ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

معرفی سه اندیکاتور درون زنجیره ای کاربردی برای تحلیل قیمت بیت‌ کوین

در این مقاله به معرفی این سه اندیکاتور درون زنجیره ای با نام های MSOL، ASOL و SOAB می‌پردازیم که می توانند به معامله گران در پیش بینی و تحلیل قیمت بیت کوین بسیار کمک کنند. با ما همراه باشید.

اندیکاتور MSOL چیست؟

یکی از اندیکاتورهای کاربردی که بسیاری از تحلیل‌گران و موسسات‌مالی بر اساس آن، تحلیل خود را در رابطه با روند قیمتی بیت‌ کوین انجام می‌دهند، اندیکاتور MSOL است. MSOL مخفف Median Spent Output Lifespan است و به معنای میانه طول عمر خروجی خرج شده است. در ادامه به بررسی مفهوم، نحوه محاسبه و چگونگی استفاده از این اندیکاتور در تحلیل قیمت بیت کوین می‌پردازیم.

اندیکاتور MSOL در واقع میانگین مدت زمان نگهداری بیت کوین‌ها را بر اساس خروجی هر تراکنش که در یک روز خرج شده‌اند نشان می‌دهد. این اندیکاتور در واقع دید کلی نسبت به رفتار هولدرهای طولانی مدت و کوتاه مدت بیت کوین را در یک دوره زمانی ارائه می‌دهد. به بیان ساده‌تر این اندیکاتور نشان می‌دهد که دارندگان بیت‌کوین که اقدام به فروش دارایی خود کرده‌اند، پس از چه مدت زمانی از خریدشان اقدام به فروش کرده‌اند.

به طور کلی اندیکاتور MSOL را می‌توان در چارچوب زیر در نظر گرفت:

  • اندیکاتور MSOL نمای بزرگتری نسبت به اندیکاتور ASOL ارائه می‌دهد و تعداد بیشتری از دارندگان بیت کوین را در بر می‌گیرد. به جز در دوره‌های نوسان شدید قیمت بیت کوین که تعداد زیادی از دارندگان قدیمی اقدام به فروش می‌کنند، این اندیکاتور از خط پایه خود که بر اساس تراکنش‌های روزانه که عمدتا توسط دارندگان جدید ساخته می‌شود، کمتر منحرف می‌شود.
  • مقادیر بالا در این اندیکاتور، معمولا نشان‌دهنده افزایش فشار فروش در شبکه است و نشان‌دهنده فروش دارایی‌ها توسط دارندگان قدیمی است.
  • مقادیر پایین معمولا نشان‌دهنده فروش روزانه در شبکه است، که عمدتا فروش‌های دارندگان جدید را شامل می‌شود و اغلب با معامله‌گران و دارندگان کوتاه مدت بیت کوین در ارتباط است.

نکته قابل توجه در نحوه محاسبه اندیکاتور MSOL این است که، این اندیکاتور فقط مدت زمان فروش بیت‌کوین‌ها را از زمان خرید در نظر می‌گیرد و تعداد بیت‌کوین‌های فروخته شده در محاسبه آن تاثیری ندارد؛ یعنی تعداد واحد‌های بیت‌کوین جابجا شده نادیده گرفته می‌شود. به طور مثال دو خروجی که هر دو ۱۰۰ روز قدمت دارند اما به ترتیب ۰.۱ و ۱۰۰ عدد BTC هستند، در محاسبه MSOL وزن یکسانی دارند.

اندیکاتور MSOL چگونه محاسبه می‌شود؟

اندیکاتور MSOL یکی از مجموعه ابزارهای مفید برای دنبال کردن رفتار سرمایه‌گذاران بیت کوین است که طبق فرمول زیر بدست می‌آید:

در این فرمول MSOL برابر است با میانه مدت‌زمان نگهداری تمام بیت‌ کوین‌های فروخته‌ شده در طول روز، توسط افراد مختلف. در این فرمول به منظور محاسبه دقیق‌تر با کارایی بیشتر، بیت کوین‌هایی که در زمان کمتر از یک ساعت خرید و فروش شده‌اند، محاسبه نمی‌شوند.

شاخص MSOL بهترین معیار برای نشان دادن تغییر رفتار دارندگان قدیمی بیت کوین است. این شاخص زمانی از خط پایه‌ای خود جدا می‌شود و تغییرات عمده‌ای را در خود نشان می‌دهد، که بخش زیادی از فروش‌ها مربوط به نگهدارندگان قدیمی باشد. این تغییرات تا زمانی که تعداد زیادی از دارندگان قدیمی اقدام به فروش نکنند، به طور محسوس تغییر نمی‌کنند.

اندیکاتور زمانی مقادیر بالا را نشان می‌دهد که بخش زیادی از بیت کوین‌های قدیمی به سود رسیده‌اند و هولدرهای آن‌ها از بازار افزایشی برای فروش بیت کوین‌های خود استفاده می‌کنند.

مقادیر پایین در اندیکاتور زمانی اتفاق می‌افتد که افرادی که به تازگی اقدام به خرید بیت کوین کرده‌اند، در شبکه فعالیت می‌کنند و دارندگان قدیمی‌تر در حالت غیر‌فعال هستند و اعتقاد به نگهداری بیت کوین‌های خود دارند.

اندیکاتور MSOL

در تصویر بالا، اندیکاتور زردرنگ نشان دهنده شاخص MSOL است و هنگامی که این شاخص اعداد بالا را نشان می‌دهد، نشان‌دهنده هیجان فروش بیت کوین توسط دارندگانی است که مدت زیادی از خریدشان گذشته است و هنگامی که اعداد پایین را نشان می‌دهد، یعنی تراکنش‌ها در بازار توسط کسانی انجام می‌شود که مدت زیادی از خریدشان نگذشته و کسانی که از قبل بیت‌کوین خریده‌اند، هنوز در این قیمت‌ها اقدام به فروش نمی‌کنند.

اندیکاتور MSOL در حال حاضر برای  بیت‌کوین، اتریوم و لایت کوین طراحی شده است. برای استفاده از این اندیکاتور می‌توانید به سایت studio.glassnode.com مراجعه کنید. البته برای دریافت اطلاعات به‌روز این اندیکاتور، نیاز به خرید اکانت پیشرفته در این سایت دارید و اطلاعات به‌روز، برای اکانت‌های رایگان نمایش داده نمی‌شوند.

اندیکاتور ASOL چیست؟

 اندیکاتور ASOL مخفف Average Spent Output Lifespan است و به معنای میانگین طول عمر خروجی خرج شده است. طرز کار این اندیکاتور شبیه به اندیکاتور MSOL است؛ با این تفاوت که این اندیکاتور نسبت به MSOL حساسیت بیشتری دارد و در نوسانات بازار واکنش‌های شدیدتری نشان می‌دهد.

ASOL شاخصی است که تغییرات رفتار سرمایه گذاران در خرج‌کردن بیت کوین‌هایی که مدت زیادی است خریداری شده‌اند را نسبت به کل تراکنش‌های جاری در طول یک روز نشان می‌دهد؛ به این معنا که مثلا اگر چند خروجی بسیار قدیمی، مثلا ۵ سال به بالا در شبکه بیت کوین خرج شوند، این شاخص به طور غیر‌معمول اعداد بالایی را ثبت می‌کند. به بیان ساده‌تر این شاخص نسبت به طول عمر تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین، نسبت به MSOL بسیار حساس‌تر است و فروش چندین بیت کوین که مدت زمان زیادی از خرید آنها می‌گذرد، می‌تواند تاثیر زیادی روی این شاخص داشته باشد. در هنگام استفاده از ASOL (به دلیل نوسانات بالا در این اندیکاتور) در تایم‌فریم روزانه، توصیه می‌شود از میانگین‌های متحرک با دوره‌های ۷ روزه و ۳۰ روزه استفاده شود.

اندیکاتور ASOL چگونه محاسبه می‌شود؟

در این فرمول ASOL برابر است با میانگین مدت زمان نگهداری تمام بیت‌ کوین‌های فروخته‌ شده در طول روز، توسط افراد مختلف. در این فرمول به منظور محاسبه دقیق‌تر با کارایی بیشتر، بیت کوین‌هایی که در زمان کمتر از ۱ ساعت خرید و فروش شده‌اند محاسبه نمی‌شوند.

در یک مثال، تفاوت بین اندیکاتور MSOL و ASOL را توضیح می‌دهیم:

اگر مدت زمان نگهداری بیت کوین‌های فروخته شده توسط افراد در یک روز برابر باشند با اعداد ۱، ۳، ۶، ۷ و ۱۲ روز، عدد بدست آمده برای شاخص MSOL (میانه) برای آن‌ها برابر خواهد بود با ۶ و عدد به دست آمده برای شاخص ASOL (میانگین) برابر خواهد بود با ۵.۸. حال اگر عدد ۱۲ روز تبدیل به  ۱۲۰ روز شود، شاخص MSOL ثابت می‌ماند ولی شاخص ASOL تبدیل به عدد ۲۷.۴ خواهد شد؛ همانطور که می‌بینید تغییرات در اندیکاتور ASOL نسبت به MSOL بسیار شدیدتر است و این اندیکاتور نسبت مدت‌زمان نگهداری تراکنش‌های خرج شده در شبکه بیت کوین، بسیار حساس است.

اندیکاتور ASOL در حال حاضر برای بیت‌کوین، اتریوم و لایت‌کوین طراحی شده است. برای استفاده از این اندیکاتور می‌توانید به سایت studio.glassnode.com مراجعه کنید. همچون اندیکاتور MSOL برای دریافت اطلاعات به‌روز این اندیکاتور نیز نیاز به خرید اکانت پیشرفته در این سایت دارید و اطلاعات به‌روز، برای اکانت‌های رایگان نمایش داده نمی‌شود.

اندیکاتور SOAB چیست؟

اندیکاتور SOAB مخفف Spent Output Age Bands است و به معنای دسته‌ها یا بازه‌های سن خروجی خرج شده است. این شاخص معیاری است که بیت کوین‌های فروخته شده را بر اساس طول‌عمر نگهداری‌شان توسط افراد، دسته‌بندی می‌کند و آن‌ها را در نوار‌های رنگی به عنوان نسبت کل بیت کوین‌های جابجا شده نشان می‌دهد؛ هر نوار نشان‌دهنده درصد خروجی‌های خرج شده در یک دوره زمانی است.

اندیکاتور SOAB شاخص مفیدی برای شناسایی دوره‌های زمانی یا روند‌هایی است که در آن، تراکنش‌ها در سلطه هولدر‌های قدیمی بیت کوین و یا کسانی است که به تازگی بیت‌کوین‌های خود را خریداری کرده‌اند. این شاخص طول عمر BTCهایی که در حال گردش هستند را نشان می‌دهد و در نتیجه، نشانگر این است که بازار تحت تاثیر هولدرهای بلندمدت یا تازه‌واردان به بازار است.

اندیکاتور SOAB چگونه محاسبه می‌شود؟

در این فرمول SOAB برابر است با ارزش کل خروجی‌های مصرف شده بر اساس مدت‌زمان نگهداری (زمان فروش – زمان خرید)، که بر اساس زمان نگهداری در نوار‌هایی نمایش داده می‌شوند. در این شاخص باندهای سنی خروجی خرج شده، با محاسبه سن بیت کوین‌هایی که در بازه زمانی مشخص معامله شده‌اند و به عنوان نسبتی از کل تراکنش‌های روزانه نمایش داده می‌شوند، اندازه‌گیری می‌شوند.

دوره‌های زمانی که به صورت نوارهای رنگی در این شاخص نمایش داده می‌شوند، به صورت زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  • بیشتر از ۱ ساعت
  • ۱ تا ۲۴ ساعت
  • ۱ روز تا ۱ هفته
  • ۱ هفته تا ۱ ماه
  • ۱ تا ۳ ماه
  • ۳ تا ۶ ماه
  • ۶ تا ۱۲ ماه
  • ۱ تا ۲ سال
  • ۲ تا ۳ سال
  • ۳ تا ۵ سال
  • ۵ تا ۷ سال
  • ۷ تا ۱۰ سال
  • بیشتر از ۱۰ سال

در واقع این دسته بندی‌ها برای نشان دادن بیت کوین‌های فروخته شده، بر اساس مدت‌زمان نگهداری آن‌ها است؛ مثلا اگر دوره ۳ تا ۶ ماه را برای این اندیکاتور انتخاب کنیم، می‌توانیم درصد فروش بیت کوین‌هایی که بین ۳ تا ۶ ماه در کیف پول‌ها نگه‌داری شده‌اند را، از کل تعداد فروش‌ها در آن روز مشاهده کنیم. در ادامه به بررسی نکات گفته شده در نمودار این اندیکاتور می‌پردازیم.

اندیکاتور SOAB

در تصویر بالا رنگ‌های قرمز، بنفش و بنفش پررنگ نشان دهنده‌ بیت کوین‌هایی هستند که مدت زمان زیادی از خرید تا فروش آنها گذشته است و بیشتر در اختیار کسانی بوده است که دانش بنیادی قوی‌تری نسبت به بازار کریپتو داشته‌اند. هولدرها معمولا افرادی هستند که در بازار نزولی که قیمت بیت کوین پایین است، آن را می‌خرند و در بازارهای صعودی هنگامی که به سود می‌رسند، دست به فروش می‌زنند. فروش این بیت کوین‌های با طول‌عمر بالا معمولا در دوره‌های نوسانات بازار افزایش می‌یابد و نشان‌دهنده تغییر در اعتقاد به نگهداری این دارایی و فعال شدن فروش توسط هولدر‌های آن است.

رنگ‌های زرد کم رنگ، زرد و نارنجی، نشان دهنده افرادی است که ترید روزانه انجام می‌دهند و معمولا توسط سفته‌بازان، افراد تازه وارد به بازار و معامله‌گران روزانه ساخته می‌شود. این افراد نسبت به نوسانات قیمت حساس‌تر هستند و به همین دلیل احتمال فروش توسط آن‌ها در پاسخ به نوسانات زیاد است. فروش بیت کوین‌های با طول عمر کم، نشان‌دهنده وضعیتی است که هولدرها ترجیح می‌دهند بیت کوین‌های خود را نگهداری کنند و می‌توان از آن نتیجه گرفت که قدیمی‌تر‌های بازار، نگهداری بیتکوین را پیشنهاد می‌کنند.

یکی از امکاناتی که برای این شاخص در نظر گرفته شده، این است که می‌توان با کلیک بر روی بازه‌ها، آن‌ها را روشن یا خاموش کرد؛ به طور مثال در تصویر زیر، از کل درصد فروش، تنها درصد فروش بیت کوین‌هایی که بیشتر از یک سال نگهداری شده‌اند، نمایش داده می‌شود. در این نمودار می‌توانیم ببینیم که هولدرهای قدیمی اغلب در طول بازار صعودی با تحقق سود و در قله‌های قیمتی دست به فروش می‌زنند؛ این مساله می‌تواند دید کلی ما را در رابطه با ورود پول هوشمند توسط سرمایه‌گذاران قدیمی به بازار برای فروش بیت کوین‌های خود بهبود بخشد. این مساله می‌تواند نشانگر افزایش فشار فروش توسط سرمایه‌گذاران قدیمی در بازار باشد.

اندیکاتور SOAB

اندیکاتور SOAB در حال حاضر برای  بیت‌کوین طراحی شده است. برای استفاده از این اندیکاتور می‌توانید به سایت studio.glassnode.com مراجعه کنید. همچون دو اندیکاتور دیگر برای دریافت اطلاعات به روز این اندیکاتور نیز نیاز به خرید اکانت پیشرفته در این سایت است و اطلاعات به روز، برای اکانت‌های رایگان نمایش داده نمی‌شود.

منبع: glassnode

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا