ارزهای دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال هاپی (HAPI) بستر قراردادهای هوشمند میان بلاکچینی

ارز دیجیتال هاپی مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند میان زنجیره‌ای (بین چند بلاکچین) است که برای بهبود سطح امنیت محصولات دیفای طراحی شده است. اوراکل HAPI که با یک سازمان خود مختار غیر متمرکز (DAO) ترکیب شده، یک سیستم SaaS انقلابی است که از حملات هکرها به جهان DeFi جلوگیری می‌کند.

سیستم HAPI ویژگی‌هایی دارد که باعث شده است به‌کارگیری آن کاملاً ساده باشد و بتواند در موارد به‌خصوصی که در ادامه ذکر خواهیم کرد، عملکردی مفید و مهم داشته باشد. از جمله این ویژگی‌های مهم و کاربردی عبارتند از:

  • سیستم میان بلاکچینی: سازگاری با اغلب بلاکچین‌های محبوب بازار مثل اتریوم، وی چین، پولکادات و …
  • ارائه داده‌های عمومی به صورت زنده
  • استاندارد امنیتی جدید برای صنعت بلاکچین‌ها. صرافی‌های غیر متمرکز، پروتکل‌های وام‌دهی، پروتکل‌های مشتقات و دیگر محصولات حوزه DeFi از سیستم HAPI استفاده خواهند کرد.
  • افزایش قابل توجه سطح امنیت پروژه‌های DeFi
  • محافظت از گردآورنده‌های DEX، پلتفرم‌های DeFi و کاربران آنها در برابر خطرات مالی و اعتباری
  • دریافت داده از ارائه‌دهندگان منتخب توسط DAO یا جامعه

ارتباط HAPI با بنیاد هکن (Hacken)

HAPI اولین پروژه‌ای است که توسط بنیاد هکن (HFoundation) راه‌اندازی شد. این نکته مثبتی است که مسیر توسعه کسب و کار ارز دیجیتال هاپی را مدیریت خواهد کرد. تیم فناوری هاپی، با پشتکار هکن، با موفقیت، مرحله کار روی جزئیات و سازوکار سیستم را پشت سر گذاشته‌اند و از این پس، فقط روی توسعه خود محصول تمرکز خواهند کرد.

بیشتر از همه، اعضای جامعه توکن هاپی (HAI)، در طول مرحله اول فروش توکن، از این همکاری سود خواهند برد. سرمایه‌گذاران HAI در آینده، خواهند توانست از طریق یک پلتفرم استیکینگ میان بلاکچینی، توکن های هاپی خود را استیک کنند و HAPI بیشتری به دست آورند.

موارد استفاده ارز دیجیتال HAPI چیست؟

توکن هاپی موارد استفاده متعدد و متفاوتی دارد که برای همه کاربران و فعالان در پروژه‌های دیفای، همانند صرافی متمرکز (CEX) یا غیر متمرکز (DEX)، مفید و کاربردی است. در ادامه برخی از این کاربردها را آورده‌ایم:

  • محافظت از CEX ها از قبول اموال سرقت‌شده: اگر یک صرافی مثل Coinbase یا Binance به سیستم HAPI متصل شده باشد، در صورت واریز سرمایه سرقت‌شده، به آنها هشدار داده خواهد شد. صرافی نیز قادر خواهد بود تا روشن شدن موضوع، آن سرمایه را قفل کند.
  • توقف واریز وجه در آدرس‌های مشکوک DEX ها: صرافی‌های غیر متمرکزی مثل Uniswap یا Sushiswap، با استفاده از قراردادهای هوشمند HAPI، می‌توانند آدرس کیف پول‌های مشکوک را شناسایی و هر گونه درخواست تراکنش را با هدف جلوگیری از پولشویی، رد کنند.
  • هشدار به معاملهگران در رابطه با کوین‌های پرخطر: با یک پایگاه داده حسابرسی امنیتی غیر متمرکز، صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز می‌توانند به اطلاعات لازم جهت تأیید یک قرارداد هوشمند و زیر پا نگذاشتن حسابرسی امنیتی، دسترسی پیدا کنند. اگر یک کوین، از این قوانین تبعیت نکرده باشد، صرافی می‌تواند در رابطه با خطرات و ریسک‌های آن کوین به معامله‌گر هشدار دهد و حتی در حجم سفارشات، خرید یا فروش، محدودیت قائل شود یا هر گونه عملیات روی این توکن‌های پرخطر را محدود و متوقف کند.

عملکرد ارز دیجیتال HAPI

سرمایه‌گذاران HAPI به عنوان حکمرانان امنیتی صنعت DeFi عمل خواهند کرد و سمت‌و‌سو و سرعت پذیرش ارزهای دیجیتال را تعیین می‌کنند.

توکن هاپی در واقع یک توکن ERC-20 است که در بلاکچین اتریوم تولید می‌شود و این بلاکچین، به پروتکل HAPI قدرت می‌دهد. عملکرد اصلی این توکن، صادر کردن بخشنامه بین ارائه‌دهندگان داده و اوراکل‌های امنیتی است.

ارائه‌دهنده داده، قیمت نهایی را بر مبنای سطح تقاضا، برای منبع خارج از زنجیره و تأمین اطلاعات مشابه، تعیین می‌کند. در ادامه برخی از مهم‌ترین عملکردهای ارز دیجیتال HAPI را آورده‌ایم:

  • کارمزد واگذاری داده برای حق ارسال هر گونه اطلاعات در رابطه با حمله هکر یا آدرس کیف پول مشکوک.
  • حاکمیت: سرمایه‌گذاران HAPI، توکن‌های خود را استیک می‌کنند تا بتوانند از طریق انتخاب ارائه‌دهنده داده، در حاکمیت و اداره پروژه شرکت کنند. این کار، با استیک کردن توکن هاپی برای حمایت یا رد یک پیشنهاد یا تصمیم انجام می‌گیرد.
  • پاداش اوراکل‌ها برای بررسی و حسابرسی کار انجام‌شده روی داده‌های ارسال‌شده. هر گونه تراکنشی که در پایگاه امنیتی اوراکل و به جهت حسابرسی انجام می‌گیرد، نیاز به HAPI دارد؛ چراکه روش پرداخت به اوراکل‌ها، با این توکن صورت می‌گیرد.
  • واگذاری وضعیت حسابرسی پروژه DeFi به مرکز گزارش متحد، برای اثبات قبولی در مرحله ارزیابی امنیتی.
دارندگان این توکن همچنین می‌توانند هاپی‌های خود را استیک کنند تا هاپی‌ جدید پاداش بگیرند!

تعداد کل توکن های HAPI بر اساس یک مدل تورمی مشخص، به مرور زمان افزایش می‌یابد. تا وقتی که دارندگان هاپی، توکن‌های خود را استیک کنند، این عرضه بین آنها تقسیم می‌شود. همچنین، این افراد می‌توانند با استیک کردن توکن‌های خود در مسائل مختلف تصمیم‌گیری کنند.

توزیع توکن HAPI چگونه است؟

هاپی یک توکن ابزاری ERC20 است و این یعنی می‌توان آن را در هر کیف پولی که از توکن‌های ERC20 پشتیبانی می‌کند، ذخیره کرد. بر اساس مدل این توکن، ۱ میلیون توکن هاپی در ابتدای کار شبکه تولید و به شکل زیر توزیع خواهد شد.

همانطور که اشاره کردیم، سود اصلی همکاری پروژه HAPI با بنیاد هکن، به اعضای جامعه توکن HAI تعلق خواهد گرفت. سرمایه‌گذاران این توکن، یک فرصت منحصربه‌فرد برای ورود به این پروژه، با قیمتی بسیار عالی دارند.

با استیک کردن HAI در یک پلتفرم میان بلاکچینی متعلق به HFoundation، فرصتی برای فارمینگ این توکن نیز برای کاربران مهیا خواهد شد.

همانطور که اشاره کردیم، تعداد کل توکن‌های منتشرشده در شروع کار پروژه، ۱.۰۰۰.۰۰۰ توکن است که ۴۸۰.۰۰۰ توکن آن در سه مرحله به فروش خواهد رسید.

مرحله اول: مرحله HAI

باارزش‌ترین و اختصاصی‌ترین روش برای ورود به این پروژه، برای اعضای جامعه Hacken بود که به وسیله توکن HAI صورت گرفت. قیمت فروش این توکن، برای اعضای این جامعه ۵ دلار بود که ۲۴۰.۰۰۰ توکن در این مرحله به فروش خواهد رسید. البته مرحله اولیه فروش، ۱۰% از این مقدار و ماهانه ۱۰% است.

ملحق شدن به مرحله HAI ساده است. فقط کافی است توکن HAI (VIP180 VeChain) را از کیف پول خود به آدرسی که در جزئیات فروش اعلام شده، انتقال دهید. توکن‌ها به آدرس یکسان در شبکه اتریوم منتقل خواهند شد. در ادامه، دستورالعمل‌های مورد نیاز راجع به نحوه افتتاح کیف پول با آدرس یکسان در شبکه اتریوم به شما داده خواهد شد.

لازم به ذکر است که ۵۰% از توکن‌های به فروش رسیده، بلافاصله سوزانده خواهند شد. باقی توکن‌ها نیز برای ۲ سال قفل خواهند شد. حداکثر خرید برای یک آدرس VeChain، مقدار ۵۰۰.۰۰۰ توکن HAI است.

مرحله دوم: مرحله خصوصی

مرحله خصوصی در شبکه اتریوم و برای شرکای استراتژیک برگزار می‌شود. قیمت هر توکن هاپی در این مرحله ۷.۵ دلار است که ۱۸۰.۰۰۰ توکن HAPI در آن به فروش می‌رسد. عرضه اولیه ۱۵% از کل مقدار است که در ادامه به ماهانه ۱۰% تبدیل می‌شود. حداقل مقدار خرید ۵۰.۰۰۰ دلار و حداکثر مقدار نیز ۱۰۰.۰۰۰ دلار است.

مرحله سوم: مرحله عمومی

مرحله عمومی نیز در شبکه اتریوم انجام می‌پذیرد. قیمت هر توکن هاپی در این مرحله ۱۰ دلار است و ۶۰.۰۰۰ توکن نیز به فروش خواهد رسید. عرضه اولیه این توکن ۲۰% از مقدار کلی است که سپس به عرضه ماهانه ۱۲% تبدیل می‌شود.

قیمت ارز دیجیتال HAPI

ارز دیجیتال HAPI در تاریخ ۱۰ مارس ۲۰۲۱ با قیمت ۸۶ دلار به وبسایت CoinMarketCap پیوست. قیمت این توکن در روز بعد توانست تا ۱۲۰ دلار هم افزایش یابد و سرانجام در روز ۲۱ مارس، قله ۲۱۱.۸ دلار را ثبت کرد. هاپی در اوایل آپریل ۲۰۲۱ نیز رشد سریعی را تجربه کرد، ولی نتوانست این قله را ثبت کند.

بعد از تلاش نافرجام هاپی برای ثبت قله جدید، این توکن، روند نزولی نسبتاً ملایمی را شروع کرده است و در صرافی‌های مختلف بازار خرید و فروش می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا