ارزهای دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

معرفی ارز دیجیتال سرتیک (CertiK) و توکن CTK

بیش از ۱۰۰ بلاکچین برتر و پروتکل دیفای شناخته‌شده از قبیل بایننس، بنکور، بلاک استک، ترا، شیپ شیفت و … از امکانات امنیتی سرتیک جهت ممیزی و حسابرسی پروژه‌های خود بهره‌برداری کردند. بنیاد غیرانتفاعی ارز دیجیتال CertiK با هدف ارتقای استانداردهای امنیتی در فضای رمزارزها، می‌کوشد اعتماد کاربران به زنجیره‌های بلاکچین را حفظ کند.

بلاکچین سرتیک به ‌عنوان یک هاب کازموس (cosmos hub) دارای سازگاری کامل با ماشین مجازی اتریوم (EVM) و پروژه هایپر لجر بارو (Hyperledger burrow) و نیز سازگاری با eWASM و آنت چین (AntChain) شرکت آنت فایننشال است و به ‌این ‌ترتیب، سازگاری بین زنجیره‌ای را در اولویت نخست خود قرار می‌دهد.

با استفاده از پروتکل سرتیک، پروژه‌های بلاکچین قادر به دریافت توصیه‌های امنیتی از طریق اوراکل امنیتی (Security Oracle) خواهند بود. این پروتکل، لحظه‌ به ‌لحظه از تراکنش‌های روی زنجیره صیانت به عمل می‌آورد و طیف گسترده‌ای از نقاط آسیب‌پذیری مخرب را قبل از وقوع حادثه، شناسایی و علامت‌گذاری می‌کند.

پروژه‌های حسابرسی‌شده در هر پروتکل، بسته به سطح نمره امنیتی خود می‌توانند واجد شرایط عضویت در سرتیک شیلد (CertiKshield) شناخته شوند. این پروتکل‌ها یک سیستم بازپرداخت غیرمتمرکز و منعطف برای آن دسته از دارایی‌های رمزارزی است که به دلیل مسائل امنیتی به طور غیرقابل ‌برگشت ازدست‌ رفته یا سرقت شده‌اند. عضویت سرتیک شیلد برای تمامی اعضای جامعه این پروژه‌های بلاکچین واجد شرایط، آزاد است. سرتیک شیلد به این وسیله در برابر حوادث غیرمترقبه یک شبکه امنیت را برای دارندگان دارایی‌های کریپتو فراهم می‌کند.

از دیگر ابزارهای بومی این پروژه می‌توان به زبان برنامه‌نویسی دیپ سی (DeepSEA) با امنیت فوق‌العاده اشاره کرد که توسط بنیاد اتریوم، بنیاد Qtum و IBM مورد پشتیبانی قرار می‌گیرد. دیپ سی مستقیماً با ماشین مجازی سرتیک (CVM) که دارای سازگاری کامل با EVM است سروکار دارد.

CVM اطلاعات امنیتی بلاکچین و قراردادهای هوشمند را به نحوی نوآورانه افشا می‌کند و روش‌های بی‌سابقه‌ای را برای دسترسی، چک کردن و گنجاندن ریسک در تصمیمات قراردادهای هوشمند در اختیار قرار می‌دهد.

توکن CTK توکن ابزاری بومی برای ارز دیجیتال CertiK است. این توکن به‌ عنوان ابزار اصلی برای اجرای عملکردهای درون زنجیره‌ای مانند راه‌اندازی سیستم‌های اوراکل امنیتی و سرتیک شیلد، پرداخت کارمزد گس در پروتکل CertiK Chain و رأی‌دهی به تصمیمات حاکمیتی در شبکه به کار می‌رود.

پروتکل ارز دیجیتال سرتیک چگونه عمل می‌کند؟

برای تأیید امنیت پروتکل‌ها توسط ممیزی سرتیک نخست باید تیم توسعه‌دهنده پروتکل، قراردادهای هوشمند خود را در اختیار سرتیک قرار دهند. سپس اجزایی که پیش‌تر گفتیم همانند اوراکل امنیتی، فرآیند حسابرسی پروتکل را به انجام می‌رسانند. سپس گزارش حاصل از بررسی پروژه به تیم توسعه‌دهنده ارسال می‌شود. در این گزارش تمامی نقاط آسیب‌پذیری و مشکلات امنیتی پروتکل ذکر شده است. توسعه‌دهندگان می‌توانند از راه‌حل‌های پیشنهادی سرتیک جهت رفع این مشکلات استفاده کنند. البته دقت داشته باشید که ممیزی سرتیک تنها مشکلات را شناسایی می‌کند و در خصوص برطرف ساختن آنها، راه‌حل‌هایی را ارائه می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر، پروتکل ارز دیجیتال سرتیک به طور مستقیم نقشی در ارتقای امنیت بلاکچین‌ها ایفا نمی‌کند.

برای مشاهده لیست پروژه‌هایی که سرتیک حسابرسی آنها را انجام می‌دهد، می‌توانید به وب‌سایت رسمی ارز دیجیتال CertiK به نشانی certik.org مراجعه کنید. با کلیک روی هر یک از این پروژه‌ها می‌توانید از امتیازی که سرتیک به هر کدام اعطا کرده اطلاع پیدا کنید. سرتیک در امتیازدهی خود شش پارامتر زیر را مدنظر قرار می‌دهد:

  • تحلیل ایستای برنامه
  • مانیتورینگ درون زنجیره‌ای
  • تحلیل احساسات بازار نسبت به پروژه
  • مسائل حاکمیتی پروژه
  • نوسانات بازار
  • ارزیابی امنیتی

نقش اوراکل‌ها در ارز دیجیتال سرتیک چیست؟

اوراکل امنیتی توسط یک شبکه غیرمتمرکز از اپراتورها ایجاد می‌شود که از فناوری‌های امنیتی پیشرو در صنعت به ‌منظور ارزیابی قابل ‌اطمینان بودن قراردادهای هوشمند حیاتی مانند قراردادهای به ‌کار رفته در DeFi، استفاده می‌کنند. اپراتورها در ازای این امتیازات لحظه‌ای و قابل ارتقا، پاداش‌های رأی در قالب توکن CTK دریافت می‌کنند.

اوراکل امنیتی دارای قابلیت هم‌کنش‌پذیری با تمامی پروتکل‌ها است و به کاربران این پروتکل‌ها این امکان را می‌دهد که پیش از برهم‌کنش با قراردادهای هوشمند، تصمیماتی آگاهانه بگیرند. قراردادهای هوشمند ادغام‌شده با اوراکل امنیتی می‌توانند تراکنش‌های مخرب را علامت‌گذاری کنند و از وقوع این تراکنش‌ها و متعاقباً از موقعیت‌هایی که در آنها امکان از دست‌رفتن دارایی‌های رمزارز وجود دارد، جلوگیری نمایند.

CertiKshield چیست؟

سرتیک شیلد یک سیستم عضویت غیرمتمرکز است که امکان بازپرداخت ارزهای دیجیتال ازدست‌رفته یا مورد سرقت قرار گرفته را در هر پروتکلی فراهم می‌کند. تصمیمات مربوط به بازپرداخت منحصراً به صلاحدید اعضای سرتیک شیلد که خود از بین حامیان پروژه‌های بلاکچین یا جامعه اعضای آن برخاسته‌اند، گرفته می‌شود. اعضا می‌توانند با اعطای وثیقه‌های خود به‌ عنوان تأمین‌کنندگان وثیقه (Collateral Providers) یا از طریق خرید ابزارهای محافظ برای رمزارزها به ‌عنوان خریداران شیلد (Shield Purchasers) یا هر دو، در این سیستم مشارکت کنند.

تأمین‌کنندگان وثیقه، امکان دریافت پاداش‌های استیکینگ برای توکن CTK استیک‌شده خود را دارند و در عین ‌حال، سهمی از کارمزدهای تخصیص‌‌یافته از سوی خریداران شیلد را نیز به دست خواهند آورند. خریداران شیلد وجوهی از استخر نقدینگی را به ‌منظور بازپرداخت دارایی‌های رمزارز خود ذخیره می‌کنند و کارمزدی را به شکل توکن ارز دیجیتال CertiK می‌پردازند که مستقیماً به حساب تأمین‌کنندگان وثیقه واریز می‌شود.

چگونه و از کجا می‌توان ارز دیجیتال CertiK را خرید؟

توکن CTK در لیست شماری از صرافی‌های شناخته‌شده رمزارز یافت می‌شود و برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال اصلی، امکان خرید مستقیم آن با پول فیات وجود ندارد. با این‌حال همچنان شما می‌توانید به ‌راحتی این کوین را ابتدا با خرید بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) یا تتر (USDT) از هر یک از صرافی‌های ایرانی و سپس انتقال این رمزارزها به یک صرافی با قابلیت پشتیبانی از توکن‌های CTK، خریداری کنید.

یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین صرافی‌های رمزارز با قابلیت پذیرش سپرده‌های فیات، صرافی بایننس است. این صرافی نخست فعالیتش را در چین آغاز کرد و سپس دفاتر اصلی خود را به جزیره مالتا در اتحادیه اروپا منتقل کرد. این جزیره به داشتن هواداران پروپاقرص بازار ارزهای دیجیتال شهرت دارد. خدمات تبدیل یک رمزارز به رمزارز دیگر در صرافی بایننس، مسئول بخش عمده‌ای از محبوبیت این صرافی به شمار می‌آید. دوره اوج شکوفایی این صرافی به سال ۲۰۱۷ باز می‌گردد و از آن زمان بایننس به ‌عنوان مطرح‌ترین صرافی رمزارز در جهان شناخته می‌شود.

پس از طی کردن فرآیند احراز هویت در این صرافی، از شما خواسته می‌شود که یکی از روش‌های پرداخت معمول را برای خرید رمزارز انتخاب کنید. در این مرحله می‌توانید پرداخت خود را با یک کارت اعتباری یا دبیت کارت انجام دهید یا از حواله‌های بانکی به‌ منظور خرید یکی از ارزهای دیجیتال اصلی مانند بیت کوین، اتریوم یا تتر استفاده کنید. پس از سپرده‌گذاری این توکن‌ها در بایننس، به شما امکان خرید توکن CTK داده خواهد شد. (با توجه‌ به محدودیت‌های در نظر گرفته شده برای کاربران ایرانی، می‌توانید از طریق یک صرافی ایرانی و با ریال، تتر بخرید و آن را به کیف پول صرافی خارجی انتقال دهید و رمزارز مد نظرتان را خریداری کنید.)

علاوه بر بایننس، می‌توانید ارز دیجیتال سرتیک را از هر یک از صرافی‌های محبوب زیر نیز خریداری کنید:

  • صرافی بیت هامب (Bithumb)
  • صرافی لیکوئید (Liquid)
  • صرافی گیت آی او (io)
  • صرافی بیت فینکس (Bitfinex)
  • صرافی پنکیک سواپ (PancakeSwap)
  • و …

بسیاری از صرافی‌های ارائه‌‌دهنده توکن CTK حجم معاملاتی و تعداد اعضای قابل‌توجهی دارند. این امر موجب می‌شود که بتوانید در زمان دلخواه کوین‌های خود را به فروش برسانید و نیز کارمزدهای کمتری بپردازید. به ‌علاوه، پیشنهاد می‌شود که حتی پیش از وارد شدن نام توکن ارز دیجیتال CertiK به لیست این صرافی‌‌ها، فرآیند ثبت‌نام در آنها را آغاز کنید؛ زیرا پس از لیست شدن، حجم معاملاتی قابل‌توجهی از سوی کاربران این صرافی‌ها به معاملات ارز دیجیتال سرتیک سرازیر خواهد شد و به‌ این‌ترتیب شما می‌توانید از فرصت‌های معاملاتی فوق‌العاده‌ای بهره‌مند شوید.

پس از خرید توکن‌های CTK احتیاج به یک کیف پول مطمئن برای نگهداری این توکن‌ها خواهید داشت. اغلب توصیه می‌شود که از نگهداری رمزارزهای خود، خصوصاً مبالغ قابل‌توجه در صرافی‌های کریپتو خودداری کنید. در حال حاضر کیف پول‌ متامسک و بایننس چین امکان ذخیره مطمئن توکن‌های ارز دیجیتال سرتیک را برای شما به ارمغان می‌آورند.

تاریخچه قیمت ارز دیجیتال CertiK

قیمت ارز دیجیتال CertiK از زمان شروع به کار آن در اواخر اکتبر سال ۲۰۲۰ تا به امروز نوسانات چشمگیری را پشت سر گذاشته است. قیمت توکن CTK در این زمان معادل چیزی در حدود ۲ دلار آمریکا به ثبت رسید. قیمت ارز دیجیتال سرتیک در ماه‌های بعد و تقریباً تا فوریه سال ۲۰۲۱ در حوالی یک دلار باقی ماند و سپس با ورود به چندین پیک شدید قیمت تا نزدیک به ۴ دلار افزایش یافت. البته طولی نکشید که مجدداً قیمت سرتیک در اواسط سال ۲۰۲۱ سقوط کرد و در رقمی نزدیک به ۱ تا ۵/۱ دلار مورد مبادله قرار گرفت. پیک‌های بعدی قیمت توکن‌ های سرتیک مربوط به ماه‌های آگوست و سپتامبر ۲۰۲۱ بوده که در آن قیمت CertiK تا مرز ۳ دلار افزایش یافت و سپس مجدداً رو به کاهش گذاشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا