ارزهای دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال بالانسر (Balancer) چیست؟ + معرفی توکن BAL

بالانسر (Balancer) یک بازارساز خودکار و پلتفرم مبادلاتی غیرمتمرکز است که در ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی بر بستر شبکه بلاکچین اتریوم راه‌اندازی شد. این پلتفرم به عنوان جایگزینی باز و قابل دسترسی برای صرافی‌های متمرکز طراحی شده و به کاربران اجازه می‌دهد که اتریوم (ETH) و دارایی‌های مبتنی بر استاندارد ERC-20 را در محیطی بدون نیاز به اعتماد (trustless) و بدون نیاز به مجوز (permissionless) معامله کنند.

بازارساز خودکار نوعی صرافی غیرمتمرکز است که برای قیمت‌گذاری دارایی‌ها از یک فرمول ریاضی استفاده می‌کند. به عبارت دیگر، برخلاف صرافی‌های سنتی که از دفاتر ثبت سفارش و سیستم قیمت پیشنهادی خرید-فروش (bid/ask) استفاده می‌کنند، در

بازارسازهای خودکار قیمت دارایی‌ها بر اساس یک الگوریتم قیمتی تعیین می‌شود.

بالانسر امکان مبادله توکن‌های تحت پشتیبانی، ایجاد استخر نقدینگی به منظور اضافه کردن نقدینگی به پروتکل بالانسر و همچنین، سرمایه‌گذاری در استخرهای موجود جهت ییلد فارمینگ (Yield Farming) از معاملات را برای کاربران فراهم می‌کند. شبکه ارز دیجیتال Balancer از سال ۲۰۱۸ در حال توسعه است و نسخه برنزی آن در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد. از آن زمان تاکنون، بالانسر از لحاظ حجم معاملات به یکی از ۱۵ پلتفرم مبادلاتی غیرمتمرکز برتر در شبکه اتریوم و از لحاظ ارزش کل دارایی قفل‌شده به یکی از ۱۰ برنامه غیر متمرکز (DApp) بزرگ در حال اجرا روی شبکه اتریوم، تبدیل شده است.

پروتکل بالانسر توسط بالانسر لبز (Balancer Labs)، یک شرکت فناوری که محصولات نوآورانه مبتنی بر بلاکچین را توسعه می‌دهد، ایجاد شده است. فرناندو مارتینلی (Fernando Martinelli) و مایک مک‌دونالد (Mike McDonald)، دو بنیانگذار بالانسر، سابقه طولانی در ایجاد و توسعه شرکت‌های موفق دارند و در کنار یک تیم موفق و باتجربه در حوزه بلاکچین فعالیت می‌کنند.

مانند بسیاری از برنامه‌های مدرن دیفای، بالانسر نیز دارای توکن کاربردی اختصاصی خود است که تحت عنوان توکن BAL شناخته می‌شود. از این توکن برای مشارکت در مدیریت پروتکل بالانسر استفاده می‌شود و کاربران می‌توانند با تأمین نقدینگی یا معامله در پلتفرم، آن را به دست آورند.

ارز دیجیتال بالانسر چگونه کار می‌کند؟

شبکه ارز دیجیتال Balancer نسخه جدیدی از صرافی‌های غیرمتمرکز است که تحت عنوان بازارسازهای خودکار شناخته می‌شود. این بدان معنا است که برای تعیین ارزش هر دارایی، از نسبت بین دارایی‌های به اشتراگ گذاشته شده در یک استخر نقدینگی استفاده می‌کند. به عبارت دیگر، هر زمان که کاربران معامله‌ای را انجام ‌دهند، سهم یک دارایی خاص در یک استخر نقدینگی کم یا زیاد می‌شود. در نتیجه، نسبت بین دارایی‌های موجود در استخر و بنابراین، قیمت آنها تغییر می‌کند.

مانند بسیاری از بازارسازهای خودکار دیگر، در بالانسر نیز کاربران می‌توانند معاملات خود را از طریق هر کدام از استخرهای نقدینگی موجود که بهترین نرخ را ارائه می‌دهد، انجام دهند. بنابراین، معاملات ممکن است به صورت مستقیم (به عنوان مثال، تبدیل مستقیم ETH به ارز دیجیتال بالانسر) یا غیرمستقیم (به عنوان مثال، تبدیل ETH به تتر و سپس، تبدیل تتر به توکن BAL) انجام شوند.

در حال حاضر، امکان ایجاد یا سرمایه‌گذاری در سه نوع استخر در بالانسر وجود دارد: مشترک (Shared)، هوشمند (Smart) یا خصوصی (Private). در یک استخر خصوصی فقط مالک می‌تواند پارامترهای استخر را کنترل و به آن نقدینگی اضافه کند. در استخرهای مشترک هر کسی می‌تواند به تأمین نقدینگی بپردازد و کنترل پارامترهای معینی را در دست داشته باشد. استخرهای هوشمند نیز توسط قراردادهای هوشمند کنترل و مدیریت می‌شوند.

از طریق متامسک (MetaMask)، ولت کانکت (WalletConnect) و چند کیف پول دیگر و همچنین، مرورگرهای DApp که برای تعامل با قراردادهای هوشمند بالانسر استفاده می‌شوند، می‌توان به این پلتفرم دسترسی داشت.

به طور کلی، کاربران پلتفرم ارز دیجیتال Balancer را می‌توان به سه گروه تقسیم کرد:

۱. تأمین‌کنندگان نقدینگی که یا استخر خود را ایجاد می‌کنند یا به تأمین نقدینگی استخرهای موجود می‌پردازند.

۲. معامله‌گران و قراردادهای هوشمند که به دنبال نقدینگی برای توکن‌های خود هستند.

۳. کاربرانی که با انجام معاملات آربیتراژ (Arbitrage) از اختلاف قیمت بین پلتفرم‌های مختلف برای کسب سود استفاده می‌کنند.

ویژگی‌های ارز دیجیتال Balancer

به عنوان یک پلتفرم مبادلاتی غیرمتمرکز، هدف شبکه ارز دیجیتال Balancer ارائه خدمات به آن دسته از سرمایه‌گذاران و معامله‌گرانی است که می‌خواهند بدون وابستگی به واسطه‌های متمرکز، دارایی‌های خود را مبادله کنند یا به تأمین نقدینگی بپردازند. این بدان معنا است که برای استفاده از این پلتفرم، نیازی به ایجاد حساب کاربری و تکمیل مراحل احراز هویت نیست.

بالانسر عملکردهای مشابهی را با پلتفرم‌هایی همچون یونی سواپ (UniSwap) و سوشی سواپ (SushiSwap) ارائه می‌دهد، اما چند ویژگی‌ منحصربه‌فرد نیز دارد که آن را از رقبا متمایز می‌کند.

یکی از تمایزهای اصلی بالانسر با سایر پلتفرم‌ها، میزان انعطاف‌پذیری و کنترلی است که به صاحبان استخرها می‌دهد.

مانند بیشتر بازارسازهای خودکار، هر زمان معامله‌ای از طریق استخرهایی که تأمین‌‌کنندگان نقدینگی بالانسر در تأمین نقدینگی آن نقش داشته‌اند، انجام شود، آنها نیز کارمزد آن معاملات را دریافت می‌کنند. این کارمزدها متناسب با سهم هر تأمین‌‌کننده در استخر نقدینگی، میان آنها توزیع می‌شود. با این حال، تفاوت شبکه ارز دیجیتال Balancer با دیگر بازارهای خودکار در این است که مدیران استخرها می‌توانند کارمزد استخر خود را تعیین کنند. رقم این کارمزد می‌تواند از ۰٫۰۰۰۱ درصد تا ۱۰ درصد متغیر باشد.

بالانسر همچنین از استخرهای چند دارایی پشتیبانی می‌کند. به این صورت که صاحبان استخرها می‌توانند تا هشت دارایی مختلف را در استخر خود قرار دهند. این ویژگی، انعطاف‌پذیری بیشتری را به استخرها می‌دهد. همچنین، برخلاف سایر پلتفرم‌ها، در بالانسر کاربران دیگر نیازی به استفاده از اتریوم برای انجام معاملات خود ندارند و این امر، به کاهش اسلیپیج (Slippage) کمک می‌کند.

شبکه ارز دیجیتال Balancer یکی از معدود بازارسازهای خودکاری است که برای انجام معاملات در این پلتفرم، تشویقی مستقیم در نظر گرفته است. به این صورت که برای معامله‌های واجد شرایط، کاربران متناسب با کارمزد گس پرداختی خود و قیمت جفت ارز ETH/BAL در زمان انجام معامله، توکن BAL دریافت می‌کنند. این ویژگی در مارس سال ۲۰۲۱ و پس از رأی‌گیری در میان اعضای جامعه، با هدف جبران کارمزد گس بالای شبکه اتریوم فعال شد. در مجموع، ۳۰ هزار واحد توکن BAL از صندوق اکوسیستم بالانسر به این طرح اختصاص داده شده است.

پلتفرم بالانسر توسط اعضای جامعه خود و با استفاده از ارز دیجیتال Balancer اداره می‌شود. به عبارت دیگر، کاربران بالانسر می‌توانند از ارز دیجیتال بالانسر برای رأی دادن به پیشنهادات بهبود این پلتفرم استفاده کنند. برای این منظور، بالانسر از قابلیت امضای پیام برای جمع‌آوری آرا استفاده می‌کند و اطمینان می‌دهد که کاربران برای مشارکت در مدیریت این پلتفرم، نیازی به پرداخت کارمزد تراکنش ندارند.

ارز دیجیتال بالانسر را از کجا و چگونه خریداری کنیم؟

اگرچه توکن BAL در بسیاری از صرافی‌های رمزارزی معتبر، از جمله کوین بیس پرو (Coinbase Pro)، بایننس (Binance)، هوبی گلوبال (Huobi Global)، یونی سواپ و … لیست شده است، اما یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای به دست آوردن آن، استفاده از خود برنامه بالانسر است.

در این بخش به آموزش خرید ارز دیجیتال بالانسر در پلتفرم بالانسر و با استفاده از کیف پول متامسک (MetaMask) می‌پردازیم.

قبل از شروع کار با این پلتفرم، لازم به ذکر است که این صرافی غیرمتمرکز برای کاربران ایرانی مسدود است و برای استفاده از آن باید از نرم ‌افزار تغییر IP و ترجیحاً IP ثابت استفاده کنید.

مرحله اول: ابتدا کیف پول متامسک را دانلود و نصب کنید و مقدار مناسبی اتریوم یا یک توکن ERC-20 را که بالانسر از آن پشتیبانی می‌کند، به کیف پول خود انتقال دهید. پس از آن، به صفحه مبادله ETH/BAL در بالانسر بروید. صفحه زیر به شما نشان داده خواهد شد.

مرحله دوم: در منوی کشویی بالا، آن رمزارزی را که می‌خواهید با توکن BAL معامله کنید، انتخاب کنید. در این مثال، ارز دیجیتال اتریوم برای نمونه انتخاب شده است. این فرآیند برای سایر رمزارزها نیز تقریباً یکسان است. سپس، مقدار ارز دیجیتال بالانسر مورد نظر خود برای خرید را در کادر پایین وارد کنید. در این مرحله، بالانسر هزینه این تراکنش را برآورد می‌کند و نرخ فعلی آن را به شما نمایش می‌دهد.

مرحله سوم: پس از آنکه از ثبت سفارش خود مطمئن شدید، روی گزینه Connect Wallet (اتصال کیف پول) کلیک کنید و از میان گزینه‌های موجود، متامسک را انتخاب نمایید. سپس از شما خواسته می‌شود که حساب مورد نظر خود در کیف پول را برای انجام معامله انتخاب کنید (ممکن است لازم باشد ابتدا وارد متامسک شوید).

مرحله چهارم: پس از انتخاب کیف پول و تأیید اتصال آن به بالانسر، به صفحه سفارش هدایت می‌شوید. پس از تأیید قیمت پیشنهادی، روی گزینه Swap (مبادله) کلیک کنید. سپس، صفحه متامسک یک بار دیگر ظاهر می‌شود و از شما می‌خواهد که مشخصات سفارش، از جمله مبلغ پرداختی و کارمزد گس تعیین‌شده را تأیید کنید. روی گزینه Confirm (تأیید) کلیک کنید تا پردازش تراکنش شما آغاز شود. پس از تأیید تراکنش، ارز دیجیتال بالانسر شما در حساب متامسکتان در دسترس خواهد بود.

علاوه بر متامسک، کیف پول‌های ایمن و معتبر دیگری همچون لجر (Ledger)، تراست والت (Trust Wallet) و کوین بیس (Coinbase) نیز از ذخیره و مدیریت توکن BAL پشتیبانی می‌کنند.

تاریخچه قیمت ارز دیجیتال بالانسر

ارز دیجیتال بالانسر اولین بار در تاریخ ۲۵ ژوئن سال ۲۰۲۰ در وب‌سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) لیست شد و اولین قیمت ثبت‌شده برای آن در این وب‌سایت برابر با ۱۷٫۴۶ دلار بود. در عرض چند روز، قیمت توکن BAL تقریباً نصف شد و به حدود ۸ دلار رسید.

در اوایل ماه آگوست ۲۰۲۰، روند قیمتی ارز دیجیتال Balancer دوباره صعودی شد و یک ماه بعد، قیمت این رمزارز تا ۳۴ دلار افزایش یافت. با این حال، روزهای اوج ارز دیجیتال بالانسر چندان دوامی نداشت و قیمت آن دوباره تا ۹ دلار سقوط کرد.

در اوایل سال ۲۰۲۱ و همزمان با رونق گرفتن بازار ارزهای دیجیتال، توکن BAL نیز یک روند صعودی به خود گرفت و طی این چرخه، توانست اوج قیمتی خود را در تاریخ ۴ می ۲۰۲۱ در ۷۴٫۷ دلار به ثبت برساند.

چند روز پس از ثبت این رکورد قیمتی، قیمت ارز دیجیتال بالانسر سقوط شدیدی را تجربه کرد و تا ۱۵٫۱۵ دلار کاهش یافت. از آن زمان تاکنون، ارز دیجیتال Balancer توانسته تنها میزان کمی از ضررهای قیمتی خود را جبران کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا