انتظار داشت. نکته مهم دیگر این است که به‌ این‌ ترتیب امنیت کاربران نیز حفظ می‌گردد. با توجه‌ به اینکه این اپلیکیشن جامعه بزرگی از کاربران فعال را مورد هدف قرار می‌دهد، راهکارهایی که با هدف مقیاس‌پذیری ارائه می‌شوند راهکارهای برتر خواهند بود.

  • سواپ‌های SMART – به‌ این‌ ترتیب یک وام قابل تجزیه به ۴ ابزار مالی خواهد بود.
  • پوشش ریسک بازار پیش‌بینی SMART – مشتقات رمزارزها ریسک نوسانات را در بازار پیش‌بینی پوشش می‌دهند.
  • پیشگویی رتبه‌بندی برخاسته از بازار (Market Driven Ratings Oracle)

با به‌کارگیری خرد جمعی می‌توانیم شاخصی بسازیم که به‌ عنوان یک سیستم رتبه‌بندی عمل کند و سازوکاری برای پیشگویی (عملکرد اوراکل) در اختیار ما قرار دهد. از این سازوکار می‌توان در هر پلتفرمی در شبکه DeFi استفاده کرد.

چارچوب ارزیابی ریسک که برای رتبه‌بندی ترانشه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد را می‌توان به‌ منظور تعیین احساسات (Sentiment) بازار به کار برد. این رتبه‌بندی‌های تعیین‌کننده ایجاد ترانشه که از بازارهای شکل‌گرفته در پشت ترانشه‌های توکنیزه منشأ می‌گیرند، به‌ عنوان یک «سنجه ترس» عمل می‌کنند.

به طور خلاصه، اگر ترانشه‌های با ریسک بالاتر محبوبیت بیشتری داشته باشند، می‌توانند به‌ عنوان نشانه‌ای زودرس از ریسک پایین‌تر اجزای اصلی تلقی گردند. به همین ترتیب، اگر حجم به‌کارگیری ترانشه‌های ایمن با بازده پایین افزایش یابد، این اتفاق سیگنال خطر زودرسی برای آسیب‌پذیری سیستم و خطر بالقوه قریب‌الوقوع خواهد بود.

تاریخچه قیمت BarnBridge

توکن باند (BOND) فرازوفرودهای زیادی را از زمان معرفی اولیه آن در بازار پشت سر گذاشته است. نخستین‌ بار این توکن در اواخر مال اکتبر سال ۲۰۲۰ با قیمتی باورنکردنی معادل ۲/۱۴۶ دلار به فروش رسید. اما طولی نکشید که این قیمت به نصف قیمت اولیه کاهش یافت و در ابتدای نوامبر سال ۲۰۲۰ هر واحد توکن BOND با رقمی معادل ۶/۸۵ دلار فروخته شد. از آن زمان تا پایان ماه آگوست سال ۲۰۲۱ که این توکن ارزشی معادل کمتر از ۲۸ دلار را به نام خود ثبت گردانید، قیمت باند (BOND) دستخوش نوسانات شدید قرار گرفته است. قله‌ها و دره‌های قیمت توکن باند را می‌توانید در نمودار زیر که از سایت CoinMarketCap آورده شده، مشاهده کنید.

ارز دیجیتال BarnBridge را از کجا بخریم و در کجا ذخیره کنیم؟

در حال حاضر بسیاری از صرافی‌های معتبر توکن‌های باند (BOND) ارز دیجیتال بارن بریج را مورد معامله قرار می‌دهند. از جمله صرافی‌هایی که می‌توانید برای خرید توکن ارز دیجیتال BarnBridge به آن مراجعه کنید، صرافی بایننس، کوین بیس، یونی سواپ، جمینی و Gate.io است. صرافی‌های ۱اینچ و IDEX و برخی صرافی‌های کمترشناخته‌شده نیز ممکن است توکن‌های باند را در جفت‌های معاملاتی با تتر یا اتریوم خرید و فروش نمایند. شما بهتر است ابتدا از صرافی‌های ایرانی تتر بخرید و سپس تتر خود را در صرافی‌های خارجی که ذکر شد، به ارز دیجیتال بارن بریج تبدیل کنید. همچنین اگر به دنبال کیف پول‌های معتبر و مطمئن برای ارزهای دیجیتال بارن بریج خود می‌گردید، ما به شما دو کیف پول مطرح متامسک و تراست والت را پیشنهاد می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا