اخبار بورس و اقتصادبورس

توافق عجیب بانک مرکزی و بورس

بورس در پایان معاملات سومین روز هفته جاری، صعودی شد. امروز (دوشنبه ۱۷ آبان ماه) شاخص کل بورس در پایان معاملات بازار سرمایه با رشد روبرو شد. امروز در جلسه‌ای که با حضور  رئیس کل بانک مرکزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس و اعضای هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل شد توافق عجیبی درباره بازار سرمایه شکل گرفت.

 امروز در جلسه‌ای که با حضور  رئیس کل بانک مرکزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس و اعضای هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل شد توافق عجیبی درباره بازار سرمایه شکل گرفت.

در این جلسه مقرر شد تا برای هماهنگی سیاست‌گذاری‌های بازار سرمایه کمیته‌ای تشکیل شود. هدف از تشکیل این کمیته همسو کردن سیاست‌های پولی با روند بورس است.

رئیس کل بانک مرکزی در این نشست در بیان دلایل تشکیل کمیته مشترک بانک مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار گفته است: این کمیته به توسعه همکاری‌های مشترک بازارهای پولی و مالی، ثبات در بازارها و ایجاد ظرفیت‌های جدید کمک می‌کند چرا که بازار پول و سرمایه نه رقیب، بلکه مکمل یکدیگرند.

علی صالح آبادی، رئیس بانک مرکزی درباره اهمیت تشکیل این کمیته گفته است: سیاست‌های پولی بانک مرکزی با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و در نهایت در شورای پول و اعتبار جمع‌بندی می‌شود و در این مسیر نگاه جامعی به بازارهای مختلف کشور به ویژه بازار سرمایه وجود دارد.

وی همچنین معتقد است با تشکیل این کمیته، هماهنگی میان اجزای بازار پول و سرمایه شکل می‌گیرد و در حال حاضر زمان بسیار مناسبی برای تأسیس شورای ثبات مالی و ارتقاء این همکاری هاست.

وزیر امور اقتصاد و دارایی هم در این جلسه اظهار کرد: این هماهنگی‌ها نوید بخش اتفاقات مثبت در بازار سهام است و پیام روشنی باری فعالان اقتصادی و بازارها دارد.

خاندوزی در این باره تصریح کرد: اگر کمیته مشترک به صورت هفتگی و مستمر تشکیل جلسه دهد، مسائل کوچک می‌تواند به سرعت برطرف شود و مبنایی برای گفت‌وگو، افزایش تفاهم و همکاری‌ها با سایر بخش‌های واقعی و تولید اقتصاد باشد و نیز با افزایش گستره این همکاری‌ها سایر وزارتخانه‌ها نیز در این همکاری‌ها گنجانده شوند.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس هم با اشاره به حمایت از بازار سرمایه و ایجاد ظرفیت برای رشد و ارتقا آن گفت: ثبات را کلیدی ترین مؤلفه در بازار سرمایه دانست و گفت: مهم‌ترین عاملی که به نگرانی‌ها در بازار سرمایه دامن زده است، بی ثباتی است و البته این در حالی است که متغیرهای کلان بازار سرمایه در شرایط مطلوبی قرار دارد.

وی افزود: در حال حاضر ارزش بازار سرمایه حدود ۸۰۰۰ هزار میلیارد تومان است و کوچک‌ترین تغییری در آن اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین تشکیل شورای ثبات مالی را یک ضرورت دانست و گفت در حال حاضر، خلأ چنین شورایی، به وضوح احساس می‌شود.
منبع:تجارت نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا